SME

Dlhodobý test –Dacia Logan - konečné hodnotenie

Dacia zvládla 50 000 km bez poruchy a s dobrou spotrebou. Prvý dlhodobý test Dacie Logan na Slovensku, zorganizovaný denníkom SME, motoristickým mesačníkom Autožurnál a Rádiom Expres, končí.

Dacia zvládla 50 000 km bez poruchy a s dobrou spotrebou

Prvý dlhodobý test Dacie Logan na Slovensku, zorganizovaný denníkom SME, motoristickým mesačníkom Autožurnál a Rádiom Expres, končí. Lacný rodinný automobil od minulej jari navštívil sedem krajín strednej Európy, najazdil 49 722 km a spotreboval 3397 litrov paliva. Bezporuchovou jazdou tak potvrdil novú kvalitatívnu úroveň značky Dacia a splnil očakávania, zároveň rozbehol sériu ďalších dlhodobých testov. Modelu Logan chýba k ideálu lacného rodinného sedanu pozinkovaná karoséria, ABS, a airbag spolujazdca v štandardnom vybavení a tiež otváranie veka batožinového priestoru z miesta vodiča. Nízke prevádzkové náklady, veľký vnútorný priestor, objemný kufor (510 l) a zaujímavá cena ho pasujú za favorita svojej kategórie.

Studené finále
Dacia pri dlhotrvajúcich mrazoch okolo -25 stupňov štartovala bez problémov na prvýkrát, rovnako dobre fungovalo centrálne zamykanie a zohrievanie interiéru. Po pár kilometroch išiel z kúrenia teplý vzduch, čo iba dokazovalo, že Dacia je stavaná do ťažkých podmienok. Ráno nás však privítal aj vŕzgajúci ventilátor kúrenia. Akonáhle sa auto zohrialo, ventilátor stíchol. Vyššia svetlosť podvozka zlepšuje priechodnosť v hlbokom snehu a tiež parkovanie v zimnej kalamite. Najviac nás potešili jazdné vlastnosti na snehu, pretože Dacia sa vďaka dlhému rázvoru náprav ľahko ovláda a dobre drží zvolenú stopu. So zaťažením zadnej nápravy citeľne klesá trakčná schopnosť poháňaných kolies. Samozrejme pre bezpečnosť posádky by mal byť v aute antiblokovací systém ABS. Posilňovač bŕzd pracuje veľmi progresívne, stačí iba malý tlak na brzdový pedál a kolesá sa dostávajú do šmyku. Jazda v zimnom období znamená vyššiu spotrebu, ktorá v tejto časti testu stúpla na 7,1 l/100 km. Snehovú kalamitu si odniesol roh nárazníka a časť vnútorného podblatníka.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Posledná fáza dlhodobého testu prebiehala v náročných zimných podmienkach. Okrem dlhotrvajúcich nízkych teplôt muselo testované vozidlo zvládnuť jazdu v hlbokom snehu. Tuhé mrazy boli klincom do rakvy pre gumičky stieračov. Štartovanie, zohrievanie interiéru a jazdné vlastnosti na snehu nesklamali. Rozmrazovanie zadného okna by malo prebiehať rýchlejšie. Námrazu je niekedy jednoduchšie zoškrabať než čakať na účinok systému.

 

 

 

Prehliadka v servise

Dôvodom záverečnej návštevy servisu bola kompletná kontrola vozidla po absolvovaní dlhodobého testu. Po prehliadke podvozka, karosérie, prevodovky a motora môžeme skonštatovať, že Dacia zvládla 50 000 km vo veľmi dobrej kondícii a bez poruchy. Jedinou chybou krásy sú drobné poškodenia spôsobené neopatrným parkovaním v Chorvátsku a testom v náročných podmienkach hôr. Dacia Logan má na rozdiel od mnohých konkurentov plechový kryt motora prevodovky, podobný plechový kryt v koncerne Renault má iba model Kangoo 4x4.

SkryťVypnúť reklamu

Hodina pravdy nadišla v čase, keď sa na meradle počtu najazdených kilometrov objavilo číslo 49 722. V autorizovanom servise Renault nás čakali dvaja mechanici, sada náradia a meracie prístroje. Posledná zastávka v servise (v rámci dlhodobého testu) trvala takmer 2,5 hodiny. Po skončení testu zostaneme v kontakte s novým majiteľom skúšaného automobilu, aby sme mohli monitorovať jeho ďalší osud.



Brzdové platničky sú opotrebované na 60 %, podľa mechanikov by mohli vydržať ešte ďalších desať až dvadsaťtisíc kilometrov. Kotúče dostali v priebehu testu zabrať, ale s ich výmenou sa netreba ponáhľať minimálne ďalších päťdesiattisíc kilometrov, pretože predné kotúčové brzdy pracujú súmerne a nameraná ovalita je na požadovanej úrovni.

 

SkryťVypnúť reklamu

Zadné brzdové obloženie má za sebou polovicu svojej životnosti. Piestik zadnej bubnovej brzdy zatiaľ tesní stopercentne.

 

Po presakujúcom oleji na prevodovke a motore niet ani stopy. Rovnako v dobrom stave sú aj manžety na polosiach. Výfukové potrubie nesie znaky jemnej korózie tak ako je u vozidiel tejto kategórie zvykom. S tesnosťou výfuku nebude problém až do chvíle, kým na niektorom mieste neprehrdzavie, pretože systém nemá spojky a je zváraný do jednoliateho celku.

 

 

Výrobca predpisuje výmenu zapaľovacích sviečok pri 60 000 km, a zdá sa, že na ich výmenu bude najvyšší čas.

 

Meranie tlakov vo valcoch veľa napovie o stave motora. Po autorizovanom servise sme rovnakú procedúru absolvovali v malom súkromnom autoservise. Všetky valce majú požadovanú kompresiu, motor je teda dobre zabehnutý a v plnej kondícii. Napokon prejavilo sa to aj na spotrebe, ktorá od začiatku testu postupne klesala. Dokonca motor je v nami kritizovanom pásme otáčok citeľne tichší než predtým.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 

Spotreba 6,83 l /100 km
Priemerná spotreba nameraná v dlhodobom teste prekročila priemer udávaný výrobcom iba o 0,3 l/100 km. Na očakávanom výsledku sa podpísal charakter testovacích jázd, ktoré za účelom rýchleho najazdenia predpísaného počtu kilometrov viedli väčšinou mimo mesta a tiež nižšie zaťaženie vozidla pri bežnom jazdení. S výnimkou špeciálnych častí testu tvorili posádku maximálne dve osoby s minimálnou príručnou batožinou. Dovolenkové cesty v letnom období sme absolvovali s dobre vyťaženým autom ale rodinným charakterom jazdy. Z celkovej vzdialenosti 49 722 km najazdila Dacia Logan v hustej mestskej premávke približne 28 %.

Celkové náklady na prevádzku Dacie Logan 1,4i Ambiente (50 000 km)
Prihlásenie vozidla 2000 Sk
Ročná diaľničná známka pre SR 1000 Sk
Povinné zmluvné poistenie (3x štvrťročne) 5874Sk
Ročné havarijné poistenie 15432 Sk
Záručná prehliadka po 30 000 km 3036 Sk
Pohonné hmoty (Sk) 132 088 Sk
Náklady celkom 159 430 Sk
Náklady na 1 km 3,18 Sk

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Celková priemerná spotreba 6,83 l/100km
Spotrebované pohonné hmoty 3397,5 l
Počet kilometrov 49 722 km
Priemerná spotreba 6,83 l/100km

Spotreba v zime (45 565 km až 49 722 km)
Nabehané kilometre : 4157 km
Spotrebované litre 296,5 l
Priemerná spotreba : 7,1 l/100 km


Tlmiče a brzdy sú v poriadku

Počas kontroly úplne nového auta sa podľa očakávania prejavila nesúmernosť v účinku brzdového systému a tlmičov, pretože automobil nebol ešte „zabehnutý“. Značné zlepšenie nastalo pri kontrole podvozka v približnej polovici testu (21 000 km), kedy sa podvozok doslova vyznamenal. Po jazdecky ťažšej jesennej a zimnej časti sme očakávali mierne zhoršenie. Opak sa stal pravdou. Podvozok sme otestovali na novom digitálne riadenom testovacom zariadení (Pneuservis ARS) v Bratislave, kde nám o meraní vystavili protokol. Rok jazdenia a 50 000 km sa na brzdách a tlmičoch takmer vôbec neprejavili. Z údajov najviac poteší dobrá účinnosť tlmičov, súmerné pôsobenie bŕzd a nízka ovalita bŕzd.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Testovacie zariadenie v Pneuservise ARS je jedno z najmodernejších na Slovensku. Podľa slov technika vykonávajúceho meranie by mali tlmiče vydržať minimálne raz taký počet kilometrov, pri dobre zladenom podvozku je však podľa neho prekvapujúce, že letné penumatiky nám vydržali iba 30 000 km.

 

 

 

 

Záverečná kontrola podvozka

Skúšaný parameter po 2000 km Po 21 000 km Po 50 000 km
Hmotnosť vozidla s vodičom 1017 kg 1052 kg 1096 kg
Zaťaženie prednej nápravy 620 kg 634 kg 671 kg
Zaťaženie zadnej nápravy 397 kg 418 kg 425 kg
Účinnosť tlmičov na prednej náprave
Ľavý predný 74% 67% 100%
Pravý predný 65% 69% 92 %
Nesúmernosť účinku na prednej náprave 12 % 2 % 8 %
Účinnosť tlmičov na zadnej náprave
Ľavý zadný 75% 76% 93%
Pravý zadný 73% 78% 91%
Nesúmernosť účinku na zadnej náprave 2% 2% 2 %
Brzdy na prednej náprave
Brzdná sila ľavej strany 2,18 kN 2,27 kN 1,87 kN
Brzdná sila pravej strany 2,03 kN 2,24 kN 1,70 kN
Nesúmernosť bŕzd na prednej náprave 7% 1%, 9%
Maximálna nesúmernosť 19% 16 % -
Brzdy na zadnej náprave
Brzdná sila ľavej strany 0,97 kN 1,25 kN 1,18kN
Brzdná sila pravej strany 1,27 kN 1,23kN 1,15kN
Nesúmernosť bŕzd na zadnej náprave 24% 2 %, 3%
Maximálna nesúmernosť 28% 19% -
Ručná brzda
Maximálna brzdná sila ľavej strany 0,97 kN 1,29 kN 1,07 kN
Maximálna brzdná sila pravej strany 1,15 kN 1,07 kN 0,98 kN
Hranicu zablokovania dosiahlo ľavé koleso
Ovalita predných bŕzd
Ľavá strana +/- 9% +/- 9% +/- 4%
Pravá strana +/- 8% +/-5% +/- 4%
Ovalita zadných bŕzd
Ľavá strana +/- 9% +/- 5 % +/- 5 %
Pravá strana +/- 8% +/- 7% +/- 5 %

Nový dlhodobý test

Denník SME spolu s doterajšími partnermi, motoristickým mesačníkom Autožurnál a Rádiom Expres rozbieha ďalší dlhodobý test horúcej novinky a tiež dostupného rodinného automobilu Kia Rio s naftovým motorom 1,5 CRDi. Podrobnosti o teste budeme pravidelne prinášať v novej prílohe Auto-moto.

 

Dacia

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  4. Probiotiká nie sú len na trávenie
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  8. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 305
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 652
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 685
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 351
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 842
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 251
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 764
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 527
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Juraj Ondruška: Rozhovor pre TV Bratislava Staré letisko Vajnory opäť v ohrození: Vajnoráci povedali NIE – budú ich znova ignorovať?
  2. Jozef Pivarník: Oslobodenie Európy: Spojenci verzus Sovieti – mýtus a realita
  3. Marek Mačuha: Prečo sa Fico ide opäť klaňať Putinovi
  4. Ján Šeďo: "Milostpane, tak nám zatvorili arcivévodu Bombica"!
  5. Jolana Čuláková: Bombic mi robí stále väčšiu radosť. V Nitre ho hnali dáždnikmi a sudca ho dnes poslal do chládku
  6. Martina Paulenová: Pravidlá sú na to, aby sa porušovali
  7. Milan Srnka: Minister zimného spánku Huliak nám ukázal, ako nemiešať politiku s hokejom
  8. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 277
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 090
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 19 532
  4. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 10 355
  5. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 9 565
  6. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 464
  7. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 797
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 5 431
  1. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil.
  2. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  4. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  5. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  6. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  7. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
  8. Jiří Ščobák: Diverzifikovať môžeme podnety, aktivity, informácie, zručnosti, zážitky, prácu, identitu, investície, riziká, vedomosti a aj prácu na fyzičke
SkryťZatvoriť reklamu