SME

Autom do Chorvátska (II.) - na čo by ste nemali zabudnúť

Cesta k jadranskému moru je z roka na rok jednoduchšia. Priemerný vodič nebude mať problém potrafiť cez Maďarsko, alebo Rakúsko do Chorvátska a následne k moru.

(Zdroj: Autor)

Cesta k jadranskému moru je z roka na rok jednoduchšia a to nie len vďaka novým diaľniciam, ale stále kvalitnejšiemu dopravnému značeniu, lepšej internetovej navigácii a zjednocovaniu predpisov v Európe. Priemerný vodič nebude mať problém potrafiť cez Maďarsko, alebo Rakúsko do Chorvátska a následne k moru. Všetky služby sú dostupné na každom kroku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na mýto si pripravte drobné, alebo kartu

Niektoré mýtnice (diaľničné vjazdy a výjazdy) bývajú v piatok a v sobotu preplnené a preto sa tam dlhšie čaká. Vodiči by si mali pripraviť peniaze vopred a tiež rátať s možným zdržaním. S toaletami na mýte býva problém, preto odporúčame nenechávať si návštevu toalety až po prejdení mýta. Situáciu na jednom z najproblematickejších miest, na platidle v Záhrebe, môžete sledovať cez internetovú web kameru a tak v predstihu zistiť, ktoré dni a časy prejazdu sú najhoršie. Našťastie, za platidlom vyrástla nová čerpacia stanica s príslušenstvom, kde sa dá zregenerovať po únavnom čakaní. Pri platení za použitú diaľnicu sa zobrazí suma v Kunách aj v Eurách, výhodnejšie je však platiť kunami alebo kartou. Správca diaľnice Záhreb – Šestanovac akceptuje karty AMERICAN EXPRESS, DINERS, MASTER CARD, MAESTRO a VISA.

SkryťVypnúť reklamu

Drahšia nafta, palivá lacnejšie

Motoristi hľadajú priestor, kde ušetriť. Prvú možnosť ponúka samotné auto a jeho spotreba. Vozidlá s naftovým motorom majú obyčajne nižšiu spotrebu pri dlhej jazde po diaľnici, ale v Chorvátsku je už tiež nafta drahšia než benzín. Preto bude rozhodujúca priemerná spotreba auta, bez ohľadu na druh paliva. Potešiteľné je, že pri súčasnom kurze koruny vychádzajú pohonné hmoty v Chorvátsku lacnejšie ako na Slovensku. Ušetriť sa dá aj na poplatkoch za diaľnice, použitím starej cesty cez Plitvice až k moru, otázka znie, či to stojí za to.

Reflexné vesty

Informácie o tom, že pri vstupe do Chorvátska musí byť v aute reflexná vesta pre každého člena posádky, nie sú pravdivé. Chorváti však požadujú v aute jednu reflexnú vestu, ktorú musí mať vodič, alebo obsluhujúca osoba oblečenú na ceste v prípade poruchy vozidla. Polícia sleduje oblečenie vesty podobne prísne ako v Rakúsku. Mať ju v aute nestačí. Médiami tiež preleteli informácie o povinnosti mať na osobu a deň pobytu 100 Eur. Je to starý predpis, roky platný, avšak Chorváti by išli sami proti sebe, keby aj v tomto roku kontrolovali devízovú hotovosť. Skôr sa treba obávať kontroly potravín a myslieť na povinný, notárom overený (neskôr zrušené a už nepotrebné overenie notárom ) súhlas rodičov s cestou ich dieťaťa na dovolenku v aute príbuzných.

SkryťVypnúť reklamu

Čo môžete doviezť

S dovolenkou autom a v prenajatom apartmáne úzko súvisí dovoz vlastných potravín zo Slovenska. Väčšinou to, čo do Chorvátska vozíme v aute, je nelegálne, pretože podľa ich colných predpisov nesmú dovolenkári dovážať čerstvé mäso. Salámy a mäsové výrobky smú - iba v takom množstve, ktoré zodpovedá konzumácii počas cesty. Na jednu osobu v aute možno doviezť jeden kilogram, alebo jeden liter potravín ako vajcia, mlieko, syry. Podľa chorvátskych colníkov môžeme na jedného dospelého v aute viezť dva litre vína, dva litre piva, liter tvrdého alkoholu a škatuľku cigariet. Drago Stojakovič, z cestovnej kancelárie Maestral Travel, zistil v rozhovore s chorvátskymi colníkmi, že počas nadchádzajúcej sezóny budú prísnejšie kontrolovať dovoz potravín. „Výrazne ma upozornili, že od prvého júna budú zostrené kontroly zamerané na dovoz potravín. Môžete si doviezť potraviny na cestu a nie na pobyt. To znamená, že na cestu do Splitu budú tolerovať pitie, obložené chleby, ale nie mrazené mäso,“ povedal Stojakovič. Ceny potravín v Chorvátsku a na Slovensku sú už takmer identické, preto sa neoplatí a nesmie voziť so sebou kompletnú stravu na celý pobyt. Pri mori sú drahé mäsové výrobky a niektoré druhy piva. Aj v reštaurácii treba počítať s vyššími cenami, ale lacnejšie a neraz lepšie sa dá najesť mimo hlavných promenád a vychytených miest.

SkryťVypnúť reklamu

Kritické body na diaľnici

Prúdy turistov zo všetkých používaných smerov a ciest sa stretávajú v Záhrebe, kde spoločne vstupujú na diaľnicu na mýte Lučko. Najhoršie bývajú prelomové termíny - piatok, sobota, prípadne streda. Stav na platidlách sleduje webová kamera na stránke chorvátskych diaľnic www.hac.hr. Problémy v dopravnej špičke bývajú aj pri tuneloch Mala Kapela a Sveti Rok, ktoré sú vybudované iba v polovičnom profile a jeden tubus funguje obojsmerne. Chorváti priebežne zmenili stratégiu budovania diaľnic a výstavbu druhých rúr zrýchlili. Už na budúce leto budeme cestovať cez Malu Kapelu aj Sveti Rok bez zdržania a v plnom profile.

Orientačné ceny pohonných hmôt v Chorvátsku:

Palivo cena v HRK cena v Sk
NATURAL 95 8,80 40,50
NATURAL 98 -100 9,19 42,20
NAFTA 8,97 41,30
Plyn LPG 3,35 15,40

Špeciálna tabuľa avizuje urýchlené dokončenie dôležitého a najdlhšieho tunela na diaľnici Zahreb – Šestanovac. Pred Malou Kapelou sa budú tvoriť kolóny toto leto naposledy. Ak sa im chcete vyhnúť, necestuje v piatok a v sobotu.

Nová diaľnica spájajúca Budapešť a Nagykanizsu je na všetkých nových úsekoch oplotená, napriek tomu je riziko nehody so zverou vysoké.

Spojnica konca diaľnice s morom pri Brele má iba pätnásť kilometrov a prešla rozsiahlymi úpravami, ale to neznamená, že ju absolvujete za veľmi krátky čas.

Cestou do Dubrovníka sa mnohí zastavujú v bosnianskom Neume, s cieľom lacno nakúpiť a najesť sa. Pokiaľ nemáte ich domácu menu, obídete draho kvôli prepočtu na Euro alebo Kuny. Výborne varia v Motel More, ktorý sa nedá prehliadnuť Neumu, hneď vedľa cesty. Polícia meria rýchlosť v Neume takmer vždy. Po pokute z minulých rokov sme si dávali pozor a nezaplatili výkupné za prechod mestom a Bosnou.

Väčšina čerpacích staníc na diaľnici je otvorená nepretržite aj s kaviarňou a zmenárňou. Pohonné hmoty sú v Chorvátsku o málo lacnejšie ako na Slovensku. Nafta je však drahšia.


Autor: Rastislav Chvala

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  5. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  7. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  8. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  1. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  2. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii
  3. Zlatý sen vo vzduchu
  4. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  5. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  6. Pozvánka, ktorá sa neodmieta: oslávte 25 rokov s Kauflandom
  7. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  8. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 8 027
  2. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 5 613
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 542
  4. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 5 493
  5. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 087
  6. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 897
  7. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 2 828
  8. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať? 2 219
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Škoda Enyaq Coupé RS

Športová verzia dostala upravené tlmiče.


7
Peugeot 309 bol prvým modelom značky, ktorý sa dal kúpiť v Tuzexe, biele GTI je však dovezené zo západu.

Bol prvým modelom značky, ktorý sa predával v Tuzexe.


Oliver Varchol 1
Ilustračné foto

Ktoré krajiny majú 10 dňovú diaľničnú známku?


22
Citroën nepoužije na Slovensku reklamu s medveďmi.

C3 Aircross značka nebude spájať so šelmami.


11
  1. Štefan Šturdzík: Igor v Kyjeve.
  2. Viktor Pamula: Tvorí sa nová Európa
  3. Eva Gallova: Pred koncom vojny nemecké velenie vybralo 23 budovy, ktoré zničia v Banskej Bystrici na námestí a priľahlých uliciach
  4. Anton Kaiser: Medzinárodná fotografická výstava
  5. Timotej Opálek: Arcade Fire - Pink Elephant
  6. Eva Bachletová: Pre mamy
  7. Milan Buno: Čo keby ste si vybrali inak? Ako by potom vyzeral váš život? | 7 knižných tipov
  8. Radovan Čipka: Vnútený izolacionizmus alebo kam nás vedie vláda Róberta Tisa-Orbánsona
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 522
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 23 960
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 571
  4. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 12 948
  5. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 10 982
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 8 337
  7. Ján Chomík: Liek na nespavosť 8 047
  8. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 6 339
  1. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  2. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  3. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  4. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  5. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  6. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  7. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu