BRATISLAVA. Modely talianskej značky dosahujú najnižší vážený priemer produkcie CO2 vozidiel predaných v Európe, konkrétne 133,7 gramov na kilometer. Ďalšie miesta obsadili automobilky Peugeot (138,1), Citroen (142,4), Renault (142,7), Toyota (144,9), Ford (147,8), Opel/Vauxhall (151,1), VW (158,8), BMW (160,6) a Mercedes-Benz (185,0).
Celkovo sa sledovaný údaj o produkcii CO2, prípadne kombinovanej spotrebe paliva podarilo európskym automobilkám vlani znížiť, ale k limitom navrhnutým európskymi úradmi má väčšina automobiliek stále ďaleko. Hodnotí sa totiž počet predaných áut jedného modelu s nižšou spotrebou a emisiami. Samotný fakt, že firma uvedie na trh model s nízkym emisiami, ešte nič neznamená. Musí sa z neho predať dostatočný počet vozidiel, aby sa zníženie na váženom priemere aj reálne prejavilo.
Výrobcovia sa snažia maximálne prispôsobiť režimu Európskeho jazdného cyklu, ktorý je pre určenie tohto údaja rozhodujúci. Robia tak montážou systémov vypínajúcich motor pri státí (teoretická úspora 8% v mestskom cykle), znižovaním valivého odporu (špeciálne pneumatiky, vyšší tlak) a aerodynamického odporu (zníženie svetlej výšky, aerodynamické doplnky). Z hľadiska spotreby v jazdnom cykle je tiež účinné znížiť prevádzkové otáčky motora predĺžením prevodových stupňov. Norma, podľa ktorej sa emisie merajú, určuje rýchlostný profil aj moment a počet radení rýchlostí.
Emisie kysličníka uhličitého by mali podľa Európskej komisie do roku 2012 klesnúť v 65% nových áut v priemere na 120 g/km. Do roku 2015 by sa mal tento limit postupne rozšíriť na všetky nové autá. Dlhodobým cieľom by malo byť zníženie emisií CO2 do roku 2020 na 95 g/km.
Doplnené 31. 3. 2009: Niekoľko viet v tomto texte bolo omylom pri spracovaní podkladov k textu prevzatých z článku na auto.cz. Redakcii auto.cz aj čitateľom sa ospravedlňujeme.
Autor: Rudolf Karpat