SME

Celoročné svietenie - bezpečná povinnosť

Poslanci parlamentu schválili čiastkovú novelu cestného zákona, podľa ktorej budeme svietiť počas dňa celý rok. Podľa vzoru okolitých krajín Európskej únie prijmeme opatrenie, ktoré má znížiť počet tragických nehôd na cestách.

(Zdroj: archív)

Poslanci parlamentu schválili čiastkovú novelu cestného zákona, podľa ktorej budeme svietiť počas dňa celý rok. Podľa vzoru okolitých krajín Európskej únie prijmeme opatrenie, ktoré má znížiť počet tragických nehôd na cestách.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na základe štatistík vidí Európska únia v celodennom svietení tisíce zachránených ľudských životov. Odporcovia nariadenia argumentujú vyššou spotrebou paliva, zaťažením životného prostredia a častejším vypálením žiaroviek. V porovnaní nákladov na prevádzku auta však stačí zaostriť na klimatizáciu, ktorá nie je nevyhnutná, citeľnejšie zaťažuje životné prostredie a na sto kilometrov zvýši spotrebu paliva dvadsaťnásobne viac, ako zapnuté svetlá.

SkryťVypnúť reklamu

Sadzobník pokút sa nezmení
Za nerešpektovanie súčasnej povinnosti svietiť od 15. októbra do 15. marca môže vodič dostať pokutu od 500 do 1500 korún. Podľa zástupkyne hovorcu Prezídia policajného zboru Andrey Polačikovej sa súčasný sadzobník pokút nebude meniť a za neosvetlené vozidlo dostaneme rovnakú pokutu, aj keď vstúpi do platnosti celoročné denné svietenie.

Presný dátum, kedy nadobudne nový zákon účinnosť, ešte nie je určený. Podľa platného zákona musia byť zapálené stretávacie a nie len obrysové svetlá. Tak to posudzuje aj polícia, ktorá nemá inú definíciu osvetlenia vozidla, ako zapálené stretávacie svetlá. Polačiková dodáva, že podmienky osvetlenia vozidla budú identické s krajinami EÚ, kde je uzákonené celodenné svietenie.

SkryťVypnúť reklamu

Bezpečnosť
Najlepším spôsobom, ako sa vyhnúť kolízii, je predvídať a včas riešiť situácie v premávke. Predvídanie a bezchybné riešenie si však vyžaduje patričný čas. Čím skôr vidíme alebo aspoň periférne registrujeme ostatných účastníkov premávky, tým viac času zostáva na reakciu. Svetelné body vnímame oveľa skôr a intenzívnejšie ako neosvetlené automobily.

Prínos zapnutých svetiel cítiť aj v lete pri jasnej oblohe, na silnom protisvetle, mokrej ceste alebo na prechode z tieňa do svetla. V podvečerných hodinách sa aj ľudia so stopercentnou zrakovou ostrosťou stávajú krátkozrakejšími a potrebujú vizuálnu informáciu skôr, hoci na cestu pred sebou vidia dobre. Osvetlené autá túto požiadavku spĺňajú.

Drahá zábudlivosť
Najväčším problémom pri dodržiavaní celodenného svietenia bude zábudlivosť vodičov, aspoň spočiatku, kým sa svietenie nestane rutinnou záležitosťou. Buď si nezapneme svetlá a polícia nás pokutuje, alebo ich zabudneme vypnúť a autobatéria sa vybije.

SkryťVypnúť reklamu

Kto si nevie so zábudlivosťou poradiť, môže si nechať do staršieho alebo nového vozidla domontovať "modul denných svetiel" v cene od 1500 do 2500 korún. Modul zapína svetlá približne päť sekúnd po naštartovaní motora a je vhodný pre autá bez dátovej zbernice, napríklad Škoda Fabia, Škoda Felicia, Škoda Octavia prvej generácie.

Nová Škoda Octavia II. a mnohé ďalšie nové vozidlá ponúkajú naprogramovanie denných svetiel v autorizovanom servise alebo nastavenie denných svetiel priamo v palubnom počítači. V režime denných svetiel má auto zapálené iba stretávacie svetlá počas chodu motora. Koncové svetlá, osvetlenie evidenčného čísla a v niektorých prípadoch aj prístrojového panelu je z dôvodu úspory energie vypnuté. Značky Fiat, Alfa Romeo a Volvo už roky ponúkajú taký systém zapínania svetiel, ktorý stačí iba raz zapnúť. Svetlá sa potom samočinne vypínajú aj zapínajú spolu s motorom.

Ako spoľahlivo svietiť celý rok
-
na jar a na jeseň skontrolovať akumulátor
- raz ročne nechať nastaviť svetlomety
- pri starších autách premerať elektroinštaláciu
- nosiť kompletnú sadu žiaroviek
- vypínať svetlá po odstavení auta
- namontovať si modul denných svetiel

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kde je povinné svietenie?
Česká republika
Čierna Hora
Dánsko
Estónsko
Maďarsko
Chorvátsko
Litva
Fínsko
Lotyšsko
Rakúsko
Srbsko
Švédsko
Taliansko

zdroj: ÚAMK SR


SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  5. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  6. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  7. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  8. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Hudba, smiech a festival plný vody: Liptov čaká rozlúčka s letom
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  5. Nový článokSpolupráca v oblasti lesnej pedagogiky v Bojniciach
  6. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba
  7. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti
  8. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  1. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 11 252
  2. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 10 019
  3. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 4 907
  4. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 3 468
  5. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 2 820
  6. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba 2 756
  7. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti 2 584
  8. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom 1 661
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ľudmila Križanovská: Ťarcha vlastného sveta: prečo nedokážeme prijať šťastie iných
  2. Marcel Rebro: Rusko: veľmoc latrín a tankodrómov
  3. Milan Buno: Skrachoval, drogoval, padol na dno...a potom ho zachránili psy! | 7 knižných tipov
  4. Ivan Čáni: „Fico to nemá ľahké. Lepší politik tu už nebude.“
  5. Jozef Sitko: Ak si neudával, vraj si bol nepriateľom režimu?
  6. Michael Achberger: Genetika vás nespasí: 2 piliere chudnutia, na ktoré Slovenky nedajú dopustiť
  7. Ernest Klotton: Jindřich Štreit je uznávaný český dokumentárny fotograf
  8. Martin Fronk: Blahoslavený Karol Habsburský a posledný pokus o obnovu monarchie v Maďarsku
  1. Radoslav Záhumenský: Skrytý hrad na Slovensku, ktorý väčšina ľudí nikdy nenavštívi 47 508
  2. Martin Fronk: Objavil som kúpalisko za 2 eurá 30 802
  3. Monika Albertiová: Balím kufre! Tu sa nedá žiť a minimálna mzda? Na smiech! 23 148
  4. Martin Kresák: Minimálna mzda 915 €: v Bratislave pohoda, v Gelnici pohroma 19 654
  5. Michael Achberger: Supermarketové pasce: 10 "fitness" výrobkov, po ktorých priberáte 10 081
  6. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná. 8 082
  7. Juraj Kumičák: Najväčšia tanková bitka v dejinách 7 986
  8. Martin Fronk: Druhá Gaderská dolina? Objavte skrytý tiesňavový klenot v Kremnických vrchoch! 6 859
  1. Marcel Rebro: Rusko: veľmoc latrín a tankodrómov
  2. Radko Mačuha: Sťahovanie kostola pod dúhovou vlajkou.
  3. Marcel Rebro: Slovenská veda: halušky s bryndzou, ortéza a analýza DNA
  4. Marcel Rebro: Máša, melón a plyšová opica
  5. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa. V srdci Slovenska.
  6. Igor Pogány: Ako prinútiť AI, aby vám našla nový koníček
  7. Marcel Rebro: Oči detí, ktorým Putin ukradol detstvo
  8. Radko Mačuha: Dnes je deň, keď nám Rusi zakázali ísť čínskou cestou.
SkryťZatvoriť reklamu