SME
reklama

BMW 330 xdT

Vďaka platnej legislatíve si možno na Slovensku bez problémov kúpiť malý úžitkový automobil, ktorý pokorí sto kilometrovú rýchlosť za menej ako sedem sekúnd a dosiahne maximálnu rýchlosť až 236 km/h. Navyše má poháňané všetky kolesá a výkon motora 23

Vďaka platnej legislatíve si možno na Slovensku bez problémov kúpiť malý úžitkový automobil, ktorý pokorí sto kilometrovú rýchlosť za menej ako sedem sekúnd a dosiahne maximálnu rýchlosť až 236 km/h. Navyše má poháňané všetky kolesá a výkon motora 231 koní. V tomto prípade nejde o tlačovú chybu ale o BMW 330xdT v úžitkovej verzii N1.


Radšej osobnú verziu
Pri pohľade na elegantné a nadčasové tvary BMW 330xd Touring asi málokomu napadne, že toto auto je vlastne malé nákladné vozidlo kategórie N1. Odpočet DPH sa nám zdá ako jediná výhoda verzie N1, pretože BMW má aj bez predpísanej oceľovej steny s mrežou (úprava N1) vysúvaciu deliacu sieť medzi batožinovým priestorom a priestorom pre posádku. Originálnu sieť však možno kedykoľvek zasunúť do roletového mechanizmu, čo sa už nedá resp. nesmie robiť s domontovanou stenou. Prídavná sieť a tmavé fólie na oknách tak obmedzujú výhľad vodiča smerom dozadu. Prídavná úprava sa hodí skupine motoristov, ktorí použijú BMW 330xdT ako zásobovacie vozidlo, iank to možno chápať iba ako cestu k výhodnejšej kúpe.


Jednoduchá dokonalosť
Model BMW 330 xdT patrí k tomu najlepšiemu, čo BMW v strednej triede ponúka z hľadiska pohonu, motora a jazdných vlastností. Napokon interiér tiež nezaostáva. Nás zaujal prvotriednou kvalitou použitých materiálov, vynikajúcou ergonómiou, odhlučnením a športovým štýlom sedenia. Práve svojská koncepcia sedenia v hlbokých a nízko položených sedadlách môže niekomu prekážať, nehovoriac o miernom vytrasení na nekvalitných cestách. Podvozok BMW však s prehľadom filtruje rázy a vibrácie od cesty aj pri tvrdšej charakteristike pruženia. Vodič má tak dokonalú predstavu o kontakte vozidla s povrchom. Komu raz učaroval rýchly podvozok, presné držanie stopy v zákrutách, športový posed, hrubý veniec volantu, výborný výhľad šikmo dopredu a prehľadný prístrojový panel, ten si príde v BMW na svoje. K predným sedadlám s elektrickým ovládaním a kombinovavným poťahom koža-látka odporúčame prikúpiť elektrické nastavovanie bočného vedenia operadiel, ktoré boli široké a bočné vedenie mali trochu nevýrazné. Z neveľkej ponuky odkladacích priestorov zaujme otvárateľná lakťová opierka s miestom pre telefón a ďalších pár drobností.


xDdrive
BMW sa v minulosti venovalo pohonu všetkých kolies skôr sporadicky. Dnes je situácia iná a tradičný výrobca vozidiel so zadným pohonom stále viac presadzuje pojem xDdrive. Pohon všetkých kolies xDdrive má na hnacom hriadeli zadnej nápravy prídavnú viaclamelovú spojku ovládanú elektromechanickým excentrom. Jedna časť spojky je zároveň reťazou spojená s hnacím hriadeľom prednej nápravy. xDdrive dokáže reagovať na zmenu podmienok v priebehu pár milisekúnd a jeho hlavnou prednosťou je podľa nás dokonalé nastavenie elektroniky, ktorá zohľadňuje momentálne podmienky jazdy. Napríklad pri bežnom pohýnaní sa z miesta (v priamom smere) ide na zadnú nápravu 60% výkonu a na prednú 40 %. Ak sa kolesá neperešmykujú, pomer sa začne meniť v prospech zadnej nápravy. Stačí však, že vodič natočí volant a xDdrive prispôsobí rozdelenie hnacieho momentu tak, aby to vyhovovalo nielen trakcii ale aj zvolenému smeru. S úctou k pohonu zadnej nápravy a klasickej koncepcii BMW musíme po tomto teste uznať, že výkonné BMW sa s pohonom všetkých kolies správa istejšie a stabilnejšie, zvlášť v zime, ktorá zadným pohonom výkonných limuzín až tak nepriala. Na suchej ceste však xDdrive okráda vodiča o klasický pôžitok z jazdy. V našom klimatickom pásme pohon všetkých kolies od BMW odporúčame.


Explózia nafty
Trojlitrový radový šesťvalec je živým dôkazom vysokej úrovne kedysi zaznávaných naftových motorov. Jediné, v čom sa 330 d nedokáže vyrovnať benzínovým šesťvalcom je zvuk a širšie spektrum využiteľných otáčok. Výkon 231 k a krútiaci moment 500 Nm sa nebude máliť nikomu. BMW 330 xdT zrýchľuje v sprievode harmonického ale predsa len tvrdého zvuku motora šialeným tempom. Stovku pokorí (s automatickou prevodovkou) za 6,8 s a dramaticky rýchlo sa šplhá aj k vyšším rýchlostiam. Hoci je fyzicky možné jazdiť aj pri spotrebe udávanej výrobcom (8,2 l/100 km), toto super rýchle kombi to nedovolí. Stále provokuje k využívaniu výkonu a krútiaceho momentu. Potom sa realitou stane priemer 10,9 l/100 km dosiahnutý v redakčnom teste.
Vysnené kombi
Zákazníci v tejto kategórii vozidiel by si mali zvážiť, či im prestavba na N1 stojí za to. Základná cena verzie 330 xdT sa pohybuje okolo sumy 1 575 382 Sk. Testovaný exemplár s príplatkovým vybavením sa priblížil k hranici dvoch miliónov ale famóznu jazdu s týmto autom by sme dopriali každému.


Systém xDdrive nám výsledkom činnosti pripomínal aktívne diferenciály v športových autách. Jeho prioritou je totiž podržanie zvoleného smeru a maximálna trakcia v danej situácii. Zladená sa zdá byť aj spolupráca dynamickej kontroly vozidla s trakčnou kotrolou a systémom xDdrive.




 

Nekontrolovaného kolísania výkonu medzi nápravami sa vodič báť nemusí, pretože na snehu auto poslúcha a rešpektuje zvolený smer . Elektronika sa vie pripraviť aj na extrémne situácie, stačí ak pred pohnutím vodič naplno pridá plyn, systém si nastaví pevný pomer medzi nápravami v pomere 50:50. Na snehu sme jazdili naozaj dlho a nestalo sa, že by bol X-drive svojim zásahom prekvapil.



Väčšina výjazdov má charakter pretáčavého šmyku, avšak na rozdiel od pohonu zadnej nápravy xDrive v tejto chvíli presunie časť výkonu dopredu(video).  Zadná náprava tým získa lepšiu priľnavosť, priečne šmýkanie sa zastaví a výkon sa prenáša do zrýchlenia. V pomalých a ostrých zákrutách má xDrive silnejší pretáčavý efekt, aby sa predišlo nedotáčavému šmýkaniu prednej časti auta smerom von zo zákruty. Stačí však držať motor v ťahu a rodinné kombi sa razom vyrovná do žiadaného smeru.



Jazda s týmto motorom stojí za to. Maximálny krútiaci moment 500 Nm ponúka od 1700 do 3000 ot./min: tam to nekončí, pretože pri 4000 ot./min. prichádza maximálny výkon 170 kW (231k). Časticový filter vo výfukovom potrubí vydrží 200 000 km.


 


 


Šesťstupňová automatická prevodvka pri danom výkone motora neprekáža, hoci v móde športového radenia by nemusela po dosiahnutí vysokých otáčok samočinne preraďovať smerom hore. Jediné, čo však môže v porovnaní manuálu a automatu prekážať, je o liter vyššia spotreba. Riadiaca elektronika prevodovky sa veľmi rýchlo prispôsobuje momentálnemu jazdeckému štýlu vodiča. Pri dynamickej jazde dokáže predvídavo podradiť, akonáhle vodič výraznejšie uberie alebo pribrzdí. Pri parametroch výkonného šesťvalca je celkom pochopiteľné bežné pracovné pásmo od 1200 do 2000 ot./min. Za touto hranicou už začína poriadny harmatanec.


Homologovaná stena má v sebezabudovaný vyklápací otvor , takže  odklápacia opierka v zadných operadlách nájde svoje využitie napríklad pri prevoze lyží. Otvárateľná deliaca stena totiž chýba mnohým luxusným úžitkovým vozidlám.


 



 

Základný objem batožinového priestoru 460 l zostáva aj po prestavbe na N1 stále dobre využiteľný. Výrobcom deklarovaný objem po sklopení sedadiel (1385 litrov) už znižuje posuvná deliaca sieť. Manipuláciu s kovovým monštrom vsadeným do luxusného vozidla si treba nacvičiť. Bez deliacej mreže je výhľad dozadu aspoň o niečo lepší. Kto sa rozhodne pre N1, musí prídavnú stenu voziť stále namontovanú, v opačnom prípade ide o trestný čin krátenia dane.



Odkladacie priestory nie sú silnou stránkou BMW 3 Touring, najmä ak zoberieme do úvahy fakt, že ide o rodinné vozidlo.


 


 


 





 

Štartovanie tlačidlom a dvojstupňové vypínanie stabilizačného systému je pre BMW tri typické.


 


 


 





 

Základný úžitok možno ešte zvýrazniť ťažným zariadením a nákladným prívesom. Závesné zariadenie sa vysúva elektronicky tlačidlom v batožinovom priestore.

 

 

 

 

 


BMW 330xdT

Motor
Typ radový naftový šesťvalec
Uloženie pozdĺžne
Zdvihový objem 2993 cm3
Výkon 170/231 kw/k
Pri otáčkach 4000 ot./min.
Krútiaci moment 500 Nm
Pri otáčkach 1750 -3000 ot./min.
Kilogramový výkon 7,42 kg/k
Litrový výkon 77,1 k/l
Emisná norma EURO IV
Karoséria
Typ kombi
Počet dverí 5
Súčiniteľ odporu vzduchu Cx 0,32
Pneumatiky 225/45 R17
Disky 8J X17
Prevodovka
Typ Automatická
Počet stupňov 6
Poháňané kolesá všetky
Podvozok
Predná náprava dvojkĺbová modifikácia zavesenia McPherson (hliník)
Zadná náprava päťprvkové zavesenie
Svetlosť podvozka 130 mm
Priemer otočenia 11 m
Brzdy vpredu kotúčové s vnútorným chladením
Brzdy vzadu kotúčové s vnútorným chladením
Rozmery, hmotnosti, objemy
Rázvor náprav 2760 mm
Dĺžka 4520 mm
Širka 1817 mm
Výška 1418 mm
Pohotovostná hmotnosť 1715 kg
Užitočná hmotnosť 540 kg
Batožinový priestor základný/
po sklopení sedadiel
460/1385 l
Objem palivovej nádrže 61 l
Prevádzkové hodnoty
Zrýchlenie 6,8 s
Maximálna rýchlosť 236 km/h
Spotreba
mesto 11,1 l/100 km
mimo mesto 6,5 l/100 km
kombinácia 8,2 l/100 km
Bezpečnosť podľa Euro NCAP
hviezdy/body
Celkové hodnotenie /35
Ochrana detí /39
Ochrana Chodcov /4

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 23 186
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 768
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 544
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 939
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 357
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 305
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 894
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 633
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  2. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  3. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  4. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  5. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  6. Martin Borecky: Rakovina
  7. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  8. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 195
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 652
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 446
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 284
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 462
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 375
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 313
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 435
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu