SME

Na zlé disky a cesty doplatí iba šofér

Trh zaplavili lacné disky z východu. Ministerstvo dopravy o tom vie a obchodná inšpekcia nemá potrebné kompetencie.

V pneuservisoch pribúda áut s poškodenými kolesami a podvozkom. Náklady na opravu sa najľahšie riešia cez havarijnú poistku.V pneuservisoch pribúda áut s poškodenými kolesami a podvozkom. Náklady na opravu sa najľahšie riešia cez havarijnú poistku. (Zdroj: autor)

BRATISLAVA. Na lacných čínskych diskoch sa šetriť neoplatí. Nemajú schválenie na predaj u nás, ani potrebné skúšky pevnosti. Zákazník nemá veľa možností, ako si overiť schválenie disku. Môže dôverovať iba označeniu na ráfe. Motorista je v nevýhode, ak si poškodí disk na zlej ceste. Náhradu si bez havarijnej poistky ťažko vymôže.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kvalitné hliníkové disky majú vysokú mechanickú odolnosť proti poškodeniu, zlepšujú jazdné vlastnosti, podporujú chladenie bŕzd a najmä skrášľujú auto. Ak sa však ohnú, ich výmena alebo oprava je v porovnaní s plechovým diskom podstatne drahšia. Nedávno sa na našom trhu začali objavovať disky neznámych značiek a výrobcov z východu, najmä z Číny. Lacné zliatinové kolesá však nemajú potrebné skúšky a schválenie na predaj u nás. Kupujúci podstupuje riziko, že jeho disky nemajú potrebnú pevnosť a môžu sa za jazdy alebo nárazom na jamu zlomiť a spôsobiť nehodu.

SkryťVypnúť reklamu

Niet sa čoho chytiť Oslovené poisťovne zatiaľ nehody spôsobené zlomeným diskom neriešili. „Ak došlo v rámci havarijného poistenia pri škodovej udalosti k poškodeniu alebo zničeniu vozidla z dôvodu jeho zlého technického stavu, je poisťovateľ oprávnený primerane znížiť poistné plnenie,“ upozorňuje Lucia Muthová z Allianz Slovenskej poisťovne. Predajca diskov môže tvrdiť a ukázať nepravé papiere o schválení, tie si však nemá zákazník s čím porovnať.

Kým v Čechách je na internete zoznam schválených diskov pre daný trh, na Slovensku nie. Ministerstvo dopravy nás odporučilo na Slovenskú obchodnú inšpekciu. Tá tvrdí, že nemá dostatočné kompetencie na postih predaja diskov.

Motorista sa môže spoľahnúť iba na medzinárodné označenie disku KBA, ktoré je priamo na odliatku disku a je jeho súčasťou. Disk bez takéhoto označenia nie je vhodný na použitie a nesie riziko mechanického poškodenia pri bežnej jazde. „Riziková je patková časť disku. Kvalitný disk sa na nekvalitnej ceste zohne, ale nesmie sa zlomiť,“ povedal Pavel Vajda z Etop wheels. Podľa Vajdu, disk by mal mať označenie KBA.

SkryťVypnúť reklamu

Neoficiálny zdroj z prostredia polície pre SME potvrdil, že rastie počet nehôd spôsobených zlomeným čínskym diskom. Štatisticky však patria medzi malé percento. Kontrola zo strany štátu a benevolencia pri predaji tovaru nedokážu chrániť motoristu, ktorý sa musí orientovať sám a rozmýšľať pri kúpe.

Rozmery sú dané Pri výbere správneho disku treba prihliadať na dizajn a financie, ale hlavne na správny rozmer disku, zhodný s technickým preukazom. Kto používa nesprávne disky vystavuje sa riziku, že poisťovňa odmietne uhradiť škodu na disku aj napriek uzavretému havarijnému poisteniu. Poisťovňa porovnáva disky schválené pre daný typ vozidla, zapísané v dokladoch a v poistnej zmluve s diskami použitými priamo na vozidle pri dopravnej nehode. „V prípade, že sa preukáže, že priamou príčinou poistnej udalosti je zlomenie, alebo prasknutie disku a dôjde k dopravnej nehode s poškodením iných častí auta, poisťovňa hradí náklady na ich opravu s výnimkou poškodeného disku,“ definuje podmienky Zuzana Wagnerová z Kooperatívy.

SkryťVypnúť reklamu

Na drahé kolesá havarijnú poistku Pri riešení poistných udalostí a nehôd ťahá za kratší koniec motorista, pretože podľa zákona o premávke na pozemných komunikáciách účastník cestnej premávky je povinný prispôsobiť svoje správanie najmä stavebnému a dopravno-technickému stavu cesty. Na druhej strane za uvedený stav cesty v plnom rozsahu zodpovedá jej správca. V prípade, že cesta vykazuje poškodenia, má správca cesty povinnosť upozorniť na jamy príslušným dopravným značením. Často na cestách chýba aspoň alibistické zníženie rýchlosti a upozornenie na jamy.

Cesty sú v katastrofálnom stave. Uznanie správcu cesty ako vinníka je zložité.

 

Keď motorista trafí kolesom jamu s následným poškodením má dve možnosti. Ľahšia vedie cez havarijné poistenie, kde musí rátať so spoluúčasťou a stratou bonusov. Ak havarijné poistenie nemá, čaká ho ťažšia cesta, vymáhať peniaze z poistenia zodpovednosti za škodu správcu komunikácie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na diery volajte policajta Poisťovne odporúčajú šoférom zdokumentovať škodu a jej rozsah priamo na mieste, napríklad vlastnou fotodokumentáciou alebo zabezpečením svedeckej výpovede. Najlepšie je mať spísanú reláciu od polície. „Odporúčame vodičom aj pri škodách, ktoré nepresiahnu zákonom stanovenú hranicu 4000 eur (120000 korún) privolať k dopravnej nehode políciu za účelom zdokladovania miesta dopravnej nehody a stanovenia jej presnej príčiny,“ povedala Wagnerová z Kooperatívy.

V prípadoch, keď dopravná polícia uzná vinu správcovi cesty, je možné náhradu škody uplatniť priamo z poistky zodpovednosti správcu cesty alebo z havarijnej poistky poškodeného auta. V prípade, že poisťovňa vyplatí náhradu škody z havarijnej poistky poškodeného vozidla a príčina v zjazdnosti je potvrdená orgánmi PZ, poisťovňa si uplatní náhradu skutočnej výšky škody u správcu cesty. Vtedy motorista nepríde o zľavu na poistnom z havarijného poistenia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ako sa zachovať pri poškodení kolesa na zlej ceste

Odfotiť jamu a situáciu aj s autom

Privolať dopravnú políciu

Zaistiť si svedeckú výpoveď

Ísť s poškodeným diskom do poisťovne

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Slováci dodali tablety do Volkswagenu i do policajných áut
  2. Prvý mobil dieťaťa prináša radosť aj veľkú zodpovednosť
  3. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu
  4. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Zvýhodnený vstup len do 15.9.
  5. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  6. Ako prežije váš biznis? Rozhodnú tieto 3 kroky
  7. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska
  8. Rozvrh hodín s kalendárom prázdnin v denníkoch SME a Korzár
  1. HEINEKEN Slovensko: 30 rokov vášne pre pivo
  2. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu
  3. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  4. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Zvýhodnený vstup len do 15.9.
  5. Slováci dodali tablety do Volkswagenu i do policajných áut
  6. Ich slnkom je mesiac, kvitnú v noci
  7. Nie je to len ihrisko: V K Parku deti opäť nájdu radosť z pohybu
  8. Po mape s EUROVIA SK: Objavujeme Spiš a Gemer
  1. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu 12 424
  2. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 7 156
  3. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať 6 353
  4. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 4 913
  5. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby 4 882
  6. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom 4 730
  7. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus 3 815
  8. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska 2 743
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Marian Nanias: Havárie a nehody jadrových zariadení v kozme.
  2. Martin Turčan: Strategická chyba PS
  3. Jaroslav Liptak: Je toto Test Amerického Experimentu? A čo je vlastne ten Experiment?
  4. Ľuboslava Šusteková: Poctivý domáci kečup
  5. Ján Korček junior: Čo priniesol august v Premier League?
  6. Monika Chovanová: Ženy ukončujú vzťah definitívne
  7. Petra Machová: Plavba po Níle - Ako vyzerá múmia Tutanchamona a žijú v Níle krokodíly?
  8. Štefan Šturdzík: Osud je mocný čarodej a robí si čo chce.
  1. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou 66 201
  2. Rado Surovka: Matovičove bomby sú späť 12 597
  3. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa, ktorú takmer nikto nepozná, a pritom z nej Malá Fatra ukazuje svoju pravú krásu! 9 741
  4. Monika Albertiová: SLOVENSKOOO! A je to tu! Nenávisť a tuposť 8 983
  5. Tomáš Csicsó: Ako školy vyberajú výpalné od študentov 6 534
  6. Otilia Horrocks: Akcia "Hromžia celé Košice" v plnom prúde 5 937
  7. Monika Albertiová: Ďakujeme, Smer. Vianoce zrušené, odvody zvýšené, a vy voliči žerte seno. Tak vám treba! 5 284
  8. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje 4 687
  1. Marian Nanias: Havárie a nehody jadrových zariadení v kozme.
  2. Marcel Rebro: Zvyšujeme odvody, aby ste mali viac. Orwell by žasol
  3. Radko Mačuha: Na bielych životoch záleží.
  4. Marcel Rebro: Drony ako oči a zbraň pechoty: Reportáž z bojových pozícií AZOV
  5. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
  6. Věra Tepličková: Má to ťažké Kamenický...
  7. Věra Tepličková: ... a voľ nebyť, ako byť otrokom
  8. Igor Pogány: Nano Banana: Nová AI od Google premení vaše fotky na realitu (a splní sny)
SkryťZatvoriť reklamu