SME

Tehotné ženy za volant iba s bezpečnostným pásom

Dopravné nehody zapríčinia až sedemdesiat percent všetkých ťažkých úrazov žien počas tehotenstva. Dodržiavaním správnych zásad môžu tehotné ženy za volantom znížiť riziko poranenia seba aj dieťaťa.

V posledných mesiacoch tehotenstva sa treba vyhýbať šoférovaniu. V každom prípade základom bezpečnosti dieťaťa aj matky je správne pripútanie bezpečnostným pásom.V posledných mesiacoch tehotenstva sa treba vyhýbať šoférovaniu. V každom prípade základom bezpečnosti dieťaťa aj matky je správne pripútanie bezpečnostným pásom. (Zdroj: autor)

Dopravné nehody zapríčinia až sedemdesiat percent všetkých ťažkých úrazov žien počas tehotenstva. Dodržiavaním správnych zásad môžu tehotné ženy za volantom znížiť riziko poranenia seba aj dieťaťa.

Štatistiky ďalej uvádzajú, že najvážnejšou príčinou zranenia budúcej mamičky býva nepripútanie sa na sedadle, a to bez ohľadu či sedí za volantom alebo vzadu. Dôsledky sú o to tragickejšie, že ak neprežije matka, neprežije ani dieťa. Ak aj nehodu s ťažkými zraneniami prežije, často za cenu trvalých následkov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Najčastejšie poranenia
Najčastejšou príčinou smrti alebo vážneho poranenia tehotnej býva úraz hlavy. Úrazy spojené s prudkým nárazom alebo tlakom na brušnú stenu spôsobuje prudké preťaženie pri náraze auta do prekážky. Preťaženie môže spôsobiť vnútorné krvácanie, smrť dieťatka, predčasný pôrod alebo potrat. Z pôrodníckeho hľadiska sú v centre pozornosti u tehotných žien najmä poranenia brucha a panvy. Tehotné ženy nezaistené bezpečnostnými pásmi sú pri čelnom náraze ohrozené zlomeninou panvového kruhu. Riziko smrti nenarodeného dieťaťa pri havárii je u nepripútaných tehotných 2,8 krát vyššie než u pripútaných.

Tehotné nechcú pásy
Ženy, ktoré vo všeobecnosti používajú bezpečnostné pomôcky v aute vzornejšie ako muži, majú v tehotenstve zvláštny strach z bezpečnostných pásov. Pritom pásy by mali používať najmä v období gravidity. Výhovorky, že tehotné cestujú prevažne iba na krátke vzdialenosti neobstojí, pretože väčšina nehôd sa stáva cestou do práce, na nákup alebo k lekárovi. Odmietanie bezpečnostných pásov si možno vysvetliť strachom z uväznenia v havarovanom aute alebo strachom z obmedzenia pohybu. V období tehotenstva by si mali ženy na dlhých cestách robiť častejšie prestávky a uvoľniť sa spod tlaku bezpečnostného pásu. Pri odmietaní bezpečnostného pásu si treba uvedomiť, že ak dôjde k havárii, väčšina ľudí si dokáže odopnúť pás bez cudzej pomoci. Nepripútanú osobu síce pás neuväzní, ale počas nárazu utrpí ďaleko rozsiahlejšie zranenia, lebo je vystavená nárazu na pevné časti auta ako čelné sklo, volant, palubná doska, alebo vymršteniu z auta. Úmrtie tehotnej hrozí u nepripútaných v 33 % nehôd a u pripútaných len v 5 %. Riziko smrti dieťaťa je pri nepripútaných štyrikrát vyššie, ak bude žena vymrštená z auta.

SkryťVypnúť reklamu

Pásy neublížia
Strach z toho, že bezpečnostný pás poraní dieťa v lone matky je neopodstatnený, ak je žena správne pripútaná. Riziko zranenia dieťaťa vplyvom veľkého tlaku je minimálne, najmä ak pás neprechádza stredom brucha (maternice). Budúce matky by si mali v prvom rade uvedomiť, že hlavnou príčinou smrti dieťaťa býva smrť nepripútanej matky. Prvoradou úlohou bezpečnostného pásu je zaistiť stabilnú pozíciu matky vzhľadom k sedadlu a smeru nárazu. Preto je viac ako dôležité správne pripútanie.

„Riziko smrti nenarodeného dieťaťa pri havárii je u nepripútaných tehotných 2,8 krát vyššie než u pripútaných.“

Ako sa pripútať bezpečnostným pásom
Nezávisle od toho, na ktorom sedadle auta budúca mamička sedí, mala by vždy použiť trojbodový bezpečnostný pás a nie iba dvojbodový, ktorý majú niektoré autá na strednom sedadle vzadu, napríklad Škoda Octavia prvej generácie. Spodný popruh bezpečnostného pásu musí prechádzať čo najnižšie popod brucho. Ďalšia časť pásu, ktorá smeruje od kotevného bodu šikmo cez telo k dverám musí prechádzať pomedzi prsia a ponad brucho. Spodná časť pásu sa nikdy nesmie dostať vyššie, do takej polohy, aby prechádzala cez bruško mamičky. Pozor, ramenný pás by nikdy nemal skĺznuť z ramena!

Upnutie pásom musí byt pohodlné - ani príliš tesné, ani príliš voľné. Ak je v aute airbag, malo by byť sedadlo posunuté čo najviac dozadu a operadlo by malo byt postavené priamo. Medzi bruchom a volantom musí byt zachovaná čo možno najväčšia vzdialenosť, takže ženy vo vysokom stupni tehotenstva by už radšej nemali samé riadiť, pretože volant predstavuje pre nenarodené dieťa najväčšie riziko.

SkryťVypnúť reklamu
Zásady cestovania autom pre tehotné
• používať bezpečnostné pásy
• robiť si častejšie prestávky s cvičením
• nešoférovať vo vyššom štádiu tehotenstva
• mať zo sebou dostatok tekutín
• necestovať v horúčavách
• necestovať sama
• používať voľné oblečenie
• vziať si tehotenský preukaz


Pás si treba nastaviť tak, aby jeho spodná časť prechádzala popod brucho.
Vrchná časť pásu prechádza pomedzi prsia a nesmie skĺznuť z ramena.
Podľa gynekológov je dôležitý priebeh tehotenstva

Pevná hranica dokedy môže tehotná žena šoférovať vlastne neexistuje, pretože všetko závisí od priebehu gravidity. Podľa MUDr. Ladislava Skladaného, sekundárneho lekára na gynekologicko pôrodníckej klinike nemocnice v Liptovskom Mikuláši, smie šoférovať iba žena s bežnými fyziologickými prejavmi tehotenstva a to do šiesteho mesiaca tehotenstva.

Akonáhle sa prejavia patologické príznaky tehotenstva ako zvracanie, opuchy nôh, nevoľnosti, kolísanie tlaku alebo žena užíva lieky, nemala by šoférovať ani v prvých mesiacoch tehotenstva“, podľa Skladaného totiž nespĺňa základné požiadavky na bezpečnosť jazdy, prameniace v koncentrácii sa na jazdu.

Na prvom mieste je starostlivosť o dieťa v matkinom lone, preto za volant patrí voľná obuv, pohodlné oblečenie a patričné spodné prádlo. MUDR. Skladaný doporučuje častejšie prestávky, dostatok tekutín a iba krátke jazdy na nevyhnutnú vzdialenosť. Bezpečnostné pásy nesmú vyvíjať tlak a vítaná je klimatizácia v aute.

V otázke prvej pomoci pri dopravných nehodách musia laici prioritne zabezpečiť životné funkcie tehotnej ženy, tak ako pri ostatných účastníkoch dopravnej nehody. Ak žena krváca v oblasti rodidiel, vzniká veľké podozrenie na oddelenie placenty a vtedy treba urobiť všetko pre čo najrýchlejší presun do rúk lekára, ktorý ukončí tehotenstvo a pokúsi sa zachrániť dieťa.

SkryťVypnúť reklamu
reklama


SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie
  2. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  3. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  4. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  5. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina
  6. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu
  7. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť
  8. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne
  1. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  2. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  3. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  4. Neuhádol ani jedno číslo a predsa vyhral 100 000 eur
  5. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina
  6. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu
  7. Pranie a sušenie, ktoré ladí s vaším domovom
  8. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť
  1. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie 10 160
  2. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 9 902
  3. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina 5 820
  4. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov 3 505
  5. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne 3 385
  6. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta 2 970
  7. Kto nás naozaj zadlžil a prečo Slovákom siahajú na výplaty? 2 597
  8. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt 2 432
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Dalibor Eštočák: Strácame hodnoty? Pečivo, práca a úcta v čase "sociálnej demokracie"
  2. Vladimír Bilohuščin: Pozmeňovacie tornádo v zákone o vysokom školstve
  3. Jana Reková: Rifle ma zradili
  4. Radovan Čipka: Nastal čas strácať nádej?
  5. Monika Albertiová: Politici zo Smeru sa boja prehry vo voľbách. Posunúť ich ale mirnix-dirnix nejde len tak!
  6. Andrea Podešvová: Nevera bude trestným činom?
  7. Juraj Sališ: Prečo to nemôže EÚ v súčasnej podobe ekonomicky ustáť.
  8. Jakub Cipko: Ako Blackout od Britney Spears zmenil popovú hudbu
  1. Rastislav Puchala: Konečne dobrá správa o slovenskej ekonomike a spoločnosti vôbec 33 828
  2. Ivan Čáni: „Matovič, Lipšic a Naď už dávno mali sedieť v base.“ 17 500
  3. Jozef Černek: André Rieu – muž, umelec, megaloman, otec. Kráľ gýču. Alebo človek, ktorý spravil vážnu hudbu zábavnou. 13 247
  4. Elena Antalová: Do Šaštína kolenačky, ale pohár vody Mikloškovi..? 8 880
  5. Jozef Maťaše: Toto si Martin Benka nezaslúži! 7 069
  6. Ján Valchár: Niet dňa bez rafinérie (alebo Pray for Hatatitla!) 5 762
  7. Martin Fronk: Slovenský "Mordor": Podzemný labyrint plný vína, bosoriek a atómových krytov, o ktorom vedel len málokto 5 076
  8. Miroslav Daniš: Dymová clona Oskar Rósza 4 789
  1. Radko Mačuha: "Najväčšia hrozba pre EU nieje Rusko".
  2. Post Bellum SK: Samizdat – symbol vzdoru v čase neslobody
  3. Marcel Rebro: Keď vojna vezme manžela a otca, hory pomáhajú nájsť nádej
  4. Anna Brawne: Pán Pellegrini, že vám tá nenávisť voči LGBTI+ Ľuďom nevadila, keď ste podpisovali tú Ústavu..
  5. Věra Tepličková: Šťastný Deň starých rodičov
  6. Radko Mačuha: Ako som prestal byť rusofilom.
  7. Dušan Koniar: V piatok sa Fico opýtal, v nedeľu uplynú tri roky, čo odpoveď pozná
  8. Věra Tepličková: Náhoda je blbec alebo Z čista jasna, nikde nič, a tu zrazu... Hajnovič
reklama
SkryťZatvoriť reklamu