SME
reklama

Autom do Chorvátska - nové cesty ale aj poplatky

Chorvátsko má pred letnou dovolenkovou sezónou 2005 veľké predpoklady stať sa najvyhľadávanejšou prímorskou destináciou v Európe. Rýchla obnova hotelov a extrémne vysoké tempo výstavby diaľnic robia z Chorvátska atraktívnu krajinu pre široké vrstvy dov

Upozornenie autora: Vzhľadok k tomu, že článok sa stále objavuje v čítanosti, upozorňujeme na skutočnosť, že bol publikovaný pred tromi rokmi a nie všetky informácie v ňom sa zhodujú so súčasnosťou!

Chorvátsko má pred letnou dovolenkovou sezónou 2005 veľké predpoklady stať sa najvyhľadávanejšou prímorskou destináciou v Európe. Rýchla obnova hotelov a extrémne vysoké tempo výstavby diaľnic robia z Chorvátska atraktívnu krajinu pre široké vrstvy dovolenkárov a všetky druhy dopravy. Odzrkadlilo sa to aj v minulom roku, keď sem zavítalo takmer 8,9 milióna turistov (takmer 180 000 Slovákov). V porovnaní s rokom 2003 to bol nárast o šesť percent a príjmy štátnej pokladnice dosiahli vyše šesť milárd eur. Vďaka novým kilometrom diaľnic je cesta autom príjemnejšia, bezpečnejšia a v porovnaní so zastaralou, donedávna používanou cestou aj rýchlejšia. Rok 2005 znamená vo výstavbe diaľnic prelom, pretože Chorváti plánujú dať do užívania kompletnú diaľnicu od Záhrebu až po Split. Podľa plánu budú všetky stavby dokončené 1. júla, hoci niektoré staveniská pri našej návšteve na to nevyzerali. Slováci, ktorí pôjdu k Jadranskému moru autom, môžu rátať s kvalitnými cestami ale i s poplatkami za prejazd diaľnic.

Tri hlavné cesty zo Slovenska do Chorvátska

1. Šahy – Vác – Budapešť –Siofók – Nagykanizsa – Zahreb (475 km)
(diaľnice v Maďarsku – desaťdňová 369 Sk)


2 . Bratislava - Csorna – Szombathely – Lendava – Zahreb (348 km)
(Maďarsko bez diaľnic)


3. Bratislava - Viedeň - Graz - Maribor - Zahreb (431 km)
(diaľnice v Rakúsku – desaťdňová 304 Sk)

K moru cez Maďarsko alebo Rakúsko
Veľká časť Slovákov cestuje na dovolenku do Chorvátska cez Bratislavu a následne Maďarsko alebo Rakúsko. Obyvatelia stredného a východného Slovenska však často využívajú cestu cez Šahy, Budapešť, Nagykaniszu a hraničný prechod Leteneye, ktorú sme v polovici mája absolvovali aj my. Maďarsko v porovnaní s Chorvátskom buduje svoju diaľničnú sieť veľmi pomaly a ešte stále nie je dokončený severný obchvat Budapešti ani diaľnica M7 od Balatonu po hranice s Chorvátskom. Naďalej je nevyhnutné prejsť preplneným ale dobre značeným centrom Budapešti. Na smerových tabuliach a návestiach stačí sledovať smer na diaľnicu M7 alebo južný obchvat M0, na ktorý je diaľnica napojená. Diaľničné známky na hraničnom prechode Šahy nepredávajú, ale stihnete si ju kúpiť ešte pred vjazdom na diaľnicu M7 prípadne na prvej čerpacej stanici maďarskej diaľnice. Štvordňová maďarská diaľničná známka stojí 1460 HUF (235 Sk), desaťdňová 2300 HUF (369 Sk) a mesačná 3900 HUF (624 Sk) . Diaľnica M7 je v súčasnosti dokončená iba po Zamárdi pri Balatone a odtiaľ vedú cesty prvej triedy s občasným rozšírením na dva pruhy v jednom smere až na hraničný priechod Leteneye. Cesta zo Šiah na chorvátske hranice dlhá 355 km nám trvala s dvomi krátkymi zastávkami cca 5 hodín. Maďarské čerpacie stanice i odpočívadlá spĺňajú bežný štandard. Nie všetky odpočívadlá sú vybavené toaletami a platiť eurom za služby sa zatiaľ nevypláca. Veľká časť našich dovolenkárov jazdí do Chorvátska cez Rakúsko, ktoré má kompletnú sieť diaľnic s výnimkou prepojenia Bratislavy a Viedne. Cesta cez preplnený obchvat Viedne smerom na Graz môže byť neplánovane dlhá. Nám sa však celkom pozdáva ešte trasa z Bratislavy (hraničný prechod Rajka) cez mestá Mosonmagyarorvar - Csorna – Szombathely až na hraničný prechod Redics. Transfer cez Slovinsko meria 20 km a už 27 km od slovinsko - chorvátskych hraníc , pri Čakovci, začína sieť chorvátskych diaľnic. Na výber sú teda tri hlavné smery so svojimi plusmi a mínusmi.

Ceny vybraných druhov nápojov a jedál na čerpacích staniciach Maďarska

Coca cola, Pepsi, Fanta Sprite (2 l) 459 HUF (74 Sk)
Pivo (plechov. 0,33 l) 219 -319 HUF ( 35 - 51Sk)
Pivo fľaškové (0,5 l) 279 – 349 HUF ( 45 – 56 Sk)
Ovocné džúsy 100% (1 l) 350 – 499 HUF ( 56 – 80 Sk)
Minerálne vody (2 l) 185 - 219 HUF ( 29 – 35 Sk)
Káva - presso 189 HUF ( 30 Sk)
Čaj 135 HUF ( 21 Sk)
Hot-dog 239 HUF ( 38 Sk)
Bageta so šunkou 475 HUF ( 76 Sk)

Na maďarsko – chorvátskom hraničnom priechode Leteneye sa colníci zaujímali o obsah batožinového priestoru a hlavne ich zaujímalo, či nevezieme mäso. Do Chorvátska je totiž povolené dovážať iba mäso určené na spotrebu po ceste. Hneď za hranicami začína nová, spoplatnená sieť chorvátskych diaľnic, kto si nepripravil na platenie za diaľnice (mýto) chorvátske kuny, má poslednú možnosť výmeny na hraniciach. Za diaľnice môžete platiť aj eurom, ale ďaleko výhodnejšie sú chorvátske kuny.

Doklady potrebné na cestu autom
Na vstup do Chorvátska autom potrebuje vodič technický preukaz, zelenú kartu a samozrejme platný vodičský preukaz. V prípade, že vodič nie je majiteľom vozidla, polícia môže požiadať o overené vyhlásenie majiteľa, že dotyčnému auto požičal. Podľa predpisov musí byť takéto vyhlásenie úradne preložené do chorvátskeho alebo anglického jazyka. Pri našich reportážnych i dovolenkových cestách, kedy jazdíme na zapožičaných automobiloch, takéto potvrdenie Chorvátska polícia zatiaľ nepožadovala.

Aj na občiansky preukaz
Do Chorvátska môžu občania SR , podobne ako občania všetkých ostatných štátov Európskej únie, cestovať aj na občiansky preukaz. Pred dovolenkou v Chorvátsku netreba zabudnúť na zdravotné a úrazové poistenie a to v akejkoľvek poisťovni v SR, nakoľko všetky zdravotnícke služby sa platia priamo v nemocnici.

Chorvátske diaľnice rastú najrýchlejšie v Európe !

Príjmy z chorvátskych diaľnic sú očakávané vo výške 2.367.800.000 kuna a výdavky na budovanie a investície do rekonštrukcie predstavujú 4.967.800.000, tento rok je plánovaný deficit 2.600.000.000 kuna.

Poplatky za diaľnice sú rozdelené do štyroch kategórií podľa veľkosti a druhu vozidiel:

Kategória I. – Vozidlá s dvomi nápravami, výška vozidla maximálne 1,30 m od osi kolies prednej nápravy, neplatí pre vany.

Kategória II. – Vozidlá s tromi a viac nápravami (osobné automobily s prívesmi), výška vozidla maximálne 1,30 m od osi kolies prednej nápravy, vany.

Kategória III. - Vozidlá s tromi a viac nápravami, výška vozidla viac ako 1,30 m od osi kolies prednej nápravy, platí pre vany s prívesmi.

Kategória IV. – Vozidlá so štyrmi a viac nápravami, výška vozidla viac ako 1,3 m od osi prednej nápravy

Vybrané diaľničné poplatky za osobný automobil kategórie I.
Záhreb - Goričan (H) 36 HRK
Záhreb - Čakovec (SLO) 29 HRK
Záhreb - Bosilijevo II (smer Split) 39 HRK
Bosiljevo II – Brinje známe až 1.7.2005
Brinje – Pirovac 80 HRK
Pirovac – Vrpolje známe až 1.7.2005
Vrpolje – Dugopolje (Split) 17 HRK

Podrobný cenník s poplatkami medzi jednotlivými výjazdmi z diaľnice je na www.hac.hr

Takto vyzeral južný portál tunela Mala Kapela v polovici mája. Podľa plánu by mali prejsť jednou rúrou tunela prvé autmobily už 1. júla 2005. Potvrdili nám to aj pracovníci na stavbe. Najdlhší tunel Chorvátska meria 5780 m a až do otvorenia sa obchádza cez horský prechod pohoria Malá Kapela. V čase našej návštevy finišovali práce s asfaltovaním vnútra tunela, a tak je veľmi pravdepodobné, že pri rýchlom pracovnom tempe bude tunel sprejazdnený na začiatku letných prázdnin.


Okrem dostavby polovičného profilu diaľničného tunela malá Kapela musia chorvátski stavbári stihnúť do 1. júla dokončiť nieľkoľko mostných stavieb v okolí Šibenika vrátane mostov Krka a Dabar (obr.). Na moste Krka (391 m) sú dva pruhy v každom smere a najvyššia povolená rýchlosť 100 km/h. Na Dabare dlhom 354 m zase dva pruhy plus jeden bezpečnostný pruh v každom smere a maximálna povolená rýchlosť 130 km/h.

Pri výjazde Dugopolje zatiaľ končí diaľnica Zagreb – Split (357 km) a začína diaľničný privádzač do Splitu a na pobrežnú magistrálu, ktorá vedie na Makarskú riviéru, do Dubrovníka a Čiernej Hory. Poplatky za nedokončené úseky diaľnic budú známe v deň sprejazdnenia diaľnic a to 1.7. 2005. My sme na trase od hraníc s Maďarskom (Goričan) až po Split zaplatili 193 KN, čo je v prepočte 1100 Sk. Cesta od maďarských alebo slovinských hraníc až do Splitu trvá 5 až 6 h. Detailný popis chorvátskych diaľnic i súpis poplatkov nájdete na internetovej stránke www.hac.hr.

Pri Splite nový systém diaľnic Chorvátska zatiaľ končí. Do roku 2008 bude pokračovať diaľnica zo Splitu až do Dubrovníka a motoristi tak nebudú musieť absolvovať 200 km dlhý a časovo náročný úsek pobrežnej magistrály medzi týmito dvomi mestami. Profil krajiny si však vyžiada vybudovanie veľkého počtu tunelov i mostov. Na trase Zagreb - Split je postavených dvanásť tunelov v celkovej dĺžke 21,1 km. V dvoch najdlhších, Sveti Rok (5,6 km) a Mala Kapela (5,78 km) je premávka nasmerovaná do jednej rúry tunela.

S diaľnicami prišiel do Chorvátska nový štandard a kultúra cestovania. Približne každých 35 km sú na chorvátskych diaľniciach odpočívadlá spojené s čerpacou stanicou, toaletami, detským ihriskom, obchodom alebo espresom. Každé parkovisko a odpočívadlo s dostatkom parkovacích miest i odpadkových košov je osvetlené. Otázkou však zostáva, aký vzťah k poriadku a čistote budú mať dovolenkári.


Väčšina čerpacích staníc pri diaľnici vrátane poskytovaných služieb je v prevádzke 24 hodín denne. Na niektorých dokonca fungujú zmenárne. Cesta na dovolenku k Jadranskému moru má teraz úplne inú podobu, než pred pár rokmi. Preplnené cesty nahradili diaľnice s vysokou kapacitou a malé odpočívadlá bez toalety zase moderné čerpacie stanice s kompletným servisom. Deti unavené z cestovania majú možnosť zrelaxovať a to isté sa týka vodičov. Šálka kávy k raňajkám stojí od 7 do 9 HRK, čaj 6 HRK, horúca čokoláda 12 HRK.


Ceny benzínov a motorovej nafty v rámci Chorvátska kolíšu iba mierne a rozdiely sú pri plnej nádrži minimálne. Liter euronafty v súčasnosti stojí 6,88 HRK (38,50 Sk) a liter 95 oktánového bezolovnatého benzínu 7,30 HRK (40,80 Sk). Kolísanie cien ropy však môže spôsobiť rast alebo pokles cien, nezmení sa však skutočnosť, že palivo je o niečo drahšie ako na Slovensku. Na čerpacích staniciach nadnárodných koncernov môžete bez problémov platiť medzinárodnou platobnou alebo kreditnou kartou. Podrobné informácie o cenách pohonných hmôt kdekoľvek v Európe i ďalšie potrebné informácie nájdu motoristi na stránke Národného automotoklubu SR, www.namk.sk .


Stále lepšie a spoľahlivejšie automobily a servis na čerpacích staniciach uľahčuje rodičom cestu s malými deťmi. Malý toaletný defekt možno odstrániť v „baby room“ na elegantnom prebaľovacom pulte.

Diaľnica do Dubrovníka bude dokončená o tri roky. Vďaka už existujúcej diaľnici Zagreb – Split je cesta do Dubrovníka kratšia a pohodlnejšia. Z hraničného priechodu Šahy sme prišli do Dubrovníka za 16 hodín, avšak v noci a pred dovolenkovou sezónou. Najhorší je posledný úsek cesty Split – Dubrovník (cca 200 km), ktorý nám trval 4 hodiny. Vidieť toto starobylé mesto stojí za to.

Chorvátske reštaurácie sú už v máji otvorené, aby pohostili prvých turistov a delegátov cestovných kancelárií. Ceny jedál sú v porovnaní so slovenskými vyššie, ale dary mora v akejkoľvek podobe stoja za to. Na reportážnej ceste sme sa zastavili aj v Čiernej Hore a tamojšie reštaurácie sa nám nezdali extrémne lacné v porovnaní s Chorvátskom. V samotnom Chorvátsku závisí cena jedál od polohy a kategórie reštaurácie. Kým vo vychýrenej reštaurácii dediny Ston na polostrove Pelješac stáli kalamáre 95 HRK, v inej reštaurácii pri Zadare to bolo 75 HRK.

Orientačné ceny špecialít vo známej reštaurácii:
Polievka z rýb 15 HRK ( 84 Sk)
Polievka z mušlí 21 HRK (118 Sk)
Čierne rizoto z darov mora 75 HRK ( 420 Sk)
Rizoto s chobotnicami 74 HRK ( 414 Sk)
Rizoto s mušľami 49 HRK ( 274 Sk)
Špagety a dary mora 76 HRK ( 426 Sk)
Rybie filety na grile 95 HRK ( 532 Sk)
Smažené kalamáre 95 HRK ( 532 Sk)
Teľací steak 65 HRK ( 354 Sk)
Šopský šalát 15 HRK ( 84 Sk)

Pozor na radary
Chorvátska polícia je povestná častým meraním rýchlosti a sledovaním predbiehania na plnú čiaru. O miestach a čase merania sa môže verejnosť informovať na stránke www.hak.hr/ už tri dni vopred. Vodičom smerujúcim do Chorvátska odporúčame navštíviť stránku a vytlačiť si zoznam miest s radarovou kontrolou rýchlosti. Pred začiatkom sezóny sme sa stretli s meraním rýchlosti na úsekoch pred stanicami diaľničného mýta, kde sú rýchlosti obmedzené na 80 prípadne 40 km/h.


Pomoc v núdzi
Ambasáda SR v Záhrebe: Veleposlanstvo Slovačke Republike Prilaz Gjure Deželi†a br. 10 10000 Zagreb Republika Hrvatska Tel.: 003851/ 4848941 - ústredňa Fax: 003851/ 4848942 Mobil: 0038 761 900 737 Mimoriadny a splnomocnený veľvyslanec SR v Chorvátskej republike: Ing. Ján Petrík

Dôležité telefónne čísla
Lekárska pomoc 94
Hasiči 93, 985
Polícia 92
Pomoc motoristom 987
Predvoľba krajiny + 385

Autor: Rastislav Chvála a Autožurnál (mapa)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  2. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  3. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  7. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  8. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 700
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 528
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 15 529
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 691
  5. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 10 299
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 9 991
  7. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 692
  8. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 429
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Anna Miľanová: Vážení rodičia, starí rodičia, učitelia, akonáhle sa dieťa, mládež...
  2. Ľubomír Belák: Slovensko hľadá prezidenta
  3. Tupou Ceruzou: Pellegriniho pravá tvár
  4. Věra Tepličková: Prečo voliť Pellegriniho?
  5. Ľuboš Vodička: Čerín, kostol za hradbami
  6. Martin Pánik: Sú premnožené
  7. Jan Pražák: Hříšná Maruška
  8. Otilia Horrocks: Netradičný model traktora predstavil verejnosti včera Peter Pellegrini.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 357
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 468
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 346
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 12 060
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 343
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 336
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 812
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 416
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu