SME

Označenia naftových motorov

Dymili, boli hlučné, nespoľahlivé ale úsporné a možno práve preto prežili. Za posledných tridsať rokov sa diesel zmenil na nepoznanie. K nízkej spotrebe sa pridal vysoký výkon a jednoduché označenie D sa zmenilo na niekoľko písmen.

Dve písmená v ozaneční naftového motora sú dnes skôr zriedkavé, pretože väčšina výrobcov chce do skratky zahrnúť použité technológie.Dve písmená v ozaneční naftového motora sú dnes skôr zriedkavé, pretože väčšina výrobcov chce do skratky zahrnúť použité technológie.

Dymili, boli hlučné, nespoľahlivé ale úsporné a možno práve preto prežili. Za posledných tridsať rokov sa diesel zmenil na nepoznanie. K nízkej spotrebe sa pridal vysoký výkon a jednoduché označenie D sa zmenilo na niekoľko písmen.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Možno túžba zákazníkov mať na zadnej kapote nalepené krkolomné skratky priviedla automobilky k tomu, aby názov použitej technológie ukrývali do štyroch ba i piatich písmen. Nie všetci predavači nových áut však vedia, čo skratka znamená o zákazníkoch ani nehovoriac.

Kým v sedemdesiatch rokoch minulého storočia bolo v móde mať na aute jednoduché D ako diesel o pár rokov neskôr už každý chcel TD, pretože to nebol obyčajný diesel ale turbo diesel. Turbo zásadne ovplyvnilo vývoj, pretože prepĺňaný diesel dosahoval vyšší výkon pri takmer rovnakej spotrebe. Akurát nákupná cena auta stúpla.

T ako turbo zostalo v označeniach dodnes. Po nástupe turbodúchdiel poháňaných výfukovými plynmi bolo treba schladiť nasávaný vzduch a tak vznikol medzichladič označený Intercooler. Hoci ho väčšina moderných naftových motorov má, v názve sa príliš nepresadil. na rozdiel od písmena "i" ktoré po nástupe priameho vstrekovania (injection) nafty vidieť takmer všade. Stalo sa tak v roku 1989 keď automobilka Audi uviedla motory TDI s priamym vstrekom paliva. Fiat zaviedol skratku TDI o niečo neskôr hoci s technológiou priameho vstreku prišiel o niečo skôr. Naftové motory koncernu VW s neskôr patentovanou skratkou TDI boli dlho na vrchole, čo pochopiteľne motivovalo ostatných výrobcov a firmy Bosch k vynájdeniu systému vysokotlakového priameho vstrekovania pod názvom Common rail. Volkswagen odpovedal protiútokom v podobe vstrekovania typu čerpadlo tryska. Pokiaľ ide o počet písmen, tak Honda drží rekord s označením i-CTDi.

SkryťVypnúť reklamu

Common rail zvíťazil
Dlhoročnú vojnu o prvenstvo v oblasti naftových motorov vyhral systém common rail, pretože motory ním vybavené majú ťah v širšom spektre otáčok a sú výrazne tichšie než tie s konštrukciou čerpadlo- tryska vyvinuté koncernom Volkswagenu. Naopak systém TDI čerpadlo tryska bol neprekonateľný v dosiahnutej spotrebe v pomere k vysokému výkonu a na splnenie prísnej emisnej normy nepotreboval filter pevných častíc vo výfukových plynoch. Common rail však dokázal to, čo TDI nie, rozdeliť jeden vstrek nafty do viacerých cyklov a to v konečnom dôsledku rozhodlo. Nové šesťvalcové motory koncernu VW majú vstrekovanie typu common rail a od roka 2008 sa k nim pridajú aj ostatné. Značka TDI však zrejme zostane doménou koncernu Volkswagen. Znižovanie spotreby ale najmä zvyšovanie výkonu a jeho dostupnosti v širšom intervale otáčok výrazne ovplyvnilo piezoelektrické vstrekovanie a turbodúchadlá s variabilnou geometriou lopatiek. Aby naftový motor vydal vysoký výkon pri nízkych otáčkach a okamžite po stlačení plynového, pedálu prišlo na trh sekvenčné preplňovanie s dvomi turbodúchadlami alebo tzv. twin turbo technológia. Momentálne takéto motory ponúkajú Citroen, Peugeot a BMW.


Lexikón

SkryťVypnúť reklamu

Diesel

- motor spaľujúci naftu
Turbo - zariadenie poháňané výfukovými plynmi, ktoré "tlačí" vzduch do valcov a vytvára pretlak v nasávacom potrubí. Motor má vyšší výkon
Variabilná geometria turba - dĺžka (oprava . uhol vyklopenia lopatiek statora) lopatiek turbíny sa mení v závislosti na otáčkach, motor má vyrovnaný ťah v širokom spektre otáčok
Priame vstrekovanie-nafta sa nevstrekuje do nasávacieho potrubia ale priami do spaľovacieho priestoru. Zmes vzduchu a paliva tak vzniká až vo valci
Piezoelektrika- piezoelektrický krištáľ po privedení elektrického impulzu rýchlo zväčší objem. Pomocou piezo kryštálov v mechanizme vstrekovania dokáže tryska vstreknúť palivo na viac krát v jednom pracovnom cykle. Bežným mechanickým princípom sa to dosiahnuť nedá
Sekvenčné prepĺňanie- motor má dve turbodúchadlá s rôznym priemerom turbíny, pričom jedno prepĺňa motor pri nízkych otáčkach a druhé sa pridáva vo vysokých otáčkach


ZNAČKA

OZNAČENIETECHNIKANÁŠ NÁZORSPOLUPRÁCA

Alfa Romeo, Fiat

MJT - Multi Jet , Časticový filter - Bez označeniaCommon rail , Multijetvysoký výkon, široké spektrum použiteľných otáčok, drsný zvukOpel, Suzuki
Audi, Seat, Škoda, VolkswagenTDI - Turbodiesel Direct Injection,
SDI - Saugdiesel Direct , Injection (bez turba),
TDI PD - Turbodiesel Direct Injection Pumpe-Duse,
Časticový filter - DPF (Diesel Partikel Filter)
Čerpadlo - tryska, common rail (3,0 V6 TDI )nízka spotreba, vysoký výkon, dobrý ťah v nízkych otáčkach, veľký krútiaci moment nižšie spektrum využiteľných otáčok, vysoká hlučnosťMitsubishi
BMWd – diesel,
sd - sekvenčné preplňovanie diesel ,
Časticový filter -bez označenia
Common rail, twin turbo-sekvenčné prepĺňanievysoký výkon, široké využiteľné spektrum, nízka spotreba, veľký krútiaci moment, hlučnejšie štvorvalce, rýchla reakciaMini
Citroen, PeugeotHDi (High pressure Direct Injection) ,
Časticový filter -FAP Filter a particules
Common rail, sekvenčné prepĺňanienízka spotreba, zamatový chod, oneskorená reakcia a priemerný výkon (neplatí pre sekvenčné prepĺňanie 2,2 HDi)Ford, Mzda
FordTDCi - Turbo diesel Common rail Injection,
Označenie časticového filtra: DPF (diesel Particular filter)
common rail, preplňovanývysoký výkon, dobrá spotreba, veľký krútiaci moment, kultúra chodu1.4 TDCi , 1.6 TDCi - PSA Peugeot Citroen , Jaguar, Land Rover
Hondai-CTDi - intelligent common rail turbodiesel injection,
Označenie časticového filtra : DPF (na Slovensko sa nedováža)
Common Rail Bosch II. (plniaci tlak 1600bar)tichý chod, dobrý ťah pri nízkych otáčkach, rýchla reakcianikto
Hyundai. KiaCRDi - Common Rail Direct Injection ,
Označenie časticového filtra: CPF catalyst particular filter
Common Rail Bosch IIrýchle zlepšovanie, vysoký výkon, kultúra chodu, oneskorená reakciaHyundai (všetky motory)
ChevroletVCDi - Variable Geometry Turbo Charger Direct Injection,
TCDi - Turbo Charger Direct Injection ,
Časticový filter - bez označenia
common railpomalšia reakcia, vyrovnaný ťahGM (Opel)
MazdaMZR DI Mazda responsive direct injection,
MZR CD Mazda responsive common rail & direct injection
Common rail, VGTpriemerný výkon, dobrá spotreba1,4 D a 1,6 MCD PSA, Ford
Mercedes, Chrysler, JeepCDI - Common rail direct injection, CRD - Chrysler ride diesel, Časticový filter - bez označeniaCommon railjemný chod, vyrovnaný ťah, slušný výkon, vysoký krútiaci momentMitsubishi, Ssang Yong, Smart
MitsubishiDI-D - direct injection diesel, Časticový filter -DPF -diesel particular filterčerpadlo - tryska, common railvysoký výkon, nízka spotreba (VW), výdrž (Mitsubishi)VW, Mercedes Benz
NissandCi - direct common rail injection, Časticový filter - DPF (diesel particular filter)Common railvysoký výkon, rýchla reakcia, vyššia hlučnosť, dobrý ťahRenault
OpelCDTI - Common Rail Diesel Turbo Injection,
Časticový filter - DPF (Diesel Particular Filter)
Common rail , Multijetvysoký výkon, nízka spotreba, dobrý priebeh krútiaceho momentu, oneskorená reakciaFiat, Chevrolet, Suzuki, Alfa Romeo
RenaultdCi - direct common rail injection, Časticový filter - DPF (diesel particular filter)Common railvysoký výkon, rýchla reakcia, vyššia hlučnosť, dobrý ťahDacia, Nissan
SuzukiDDiS Diesel Direct Injection System,
Označenie časticového filtra: PDF (Particular Diesel Filter)
Common Rail , MultiJjetdobrá spotreba, priemerný výkon, rýchla reakcia, vyššia hlučnosťFiat
ToyotaD-4D - Direct - 4 Diesel (Direct injection 4 Stroke common-rail Diesel),
D-CAT - Diesel Clean Advanced Technology ,
Označenie časticového filtra: DPNR (Diesel particulate and NOx reduction),
DPR (Diesel particulate reduction)
common railvysoký výkon, nízka spotreba, nízke emisie (najčistejší diesel), zamatový chod, oneskorená reakcia1,4 TD - PSA Peugeot Citroen (Citroen C1, Peugeot 107), 2,2 D-4D - Luxus IS
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 958
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 577
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 750
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 586
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 282
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 042
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 2 643
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 091
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Otilia Horrocks: Keď sa p. redaktorka Benedikovičová opýtala premiéra Roberta Fica na PPA haciendy... /plus video/
  2. Anton Kovalčík: Vatikán a iné štáty v Druhej svetovej. Nemecko a Rakúsko. Druhá časť.
  3. Peter Slamenik: Černák
  4. František Kukura: Vízia upadnutia Slovenska do bezvýznamnosti
  5. Ján Chomík: Blázni
  6. Jozef Foltýn: Netanjahu je vojnový zločinec, terorista a fašista v jednej osobe
  7. Anna Miľanová: Myslím, mladí ľudia myslia kriticky, ale sú nepochopení, neakceptovaní
  8. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 192
  2. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 12 017
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 8 558
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 276
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 857
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 667
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 014
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 526
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu