SME

Nový Nissan X-Trail - prvá jazda

Zvonka vyzerá na nerozoznanie od predchodcu, hoci pod povrchom vymenil všetko podstatné. Nie je to však dôsledok chýbajúcej fantázie dizajnérov. Bol to zámer.

(Zdroj: autor)

Prvý X-Trail priniesol značke Nissan veľký úspech. V priebehu šiestich rokov sa z neho predalo vyše 800.000 kusov, z toho 300.000 v Európe. Zákazníci si ho natoľko obľúbili, že niektorí si ho kúpili opakovane. Nissan preto neriskoval a pred vývojom novej generácie si urobil malý prieskum. Z neho vyplynulo, že väčšina majiteľov si neželá žiadne zmeny tvarov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Druhá generácia preto veľmi pripomína prvú, má však väčší vnútorný priestor, bohatšiu výbavu a väčšie schopnosti. Na prvý pohľad je to teda X-Trail, ale od základu prekopaný. V duchu súčasného trendu je vo všetkých smeroch väčší. Do šírky narástol o 20, do výšky o 10 a do dĺžky o 175 mm. Väčšina rastových hormónov išla pritom hlavne na konto zadného previsu, ktorý týmto spôsobom pomohol narásť batožinovému priestoru na 603 litrov (+ 193 l), resp. 1773 l po sklopení zadných operadiel. Podieľa sa na tom aj nová priestorovo úsporná viacprvková zadná náprava a zmenené vedenie tlmiča výfuku, vďaka ktorým klesla nakladacia hrana o 110 mm. Tým vznikol priestor pre plnohodnotné rezervné koleso a multifunkčnú podlahu s množstvom boxov na drobné predmety a zásuvkou umožňujúcou vytvoriť po sklopení zadných operadiel úplne rovnú úložnú plochu. Jedinou nevýhodou batožinového priestoru ostáva klzké plastové dno, na ktorom sa batožina šmýka ako na ľade.

SkryťVypnúť reklamu

Najmarkantnejšie zmeny v interiéri sa týkajú kokpitu. Združené meracie prístroje neležia už v strede palubnej dosky ale v zaoblenej kaplnke pred vodičom. Tým vznikol priestor pre sedempalcový displej navigačného systému, ktorý zároveň zobrazuje informácie o audio- a ventilačnej sústave a premieta obraz snímaný parkovacou kamerou. Rovnaký systém používajú aj modely Pathfinder a Murano. Z nich pochádza aj stredový panel s prehľadnejšie rozmiestnenými tlačidlami. Príjemne tvarovaný volant s radiacou pákou manuálnej šesťrýchlostnej prevodovky, ktorej hladkosť a presnosť radenia vyslovene provokuje k rýchlej jazde, pripomína zase Qashqai. Dôkladne prepracovaný interiér ponúka viditeľne vyššiu kvalitu materiálov a spracovania. Veľkú časť tvrdých a lacno pôsobiacich plastov výrobca vymenil za mäkké, čo prospelo hlavne palubnej doske a výplniam dverí.

SkryťVypnúť reklamu

Nissan si tiež dal záležať na odhlučnení interiéru (verzie s naftovými motormi sú asi o tri dB a benzínové až o šesť dB tichšie) a množstve dobre využiteľných odkladacích priestorov. Počas prvých testovacích jázd ortuť teplomera pravidelne prekračovala 32 ºC, a preto dobre padli chladené (!) nápojové držiaky na oboch krajoch palubnej dosky. Ďalší priestor na chladenie nápojov je v lakťovej opierke medzi prednými sedadlami, kde sa zmestia 4 plechovky (350 ml) alebo 13 CD. Priestranná odkladacia schránka pred spolujazdcom má teraz objem 15,7 l. Zväčšili sa tiež odkladacie boxy vo dverách, kam sa vmestí časopis, atlas alebo 1,5 l fľaša a úplnou novinkou je odkladacia schránka na vrchu palubnej dosky na 10 CD alebo škatuľku so servítkami. Predné sedadlá majú teraz príjemnejší tvar aj poťahy. Zadné sa ale nedajú posúvať, čo výrobca kompenzuje ich asymetrickým delením.

SkryťVypnúť reklamu

Keď som prvýkrát videl nový X-Trail s veľkým predĺženým zadkom, ktorý mu dodáva vyraz kombi, obával som sa ako sa to odrazí na jazdných vlastnostiach. Žiadna senzácia sa však nekonala. Nový podvozok prevzatý z modelu Qashqai vie zásluhou viacprvkovej zadnej nápravy udržať veľkú zadnú časť karosérie pod kontrolou s absolútnym nadhľadom. Správaním na ceste sa X-Trail priblížil k osobným autám. V porovnaní s predchodcom je lepší hlavne v komforte pruženia a filtrovaní nerovností (bez prenosu rázov). Na asfalte je hravejší a istejšie drží stopu, pri prekonávaní nerovností a v teréne zase poddajnejší. V priveľmi utiahnutých serpentínach však snaha pohonu 4x4 premôcť nedotáčavosť často končí hobľovaním vonkajšej prednej pneumatiky, za čo môže do istej miery univerzálny dezén použitých pneumatík.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Sofistikovaný systém All Mode 4x4-i druhej generácie úzko spolupracuje so všetkými elektronickými pomocníkmi (ABS, EBD, TCS a ESP), ktoré sa vďaka tomu stali súčasťou štandardnej výbavy. S ich pomocou X-Trail zvládne podobne náročné kúsky v teréne ako Land Rover Freelander, vrátane simulácie zamykateľných diferenciálov prenesením výkonu na protiľahlé kolesá. All Mode 4x4-i naďalej pracuje v troch režimoch jazdy. Otočným ovládačom na stredovej konzole si môžete zvoliť medzi pohonom prednej nápravy (kvôli lepšej spotrebe), automatickou distribúciou krútiaceho momentu medzi obe nápravy (až po 50:50) a permanentným uzamknutím.

Z prvých testovacích jázd v Grécku prinášame krátke video.

Video bolo odstránené.

Na výber sú 4 poháňacie jednotky, dve benzínové a dve naftové. Najsilnejší turbodiesel 2.0 dCi výkonu 127 kW/173 k sa štandardne dodáva s filtrom pevných častíc a správa sa rovnako skvele ako pod kapotou koncernových modelov Renault. Je dobre odhlučnený, dostatočne kultivovaný a má veľa sily. Jeho slabšiu verziu (110 kW/150 k) som skúšal len v kombinácii s novým 6-stupňovým automatom (dodáva sa len s motorom 2.0 dCi/150 k), ktorý sa síce naučil brzdiť motorom, ale v horských serpentínach mu citeľne uberal z dynamiky. Radí rýchlo a jemne a hlavne vie pružne reagovať na pokyny vodičovej pravej nohy. V prípade benzínových motorov je alternatívou k 6-stupňovému manuálu prevodovka CVT, ktorá ponúka plynulejšie zrýchlenie, menšiu palivovú spotrebu a nižšie emisie. Nový Nissan X-Trail sa u nás začne predávať v septembri.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 475
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 246
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 024
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 865
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 477
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 170
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 946
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 118
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (23. - 29.5.1925)
  2. Vladimír Bojničan: Čo mi chýbalo v článku od Michala Havrana: „Spoločnosť rozvrátená politikou“
  3. Branislav Hláčik: Superpozícia 4
  4. Marek Namešpetra: Mokrý svet
  5. Viktor Pamula: Markíza a Vlny
  6. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  7. Marián Kozák: Protikorupčný festival Pucung 2025 v Košiciach
  8. Adam Austera: Nečakaný ťah juhokórejského Samsungu: Nový ultratenký S25 Edge má vymazať predchádzajúci 30 % pokles ceny akcií
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 29 077
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 047
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 10 112
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 061
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 624
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 235
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 874
  8. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 386
  1. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  2. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  3. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  4. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  5. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  6. Tupou Ceruzou: Pandemická
  7. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  8. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
SkryťZatvoriť reklamu