SME

Dovážané autá čaká kontrola originality

Od budúceho roka bude prihlásenie individuálne dovezeného ojazdeného vozidla zo zahraničia podmienené kontrolou originality.

Od roku 2008 budú ojazdené autá privezené z cudziny musieť prejsť kontrolou, či neboli ukradnuté. Cieľom je zníženie automobilovej kriminality, teda obchodu s ukradnutými vozidlami a zámerným falšovaním identifikačných znakov vozidiel.Od roku 2008 budú ojazdené autá privezené z cudziny musieť prejsť kontrolou, či neboli ukradnuté. Cieľom je zníženie automobilovej kriminality, teda obchodu s ukradnutými vozidlami a zámerným falšovaním identifikačných znakov vozidiel.



„V susednom Maďarsku došlo už v prvom roku od zavedenia podobného systému kontroly k 40 percentnému poklesu kriminality spojenej s odcudzenými automobilmi,“
povedal Marián Jánošík, hovorca ministerstva dopravy. Ministerstvo zatiaľ nemá vlastné štatistiky, o ktoré sa môže oprieť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Závisí na každom štáte, aký systém boja proti automobilovej kriminalite si zvolí“, povedal o novom systéme Ľubomír Šesták z firmy Iris Ident, ktorá školí strediská kontroly.

Prípravou nového systému povinnej kontroly reagovalo ministerstvo na požiadavku Európskej únie urobiť na Slovensku opatrenia, aby nebolo odbytišťom alebo prestupnou stanicou ukradnutých automobilov. Podľa súčasných zistení a kontrol originality má každé jedenáste vozidlo nejaký problém - pozmenené identifikačné znaky alebo nezrovnalosti po oprave pri ťažkých haváriách.

SkryťVypnúť reklamu

Začiatok už v januári
Podľa ministerstva dopravy sa pravdepodobne podarí dodržať plánovaný termín zavedenia povinnej kontroly originality pre dovezené vozidlá stanovený na 1. januára 2008. Podmienkou je rovnomerná dostupnosť staníc kontroly originality na celom Slovensku.

Nemôžeme niečo vyžadovať, ak to nie je dostupné,“ povedal Jánošík. V súčasnosti môže predpísanú kontrolu originality vykonávať iba tridsiatka subjektov, ktoré splnili zákonom stanovené podmienky. Banskobystrická spoločnosť Iris Ident momentálne doškoľuje ďalších prevádzkovateľov, ktorým bude udelené povolenie, aby koncom roka mohla fungovať približne päťdesiatka staníc. Podľa Jánošíka od januára sa povinnosť bude týkať iba dovezených automobilov zo zahraničia pred prvým prihlásením do evidencie. V budúcnosti sa ráta s rozšírením povinnosti aj na ojazdené vozidlá už prihlásené na Slovensku. Kedy sa tak stane, je zatiaľ ťažko povedať.

SkryťVypnúť reklamu

Pozmeňovanie je trestným činom
Obvodný úrad dopravy nevydá osvedčenie pre jednotlivo dovezené vozidlo ak má nečitateľné, neúplné alebo pozmenené identifikačné znaky alebo doklady. Neoprávnené pozmeňovanie identifikátorov vozidla a dokladov je na Slovensku trestným činom. Údaje o dovezenom vozidle bude možné v zahraničí overiť aj prostredníctvom systému Eucaris, ktorý umožňuje priamy prístup do zahraničných evidencií vozidiel.

„K prihláseniu vozidla na Slovensku bude potrebné vykonať kontrolu originality v niektorom z pracovísk kontroly originality na našom území.“ povedal Šesták z Iris Ident. Kým kontroly technického stavu a emisné kontroly sú cyklické s predpísaným intervalom, u kontrol originality to tak nebude, pretože postačí jediná kontrola a ďalšia bude potrebná iba pri zmene držiteľa vozidla alebo administratívnom úkone v evidencii vozidiel. Od januára sa povinné kontroly dotknú iba dovezených automobilov.

SkryťVypnúť reklamu

Kontroly sú poistené
Vykonávateľom kontroly originality vyplýva zo zákona povinnosť byť poistený na škody, ktoré vzniknú v súvislosti s kontrolou. Kto však kupuje vozidlo ojazdené alebo dovezené zo zahraničia, mal by sa zúčastniť kontroly spolu s predávajúcim. Môže sa totiž stať, že predávajúci vykoná úpravy po kontrole, alebo s pravým odborným posudkom o kontrole originality mu predá iné auto - dvojičku. Aby sa sťažili manipulácie po kontrolách, vozidlá sú počas kontroly značené a pravosť odborného posudku o kontrole originality je možné overiť na www.ko.sk.

Ak sa v budúcnosti zavedie povinná kontrola originality aj pre vozidlá evidované na Slovensku, bude musieť predávajúci kupujúcemu doložiť odborný posudok o kontrole. Od januára sa bude týkať povinnosť iba osôb alebo subjektov dovážajúcich auto na Slovensko. Certifikát kontroly originality bude platiť 30 dní a v tomto čase bude možné vykonať administratívne úkony.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Riziko individuálneho dovozu
Firmy zaoberajúce sa dovozom ojazdených automobilov zo zahraničia prídu časom na to, ako v systéme fungovať a vyhnúť sa dovozu automobilov, ktoré kontrolou neprejdú. Najväčšie riziko môže podstúpiť motorista, ktorý sa jednorazovo vyberie po auto do zahraničia, kúpi ho za výhodnú cenu, zaplatí, privezie auto na Slovensko, ale neprejde kontrolou originality. Auto mu bude nanič a ak pochádza z trestnej činnosti, polícia ho zhabe. Preto by si mali záujemcovia o individuálny dovoz jedného automobilu dobre prečítať zmluvy uzatvorené s predávajúcim v zahraničí a zvážiť, či dovoz jednotlivého auta stojí zato. Podľa Šestáka je riziko dať peniaze firme alebo ľudom, u ktorých si objednáme dovoz a zobrať ho bez kontroly originality, pretože tá zostane na pleciach kupujúcemu a v prípade neúspechu bude vymáhanie vrátenia peňazí problematické. Spoločnosť , ktorá auto na Slovensko dovezie, by ho mala odovzdať s kontrolou originality.

Povinnú kontrolu originality budú musieť od budúceho roka podstúpiť všetky vozidlá dovezené zo zahraničia v pracoviskách kontroly originality. Ich zoznam sa priebežne aktualizuje na internetovej stránke www.ko.sk, ktorá bola zriadená špeciálne na tento účel. Nájdete tam aktívnu mapu všetkých okresov s adresami a kontaktnými údajmi poverených pracovísk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pri každom type automobilu majú technici zvlášť zadefinovaný postup, ktoré dielce budú kontrolovať a aké sú výrobné identifikačné znaky automobilu. Zákazník preto nemusí na vozidle nič pripravovať, iba ho pristaviť na príslušné pracovisko. Spolu s vozidlom si treba na kontrolu priniesť technický preukaz a doklad o nadobudnutí vozidla. Vozidlo bude po kontrole originality spôsobilé na premávku, dočasne spôsobilé alebo nespôsobilé. Dočasná spôsobilosť sa môže týkať administratívnych chýb v dokladoch alebo drobných nezrovnalostí.

Ceny ovplyvní trh
Predajcovia áut sa nezhodujú v názore, či povinná kontrola originality dovážaných áut povedie k ich zdražovaniu. „Kým jedni očakávajú zvýšenie cien pre konečného kupujúceho, niektorí sú presvedčení o zachovaní cien,“ povedala Markéta Lintnerová zo spoločnosti Autovia združujúcej sieť autobazárov. Podľa Lintnerovej predajcovia jazdených vozidiel očakávajú, že pri prihlasovaní vozidla nebude v budúcnosti potrebný originál COC a pokiaľ bude mať vozidlo platnú STK v zahraničí, tak dôjde k zníženiu prihlasovacích poplatkov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Úspora na prihlasovacích poplatkoch by sa tak mohla vyrovnať s poplatkami za kontrolu originality, ktorou sa zrušia desaťtisícové správne poplatky. Ich výšku štát neurčuje. Ceny kontrol sú len odporučené a pri ich tvorbe si môžu voľne konkurovať firmy, ktoré ich budú vykonávať. Zákon stanovuje, že takéto stanice musia byť dostupné rovnomerne na celom území.

Školenie technikov, ktorí budú kontroly robiť, a ich skúšanie má na starosti banskobystrická spoločnosť Iris Ident, ktorá zvíťazila vo verejnej súťaži ministerstva dopravy. Firma nesmie vykonávať samotnú kontrolu. Na tú vyškolí iné súkromné firmy alebo živnostníkov, ktorí splnia zákonné podmienky. Ide o podobný systém ako v prípade školenia stredísk STK a EK.

Odporúčané ceny kontroly originality

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Osobné automobily (M1)

do 1300 cm3 1500 korún
od 1300 - 1600 cm3 1800 korún
od 1600 - 1800 cm3 2000 korún
od 1800 - 2000 cm3 2500 korún
nad 2000 cm3 2800 korún

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Na internáte skladali počítače pre spolužiakov. Dnes majú veľké showroomy aj hotel
  2. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  3. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  4. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  5. Keď sa z brigády stane kariéra
  6. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  7. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood
  8. Jesenný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  1. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú.
  2. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  3. TIPOS pokračuje v spolupráci s Bratislavou
  4. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  5. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  6. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  7. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok
  8. Rezidencia Rúrky: Prvý bytový dom skolaudovali, ďalší už stavajú
  1. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 8 455
  2. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 3 973
  3. Keď sa z brigády stane kariéra 3 766
  4. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 2 150
  5. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s 1 914
  6. Fanúšikov dostanú na zápas 5 minút pred výkopom 1 402
  7. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 1 324
  8. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti 1 258
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Robert Štepaník: diel 134 - pod čiarou / Pre mňa to bolo (vlastne) dobre načasované... alebo Svet a Vek
  2. Jozef Sitko: Dávny návrh ministra v kritickej sféry liekov vyšumel ...
  3. Pavol Burda: Načo je nám Sedembolestná, keď máme Fica
  4. Martin Eštočák: 🔴 Prešovčanom hrozí 4. zvýšenie daní 👉 za OĽHU až o 100–140 % viac oproti Turčanovej
  5. Dada Vozáriková: Divoké Írsko ... závisí od definície "divokosti"
  6. Ivan Lazor: Keď sa zlomí ego, rastie sila
  7. Ľuboš Vodička: Priemyselná revolúcia na Žitnom ostrove, parné prečerpávacie stanice
  8. Jan Pražák: Emháďáci jsou taky lidi
  1. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 17 092
  2. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 16 166
  3. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 14 008
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 13 248
  5. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 11 021
  6. Otilia Horrocks: Keď Monika Beňová moralizuje z miesta pre ZŤP 9 337
  7. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 8 315
  8. Martin Ondráš: Zákon čo legalizuje podvod? Alebo ako Slovensko stratí kontrolu nad pôdou 7 517
  1. Věra Tepličková: Tam, kde ide o korytá, budúcnosť je neurčitá
  2. Dušan Koniar: Predčasniatka, kávičkári ako ja (Kávička na malíčka 2025)
  3. Marian Nanias: Dopláca Slovensko na členstvo v EÚ, alebo získava?
  4. Věra Tepličková: Viac šťastia ako rozumu
  5. Marian Nanias: Problémy na maďarskej jadrovej elektrárni Paks II.
  6. Marian Nanias: Nezvyčajná jadrová investícia – Maďarská JE Paks II.
  7. Anna Brawne: Džemy, hady, nebojte sa, dobre bude!
  8. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu