SME

Fiat vedie v nízkych emisiách

Talianom sa darí vyrábať a predávať autá s nízkou spotrebou aj emisiami. Medzi najlepšími je koncern PSA, Renault aj Toyota. Bokom neostali prestížne automobilky Mercedes a BMW.

Vlani bol Fiat značkou s najnižšími emisiami CO2 v Európe. Jeho hodnota 133,7 g/km je o 3,6 g/km nižšia než v roku 2007, keď bol Fiat tiež najlepší. Peugeot je s množstvom 138,1 g/km emisií CO2 jedinou ďalšou automobilkou, ktorá sa dostala pod úroveň 140Vlani bol Fiat značkou s najnižšími emisiami CO2 v Európe. Jeho hodnota 133,7 g/km je o 3,6 g/km nižšia než v roku 2007, keď bol Fiat tiež najlepší. Peugeot je s množstvom 138,1 g/km emisií CO2 jedinou ďalšou automobilkou, ktorá sa dostala pod úroveň 140 (Zdroj: Foto Bednedikovič)

BRATISLAVA. Modely talianskej značky dosahujú najnižší vážený priemer produkcie CO2 vozidiel predaných v Európe, konkrétne 133,7 gramov na kilometer. Ďalšie miesta obsadili automobilky Peugeot (138,1), Citroen (142,4), Renault (142,7), Toyota (144,9), Ford (147,8), Opel/Vauxhall (151,1), VW (158,8), BMW (160,6) a Mercedes-Benz (185,0).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Celkovo sa sledovaný údaj o produkcii CO2, prípadne kombinovanej spotrebe paliva podarilo európskym automobilkám vlani znížiť, ale k limitom navrhnutým európskymi úradmi má väčšina automobiliek stále ďaleko. Hodnotí sa totiž počet predaných áut jedného modelu s nižšou spotrebou a emisiami. Samotný fakt, že firma uvedie na trh model s nízkym emisiami, ešte nič neznamená. Musí sa z neho predať dostatočný počet vozidiel, aby sa zníženie na váženom priemere aj reálne prejavilo.

SkryťVypnúť reklamu

Výrobcovia sa snažia maximálne prispôsobiť režimu Európskeho jazdného cyklu, ktorý je pre určenie tohto údaja rozhodujúci. Robia tak montážou systémov vypínajúcich motor pri státí (teoretická úspora 8% v mestskom cykle), znižovaním valivého odporu (špeciálne pneumatiky, vyšší tlak) a aerodynamického odporu (zníženie svetlej výšky, aerodynamické doplnky). Z hľadiska spotreby v jazdnom cykle je tiež účinné znížiť prevádzkové otáčky motora predĺžením prevodových stupňov. Norma, podľa ktorej sa emisie merajú, určuje rýchlostný profil aj moment a počet radení rýchlostí.

Emisie kysličníka uhličitého by mali podľa Európskej komisie do roku 2012 klesnúť v 65% nových áut v priemere na 120 g/km. Do roku 2015 by sa mal tento limit postupne rozšíriť na všetky nové autá. Dlhodobým cieľom by malo byť zníženie emisií CO2 do roku 2020 na 95 g/km.

SkryťVypnúť reklamu

Doplnené 31. 3. 2009: Niekoľko viet v tomto texte bolo omylom pri spracovaní podkladov k textu prevzatých z článku na auto.cz. Redakcii auto.cz aj čitateľom sa ospravedlňujeme.

Autor: Rudolf Karpat

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 707
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 926
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 266
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 407
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 141
  6. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 3 126
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 910
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 2 484
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Vladimír Bojničan: Prečo je Západ vyspelý, Rusko zaostalé a my uviaznutí na polceste
  2. Ján Valchár: Ropa ako nenabitá zbraň II.
  3. Štefan Šturdzík: Rakovina
  4. Viktor Pamula: Máme konsenzus v zahraničnej politike ?
  5. Rado Surovka: Pomáhať a chrániť ?
  6. Aleksander Prętnicki: Posledná audiencia - Bratislavský expres
  7. Marcel Karvay: Bohovia kapitalizmu [Varovanie: nečítajte ak ste náchylní k existenciálnej depresii]
  8. Dalibor Eštočák: Pokora, ktorú sme stratili
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 871
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 529
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 18 992
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 796
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 459
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 969
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 527
  8. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 263
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
reklama
SkryťZatvoriť reklamu