Testy Euro NCAP pozostávajú z viacerých typov nárazu a ich vyhodnotenia. Najnovšie sa udeľujú body aj za pripomienkovač nezapnutých bezpečnostných pásov. Porota hodnotí, kde je umiestnený a do akej miery prinúti pasažiera pripútať sa. Časy, keď sa dal pripomienkovač oblafnúť stlačením kotevnej spony bezpečnostného pásu, sú preč. Dnes auto nepríjemne kvíli, až kým sa vodič alebo spolujazdec nepripútajú. Niektoré automobily sú dokonca vybavené kotrolou pripútania na zadných sedadlách. Podmienky crash testov boli stanovené na základe analýzy skutočných nehôd. Okrem čelnej zrážky dvoch vozidiel so 40-percentným prekrytím čelnej plochy je v programe náraz do boku vozidla, bočný náraz do stĺpa a kolízia s chodcom. Špeciálnemu hodnoteniu podlieha ochrana dospelých, detí a chodcov.
Pri čelnom náraze vozidlo naráža do deformovateľnej prekážky predpísaného tvaru rýchlosťou 64 km/h. Bariéra simuluje druhé vozidlo (preto sa deformuje) a testovaný automobil naráža do prekážky necelou polovicou čelnej plochy.
Počas bočného nárazu testovaný automobil stojí a do boku mu rýchlosťou 50 km/h narazí špeciálny mechanizmus s deformovateľnou prednou časťou. Náraz je situovaný do "bodu R", teda do miesta, kde sa nachádzajú v 95 percentách bedrá pasažierov na predných sedadlách.
Zrážka s chodcom prebieha pri rýchlosti 40 km/h v súlade s európskymi pravidlami. Schopnosť auta čo najmenej zraniť chodca sa hodnotí tromi slovami: dobre, slabo, úboho.
Bočný náraz do stĺpa patrí medzi najnebezpečnejšie. Skúška, pri ktorej auto na pohyblivom vozíku narazí do železného stĺpa rýchlosťou 29 km/h, núti výrobcov zaoberať sa montážou hlavových airbagov, ktoré majú stlmiť náraz hlavy alebo zabrániť jej vykloneniu z okna. Testovací stĺp má priemer 254 mm a vo zvislej polohe dokáže vniknúť hlboko do auta.
Autor: rch