BMW X5 predchádzajúcej generácie znamenalo pre značku historický vstup do segmentu vozidiel kategórie SUV. Druhá generácia už o toto privilégium príde, avšak znamená prelom v správaní sa dvojtonového auta na ceste.
Druhá generácia luxusného SUV vyzerá už na prvý pohľad prívetivejšie, ľahšie a podstatne modernejšie ako predchodca. Navonok vôbec nepôsobí ako veľké SUV s takmer trojmetrovým rázvorom náprav. Dokonalé maskovanie hmotnosti a rozmerov sa tak prenieslo do atraktívnejšieho vzhľadu. V interiéri zostalo všetko v štýle značky bez výrazných výstrelkov, ale opäť s dôrazom na kvalitu a jednoduchosť ovládania. Význam a vypracovanie detailov ocení človek používaním a nie prvým pohľadom. Zmena nastala aj v ponuke vnútorného priestoru.
Viac miesta
Mníchovská automobilka zobrala predchádzajúce výčitky nedostatku miesta na zadných sedadlách úplne vážne a pre nový model pripravila viac miesta v oblasti nôh a konečne rovnú podlahu bez vysokého stredového tunelu, typického pre túto značku. Päť miest v technickom preukaze potom nevyznieva trápne, lebo vzadu sa odvezú aj traja. V ponuke bude aj sedemmiestne prevedenie X5, avšak na pohľad sme usúdili, že prídavné dve sedadlá asi nebudú pre dospelých. Nechajme sa prekvapiť. V každom prípade základné päťmiestne usporiadanie je teraz na míle vzdialené predchádzajúcemu interiéru.
Súlad
V úvode predaja sú na výber tri motory, z ktorých testovaný diesel s objemom tri litre je logicky najlepšia verzia, pretože radový šesťvalec má pekný zvuk, spotrebuje minimum nafty a svojim charakterom už za benzínovým šesťvalcom príliš nezaostáva. Viac ako krútiaci moment 520 Nm nás zaujalo zladenie automatickej prevodovky s motorom. V bežnom aj športovom móde si veľmi dobre rozumejú, prevodovka už dopredu počas brzdenia nádherne podraďuje a drží zamknuté jednotlivé stupne. V praxi vodič vôbec nepotrebuje vstupovať do módu manuálneho radenia. Výsledkom je aj spotreba, ktorá pri normálnej jazde iba mierne prekračuje osemlitrovú hranicu. Jazda bez sebakontroly a neustáleho sledovania palubného počítača vyjde na 10,5 l/100 km. Vďaka takmer dokonalej aerodynamike sú to veľmi priaznivé hodnoty.
Ako šporťák
Na silné naftové motory, inteligentné prevodovky, premyslený pohon všetkých kolies a vysokú precíznosť sme u BMW zvyknutí. Teda v tomto ohľade nové BMW X5 stavia na celkom bežných veciach. V jednom nás ale auto mimoriadne prekvapilo. Podvozok a ovládanie auta. Vodič vôbec nemá pocit, že šoféruje auto vážiace 2150 kg. Zákruty prechádza bez náklonu, pri ostrom zabočení neprepadáva „cez nos“ ako podobné autá v triede a vynikajúco brzdí. Športový podvozok nie je na rozvlnených cestách extra komfortný a posádku trochu vytrasie, ale dáva až nenormálny pocit radosti z jazdy a o tom BMW je.
Naše hodnotenie
vzhľad *****
interiér *****
motor *****
jazdné vlastnosti *****
technika *****
výbava *** **
úžitok *****
celkový dojem *****
BMW X5 3,0 d
Cena modelu od 1 892 800 Sk
Cena testovanej verzie 1 904 400 Sk
Motor 3,0 d
Výkon motora 173 kW / 235k
Krútiaci moment 520 Nm
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,3 s
Objem bat. priestoru 620 l
Spotreba podľa výrobcu 7,2 l/100 km
Spotreba v teste 8,6 l/100 km
Bezpečnosť ABS,DSC, 6x airbag
Predtým príliš skosený zadok má teraz krajšie línie a dvojdielne horizontálne členené piate dvere. Pri nakladaní menších vecí netreba vyklápať spodnú časť, ktorá môže inak poslúžiť ako lavica.
Automatická prevodovka dostala namiesto klasickej páky nový ovládač. Narábanie s ním je oveľa pohodlnejšie než s pákou a padne dobre do ruky na prvý krát.
Prídavné prahy dostupné za príplatok sú zbytočné. Skôr komplikujú než uľahčujú nastupovanie a zbytočne zamažú oblečenie.
Panoramatická strecha je dnes móda a nie nevyhnutnosť. V každom prípade s týmto doplnkom je jazda príjemnejšia a interiér dobre presvetlený.
Cestné podvozky rýchlych SUV sa pri krížení náprav pomerne skoro dostanú jedným kolesom do vzduchu. Auto sa však vďaka systému xDrive a pribrzďovaniu pretáčajúceho kolesa pohlo v takmer každej zložitej situácii.