SME

Skúsili sme Soul. Je to najlepšia Kia?

Nový model určený na život v meste dokáže nadchnúť a dobre poslúžiť. Auto vyzerá moderne má veľa miesta na sedenie ale malý kufor. Na ceste výborne sedí a ľahko sa ovláda.

Soul sa podaril. Dobre vyzerá, dobre jazdí a nestojí veľa. Palubný počítač oželieme, lebo v štandarde je ESP.Soul sa podaril. Dobre vyzerá, dobre jazdí a nestojí veľa. Palubný počítač oželieme, lebo v štandarde je ESP. (Zdroj: autor)

BRATISLAVA, BREZNO. Kia Soul vo fáze prototypu príliš nerozbúrila hladinu motoristickej vášne. Keď prišiel sériový model s výrazným rukopisom štúdie, o Soule sa začalo hovoriť nahlas, ako o dobre zvládnutom peknom aute. Kia dala svetu dôkaz - dizajnom svojich áut už nemusí kopírovať, ale dokáže ísť vzorom všetkým autám.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Soul ponúka zvláštny súlad extravagancie a solídneho dizajnu. Jednotlivé časti sú zladené a Soulu sa obrnený štýl hodí. Súdime tak podľa pohľadov okoloidúcich a neustáleho otáčania ľudí za Soulom. Bokom pri konštrukcii auta neostali jazdné vlastnosti, ovládateľnosť a miesto na sedenie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Vizitkou dobrého rozloženia hmotnosti a podvozka je ľahké ovládanie na snehu. S vypnutým ESP zadná časť rýchlo naznačí šmyk, ale zároveň sa ľahko koriguje. Auto má krátke previsy vpredu aj vzadu.

Na kufor veľa miesta nezvýšilo, pretože je hlboký a krátky. Na druhej strane, 340 litrov bez dvojitej podlahy je viac ako poskytuje bežné malé auto. Kia sa vydala na skusy medzi mestské crossovery bez zjavnej inšpirácie konkurentmi. O to viac sme sa tešili za volant.

Kia mladým Dizajn Soulu, doplnky a nálepky na auto, svetelné efekty v interiéri a kvalitné audio favorizujú mladých ľudí. Treba pripomenúť, že najviac „fun“ je najdrahšia verzia TX. Auto zachytáva súčasný štýl a potreby pohybu v meste. Neobídu zle ani starší, pretože z auta je dobrý výhľad, ľahko sa s ním parkuje, má vyšší podvozok, krátke previsy a prakticky riešené nárazníky.

SkryťVypnúť reklamu

Dizajn sa hodí do každého prostredia. Na rozdiel od chladnej krásy námestí, tu Soul rozprúdil emócie.

Do auta sa ľahko nastupuje a vyšší posed bude vyhovovať všetkým. Pozor jedine na výber diskov, pretože na osemnásťpalcových kolesách a nízkoprofilových pneumatikách je Kia vyslovene tvrdá. Predná náprava by mohla byť o niečo mäkšia.

Základné verzie LX a EX majú v štandarde 15 a 16 palcové kolesá. Najdrahšia a zároveň testovaná verzia ponúka „osemnástky“. Nízky profil pneumatík znižuje komfort na zlých slovenských cestách. Odporúčame viac pneumatiky a menej disku.

Napokon je to asi jediné negatívum v súvislosti s rozbitými ulicami mesta. Riešením tvrdosti prednej nápravy by bolo použitie pneumatík s menším priemerom diskov a vyšším profilovým číslom. Základné verzie ponúkajú 15 a 16 palcové disky a hrubšie pneumatiky.

SkryťVypnúť reklamu

Krátky kufor Prvé informácie od ľudí, ktorí so Soulom jazdili hovorili o malom batožinovom priestore. O pár centimetrov dlhšie kompakty ponúkajú dlhší batožinový priestor a lepšie využiteľný. Soul po tejto stránke presahuje možnosti malého auta a ponúka dosť miesta na sedenie.

Vstup do batožinového priestoru má pravidelný tvar. Dvojité dno batožinového priestoru je v ponuke od druhého stupňa vybavenia.

Zadné operadlá sú polohovateľné a zá príplatok je možné doobjednať dvojité dno kufra. Vzhľadom na vysokú nakladaciu hranu, aj celkovú výšku auta, sa dvojité dno javí ako veľmi praktické. Najmä pri nakladaní bežných vecí, ktoré nepadnú hlboko.

Dobrá výbava Z príplatkového vybavenia zaujala cúvacia kamera s výstupným displejom v spätnom zrkadle. Kamera má dobrý širokouhlý záber a kvalitný obraz. Umiestnenie obrazu v spätnom zrkadle je veľmi praktické. Gýčové blikanie LED diód v reproduktoroch sa dá našťastie vypnúť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dobre je vyriešená kamera na cúvanie. Obraz je kvalitný a vložený v spätnom zrkadle. Praktický doplnok nie je lacný, stojí 830 eur.

Kia neútočí iba päťročnou zárukou, ale výbavou a zameraním na bezpečnosť. Každý Soul má štandardne šesť airbagov, ABS a stabilizačný systém ESP. Vo vrcholnej verzii TX by sme radšej privítali palubný počítač, než osvetlenie reproduktorov. Jedine, že by časy magnetofónov s blikajúcimi reproduktormi ešte nepominuli.

Potrebuje šestku Z dvoch ponúkaných motorov sme vyskúšali naftovú verziu s manuálnou prevodovkou. Dobre známy malý diesel 1,6 CRDi VGT s pomerne vysokým výkonom 94 kW (128 k)by potreboval šesťstupňovú prevodovku. Najmä na diaľnici by otáčky klesli na úroveň, kde má motor vrchol krútiaceho momentu. Na druhej strane mestu prevodovka vyhovuje.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ťažisko auta je v skutočnosti nižšie ako sa zdá na prvý pohľad podľa výšky prednej kapoty. Dôkazom je motor uložený pomerne nízko.

Pri 1500 otáčkach je agregát až príliš pridusený, ale po prekročení 1900 otáčok vrcholí krútiaci moment 260 Nm a vodič môže využiť dobrý ťah. Na dané určenie auta viac výkonu netreba, ale pocitovo sa nám nezdá, že by mal Soul až taký vysoký výkon.

 

Farebné podsvietenie reproduktorov môže trvalo svietiť, reagovať na hudbu alebo robiť náladu. Štandardný prvok najdrahšej verzie a súčasť audiosústavy sme najradšej vypínali.

V dobre vybavenom aute chýbal palubný počítač na meranie čiastkovej spotreby. Podľa dotankovania do nádrže sme nedosiahli výrobcom udávaný priemer 5,2 litra na sto kilometrov, ale tiež slušných 5,8 litra na 100 kilometrov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Historický model Peknému štvormetrovému autu pristane malý diesel a krémová farba. Chýbal nám palubný počítač a klaksón občas prestal fungovať. Okrem priaznivej nadobúdacej ceny nemožno zabudnúť na päťročnú záruku. Potešila nás ovládateľnosť auta na snehu, prítomnosť stabilizačného systému ESP, ktorý je navyše v štandarde. S ohľadom na zámer, cenu a poslanie auta je to asi najlepšia Kia všetkých čias.

Kupujem – nekupujem

Soul by som si dokázal kúpiť ako alternatívu k autám segmentu B, pretože ponúkne viac priestoru a dobre vyzerá. Jediným zneistením je tvrdá predná náprava. Patrí však k horúcim kandidátom a dostáva nálepku „kupujem“. (Rastislav Chvála)

Technické údaje – Kia Soul 1,6 CRDi VGT

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Cena modelu od 11 610 eur

Cena testovanej verzie 16 740 eur

Motor -

Typ vznetový štvorvalec

Zdvihový objem (cm3) 1582

Výkon (kw/k) 94/128

Pri otáčkach (ot./min.) 4000

Krútiaci moment (Nm) 260

Pri otáčkach (ot./min) 1990-2750

Emisie CO2 (g/km) 137

Emisná norma EURO 4

Rozmery -

Rázvor náprav (mm) 2550

Dĺžka (mm) 4105

Širka (mm) 1785

Výška (mm) 1610

Pohotovostná hmot (kg) 1270

Užitočná hmotnosť (kg) 510

Batožinový priestor (l) 340

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Objem pal. nádrže (l) 48

Prevádzkové hodnoty -

Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 11,3

Maximálna rýchlosť (km/h) 182

Spotreba mesto (l/100 km) 6,3

Spotreba mimo mesto (l/ 100 km) 4,6

Kombinovaná spotreba (l/100 km) 5,2

Spotreba v teste (l/100 km) 5,8

SME spokojní SME nespokojní

Dizajn Hluk na diaľnici

Priestor Tvrdá predná náprava

Výhľad -

Parkovanie -

Jazdné vlastnosti na snehu -

Výbava -

Cena -

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  2. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  3. Požiar môže vzniknúť aj z nabíjačky. V zime riziko stúpa
  4. Lexus spája výkon a úspornosť
  5. First minute 2026: Rezervujte si dovolenku s extra bonusmi
  6. Slovenské firmy šetria a hľadajú flexibilné riešenia
  7. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  8. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja
  1. Lexus spája výkon a úspornosť
  2. Požiar môže vzniknúť aj z nabíjačky. V zime riziko stúpa
  3. First minute 2026: Rezervujte si dovolenku s extra bonusmi
  4. Slovenské firmy šetria a hľadajú flexibilné riešenia
  5. METRO na Slovensku podporuje gastro a obchod už 25 rokov
  6. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  7. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja
  8. Rady pre začínajúcich podnikateľov: na čo nezabudnúť pri štarte
  1. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr 11 798
  2. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 7 174
  3. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja 6 542
  4. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život 5 834
  5. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku 5 213
  6. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť 4 802
  7. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri 3 685
  8. First minute 2026: Rezervujte si dovolenku s extra bonusmi 1 370
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Fronk: Fontána, ktorá vstala z popola
  2. Marek Strapko: Helloween (organizátor) spôsobil davovú psychózu...
  3. Martin Šuraba: Prečo nepožiadali Evansa?
  4. Jozef Kurty: Kolaborantský gén
  5. Štefan Šturdzík: Mladá vlna v Smere , robí radosť " sama sebe ".
  6. Tadeáš Ďurica: Nie je to len Matovič: Hnutie Slovensko rastie aj mimo svojho jadra
  7. Irena Šimuneková: Medzi vežami z kameňa a farbami jesene – môj okruh Súľovskými skalami
  8. Zuzana Ferencová : Vybrať si dobrú kávu je navyše obťiažne
  1. Sebastian Drobný: Ďalšia mladá puška Smeru 16 549
  2. Rado Surovka: Prečo Fico vyhrá voľby v r.2027. 8 791
  3. Ján Valchár: Čo to, čo to? Žeby ďalšia rafinéria? 7 745
  4. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou? 7 493
  5. Radko Mačuha: Šimečkova matka okradla štát o 232 EUR. 7 448
  6. Veronika Michalčíková: S KST na neprístupných miestach Belianskych Tatier. Sú to celkom fajn ľudia 6 520
  7. Angelika Herčková: V sociálnych službách nás majú za handry nielen vládni predstavitelia, ale aj rodinní príbuzní? 5 973
  8. Ivan Mlynár: S klesajúcimi preferenciami, Robert Fico pripomína už len vyťahanú gumu v starých teplákoch. 5 174
  1. Radko Mačuha: Šimečkova matka okradla štát o 232 EUR.
  2. Radko Mačuha: Herné automaty do každej tradičnej rodiny.
  3. Radko Mačuha: Desať prikázaní Glücka.
  4. Marcel Rebro: Týždeň ticha uprostred vojny
  5. Roman Kebísek: Timravinu novelu Hrdinovia uhorské úrady scenzurovali. Rukopis je nezvestný
  6. Věra Tepličková: Aj ja som za bundy alebo Ako Glück riešil, riešil, až vyriešil kriminalitu
  7. Radko Mačuha: Skúsme pochopiť Slovensko.
  8. Dušan Koniar: Ak je Únia v prdeli, kto je tá šťastná mrľa z nej trčiaca?
SkryťZatvoriť reklamu