SME

Prezidentská limuzína Lexus LS 600hL v akcii na snehu

Najluxusnejší hybridný Lexus jazdí po snehu veľmi presvedčivo. Dokonalosť techniky zabíja pôžitok z jazdy a rozmaznáva posádku.

Vzhľad plne zodpovedá úlohe vlajkovej lode značky. Fascinuje nízky aerodynamický hluk a spracovanie detailov karosérie.Vzhľad plne zodpovedá úlohe vlajkovej lode značky. Fascinuje nízky aerodynamický hluk a spracovanie detailov karosérie. (Zdroj: autor)

BREZNO. Lexus LS 600h v predĺženej verzii je výkladnou skriňou automobilovej techniky. Čítať na niekoľkých desiatkach strán podrobne o všetkých systémoch a použitých technológiách je pre fanúšika automobilov prechádzka ružovou záhradou. Zážitok je ešte väčší, ak si to šofér môže overiť v praxi na aute, ktoré nepatrí k bežným zjavom na našich cestách.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Je fascinujúce sledovať ako tento harmonický celok spoločne funguje. Navonok vyzerá majestátne, ale nenápadne. Jediným netradičným prvkom sú predné svetlomety s tromi šošovkami a v nich umiestnenými LED diódami. Vzhľadom na očakávanie nás svetelný výkon stretávacích svetiel príliš neohúril. Najmä pri jazde po diaľnici sme očakávali lepšie osvetlený kraj. Rozhodne ide o zaujímavé technické riešenie a pre oči príjemné svetelné spektrum, ale na základe našich skúsenosti Mercedes svieti lepšie.

SkryťVypnúť reklamu

Oáza ticha Lexus uplatnil zmysel pre detail a svoju filozofiu L-finesse v dizajne karosérie s extrémne nízkym odporom vzduchu 0,27. Po zhliadnutí laku a jeho optickej hĺbky dokážeme veriť informáciám o ručnom leštení po nastriekaní auta na základe špeciálnych postupov.

Lexus lipne na tradíciách. Hodiny ako z roku 1988. Pod nimi najmodernejšia technika dneška.

Z užívateľského hľadiska je však podstatné ticho v interiéri aj pri vysokých rýchlostiach. Pri pohľade na dlhú limuzínu asi každého prekvapí malý objem batožinového priestoru iba 330 litrov. Je však otázne, či majitelia takéhoto auta potrebujú viac.

Pred nastúpením do interiéru naberá hodnotenie dva smery. Buď sa vžijete do kože šoféra, ktorý si sadne do klasicky japonského interiéru s tlačidlami alebo sa stotožníte s úlohou manažéra, ktorého zaujíma komfort a bezpečnosť prepravy.

SkryťVypnúť reklamu

Takéto kreslo by neurazilo ani luxusnú obývačku. Väčšina z nás by si za 12 115 eur kúpila niečo iné. Napríklad auto.

Na rozdiel od ľudí zvyknutých na takýcto štýl prepravy, bežný človek híka a objavuje, čo všetko je možné namontovať dozadu. Doplnkové vybavenie siaha až po masážne polohovateľné kreslo v hodnote dobre vybaveného malého auta, aj bez odpočtu šrotovného.

Večerné autokino Vysúvateľný stolík s lešteným drevom, klimatizovaná schránka, veľké kozmetické zrkadlá, zábavný systém a neuveriteľne kvalitný zvuk vytvoria atmosféru domácej luxusnej obývačky. Pre manažéra je to spôsob, ako nutné cestovanie premeniť na oddych alebo sústredenie sa na ďalšie pracovné povinnosti.

Vzadu je najlepšie pozerať filmy s priestorovým zvukom. Mark and Levinson sa odmení.

SkryťVypnúť reklamu

My sme si zobrali obľúbené DVD a večer strávili v aute, hoc aj na dvore. Pozerať animovaný film Autá v sprievode zvuku Mark and Levinson má niečo do seba. Časom prestane prekážať v porovnaní s televízorom malý displej.

Z praktického pohľadu, na zadných sedadlách zaujme výborné odfiltrovanie od nerovností cesty a ľahké nastupovanie. S otvorením dverí korešponduje posúvanie sedadiel a idealizovanie pozície. Jediným tlačidlom vzadu sa sklopí hlavová opierka sedadla spolujazdca a to sa celé posunie dopredu.

Úbohý šofér Miesto za volantom by mal obsadiť človek školený na obsluhu všetkých systémov a zároveň ochotný rešpektovať elektroniku. Tá dokáže úpenlivo sledovať jeho tvár a z mimiky usudzovať, či sa mu drieme alebo nie. Úlohu šoféra veľmi dobre vystihuje dizajn prístrojového panelu a prísna funkčnosť. Umelecký dojem zostal bokom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Infračervená kamera s vlastným zdrojom svetla sleduje tvár vodiča.

Napriek vonkajším rozmerom a obrovskej hmotnosti sa Lexus ovláda ako hračka, výborne zrýchľuje a predvádza dokonalosť kontrolovanú elektronikou. Minimálne sedem systémov zastrešených pod VDIM sa stará o to, aby sa šofér cítil ako za volantom počítača. Čo urobí, na to auto poslúchne.

Na snehu je jazda až priveľmi ideálna, Lexus so svojou mechanickou štvorkolkou ide, ako by sa nič nedialo. Ani prudké brzdenie na kašovitom snehu s autom nezamáva. Adaptívne riadenie skoriguje samočinne zvolenú stopu. Pneumatické zdvihnutie podvozka a veľké kolesá dovolia s luxusnou limuzínou výlet do hlbšieho snehu aj na hrboľaté cesty.

Pohon všetkých kolies dáva viac výkonu na zadnú nápravu, aby 2,4 tonovú loď natočil do zákruty. Práve hmotnosť a rozmery sú dôvodom, prečo nad silou bdie prísna elektronika.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pre luxusné limuzíny bývali vysokohorské parkoviská počas dovolenky postrach. Lexus sa dokáže vyhrabať a nezostane ležať ako korytnačka na chrbte. Šofér na jednej strane pociťuje neuveriteľnú silu pohonnej sústavy a dokonalosť systémov, na druhej strane je iba strojvodcom, ktorý udáva tempo. Auto je jednoducho fascinujúce svojou technikou.

Hybrid sa osvedčil Celkový výkon hybridnej sústavy 327 kW má konkurovať najsilnejším verziám konkurenčných limuzín s desať alebo dvanásť valcovými motormi. Predbehnúť by ich mal v spotrebe paliva, ktorá znie v tabuľke technických údajov veľmi lákavo. Najsilnejší Lexus v priebehu testu nedosiahol sľubovaných 9,3 litra na sto kilometrov, isté však je, že jazdí pomerne úsporne. Mimo mesta dokáže jazdiť okolo desiatich litrov a pokiaľ to vodič nepreháňa, v meste mu stačí 13 až 14 litrov. Konkurenčné autá tu s obľubou potiahnu aj dvadsať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak to vodič na snehu preženie, limuzína sa stáva nedotáčavou. Ak vodič nepanikári, ale podrží volant, výsledok sa rýchlo dostaví. Jednoducho netreba byť aktívnym blbcom, ale veriť systému.

Dynamické výhody silného záťahu elektromotorov možno čerpať pri zrýchľovaní od 100 kilometrov za hodinu. Z miesta sa Lexus rozbieha s miernym oneskorením. Prevodovka niekedy potrebuje dlhší čas na rozmyslenie, ale keď je auto v zábere, šofér sa nestačí čudovať, ako rýchlo letí ručička tachometra smerom hore. Zvuk motora je v porovnaní s konkurentmi príliš sterilný, ako vždy v Lexuse.

Od LED svetiel sme čakali viac. Ich dizajn dáva autu technologický punc.

Pri veľmi jednoduchom prepočte s obyčajmi rovnako luxusných limuzín nám vychádza, že majiteľ Lexusu dokáže každých sto kilometrov ušetriť štyri až päť litrov paliva. A čo s ušetrenými peniazmi ? Vrazí ich do masážneho kresla. Test bol v prvom rade zoznámením sa s technikou a zároveň potvrdením toho, že pevnú klasickú štvorkolku ničím nenahradite, ani v kombinácii s hybridnou sústavou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kupujem - nekupujem

Vyjadriť sa o prípadnej kúpe auta tejto kategórie je trúfalé aj pri teoretickej predstave tučného konta. Z pozície šoféra je určite lákavejšie siahnuť po osmičke a sedmičke z bavorskej oblasti. (Rastislav Chvála)

Technické parametre - Lexus LS 600h L

Cena modelu od 98 884 eur

Cena skúš. verzie od 107 681 eur

Testované vozidlo 131578 eur

Motor -

Typ benzín 8V/32ventil

Zdvihový objem (cm3) 4969

Výkon (kw/k) 290/394

Pri otáčkach (ot./min.) 6400

Krútiaci moment (Nm) 520

Pri otáčkach (ot./min) 4000

Emisie CO2 (g/km) 219

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Emisná norma EURO 4

Hybridný pohon -

Max. výkon systému (kW/k) 327

El. motor – max. výkon (kW/k) 165/224

El. motor – max. krút. moment (Nm) 300

Rozmery -

Rázvor náprav (mm) 3090

Dĺžka (mm) 5150

Širka (mm) 1875

Výška (mm) 1480

Pohotovostná hmot (kg) 2320-2375

Svetlosť podvozka (mm) 215

Objem palivovej nádrže (l) 84

Prevádzkové hodnoty -

Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 6,3

Maximálna rýchlosť (km/h) 250

Spotreba mesto(l/100 km) 11,3

Spotreba mimo mesto (l/100 km) 8,0

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kombinovaná spotreba 9,3

Spotreba v teste (l/100 km) 12,8 l/100km

SME spokojní SME nespokojní

spotreba prílišná kontrola elektroniky

komfort -

jazdné vlastnosti -

odhlučnenie -

úroveň techniky -

dizajn -

 

 

 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  2. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  5. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 14 526
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 195
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 284
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 7 727
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 849
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 014
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 204
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 069
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Juraj Tušš: Multipolárny svet a nový volebný systém.
  3. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  4. Jozef Černek: Príbeh vrážd staviteľa aj majiteľa záložne: Temný tieň nad Komárnom
  5. Peter Alexander Sokol: Cesta do izolácie: Cla, Trump a geopolitický hazard so západnými alianciami
  6. Vlado Jakubkovič: Andrej, poď k nám.
  7. Michael Achberger: Smrteľná cena za štíhle telo: Tento spaľovač vás môže zabiť!
  8. Zoltan Bardos: Veľvyslanectvo v zajatí Červených Khmérov
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 443
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 004
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 65 259
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 196
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 527
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 680
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 146
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 733
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu