SME

Z Bratislavy do Košíc choďte cez Zvolen alebo Budapešť

Spojenie Bratislavy a Košíc je najvýhodnejšie cez stredné Slovensko. Trasa Maďarskom je rýchla, komfortná a drahá. Najhoršia je cesta cez Žilinu, Poprad a Prešov.

Tri rovnaké autá Toyota Prius s hybridným pohonom vyrážali na cestu 25. novembra o štvrť na osem ráno. Štart bol pri Novom moste na Einsteinovej ulici.Tri rovnaké autá Toyota Prius s hybridným pohonom vyrážali na cestu 25. novembra o štvrť na osem ráno. Štart bol pri Novom moste na Einsteinovej ulici. (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

Spojenie Bratislavy a Košíc je najvýhodnejšie cez stredné Slovensko. Trasa Maďarskom je rýchla, komfortná a drahá. Najviac nervov a času stratia šoféri cestou cez Žilinu, Poprad a Prešov.

BRATISLAVA, KOŠICE. Zápcha na Prístavnom moste oddialia štart z pôvodnej siedmej ráno o pätnásť minút neskôr. Tri rovnaké autá odštartovali z parkoviska pri Auparku do Košíc. Výjazd smerom na hranice s Maďarskom je po diaľničných obchvatoch podstatne rýchlejší ako jazda cez Prístavný most von z Bratislavy. Cenné minúty na najjužnejšej trase strácame platením poplatku za maďarské diaľnice. Na jednorazovú služobnú cestu do Košíc cez Maďarsko musíte zaplatiť 200 korún (6,64 eur) za štvordňový kredit. Maďari už známky nepredávajú, iba zaradia auto do elektronickej evidencie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Každý má svoju trasu

Rozhodnutie, ktorú cestu si vybrať, často ovplyvňujú pracovné povinnosti a prípadné obchodné rokovania na trase. Mnohí podnikatelia začali po dokončení obchvatu Budapešti jazdiť najpohodlnejšou, cez Maďarsko.
„Za posledný rok som bol v Bratislave iba raz autom. Chodím radšej lietadlom,“ povedal Stano Kundrát, podnikateľ z Humenného. Cesta luxusným autom vyjde drahšie ako vopred objednaná letenka za 2500 korún. Lietadlo však môže stáť aj 9500 korún, ak sa objedná z jedného dňa na druhý.
„Už druhý rok jazdím iba cez Maďarsko, sú tam diaľnice a najmä v noci prídem do Košíc podstatne rýchlejšie,“ tvrdí Mário Csente z Komárna. Csente jazdí z Komárna do Bratislavy poloprázdnou a kvalitnou diaľnicou cez Maďarsko.

Na juhu samé diaľnice

S výnimkou posledného úseku od Miskolca do Košíc je po celej trase na maďarskom území diaľnica. Vďaka obchvatu Budapešti netreba stáť v zápchach. Urobíte však niekoľko desiatok kilometrov viac, ako keby ste išli priamo cez mesto. Od odbočenia na obchvat M0 až po diaľnicu M3, ktorá smeruje do Miskolca je dlhých, ale bezproblémových 67 kilometrov. Počas testu bola najhustejšia premávka na spojnici slovenských hraníc a maďarskej diaľnice M1 spájajúcej Viedeň a Budapešť.

SkryťVypnúť reklamu

Povrch diaľnic na starších aj novších úsekoch je už tradične prvotriedny, odpočívadlá s toaletami a benzínové čerpadlá v prijateľnom rozstupe. Čo sa kvality cestovania týka, Maďarsko je jednoznačne najlepšou alternatívou. Napriek ceste dlhšej o 113 kilometrov sme boli s hybridným autom v Košiciach iba o 10 minút neskôr ako kolega v rovnakom aute, ktorý išiel cez stredné Slovensko. Keby boli problémy na Soroške alebo pri Zlatých Moravciach vyhral by južný variant. Cesta by bola ešte zaujímavejšia s vyšším rýchlostným limitom, pretože diaľnice sú moderné a kvalitné. Maďarskú trasu by mali použiť motoristi najmä pri predpovedi zlého zimného počasia, ktoré zvykne komplikovať dopravu na severe Slovenska.

Vidina rýchleho presunu z Bratislavy do Žiliny je príjemná, ale treba myslieť aj na to, čo nastane potom.
Napríklad pod Strečnom.

Kto prejde za hodinu najviac

Čiastkové investície do úpravy „zlatej strednej cesty“ cez Zvolen, Lučenec a Rimavskú Sobotu zrýchlili dopravu na najpoužívanejšom ťahu do Košíc. „Ak mám ísť autom, idem cez Zvolen,“ povedal podnikateľ Kundrát. Prvé dve hodiny jazdy ubiehajú na všetkých troch trasách takmer rovnako. Ak nie je dopravný problém v Považskej Bystrici, za dve hodiny budete na druhej strane Žiliny. Vodiča na ceste z Nitry do Žiaru nad Hronom spomalí hustá premávka okolo Zlatých Moraviec. Na južnom ťahu budete po dvoch hodinách, vrátane času na zaplatenie diaľničného poplatku, na obchvate Budapešti.

SkryťVypnúť reklamu

Väčšie rozdiely nastávajú v tretej a štvrtej hodine jazdy. Auto prechádzajúce Maďarskom má v tej chvíli do Košíc najďalej, ale má aj najvyššiu priemernú rýchlosť. Komplikácie nenastanú, ani keď sa skončí diaľnica, pretože do Košíc zostáva necelá trištvrtehodina jazdy.

Najplynulejšia cesta do Košíc bola cez Maďarsko, ale oproti trase cez stredné Slovensko je dlhšia o 120 kilometrov, preto posádka prehrala o 16 minút.

Aspoň čiastočnej objektivite testu ciest nahralo približne rovnaké počasie a jazdy bez komplikácií. V kolóne stálo iba auto na severe Slovenska, konkrétne pod Strečnom. Všetci vodiči striktne dodržiavali maximálne povolené rýchlosti a v priebehu celej trasy mali iba jednu polhodinovú prestávku.

Najlepšie z porovnania vychádza najčastejšie používaná trasa cez stredné Slovensko. Na zváženie stojí pohodlná a najbezpečnejšia trasa cez Maďarsko. Peňaženku motoristu zaťaží najviac, ale pokoj za volantom je citeľný. Kým nebude kompletné diaľničné prepojenie na severe, cesta bude vždy dlhým a nebezpečným utrpením. „Je smutné, že používam a platím za maďarské cesty - ale kvalita a bezpečnosť prepravy je tam úplne iná,“ povedal Csente. Faktom zostáva, že kým vodič na slovenských trasách musí prekonať niektoré z „úsekov smrti“, v Maďarsku cestuje po bezpečných diaľniciach.

SkryťVypnúť reklamu
reklama


Kadiaľ ísť z Bratislavy do Košíc ?

100_cesta_ba_ke_big.jpg*Cesta cez Maďarsko je najpohodlnejšia, ale najdlhšia
*Stredná cesta cez Zvolen je najkratšia a najrýchlejšia
*Najhoršie je ísť severom cez Žilinu

Trasa cez Žilinu cez Zvolen cez Maďarsko
Štart Bratislava (Aupark) 7:15 7:15 7:15
Košice (vjazd) 13:22 12:40 12:50
Cieľ (Optima) 13:37 12:43 12:59
Celkový čas 6:22 5:28 5:44
Čas jazdy 5:52 4:58 5:14
Prestávky 30 min 30 min 30 min
Vzdialenosť do cieľa 469 km 406 km 519 km
Priemerná rýchlosť jazdy 80 km/h 82 km/h 99 km/h
Priemerná spotreba 5,9 l/100km 5,7 l/100km 6,1l/100km
Spotrebovaný benzín 27,67 litra 23,14 litra 31,65 litra
Náklady na palivo 935 korún 782 korún 1070 korún
Diaľničný poplatok (min.) 150 korún 150 korún 200 korún
Celkové náklady na cestu tam 1085 Sk/36eur 932 Sk/31eur 1270 Sk/42 eur

Kde budete za aký čas a ktorou trasou?

Trasa cez Žilinu cez Zvolen cez Maďarsko
jedna hodina 104 km/nové mesto 85 km/Nitra-výjazd 92 km/diaľnica-Gyor
dve hodiny 206 km /za Žilinou 170 km /Šáš. Podhradie 204 km/Budapešť M0
tri hodiny 226 km /Martin (prestávka) 216 km/ Detva 310 km/Hatvan
štyri hodiny 311km/diaľnica Hybe 304 km/Rimavská Sobota 386 km /Hejopapi
päť hodín 380 km/Spišská Kapitula 375 km / Turňa 485 km/Méra
šesť hodín 453 km/diaľnica pred KE - -

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  2. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  7. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  8. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 13 349
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 966
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 7 518
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 698
  5. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 606
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 128
  7. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 557
  8. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 3 394
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Radoslav Medzihradský: Dva týždne v raji, teda v Háji
  2. Štefan Šturdzík: Robo
  3. Júlia Piraňa Mikolášiková: O oživenej pamäti kajúcnika od sýkorovcov
  4. Ján Šeďo: "Nie si vhodný pre prácu s robotníckou triedou", vyhodili ho !
  5. Vladimír Krátky: Kelňa Lupták - verzia 2 ?
  6. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  7. Adriana Karvaiová: Sedem dôvodov, prečo sa nestať muzikoterapeutom
  8. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 654
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 341
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 165
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 100
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 10 720
  6. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 10 320
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 8 886
  8. Miroslav Ferkl: Atentátnik Fico s vedrom 5 823
  1. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  2. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  3. Radko Mačuha: Po MDŽ SMER pozýva na zabíjačku.
  4. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  5. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  6. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  7. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  8. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
SkryťZatvoriť reklamu