Na prvý pohľad zbytočné rozšírenie modelovej ponuky BMW prinieslo nové meradlá v ovládateľnosti ťažkých a výkonných áut. Novinka X6 využíva fyziku vo svoj prospech a zároveň predstavuje spôsob, pri ktorom nemusí športovo úžitkové auto vyzerať nasilu ako terénne.
BMW X6 sa vo fáze konceptu javilo ako jeden zo zbytočných modelov na trhu, pretože automobilky v snahe odlíšiť sa, prekračujú pomyselné hranice jednotlivých tried a vymýšľajú za každú cenu niečo nové. Napohľad zbytočný model úplne inak vyzerá v praxi, pretože kombinuje vlastnosti cestného SUV a športového BMW. Pritom nevyzerá nasilu terénne, hoci má mimo asfaltu rovnaké jazdné vlastnosti ako X5. Najväčším prínosom je prelom v jazdných vlastnostiach výkonných športovo úžitkových áut. X6 sa v ostrých zákrutách nechová ako medveď na bicykli, ale ako skutočné športové auto. Pritom má vysoký podvozok, masívnu karosériu a ťažký motor.
Minimálne straty V priamom porovnaní s východzím modelom X5 šikmá zadná časť odobrala z vrchnej časti batožinového priestoru a tiež z priestoru na hlavami zadných pasažierov. Pôdorys kufra zostal zachovaný, takže úžitkové vlastnosti takmer neutrpeli. Kufor je dobre a primerane využiteľný. Zadné výklopné veko má dve polohy otvárania. Nastavujú sa na zdvíhacích vzperách. V prvej sa veko otvára iba do výšky strechy aby v podzemných garážach nebuchlo o strop. V druhej polohe umožňuje plné otvorenie.
Skosená zadná časť neobmedzuje ľudí sediacich vzadu viac ako v modeli X5. Bočný profil vyzerá mimoriadne dynamicky.
Silné TwinTurbo Naftový šesťvalec s obrovským výkonom a ešte stále priateľnou spotrebou dobre poznáme najmä v spojení s automatickou prevodovkou, ktorá radí v športovom režime veľmi precízne. Dokonca sa zdá radenie na volante trochu zbytočné a vhodné iba pre dlhé prsty. Zmysel pre dokonalý detail dominuje v každom kúsku auta. Najviac však zaujal podvozok a ovládateľnosť na ceste.
Zázračný diferenciál BMW X6 je prvý model so zadným diferenciálom Dynamic Performace Control (DPC). Pomocou neho vchádza do zákruty s výkonom rozdeleným na zadné kolesá tak, aby výkon motora auto stabilizoval a nepriviedol do šmyku. Zložitý systém dokáže nasmerovať viac výkonu na vonkajšie koleso aby smerovalo ťažké auto do zákruty. Keby hrozilo pretočenie, do záberu ide vnútorné koleso. DPC má oproti konkurenčným pohonom jednu výhodu. Pracuje vopred a nereaguje už iba na vzniknutú situáciu. Dôkazom je jazda na mokrom povrchu letiska a prudké vyhýbacie manévre. Distribúcia sily sa mení súčasne s reakciou vodiča, teda veľmi tesne pred tým, čo nastane s autom. Prudké strhnutie volantu navodí pretáčavé správanie, ktoré systém skrotí skôr, ako sa auto začne šmýkať. Tým pádom je PDC o krok pred samotným stabilizačným systémom. Systém DPC v spolupráci s pohonom všetkých kolies xDrive nezasahuje pasívne ako ESP ale využíva výkon motora a vyvinutú hnaciu silu na stabilizáciou auta.
Na palubnom počítači si možno pozrieť momentálnu distribúciu sily na jednotlivé kolesá.
Smietka v oku Na BMW X6 ťažko nájsť negatíva, pretože auto je premyslené do posledného detailu a jeho nová koncepcia nemá slabé miesto. Na súčasnom vrchole automobilovej techniky však prekáža prídavný nástupný prah, ktorý je zbytočný. Tiež sa nám nepodarilo vmestiť do avizovanej spotreby. Auto to určite dokáže, ale s xDrive 35d sa nedá jazdiť na dosiahnutie takýchto hodnôt. Štandardná výbava auta je na pomery BMW mimoriadne bohatá ale príplatkové prvky aj tak poriadne drahé. Pre úplnosť treba dodať že podobnú distribúciu sily na zadné kolesá využívajú modely Mitsubishi Evo a Honda Legend. Podobný koncept dizajnu ako prvý uviedol SsangYong. BMW teda nie je úplne prvé, ale jeho riešenia to dotiahli najďalej.
Naše hodnotenie plusy
mínusy
jazdné vlastnosti
dlhé čakacie doby na auto
ovládateľnosť
drahé príplatkové vybavenie
zážitok z jazdy
prídavný nástupný prah
komfort
-
ergonómia
-
výbava
-
systém Dynamic Performance Control
-
BMW X6 35d Cena modelu od 1 970 300 Sk
Cena testovanej verzie 2 096 100 Sk
Motor R6 diesel Variable Twin Turbo
Objem 2993 cm3
Výkon 210 kW /286 k
Krút. moment 580 Nm
Prevodovka šesťstupňová automatická
Zrýchlenie 0-100 km/h 6,9 s
Maximálna rýchlosť 236 km/h
Emisie CO2 220 g/km
Užitočná hmotnosť 600 kg
Objem kufra 570 l
Objem nádrže 85 l
Spotreba podľa výrobcu 8,3 l/100 km
Spotreba v teste 10 l/100 km