SME

S terénnym autom treba vedieť jazdiť. Aj keď je to Jeep

Mať terénne auto ešte neznamená vedieť jazdiť v teréne. Jeep pripravil pre novinárov krátku expedičnú výpravu, s cieľom ukázať schopnosti auta a najmä naučiť ich jazdiť v teréne.

Veľké nerovnosti treba prechádzať šikmo. Na kríženie sú najlepšie autá s tuhou zadnou nápravou.Veľké nerovnosti treba prechádzať šikmo. Na kríženie sú najlepšie autá s tuhou zadnou nápravou. (Zdroj: Peter Kresánek)

Mať terénne auto ešte neznamená vedieť jazdiť v teréne. Jeep pripravil pre novinárov atypické zoznámenie sa s novým modelom Cherokee. Krátku expedičnú výpravu, s cieľom ukázať schopnosti auta a najmä naučiť novinárov jazdiť v teréne tak, aby to bolo počas testov bezpečné.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vo vodnom brode je dobré poznať silu prúdu a nevbehnúť do vody rýchlo.



Skúsení i menej zdatní jazdci si za volantom nového Jeepu mohli odskúšať ďalší z nových pohonov 4x4 nazvaný Selec-Trac II. Ide o druhú generáciu permanentného pohonu všetkých štyroch kolies, ktorý dokáže predvídať a predchádzať preklzávaniu kolies a variabilne rozdeľuje krútiaci moment medzi jednotlivé kolesá s najlepšou trakciou. Selec-Trac II má pritom tri režimy. Pre bežné jazdenie na suchej ceste je najvhodnejší pohon iba zadnej nápravy 2WD. Pre zlepšenie trakcie, zvlášť na mokrých a klzkých cestách, je určený pohon „4WD Auto”, ktorý si aktivuje vodič elektronickým prepínačom na stredovej konzole. Na základe senzorov upravuje a presmeruje krútiaci moment medzi prednú a zadnú os, v závislosti od aktuálnych jazdných podmienok.



Cherokee napokon zvládol aj najväčšie extrémy na šikmých svahoch opustenej vápenky, v náročnom horskom teréne, ale aj pri prekonávaní brodov alebo na skalnatých cestičkách. Podmienkou na prejazd najťažšieho terénu s minimálnou priľnavosťou k povrchu bolo zapnutie terénneho režimu “4WD Low” a využitie asistenta pre zjazd z kopca, ktorý udržiava stálu rýchlosť. Vďaka znásobeniu krútiaceho momentu druhého prevodového stupňa 2,72-krát a v spolupráci s offroadovým ABS prekonali aj laici stopercentné klesania a stúpania. Napriek vyspelosti techniky sa opäť raz v praxi ukázalo, že vodič zohráva veľkú úlohu a na zmarenie výstupu stačí zlá reakcia.

SkryťVypnúť reklamu

Strmé stúpanie sa prechádza na jeden plyn, bez ubratia alebo prudkého pridania.

Pri skupinovej jazde v teréne musí druhé auto počkať, pokiaľ prvé absolvuje celú prekážku. Neznáme časti terénu treba najskôr prejsť pešo a potom pomaly s autom. Veľké nerovnosti prechádzajte radšej šikmo, aby nedošlo k poškodeniu podvozka. Správnym zvolením stopy možno zvýšiť výšku podvozka a radšej prejsť pomaly kolesom po veľkej skale, ako ísť vedľa a poškodiť podvozok. Pri výjazde do strmého kopca odborníci odporúčajú držať plyn, nepridávať, ale ani neuberať. Ísť na konštantné otáčky motora. Najhoršie je ubrať tesne pred vrcholom. Neslobodno tiež brzdiť na terénnej vlne v momente, keď auto nadhodí. Napokon, najlepším učiteľom jazdy v teréne je sám tréning. V neposlednom rade treba s terénnym autom jazdiť tam, kde je to povolené a nie mimo štrkových alebo traktorových ciest.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame
  2. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú
  3. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne?
  4. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
  5. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  6. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  7. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  8. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  1. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame
  2. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú
  3. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne?
  4. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh
  5. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
  6. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Šetrite náklady s elektromobilom
  7. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  8. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  1. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov 17 308
  2. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 6 969
  3. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce 5 664
  4. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky? 4 275
  5. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 3 652
  6. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne? 2 279
  7. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 2 089
  8. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame 1 865
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ondřej Havelka: Obřízky, šokující tradice a hluboká víra. Velká cesta mezi africké kulturní a náboženské tradice
  2. Patrícia Popovičová: Budúcnosť krajiny začína v školách – bez ohľadu na to, kto ich zriaďuje
  3. Ernest Klotton: Tonka, Tonička, naša sestra, drahá mamička a babka
  4. Dušan Piršel: Prebieha naša životná dráha lineárne, alebo je sínusoidou?
  5. Ivan Mlynár: Je Šutaj Eštok úplný kretén ? Nie, je to génius. Ak to niekto nechápe, je to jeho problém.
  6. Martin Fronk: Človek hodný inšpirácie
  7. Angelika Herčková: Ak ostávame ako zamestnanci v sociálnych službách, nesmieme zabúdať prečo
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Vydrník
  1. Michal Porubän: Otvorený list vedeniu Slovenskej akadémie vied 24 380
  2. Dušan Koniar: Puč na Slovensku 14 042
  3. Ivan Mlynár: Zábava Roberta Fica s riskovaním našich životov neberie konca. 13 945
  4. Radoslav Záhumenský: Skrytý hrad na Slovensku, ktorý väčšina ľudí nikdy nenavštívi 8 774
  5. Ján Valchár: Zaujímavé fakty okolo ruskej ropy. 8 475
  6. Ján Šeďo: To dopravní inžinieri všetko posr**i ! 7 643
  7. Blanka Ulaherová: Návrat po 46 rokoch 7 330
  8. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS 6 766
  1. Marian Nanias: Jachtavý brat Lacko.
  2. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS
  3. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee II. - jedno z možných objasnení
  4. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee
  5. Jiří Ščobák: Ako prísť o peniaze ľahko a rýchlo
  6. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa vedie do SNP.
  7. Věra Tepličková: O sviniach, potkanoch a sokoloch
  8. Post Bellum SK: Známi aj menej známi hrdinovia SNP
SkryťZatvoriť reklamu