SME

BMW 330 xdT

Vďaka platnej legislatíve si možno na Slovensku bez problémov kúpiť malý úžitkový automobil, ktorý pokorí sto kilometrovú rýchlosť za menej ako sedem sekúnd a dosiahne maximálnu rýchlosť až 236 km/h. Navyše má poháňané všetky kolesá a výkon motora 23

Vďaka platnej legislatíve si možno na Slovensku bez problémov kúpiť malý úžitkový automobil, ktorý pokorí sto kilometrovú rýchlosť za menej ako sedem sekúnd a dosiahne maximálnu rýchlosť až 236 km/h. Navyše má poháňané všetky kolesá a výkon motora 231 koní. V tomto prípade nejde o tlačovú chybu ale o BMW 330xdT v úžitkovej verzii N1.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Radšej osobnú verziu

Pri pohľade na elegantné a nadčasové tvary BMW 330xd Touring asi málokomu napadne, že toto auto je vlastne malé nákladné vozidlo kategórie N1. Odpočet DPH sa nám zdá ako jediná výhoda verzie N1, pretože BMW má aj bez predpísanej oceľovej steny s mrežou (úprava N1) vysúvaciu deliacu sieť medzi batožinovým priestorom a priestorom pre posádku. Originálnu sieť však možno kedykoľvek zasunúť do roletového mechanizmu, čo sa už nedá resp. nesmie robiť s domontovanou stenou. Prídavná sieť a tmavé fólie na oknách tak obmedzujú výhľad vodiča smerom dozadu. Prídavná úprava sa hodí skupine motoristov, ktorí použijú BMW 330xdT ako zásobovacie vozidlo, iank to možno chápať iba ako cestu k výhodnejšej kúpe.

SkryťVypnúť reklamu

Jednoduchá dokonalosť

Model BMW 330 xdT patrí k tomu najlepšiemu, čo BMW v strednej triede ponúka z hľadiska pohonu, motora a jazdných vlastností. Napokon interiér tiež nezaostáva. Nás zaujal prvotriednou kvalitou použitých materiálov, vynikajúcou ergonómiou, odhlučnením a športovým štýlom sedenia. Práve svojská koncepcia sedenia v hlbokých a nízko položených sedadlách môže niekomu prekážať, nehovoriac o miernom vytrasení na nekvalitných cestách. Podvozok BMW však s prehľadom filtruje rázy a vibrácie od cesty aj pri tvrdšej charakteristike pruženia. Vodič má tak dokonalú predstavu o kontakte vozidla s povrchom. Komu raz učaroval rýchly podvozok, presné držanie stopy v zákrutách, športový posed, hrubý veniec volantu, výborný výhľad šikmo dopredu a prehľadný prístrojový panel, ten si príde v BMW na svoje. K predným sedadlám s elektrickým ovládaním a kombinovavným poťahom koža-látka odporúčame prikúpiť elektrické nastavovanie bočného vedenia operadiel, ktoré boli široké a bočné vedenie mali trochu nevýrazné. Z neveľkej ponuky odkladacích priestorov zaujme otvárateľná lakťová opierka s miestom pre telefón a ďalších pár drobností.

SkryťVypnúť reklamu

xDdrive

BMW sa v minulosti venovalo pohonu všetkých kolies skôr sporadicky. Dnes je situácia iná a tradičný výrobca vozidiel so zadným pohonom stále viac presadzuje pojem xDdrive. Pohon všetkých kolies xDdrive má na hnacom hriadeli zadnej nápravy prídavnú viaclamelovú spojku ovládanú elektromechanickým excentrom. Jedna časť spojky je zároveň reťazou spojená s hnacím hriadeľom prednej nápravy. xDdrive dokáže reagovať na zmenu podmienok v priebehu pár milisekúnd a jeho hlavnou prednosťou je podľa nás dokonalé nastavenie elektroniky, ktorá zohľadňuje momentálne podmienky jazdy. Napríklad pri bežnom pohýnaní sa z miesta (v priamom smere) ide na zadnú nápravu 60% výkonu a na prednú 40 %. Ak sa kolesá neperešmykujú, pomer sa začne meniť v prospech zadnej nápravy. Stačí však, že vodič natočí volant a xDdrive prispôsobí rozdelenie hnacieho momentu tak, aby to vyhovovalo nielen trakcii ale aj zvolenému smeru. S úctou k pohonu zadnej nápravy a klasickej koncepcii BMW musíme po tomto teste uznať, že výkonné BMW sa s pohonom všetkých kolies správa istejšie a stabilnejšie, zvlášť v zime, ktorá zadným pohonom výkonných limuzín až tak nepriala. Na suchej ceste však xDdrive okráda vodiča o klasický pôžitok z jazdy. V našom klimatickom pásme pohon všetkých kolies od BMW odporúčame.

SkryťVypnúť reklamu

Explózia nafty

Trojlitrový radový šesťvalec je živým dôkazom vysokej úrovne kedysi zaznávaných naftových motorov. Jediné, v čom sa 330 d nedokáže vyrovnať benzínovým šesťvalcom je zvuk a širšie spektrum využiteľných otáčok. Výkon 231 k a krútiaci moment 500 Nm sa nebude máliť nikomu. BMW 330 xdT zrýchľuje v sprievode harmonického ale predsa len tvrdého zvuku motora šialeným tempom. Stovku pokorí (s automatickou prevodovkou) za 6,8 s a dramaticky rýchlo sa šplhá aj k vyšším rýchlostiam. Hoci je fyzicky možné jazdiť aj pri spotrebe udávanej výrobcom (8,2 l/100 km), toto super rýchle kombi to nedovolí. Stále provokuje k využívaniu výkonu a krútiaceho momentu. Potom sa realitou stane priemer 10,9 l/100 km dosiahnutý v redakčnom teste.

Vysnené kombi

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zákazníci v tejto kategórii vozidiel by si mali zvážiť, či im prestavba na N1 stojí za to. Základná cena verzie 330 xdT sa pohybuje okolo sumy 1 575 382 Sk. Testovaný exemplár s príplatkovým vybavením sa priblížil k hranici dvoch miliónov ale famóznu jazdu s týmto autom by sme dopriali každému.

Systém xDdrive nám výsledkom činnosti pripomínal aktívne diferenciály v športových autách. Jeho prioritou je totiž podržanie zvoleného smeru a maximálna trakcia v danej situácii. Zladená sa zdá byť aj spolupráca dynamickej kontroly vozidla s trakčnou kotrolou a systémom xDdrive.

 

Nekontrolovaného kolísania výkonu medzi nápravami sa vodič báť nemusí, pretože na snehu auto poslúcha a rešpektuje zvolený smer . Elektronika sa vie pripraviť aj na extrémne situácie, stačí ak pred pohnutím vodič naplno pridá plyn, systém si nastaví pevný pomer medzi nápravami v pomere 50:50. Na snehu sme jazdili naozaj dlho a nestalo sa, že by bol X-drive svojim zásahom prekvapil.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Väčšina výjazdov má charakter pretáčavého šmyku, avšak na rozdiel od pohonu zadnej nápravy xDrive v tejto chvíli presunie časť výkonu dopredu(video).  Zadná náprava tým získa lepšiu priľnavosť, priečne šmýkanie sa zastaví a výkon sa prenáša do zrýchlenia. V pomalých a ostrých zákrutách má xDrive silnejší pretáčavý efekt, aby sa predišlo nedotáčavému šmýkaniu prednej časti auta smerom von zo zákruty. Stačí však držať motor v ťahu a rodinné kombi sa razom vyrovná do žiadaného smeru.

Jazda s týmto motorom stojí za to. Maximálny krútiaci moment 500 Nm ponúka od 1700 do 3000 ot./min: tam to nekončí, pretože pri 4000 ot./min. prichádza maximálny výkon 170 kW (231k). Časticový filter vo výfukovom potrubí vydrží 200 000 km.

 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 

Šesťstupňová automatická prevodvka pri danom výkone motora neprekáža, hoci v móde športového radenia by nemusela po dosiahnutí vysokých otáčok samočinne preraďovať smerom hore. Jediné, čo však môže v porovnaní manuálu a automatu prekážať, je o liter vyššia spotreba. Riadiaca elektronika prevodovky sa veľmi rýchlo prispôsobuje momentálnemu jazdeckému štýlu vodiča. Pri dynamickej jazde dokáže predvídavo podradiť, akonáhle vodič výraznejšie uberie alebo pribrzdí. Pri parametroch výkonného šesťvalca je celkom pochopiteľné bežné pracovné pásmo od 1200 do 2000 ot./min. Za touto hranicou už začína poriadny harmatanec.

Homologovaná stena má v sebezabudovaný vyklápací otvor , takže  odklápacia opierka v zadných operadlách nájde svoje využitie napríklad pri prevoze lyží. Otvárateľná deliaca stena totiž chýba mnohým luxusným úžitkovým vozidlám.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 

 

Základný objem batožinového priestoru 460 l zostáva aj po prestavbe na N1 stále dobre využiteľný. Výrobcom deklarovaný objem po sklopení sedadiel (1385 litrov) už znižuje posuvná deliaca sieť. Manipuláciu s kovovým monštrom vsadeným do luxusného vozidla si treba nacvičiť. Bez deliacej mreže je výhľad dozadu aspoň o niečo lepší. Kto sa rozhodne pre N1, musí prídavnú stenu voziť stále namontovanú, v opačnom prípade ide o trestný čin krátenia dane.

Odkladacie priestory nie sú silnou stránkou BMW 3 Touring, najmä ak zoberieme do úvahy fakt, že ide o rodinné vozidlo.

 

 

 

 

Štartovanie tlačidlom a dvojstupňové vypínanie stabilizačného systému je pre BMW tri typické.

 

 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 

 

Základný úžitok možno ešte zvýrazniť ťažným zariadením a nákladným prívesom. Závesné zariadenie sa vysúva elektronicky tlačidlom v batožinovom priestore.

 

 

 

 

 

BMW 330xdT

Motor

Typ radový naftový šesťvalec

Uloženie pozdĺžne

Zdvihový objem 2993 cm3

Výkon 170/231 kw/k

Pri otáčkach 4000 ot./min.

Krútiaci moment 500 Nm

Pri otáčkach 1750 -3000 ot./min.

Kilogramový výkon 7,42 kg/k

Litrový výkon 77,1 k/l

Emisná norma EURO IV

Karoséria

Typ kombi

Počet dverí 5

Súčiniteľ odporu vzduchu Cx 0,32

Pneumatiky 225/45 R17

Disky 8J X17

Prevodovka

Typ Automatická

Počet stupňov 6

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Poháňané kolesá všetky

Podvozok

Predná náprava dvojkĺbová modifikácia zavesenia McPherson (hliník)

Zadná náprava päťprvkové zavesenie

Svetlosť podvozka 130 mm

Priemer otočenia 11 m

Brzdy vpredu kotúčové s vnútorným chladením

Brzdy vzadu kotúčové s vnútorným chladením

Rozmery, hmotnosti, objemy

Rázvor náprav 2760 mm

Dĺžka 4520 mm

Širka 1817 mm

Výška 1418 mm

Pohotovostná hmotnosť 1715 kg

Užitočná hmotnosť 540 kg

Batožinový priestor základný/

po sklopení sedadiel 460/1385 l

Objem palivovej nádrže 61 l

Prevádzkové hodnoty

Zrýchlenie 6,8 s

Maximálna rýchlosť 236 km/h

Spotreba

mesto 11,1 l/100 km

mimo mesto 6,5 l/100 km

SkryťVypnúť reklamu
reklama

kombinácia 8,2 l/100 km

Bezpečnosť podľa Euro NCAP

hviezdy/body

Celkové hodnotenie /35

Ochrana detí /39

Ochrana Chodcov /4

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 496
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 173
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 699
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 786
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 992
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 529
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 772
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 505
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Jozef Stasík: Čakáme na nové elity. Nie, ani tie nás nespasia.
  2. Viktor Pamula: Ako sa minister obrany ministrom zdravotníctva stal
  3. Miroslav Ferkl: Na máji záleží
  4. Viktor Pamula: Samosprávy môžu prísť o eurofondy
  5. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa Kamenec: Nový výhľadový skvost nad kopanicami, ktorý si zamilujete
  6. Pavol Kéri: Dole krásna jar a hore zima ako za dávnych čias
  7. Zdravotní Klauni: Smiech, ktorý si dáva načas
  8. Jozef Pivarník: Národný kŕdeľ v tieni extrémizmu: Daniel Bombic alias Danny Kollár a jeho vládna ochrana
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 413
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 635
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 22 311
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 798
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 541
  6. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 6 566
  7. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 5 953
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 861
  1. Tupou Ceruzou: Smerákov
  2. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  3. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  4. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  5. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  6. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  7. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  8. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
SkryťZatvoriť reklamu