Snímky prísne utajovaných modelov áut budúcnosti už roky zháňam od špecializovaých agentúr. Tie majú štáby fotografistov-špiónov po celom svete a tí dobre vedia, kde sa budúce modely sériových áut testujú. Zväčša v odľahlých končinách zeme, ďaleko od civilizácie. Teraz sme boli v Údolí smrti a utajené autá vyskúšali.
Prvý novembrový deň som strávil v susednej púšti. V povestnom Death Valley (Údolie smrti) na rozhraní štátov Nevada a Kalifornia. Po Aljaške je to druhý najväčší národný park USA. Nachádza sa v ňom aj najnižšie položené miesto Severnej Ameriky - Badwater Basin - ležiace vo výške 86 m pod hladinou mora. V júli tam panuje priemerná teplota 57°C. Začiatkom novembra je tam oveľa príjemnejšie. Teploty cez obed vystupujú len na 30 stupňov. Najbližším veľkým mestom je Las Vegas. Vrtuľníkom sa doň dostanete za 40 min.
Prvýkrát v histórii česká automobilka predstavila pripravovaný model auta už 4 mesiace pred jeho svetovou premiérou. Bola to exkluzívna prezentácia, lebo sa na nej zúčastnilo len 28 novinárov z celého sveta. Oveľa väčšiu publicitu dostane Superb na jar budúceho roka na marcovom autosalóne v Ženeve. Toto bola predpremiéra, ktorej cieľom je dať svetu na známosť zámer automobilky. Technické parametre, výbavy, ani ceny nového auta sme sa síce nedozvedeli, ale mohli sme ho vyskúšať. Na trase merajúcej 200 km sme získali jasnú predstavu o novom modele.
Svetová rarita: prvé auto Škoda s evidenčným číslom USA
Z fotografií to nevidno, ale Škoda Superb druhej generácie je vo všetkých rozmeroch máličko väčšia než súčasná. Proporčne vyzerá o niečo vyváženejšie ako dnešný model. Jej zadná časť má mierne iný tvar. Zadné veko je očividne kratšie. Superb bude vo svojej triede z viacerých hľadísk jedinečná limuzína s dvojpriestorovou karosériou so šikmou splývajúcou zadnou časťou a batožinovým priestorom zväčšeným asi na 500 l. Aby sa dal dôkladne využiť a ľahšie sa doň nakladali kufre, zadné veko bude dvojdielne. Jeho koncová časť - zadný stupeň - bude sa dať otvárať aj samostatne ako keby sa jednalo o sedan. V skutočnosti to bude ale liftback s veľkým zadným vekom siahajúcim až po strechu.
Predná maska lemovaná širokým chrómovým rámom bude čiastočne pripomínať Roomster. Množstvo použitého chrómu bude závisieť od stupňa výbavy. Reflektory budú zospodu špeciálne vykrojené a v spodnej časti budú mať výsuvné ostrekovače. Svetlomety v jednom telese s ukazovateľmi smeru budú presahovať hlboko do bokov karosérie a tým predný previs opticky skrátia. Aj z fotografie zamaskovaného auta sa da vyčítať, že združené koncové svetlá budú podstatne nižšie a širšie než doposiaľ a budú presahovať do veka batožinového priestoru.
Pred fotoaparátmi špiónov boli autá Škoda Superb druhej generácie ukryté v nenápadnej garáži.
Na rozdiel od prvej generácie nový Superb nebude spočívať na modifikovanej platforme VW Passat. Jeho podlahovú plošinu možno označiť za kombináciu podvozkov Škody Octavie a budúcej generácie VW Golf, ktorá uzrie svetlo sveta na jeseň budúceho roka. V konštrukcii podvozka sme na skúšobnej jazde spozorovali najväčší pokrok. Aj keď technické riešenia zatiaľ detailne nepoznáme, zlepšenie je očividné. Prudké zmeny smeru zvláda Superb suverénne. Ovláda sa ľahko a presne. Jazdná stabilita mierne tvrdšieho podvozka ja lepšia než doteraz. Pri jeho vyladení sa konštruktéri očividne zamerali na pohodlie. Nie je to teda športová, ale komfortná cestovná limuzína.
Na rozdiel od súčasnej generácie, motory budúcej Škody Superb budú ležať priečne a nie pozdĺžne. Budú to predovšetkým štvorvalcové zážihové aj vznetové agregáty najnovšej konštrukcie. Nielen v tejto oblasti stavby motorových vozidiel mali autori k dispozícii najnovšie technické výdobytky koncernu Volkswagen a upravili ich na svoje podmienky.
Cesta autom trvá dve a pol hodiny. V týchto odľahlých končinách zeme som testoval novú Škodu Superb.
Skúšali sme verziu s 1,8 l zážihovým agregátom TSI výkonu 118 kW/160 k, ktorý sa od polovice tohto roka montuje aj do modelov Octavia. V Superbe je špičkovo odhlučnený, hravo ťahá už z nízkych otáčok a vozidlu udeľuje primeranú dynamiku. V ponuke bude asi tvoriť druhý stupeň. Základným poháňacím agregátom bude zrejme zážihový turbomotor 1,4 TSI s dvojitým prepĺňaním valcov výkonu 140 k. Na vrchole ponuky bude asi figurovať 3,2-litrový V6 agegát FSI výkonu 250 k poháňajúci všetky kolesá. Pod kapotou modelu Superb budú pracovať aj prepĺňané vznetové motory najnovšej generácie. Budú to štvorvalcové agregáty s vysokotlakovým priamym vstrekovaním paliva Common rail. Iba základný turbodiesel 1,9 TDI bude doterajšej konštrukcie s prepĺňaním valcov systémom čerpadlo-tryska. Krútiaci moment motorov sa bude na kolesá prenášať cez 5- a 6-stupňovú mechanickú alebo pokrokovú automatickú prevodovú skriňu DSG s dvomi spojkami. Na rozdiel od sesterských modelov VW Golf a Passat bude mať Škoda Superb mechanickú ručnú brzdu a evidenčné číslo v nárazníku.
Rázvor náprav nového modelu sa asi nezmení, bude teda asi 2800 mm. Z neho vyplýva obrovský vnútorný priestor. Napriek tomu, že ide o vozidlo strednej triedy, cestujúci na zadných sedadlách sa v ňom budú cítiť ako v limuzíne vyššej strednej triedy. Na hlavy a nohy je tam totiž nadbytok priestoru. Chodidlá sa v prípade potreby dajú zasunúť pod predné sedáky. Keď som sa ako spolujazdec viezol na zadných sedadlách skonštatoval som, že na komforte cestovania si autori dali veľmi záležať. Výberom materiálov, zariadením a úrovňou dielenského spracovania presahuje Superb, podľa môjho názoru, do vyššej kategórie. Má tak dôkladne odhlučnený interiér, že zvuk motora v ňom takmer nepočujete ani pri vytáčaní do 5000 1/min.
1. novembra t. r. testovala novú Škodu Superb v Death Valley 7-členná skupina motoristických novinárov z ČR, SR a Švédska. Strohé informácie im o vozidle poskytol Dr.-Ing. Eckhard Scholz (na obr. uprostred s hnedým klobúkom), člen predstavenstva Škoda Auto zodpovedný za technický vývoj.
Superb druhej generácie bude mať niekoľko pozoruhodných konštrukčných prvkov v značke Škoda použitých po prvý raz. Jednou z najvýznamnejších technických noviniek budú bi-xenónové reflektory s funkciou AFS - adaptive frontlight system s výsuvnými integrovanými ostrekovačmi, senzorom automatického spúšťania stieračov a displejom Maxi Dot. Toto riešenie bude vôbec po prvýkrát použité v rámci celého koncernu VW. Skratka AFS označuje, že sa jedná o adaptívne predné reflektory. Je to systém meniaci geometriu svetelných lúčov, ktorý prispôsobuje osvetlenie pred vozidlom rôznym jazdným situáciám. Táto vysoko pokroková sústava natáča svetlomety do zákruty, dynamicky reguluje ich sklon a jej súčasťou sú aj odbočovacie svetlá, ktoré rozširujú funkciu svetiel do hmly. Spojením všetkých týchto funkcií vznikol sofistikovaný systém dynamicky sa meniaceho osvetlenia vozovky, ktorý významne zvyšuje bezpečnosť jazdy pretože na lepšie osvetlenú prekážku dokáže vodič rýchlejšie reagovať. Systém AFS sa bude dodávať len so xenonovými výbojkami, ktoré produkujú tlmené aj diaľkové svetlo. V prípade potreby môže vodič celý systém vypnúť a používať len bežné tlmené alebo diaľkové svetlo hlavných reflektorov.
Novodobé svetlomety vyvinuli technici Škody so špecialistami nemeckej firmy Hella.
Pri jazde rýchlosťou 15-50 km/h (mestský mód) systém rozširuje vodičov obzor prisvietením ľavej strany vozovky. V diaľničnom móde počas jazdy rýchlosťou nad 90 km/h sa oba reflektory zasa máličko zodvihnú, aby zväčšili viditeľnosť do väčšej diaľky. Dažďový mód do rýchlosti 70 km/h zasa naopak lúče reflektorov znižuje aby dokonale osvetľovali vozovku pred vozidlom.
Súčasný sedan Škoda Superb je jediné nejaponské auto v hodnotení spokojnosti nemeckých motoristov (obsadil tam 4. miesto), ktoré každoročne vypracúva renomovaná nezávislá celosvetovo pôsobiaca agentúra J. D. Power. Vo Veľkej Británii sa Superb umiestnil v kategórii rodinných vozidiel na 4. mieste. Prvé obsadila Škoda Octavia, ktorú britskí motoristi považujú za najlepšie rodinné auto. Nový Superb má pre Škodu plniť dôležitú úlohu. Rozšíriť stabilné povedomie a posilniť imidž v strednej triede osobných automobilov. Zákazníkov by si mal nájsť medzi súčasnými majiteľmi vozidiel Superb aj medzi potenciálnymi alebo existujúcimi majiteľmi áut strednej a vyššej triedy.Vďaka jedinečnej konštrukcii karosérie, ktorá spája eleganciu s praktickosťou, rozšíri okruh cieľových skupín okrem veľkoodberateľov a flotilových zákazníkov aj o rodiny.
Združené koncové svetlá Škody Superb druhej generácie presahujú do veka batožinového priestoru a ŠPZ leží v nárazníku.
Nový Superb zrejme osloví aj majiteľov vozidiel Octavia, ktorí vývojom postúpili do vyššej triedy a ich logickým krokom je postup na ďalší stupeň.
Na záver niekoľko postrehov. Superb druhej generácie bude konkurovať vozidlám Ford Mondeo, Citroen C5, VW Passat a ďalším limuzínam strednej triedy. Bude existovať aj vo verzii s pohonom všetkých kolies. Krútiaci moment motora bude v tomto prípade na nápravy rozdeľovať v koncerne Volkswagen rozšírená spojka Haldex. Po prvý raz odvodia z vlajkovej lode Škody aj verziu kombi. Tá príde na trh asi o dva roky.
Autor: Rudolf Karpat, Death Valley, Kalifornia