Spojenie Bratislavy a Košíc je najvýhodnejšie cez stredné Slovensko. Trasa Maďarskom je rýchla, komfortná a drahá. Najviac nervov a času stratia šoféri cestou cez Žilinu, Poprad a Prešov.
BRATISLAVA, KOŠICE. Zápcha na Prístavnom moste oddialia štart z pôvodnej siedmej ráno o pätnásť minút neskôr. Tri rovnaké autá odštartovali z parkoviska pri Auparku do Košíc. Výjazd smerom na hranice s Maďarskom je po diaľničných obchvatoch podstatne rýchlejší ako jazda cez Prístavný most von z Bratislavy. Cenné minúty na najjužnejšej trase strácame platením poplatku za maďarské diaľnice. Na jednorazovú služobnú cestu do Košíc cez Maďarsko musíte zaplatiť 200 korún (6,64 eur) za štvordňový kredit. Maďari už známky nepredávajú, iba zaradia auto do elektronickej evidencie.
Každý má svoju trasu
Rozhodnutie, ktorú cestu si vybrať, často ovplyvňujú pracovné povinnosti a prípadné obchodné rokovania na trase. Mnohí podnikatelia začali po dokončení obchvatu Budapešti jazdiť najpohodlnejšou, cez Maďarsko.
„Za posledný rok som bol v Bratislave iba raz autom. Chodím radšej lietadlom,“ povedal Stano Kundrát, podnikateľ z Humenného. Cesta luxusným autom vyjde drahšie ako vopred objednaná letenka za 2500 korún. Lietadlo však môže stáť aj 9500 korún, ak sa objedná z jedného dňa na druhý.
„Už druhý rok jazdím iba cez Maďarsko, sú tam diaľnice a najmä v noci prídem do Košíc podstatne rýchlejšie,“ tvrdí Mário Csente z Komárna. Csente jazdí z Komárna do Bratislavy poloprázdnou a kvalitnou diaľnicou cez Maďarsko.
Na juhu samé diaľnice
S výnimkou posledného úseku od Miskolca do Košíc je po celej trase na maďarskom území diaľnica. Vďaka obchvatu Budapešti netreba stáť v zápchach. Urobíte však niekoľko desiatok kilometrov viac, ako keby ste išli priamo cez mesto. Od odbočenia na obchvat M0 až po diaľnicu M3, ktorá smeruje do Miskolca je dlhých, ale bezproblémových 67 kilometrov. Počas testu bola najhustejšia premávka na spojnici slovenských hraníc a maďarskej diaľnice M1 spájajúcej Viedeň a Budapešť.
Povrch diaľnic na starších aj novších úsekoch je už tradične prvotriedny, odpočívadlá s toaletami a benzínové čerpadlá v prijateľnom rozstupe. Čo sa kvality cestovania týka, Maďarsko je jednoznačne najlepšou alternatívou. Napriek ceste dlhšej o 113 kilometrov sme boli s hybridným autom v Košiciach iba o 10 minút neskôr ako kolega v rovnakom aute, ktorý išiel cez stredné Slovensko. Keby boli problémy na Soroške alebo pri Zlatých Moravciach vyhral by južný variant. Cesta by bola ešte zaujímavejšia s vyšším rýchlostným limitom, pretože diaľnice sú moderné a kvalitné. Maďarskú trasu by mali použiť motoristi najmä pri predpovedi zlého zimného počasia, ktoré zvykne komplikovať dopravu na severe Slovenska.
|
Vidina rýchleho presunu z Bratislavy do Žiliny je príjemná, ale treba myslieť aj na to, čo nastane potom. |
Kto prejde za hodinu najviac
Čiastkové investície do úpravy „zlatej strednej cesty“ cez Zvolen, Lučenec a Rimavskú Sobotu zrýchlili dopravu na najpoužívanejšom ťahu do Košíc. „Ak mám ísť autom, idem cez Zvolen,“ povedal podnikateľ Kundrát. Prvé dve hodiny jazdy ubiehajú na všetkých troch trasách takmer rovnako. Ak nie je dopravný problém v Považskej Bystrici, za dve hodiny budete na druhej strane Žiliny. Vodiča na ceste z Nitry do Žiaru nad Hronom spomalí hustá premávka okolo Zlatých Moraviec. Na južnom ťahu budete po dvoch hodinách, vrátane času na zaplatenie diaľničného poplatku, na obchvate Budapešti.
Väčšie rozdiely nastávajú v tretej a štvrtej hodine jazdy. Auto prechádzajúce Maďarskom má v tej chvíli do Košíc najďalej, ale má aj najvyššiu priemernú rýchlosť. Komplikácie nenastanú, ani keď sa skončí diaľnica, pretože do Košíc zostáva necelá trištvrtehodina jazdy.
|
Najplynulejšia cesta do Košíc bola cez Maďarsko, ale oproti trase cez stredné Slovensko je dlhšia o 120 kilometrov, preto posádka prehrala o 16 minút. |
Aspoň čiastočnej objektivite testu ciest nahralo približne rovnaké počasie a jazdy bez komplikácií. V kolóne stálo iba auto na severe Slovenska, konkrétne pod Strečnom. Všetci vodiči striktne dodržiavali maximálne povolené rýchlosti a v priebehu celej trasy mali iba jednu polhodinovú prestávku.
Najlepšie z porovnania vychádza najčastejšie používaná trasa cez stredné Slovensko. Na zváženie stojí pohodlná a najbezpečnejšia trasa cez Maďarsko. Peňaženku motoristu zaťaží najviac, ale pokoj za volantom je citeľný. Kým nebude kompletné diaľničné prepojenie na severe, cesta bude vždy dlhým a nebezpečným utrpením. „Je smutné, že používam a platím za maďarské cesty - ale kvalita a bezpečnosť prepravy je tam úplne iná,“ povedal Csente. Faktom zostáva, že kým vodič na slovenských trasách musí prekonať niektoré z „úsekov smrti“, v Maďarsku cestuje po bezpečných diaľniciach.
Kadiaľ ísť z Bratislavy do Košíc ?
*Cesta cez Maďarsko je najpohodlnejšia, ale najdlhšia
*Stredná cesta cez Zvolen je najkratšia a najrýchlejšia
*Najhoršie je ísť severom cez Žilinu
Trasa | cez Žilinu | cez Zvolen | cez Maďarsko |
Štart Bratislava (Aupark) | 7:15 | 7:15 | 7:15 |
Košice (vjazd) | 13:22 | 12:40 | 12:50 |
Cieľ (Optima) | 13:37 | 12:43 | 12:59 |
Celkový čas | 6:22 | 5:28 | 5:44 |
Čas jazdy | 5:52 | 4:58 | 5:14 |
Prestávky | 30 min | 30 min | 30 min |
Vzdialenosť do cieľa | 469 km | 406 km | 519 km |
Priemerná rýchlosť jazdy | 80 km/h | 82 km/h | 99 km/h |
Priemerná spotreba | 5,9 l/100km | 5,7 l/100km | 6,1l/100km |
Spotrebovaný benzín | 27,67 litra | 23,14 litra | 31,65 litra |
Náklady na palivo | 935 korún | 782 korún | 1070 korún |
Diaľničný poplatok (min.) | 150 korún | 150 korún | 200 korún |
Celkové náklady na cestu tam | 1085 Sk/36eur | 932 Sk/31eur | 1270 Sk/42 eur |
Kde budete za aký čas a ktorou trasou?
Trasa | cez Žilinu | cez Zvolen | cez Maďarsko |
jedna hodina | 104 km/nové mesto | 85 km/Nitra-výjazd | 92 km/diaľnica-Gyor |
dve hodiny | 206 km /za Žilinou | 170 km /Šáš. Podhradie | 204 km/Budapešť M0 |
tri hodiny | 226 km /Martin (prestávka) | 216 km/ Detva | 310 km/Hatvan |
štyri hodiny | 311km/diaľnica Hybe | 304 km/Rimavská Sobota | 386 km /Hejopapi |
päť hodín | 380 km/Spišská Kapitula | 375 km / Turňa | 485 km/Méra |
šesť hodín | 453 km/diaľnica pred KE | - | - |