SME

Nechajte motor chvíľu zohriať, potom pridávajte

Deštrukcia motora, poškodenie drahých senzorov, turbodúchadiel, tesnení a ložísk môže byť dôsledkom nesprávneho používania. Hrubý necit k motoru môže mať za následok „zamrznutie“ elektroniky, ktorej by inak zima nemala prekážať.

Prvý kilometer po naštartovaní nevyužívajte plný výkon motoraPrvý kilometer po naštartovaní nevyužívajte plný výkon motora (Zdroj: autor)


Niektorí technici odporúčajú zohriať motor aspoň na 70ºC, aby sa eliminovala záťaž od dĺžkovej rozťažnosti materiálov. Takéto zohriatie na voľnobehu môže trvať dosť dlho. Preto je možno účinnejšie po minúte státia pomaly vyraziť do premávky a na nižších prevodových stupňoch s minimálnou záťažou motor rozohriať. Či budete auto zohrievať na mieste minútu alebo dve je v podstate jedno. Hlavne nevyštartujte hneď a studený motor nezaťažujte lebo mu ublížite.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Citlivý diesel
Ako príklad môže poslúžiť popis toho, čo sa deje v naftovom motore 1,9 TDI PD. V priebehu nočného odpočinku zmení zima olej na mazľavú tekutinu s tuhosťou džemu, zvlášť oleje triedy 20W 50 (do -15ºC), 15W 40 (do -20ºC), 10W 40 do (-25ºC). Motor musí po naštartovaní prekonať odpor oleja, v čom by nebol až taký problém, pretože v priebehu pár minút sa zohreje celý obsah oleja a ten môže prúdiť pod tlakom cca 6 barov v celom systéme mazania. Keď vodič nenechá zohriať olej a krátko po naštartovaní vyrazí vpred na plný plyn, v niektorých častiach systému mazania je olej tuhý, a tak vznikne pretlak v systéme okolo 14 barov. Keramické tesnenie v mazaní turbodúchadla dostane zabrať, poprípade praskne, čím sa do turba dostane olej, a to býva pomalší alebo rýchlejší začiatok konca naftového motora.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 7 607
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 108
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 127
  4. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 4 267
  5. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 242
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 881
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 2 710
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 610
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťZatvoriť reklamu