SME

Kde iní končia - 4x4 a zima

Dôvody na kúpu terénneho auta, prípadne športovo-úžitkového SUV s pohonom všetkých kolies, bývajú rôzne. Okrem súčasti imidžu to môže byť náklonnosť k autám tohto typu, pocit bezpečia, snaha vyniknúť alebo každodenná potreba mať terénne auto.

Dôvody na kúpu terénneho auta, prípadne športovo-úžitkového SUV s pohonom všetkých kolies, bývajú rôzne. Okrem súčasti imidžu to môže byť náklonnosť k autám tohto typu, pocit bezpečia, snaha vyniknúť alebo každodenná potreba mať terénne auto. Veľmi malé percento majiteľov offroadov chodí do terénu, pre ktorý sú skutočne tieto vozidlá určené. Vlastniť offroad síce znamená pokračovať tam, kde iní končia ale platí to aj o údržbe, investíciách a príprave auta na zimu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najdôležitejšie - pneumatiky

Sebavedomie majiteľov terénnych automobilov najmä v zime stúpa do závratných výšok. Skutoční odborníci na jazdu v teréne však potvrdia, že offroad nie je tank, ale vozidlo so zvýšenou schopnosťou jazdiť v teréne. Veľkosť tejto schopnosti závisí od umenia vodiča, techniky ale hlavne obutia kolies. Preto sú pneumatiky základnou podmienkou bezpečnej jazdy v zime. Je hlboký omyl myslieť si, že terénne pneumatiky určené na leto a blato s výrazným dezénom budú dobré aj v zime. V prvom rade nevyhovuje tvrdá zmes takýchto pneumatík a v druhom rade tvar dezénu. Nehovoriac o šírke letných plášťov , ktoré vyzerajú efektne, ale na snehu sú horšie než obyčajná letná pneumatika. Prevodovka či vyšší podvozok sú v podstate na nič, ak vozidlo nemá správne obutie. Na zimu je najlepšia originálna zimná pneumatika na terénny automobil, prípadne kombinovaný dezén 50% terén a 50% cesta (zimný vzor aj zmes). Originálny zimný dezén má lepšie vodiace schopnosti, lamely a mäkkú zmes.
Na Slovensku sa o tom tak často nehovorí, ale zimná pneumatika nemá byť staršia ako tri roky, pretože potom materiál stráca svoje pôvodné vlastnosti. Na druhu diskov nezáleží, najlepšie sú tvarovo nenáročné, z ktorých sa ľahko vyberá sneh a s dobrou povrchovou úpravou.

SkryťVypnúť reklamu

Interiér a karoséria
Interiér nevyžaduje vyššiu pozornosť než v bežnom osobnom vozidle. Napkon každé auto potrebuje kvalitnú kozmetiku, ktorá chráni vnútro alak karosérie. Dvakrát ročne by mala prejsť karoséria dokonalou očistou, navoskovaním a balzamovaním. Lak je potom odolnejší, lepšie odráža kamienky a odoláva konárom. Všetko záleží na prístupe majiteľa i prostredí, v ktorom sa vozidlo pohybuje. Paradoxne negatívnejší vplyv na karosériu má prevádzka po bežných posypaných cestách ako jazda v teréne.

Každý značkový servis má presný popis , ktoré úkony patria do zoznamu prehliadky auta pred zimou. Dôležitá je kontrola náplní, najmä chladiacej kvapaliny a náplne ostrekovača. Dostatok oleja v prevodovke a motore je už záležitosťou bežných prehliadok. Kvalitná nafta zase úzko súvisí so zodpovednosťou majiteľa čerpacej stanice.

SkryťVypnúť reklamu

 

Offroad má čistý podvozok iba keď príde do predajne priamo z výrobnej linky. Na rozdiel od osobného vozidla je podvozok terénneho auta členitejší s množstvom zákutí, v ktorých sa zbiera blato, štrk a soľ. Pred zimou by mal absolvovať poriadnu očistu. Potom nasleduje premazanie všetkých pohyblivých častí a konzervácia.

Nové vozidlá majú od výroby ochranný náter na celom podvozku vrátane prevodovky. Každoročná konzervácia stojí okolo 7000 Sk. Pravidelne ošetrovaný a nastriekaný podvozok vydrží omnoho dlhšie, lepšie odoláva soli a iným nástrahám zimy. V aktívne využívanom terénnom aute sa sneh so zvyškami chemického posypu dostane do všetkých kútov podvozka.

 

 

 

Zimná výbava
K úplne bežnej výbave osobného auta (škrabka, metlička, rozmrazovací sprej, servisné rukavice a čiapka) nezaškodí pribaliť lopatku, reťaze a minimálne 20m dlhé lano. Špecialisti na jazdu v teréne so sebou nosia popruhy, nafukovacie vaky pod auto, tekuté reťaze a rad ďalších doplnkov. Nevedno, ktorá činnosť okolo moderného auta vyžaduje takú zručnosť ako zakladanie reťazí. Bez tréningu v teple garáže a bez rukavíc je nosenie reťazí skoro zbytočné. Hľadať spôsob zakladania v strese, so skrehnutými rukami a zle poskladanou reťazou si nezaslúži ani nepriateľ. Ako si reťaz poskladám a ošetrím, tak ju budem aj zakladať. Výber novej zimnej pneumatiky resp. jej rozmeru odporúčame prispôsobiť reťaziam. Vyhneme sa tak nemilému prekvapeniu v praxi, keď reťaz neobopne novú a väčšiu pneumatiku. Reťaze zakladáme už vtedy, keď predpokladáme vjazd do komplikovaného terénu a hlbokého snehu.

SkryťVypnúť reklamu

Off-road v zime – iba v rámci zákonov fyziky

Technické vlastnosti terénneho automobilu znamenajú iba polovicu ak nie tretinu výsledného efektu. Ostatné je na vodičovi, ktorý dokáže danosti auta zúžitkovať alebo naopak obrátiť vo svoj neprospech. Inak povedané, terénne auto v rukách odborníka stvára divy a neskúsený zelenáč ho dokáže „pochovať“ aj tam, kde hravo prejde ľahké SUV. Špecifiká nám aspoň v krátkosti a v teoretickej rovine priblížil skúsený terénny jazdec, zakladateľ Pajero klubu a milovník dobrodružných výprav na komerčných offroadoch, Tomáš Hollý starší.

Tomáš Hollý starší, najskôr zbieral skúsenosti v praxi a teraz ich odovzdáva zelenáčom, prípadne vodičom telekomunikačných firiem. Školenie v Banskej Bystrici už absolvovali servisní technici oboch mobilných operátorov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čo by mal urobiť začiatočník pred tým, ako sa vydá s offroadom do terénu alebo na udržiavanú snehom pokrytú cestu?

V prvom rade musí vedieť základné informácie o aute a preštudovať si návod na obsluhu. Knihu, ktorú dostane spolu s autom, nedostáva iba tak. Tiež si treba uvedomiť základný rozdiel medzi športovo úžitkovým vozidlom SUV s pohonom všetkých kolies a klasickým vozidlom offroad 4x4. SUV majú poháňanú iba jednu nápravu a až v prípade prekĺznutia kolies jednej z náprav sa krútiaci moment prenesie na druhú nápravu. Správanie na šmykľavej ceste závisí aj od toho, či terénny automobil s permanentným pohonom všetkých kolies má alebo nemá medzinápravový diferenciál alebo nie. Pre oba typy vozidiel však platí, že pomalšie je vlastne rýchlejšie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Máte na mysli prejazd zákruty?

Áno, pretože s terénnym autom sa nedá vchádzať do zákruty bezhlavo. Prudké ubratie plynu uprostred zákruty môže pri permanentnom pohone všetkých kolies (bez stredového diferenciálu) spraviť z auta neovládateľný stroj. Preto radšej brzdíme pred zákrutou, kedy ide auto v priamom smere. Pomaly a citlivo nasmerujeme hmotu auta do zákruty a v jej poslednej tretine môžeme bezpečne akcelerovať. Offroad je citlivý na jemné narábanie s plynom a s brzdou. Je naivné domnievať sa, že s ABS zabrzdíte na kratšej dráhe, skôr naopak. V globále však ABS pomáha pri zvládaní krízovej situácie a určite je dobré objednať si auto s ABS prípadne ESP.

Má potom Off-road v zime aspoň nejaké prednosti ?

Samozrejme. S terénnym autom sa nemusíte báť neudržiavanej cesty, horského prechodu, snehovej kaše ani prechádzania z pruhu do pruhu vo vyjazdených koľajách. Pokiaľ využívate offroad v rámci zákonov fyziky, dokáže skutočne veľa. Jeho hmotnosť treba využiť vo svoj prospech pri prerážaní snehovej bariéry a pretláčaní spomenutej snehovej kaše. Pozor však na negatívne účinky hmotnosti a zotrvačnej sily. Keď sa dostane dvojtonové auto do šmyku, spravidla je už neskoro zasahovať. Najväčšou prednosťou je však trakcia a rovnomerný záber všetkých kolies. Pri narábaní s plynom, brzdami a riadením sa netreba nechať zviesť robustnou konštrukciou auta a ovládať ho jemne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Niektoré terénne autá jazdia po suchých cestách s odpojeným náhonom prednej nápravy. Kedy ho zapnúť natrvalo ?

Pohon 4x4 zapínam hneď ako napadne prvý sneh. Koncom jesene nezaškodí aspoň cvične zaradiť pohon 4x4 a skontrolovať, či je v poriadku. Týka sa to najmä tých vodičov, ktorí v lete jazdia iba po cestách a nepotrebujú 4x4. Vozidlá SUV a 4x4 s medzinápravovým diferenciálom idú po snehu rozhodne lepšie s pohonom všetkých kolies. Špecifickým prípadom je zjazd zo strmého kopca, kedy je auto stabilnejšie s pohonom jednej nápravy. Modely bez medzinápravového diferenciálu sú citlivé na prudké obraty pod plynom.

Kedy používate uzávierky diferenciálov?

Vo výnimočných prípadoch. Jazdiť po ceste s uzávierkou je zbytočné a nebezpečné. Moje auto (Mitsubishi Pajero) sa brodí snehom lepšie bez uzávierky, hlavne keď treba zatáčať. Pevná "štvorkolka" s uzávierkami a bez stredového diferenciálu si pri zatáčaní kladie odpor a skôr podhrabne. Uzávierka je nenahraditeľná v prudkom kopci a pri bočnom náklone. Keď zdolávame extrémne náklony okolo 40 stupňov, vrchná časť auta sa pomaly nadľahčuje a schopnosť kolesa preniesť silu na svah klesá až na minimum. Ak sa začne pretáčať, bez uzávierky sa nepohnem. Navyše, ak sa začína auto prevracať, pridaním plynu môžem zatočiť smerom dole a uniknúť z kritickej situácie. Bez uzávierky sa mi to nepodarí. Uzávierka diferenciálu nachádza uplatnenie aj pri krížení náprav, keď sú niektoré kolesá vo vzduchu, prípadne pri prejazde hlbokými koľajami.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čo teda odporúčate majiteľom terénnych vozidiel pred zimou?

V prvom rade trénovať a vyskúšať si auto na bezpečnej a voľnej ploche hneď ako napadne prvý sneh. Už pri krútení sa na veľkom parkovisku sa ukáže charakter auta, schopnosť pneumatík a skutočnosť, že teréniak sa v šmyku ťažko ovláda. Až zlepšením svojich schopností za volantom dokážeme vyťažiť z nadštandardných vlastností terénneho auta. Najlepšie bude obrátiť sa na odborníka prípadne kamaráta s bohatými skúsenosťami ako sa v strmom kopci učiť na vlastných chybách. Členovia nášho klubu pravidelne trénujú v bývalom tankodrome. Výsledok ? Jazdíme bez nehody.

Ako asi vyzerá abeceda jazdy v ťažkom teréne ?

To sa ťažko popisuje. V prvom rade si radšej prejsť pešo extrémne ťažký úsek, premyslieť si postup a až potom sadnúť za volant. Z auta nemusíte vidieť všetky nástrahy ukryté pod snehom. Pneumatiky odporúčam mierne podhustiť a primeranou rýchlosťou sa vydať vpred. Rýchlosť jazdy v hlbokom snehu treba prispôsobiť podmienkam. Niekedy je lepšie ísť pomaly, inokedy zase rýchlejšie. Optimálny záber kolies dosiahnete skôr na druhom prevodovom stupni. V podstate aj automatické prevodovky sú navrhnuté tak, aby sa auto v zime rozbiehalo na dvojke. Základným predpokladom zvládnutia snehovej prekážky je kontrolované narábanie s plynom bez prehrabovania kolies na jednom mieste. Na krátkom úseku výdatne pomáha trakčná kontrola, súčasť stabilizačného systému. Pribrzďovanie prešmykujúcich sa kolies funguje iba istý čas a potom potrebuje prestávku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ani terénne vozidlo nie je všemocné, v podstate ide iba o automobil so zvýšenou priechodnosťou terénom. Bezpečná jazda v teréne sa bez tréningu , predvídania a pokory nezaobíde. Najskôr treba myslieť, potom konať, lebo keď sa dvojtonové monštrum začne šmýkať, zastaví ho iba pevná prekážka. V tomto prípade to bol strom, ktorému sa vodič s nedostatkom skúseností nevyhol.

Zdolávaniu najťažších snehových bariér alebo terénnych prekážok by mala predchádzať pešia obhliadka terénu. Inak sa môže stať, že snehová bariéra bude hlbšia ako sa pôvodne zdá. Keď terénne auto zostane visieť „na bruchu“ a kolesá má na zľadovatelom snehu nepomôžu uzávierky ani redukcie.

 

Použitie uzávierky diferenciálu na ceste pokrytej vrstvou snehu nemá opodstatnenie. Táto technická pomôcka je určená pre ťažký terén a na bežnej ceste škodí jazde i autu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 

 

 

 

 

Skúsiť si správanie terénneho auta pred ostrým štartom v premávke môže mať cenu zlata. Tam, kde o nič nejde, vodič spozná správanie auta a reakciu pohonu 4x4 na sneh. Naučiť sa ovládať tento typ auta znamená využiť jeho výnimočné schopnosti vo svoj prospech.

Autor: foto: autor, archív

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 7 161
  2. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 5 004
  3. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 4 802
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 4 094
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 3 389
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 533
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 044
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 611
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Roman Kebísek: Štúrova teória zakliatia Slovanov
  2. Martin Eštočák: Prešov: Zdražili MHD, ale škody v mestských firmách nikto nerieši. Je čas sa postaviť!
  3. Anton Kovalčík: Ako "Volský Jano" prispel k porážke nacizmu - prvá časť.
  4. Anna Miľanová: Diktátori, sadisti v rôznych oblastiach spoločnosti, počnúc od rodín, zvyknú byť zákerne útoční...
  5. Milan Srnka: Ako poslať Fica do politického dôchodku: Opozícia musí urobiť kompromisy
  6. Štefan Šturdzík: Výstrel Igora Matoviča.
  7. Matúš Lazúr: Vlakom z Bratislavy až za polárny kruh.
  8. Anna Šuhajdová: Nemecký bankový obor láme rekordy: Po 14 rokoch zažíva finančný vrchol. Ide o začiatok novej éry?
  1. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 24 449
  2. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 11 992
  3. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 9 518
  4. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 8 055
  5. Jolana Čuláková: Bombic mi robí stále väčšiu radosť. V Nitre ho hnali dáždnikmi a sudca ho dnes poslal do chládku 7 802
  6. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 7 261
  7. Elena Antalová: Ane pred 20 rokmi oznámili, že jej dieťa pri pôrode zomrelo 6 629
  8. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 4 789
  1. Roman Kebísek: Štúrova teória zakliatia Slovanov
  2. Radko Mačuha: Viem ako oslabiť Fica, zoberme mu tému.
  3. Anna Brawne: Nacizmus nie je názor, šírenie nenávisti nie je slobodou slova a hajlovanie nie je rozcvičkou paže
  4. Radko Mačuha: Fico bol súčasťou mierového rokovania Trump Putin v Belehrade.
  5. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  6. Tupou Ceruzou: Smerákov
  7. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  8. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
SkryťZatvoriť reklamu