SME

Mercedes A 160 CDI Autotronic

Vďaka nezvyčajnej sendvičovej konštrukcii sa Mercedes triedy A stal symbolom technických inovácií v rámci nižšej strednej triedy. Druhá generácia najmenšieho Mercedesu si zachováva základné črty svojho predchodcu a zároveň prináša ďalšie zaujímavé tech

Vďaka nezvyčajnej sendvičovej konštrukcii sa Mercedes triedy A stal symbolom technických inovácií v rámci nižšej strednej triedy. Druhá generácia najmenšieho Mercedesu si zachováva základné črty svojho predchodcu a zároveň prináša ďalšie zaujímavé technické prvky. Okrem plochej zadnej nápravy v tvare luku (sférická parabolická náprava) je to bezstupňová automatická prevodovka Autotronic, ktorú sme vyskúšali v kombinácii s naftovým motorom 160 CDI.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zdanie klame
Vzhľadom na označenie modelu 160 CDI by človek čakal naftový motor objemu 1,6 l litra. V skutočnosti však na pohon slúži naftový dvojliter s priamym vstrekom paliva, štvorventilovou technikou ale na dnešnú dobu nízkym výkonom 60 kW (82 k). Ak niektorým vodičom takýto výkon postačuje, prekážať môže zbytočne veľký objem. Na druhej strane klienti značky Mercedes kvôli zákonnému poisteniu nesiahajú na posledné úspory. Skrátka k modernému naftovému dvojlitru by pristal vyšší výkon.

SkryťVypnúť reklamu

Zahoď starosti
Automatické prevodovky súčasnosti nie sú v žiadnom prípade prekážkou, skôr kľúčom k pokojnej a príjemnej jazde, čo určite platí o bezstupňovom mechanizme autotronic. Vodiča neobťažuje stláčanie spojky v rannej a popoludňajšej špičke a s prižmúrením oboch očí si s variátorom dokáže dobre zajazdiť. Za príplatok 68 000 Sk si totiž do Mercedesu A môže objednať Autotronic. V histórii značky ide o prvú prevodovku, ktorá pracuje na princípe "Continuous Variable Transmission", teda plynulo meniteľného prevodu. Prevod medzi otáčkami motora a kolies sa mení bez ozubených kolies a bez radenia stupňov prostredníctvom variátora s kuželovitými kotúčmi a pásom. Prácu variátora sme si najlepšie vychutnali pri zrýchlení. Motor sa dostane do príslušných otáčok a mení sa iba prevod bez prerušenia ťahu. Kým ručička otáčkomera stojí na jednom mieste, ukazovateľ rýchlosti sa šplhá smerom hore. Zvuková kulisa motora a kolísanie otáčok pri bežnej jazde chce trochu zvyku, ale jazda s Autotronicom je mimoriadne pohodlná. Variátoru však chvíľu trvá, kým zareaguje na prudké zošliapnutie plynového pedálu. V kopcoch a pri predbiehaní je preto lepšie využiť manuálnu voľbu prevodového pomeru. Rozdiely vo fungovaní základného alebo športového režimu prevodovky sú takmer zanedbateľné. Akurát športový režim lepšie pracuje v kopcoch a v hustej premávke, kedy motoru dovolí dosiahnuť vyššie otáčky. Do manuálneho režimu sa vchádza posunutím radiacej páky do strany. Prevodovka tak ponúkne vodičovi sedem pevných polôh variátora (sedem stupňov). Poloautomatické radenie jednotlivých stupňov je celkom zábavné a v našom prípade aj úsporné. Jedine v manuálnom režime sme sa priblížili sľubovanej spotrebe 5,6 l/100 km. Za komfort sa platí, pretože okrem zaobstarávacej ceny prevodovky treba rátať so spotrebou približne o liter vyššou ako pri manuálnej prevodovke. Celkový priemer v teste bol 6,9 l/100km. Autotronic zatiaľ neprináša ekonomické výhody, ale zlepšenie v oblasti komfortu je citeľné. V kombinácii so silnejším motorom by mohla byť jazda celkom dynamická a zábavná. Vlastne o zábave sú aj tri režimy, pretože pri porovnaní dynamiky sme dosiahli takmer identické časy v slalome i šprinte. Maximálna rýchlosť 165 km/h u nás povolené limity prevyšuje ale podvozok má rozhodne na viac. Šprint z 0 na 100 km/h za 15 s zodpovedá parametrom i poslaniu mestskej verzie Mercedesu A.

SkryťVypnúť reklamu

V šprinte na  10 sekúnd prešiel Mercedes  najkratšiu dráhu v automatickom a normálnom "C" móde prevodovky . .

 

 

 

 

 

 

. . . o niečo rýchlejší bol poloautomatický režim "M", pri ktorom vodič  radí pákou jednotlivé odstupňovania variátora. . . .

 

 

 

 

 

... a najdlhšiu dráhu za 10 s prešiel Mersedes A 160 CDI  s prevedovkou v športovom móde "S".  Minimálne rozdiely sme namerali aj na malom testovacom okruhu. V hustej premávke mimo obce odporúčame používať manuálnu voľbu vopred zadefinovaných polôh variátora. Motor tak lepšie a rýchlejšie reaguje na stlačenie plynového pedála. V automatickom móde najskôr vystúpia otáčky a až potom sa začína meniť prevodový pomer. Reakcia je tak pomalšia a spotreba vyššia.

SkryťVypnúť reklamu

 

Výhody nevýhody prevodovky
AUTOTRONIC

+ komfort
+ plynulý ťah bez rázov
+ využitie sily motora

- reakcia na plynový pedál
- spotreba v športovom móde

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  5. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  7. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  8. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  1. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  2. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii
  3. Zlatý sen vo vzduchu
  4. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  5. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  6. Pozvánka, ktorá sa neodmieta: oslávte 25 rokov s Kauflandom
  7. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  8. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 8 038
  2. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 5 634
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 550
  4. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 5 513
  5. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 153
  6. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 900
  7. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 2 850
  8. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať? 2 219
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Škoda Enyaq Coupé RS

Športová verzia dostala upravené tlmiče.


7
Peugeot 309 bol prvým modelom značky, ktorý sa dal kúpiť v Tuzexe, biele GTI je však dovezené zo západu.

Bol prvým modelom značky, ktorý sa predával v Tuzexe.


Oliver Varchol 1
Ilustračné foto

Ktoré krajiny majú 10 dňovú diaľničnú známku?


22
Citroën nepoužije na Slovensku reklamu s medveďmi.

C3 Aircross značka nebude spájať so šelmami.


11
reklama
  1. Zuza Fialová: Prečo potrebujeme prepísať históriu
  2. Štefan Šturdzík: Igor v Kyjeve.
  3. Viktor Pamula: Tvorí sa nová Európa
  4. Eva Gallova: Pred koncom vojny nemecké velenie vybralo 23 budovy, ktoré zničia v Banskej Bystrici na námestí a priľahlých uliciach
  5. Anton Kaiser: Medzinárodná fotografická výstava
  6. Timotej Opálek: Arcade Fire - Pink Elephant
  7. Eva Bachletová: Pre mamy
  8. Milan Buno: Čo keby ste si vybrali inak? Ako by potom vyzeral váš život? | 7 knižných tipov
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 535
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 23 963
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 572
  4. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 12 970
  5. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 10 915
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 8 361
  7. Ján Chomík: Liek na nespavosť 8 049
  8. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 6 434
  1. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  2. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  3. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  4. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  5. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  6. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  7. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.
SkryťZatvoriť reklamu