SME

Fiat vedie v nízkych emisiách

Talianom sa darí vyrábať a predávať autá s nízkou spotrebou aj emisiami. Medzi najlepšími je koncern PSA, Renault aj Toyota. Bokom neostali prestížne automobilky Mercedes a BMW.

Vlani bol Fiat značkou s najnižšími emisiami CO2 v Európe. Jeho hodnota 133,7 g/km je o 3,6 g/km nižšia než v roku 2007, keď bol Fiat tiež najlepší. Peugeot je s množstvom 138,1 g/km emisií CO2 jedinou ďalšou automobilkou, ktorá sa dostala pod úroveň 140Vlani bol Fiat značkou s najnižšími emisiami CO2 v Európe. Jeho hodnota 133,7 g/km je o 3,6 g/km nižšia než v roku 2007, keď bol Fiat tiež najlepší. Peugeot je s množstvom 138,1 g/km emisií CO2 jedinou ďalšou automobilkou, ktorá sa dostala pod úroveň 140 (Zdroj: Foto Bednedikovič)

BRATISLAVA. Modely talianskej značky dosahujú najnižší vážený priemer produkcie CO2 vozidiel predaných v Európe, konkrétne 133,7 gramov na kilometer. Ďalšie miesta obsadili automobilky Peugeot (138,1), Citroen (142,4), Renault (142,7), Toyota (144,9), Ford (147,8), Opel/Vauxhall (151,1), VW (158,8), BMW (160,6) a Mercedes-Benz (185,0).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Celkovo sa sledovaný údaj o produkcii CO2, prípadne kombinovanej spotrebe paliva podarilo európskym automobilkám vlani znížiť, ale k limitom navrhnutým európskymi úradmi má väčšina automobiliek stále ďaleko. Hodnotí sa totiž počet predaných áut jedného modelu s nižšou spotrebou a emisiami. Samotný fakt, že firma uvedie na trh model s nízkym emisiami, ešte nič neznamená. Musí sa z neho predať dostatočný počet vozidiel, aby sa zníženie na váženom priemere aj reálne prejavilo.

SkryťVypnúť reklamu

Výrobcovia sa snažia maximálne prispôsobiť režimu Európskeho jazdného cyklu, ktorý je pre určenie tohto údaja rozhodujúci. Robia tak montážou systémov vypínajúcich motor pri státí (teoretická úspora 8% v mestskom cykle), znižovaním valivého odporu (špeciálne pneumatiky, vyšší tlak) a aerodynamického odporu (zníženie svetlej výšky, aerodynamické doplnky). Z hľadiska spotreby v jazdnom cykle je tiež účinné znížiť prevádzkové otáčky motora predĺžením prevodových stupňov. Norma, podľa ktorej sa emisie merajú, určuje rýchlostný profil aj moment a počet radení rýchlostí.

Emisie kysličníka uhličitého by mali podľa Európskej komisie do roku 2012 klesnúť v 65% nových áut v priemere na 120 g/km. Do roku 2015 by sa mal tento limit postupne rozšíriť na všetky nové autá. Dlhodobým cieľom by malo byť zníženie emisií CO2 do roku 2020 na 95 g/km.

SkryťVypnúť reklamu

Doplnené 31. 3. 2009: Niekoľko viet v tomto texte bolo omylom pri spracovaní podkladov k textu prevzatých z článku na auto.cz. Redakcii auto.cz aj čitateľom sa ospravedlňujeme.

Autor: Rudolf Karpat

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 17 351
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 6 033
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 653
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 592
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 347
  6. Plátené tašky a opakované použitie 4 119
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 2 287
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 206
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Štefan Šturdzík: Pozvoľna padáme ekonomicky aj ľudsky.
  2. Irena Šimuneková: Selčiansky diel
  3. Monika Kučesová: Rodiny nie sú daňový subjekt. Prorodinná politika musí začať od základov.
  4. Ivan Čáni: Blaha a mladý Kaliňák rýpu do Volkswagenu.
  5. Dušan Koniar: Pokojne sa vzdám trinásteho dôchodku, ak
  6. Miroslav Pollák: Chaosom vzad
  7. Miroslav Pollák: Chaosom vpred
  8. Viktor Pamula: Alkoholizmus ako neduh slovenskej politiky
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 96 778
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 26 037
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 369
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 290
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 11 062
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 10 463
  7. Dušan Koniar: Pokojne sa vzdám trinásteho dôchodku, ak 8 721
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 7 037
  1. Věra Tepličková: Kňazi pri pôrode?
  2. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  3. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  4. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  5. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  6. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  7. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  8. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
reklama
SkryťZatvoriť reklamu