BUDAPEŠŤ. Východiskom k znižovaniu spotreby fosílnych palív sú v súčasnosti hybridné autá, elektromobily a motory spaľujúce zemný plyn. „Ekológia sa musí dať zaplatiť," povedal Marc Bonqué, zodpovedný za ekologické vozidlá v automobilke Peugeot. Pravdivá veta o súčasnom stave nasadzovania ekologických áut nás vyprevadila k prvému hybridnému autu s naftovým motorom na svete.
Pred časom predstavený koncept naftového hybridu nadobudol reálne kontúry a Peugeot v súčasnosti testuje systém v modeloch 308. V roku 2011 príde na trh sériová verzia rodinného crossoveru 3008 s naftovým hybridom. „Nový Peugeot 3008 bude dôležité auto z pohľadu objemu predaja a vieme, že vyše osemdesiat percent zákazníkov bude žiadať diesel. Je logické prispôsobiť technológiu najžiadanejšiemu typu motora," odpovedal Marc Bonqué na otázku Sme, prečo je tento hybrid naftový, keď konkurencia používa benzínové motory.
![]() |
Prvým modelom, do ktorého Peugeot osadil elektromotor aj diesel bol kabriolet 307 CC. |
Najskôr prídu čiastočné úpravy
Onedlho chce Peugeot rozšíriť na všetky modelové rady systém stop a štart, prípadne hybridný pohon. Ten budú kombinovať s naftovými aj benzínovými motormi. Blízka budúcnosť patrí hybridom, znižovaniu produkcie CO2 vo výrobe a vylepšeniu klasických spaľovacích motorov. Biopalivá predstavujú iba čiastočné riešenie, pretože často sa dostávajú do konfliktu s otázkou hladu v krajinách tretieho sveta.
Výroba biopalív predstavuje necelé percento z celkového objemu potrebného na zabezpečenie automobilovej dopravy. „Reálne bude pestovať rastliny, ktoré nesúperia s výrobou potravín," povedal Marc Bonqué. Vozidlá s nulovými emisiami poháňané vodíkom prostredníctvom palivových článkov prídu na trh najskôr v roku 2020. Na palivové články do jedného auta treba 100 gramov platiny, čo stojí približne 4500 eur a to je minimálne polovica z ceny dnes dostupného malého auta.
Prvé metre s hybridom
Namiesto očakávaného prototypu Prologue 3008 priviezla automobilka do hlavného mesta Maďarska model 308 so zabudovaným hybridným pohonom. Verziu predstavenú v roku 2007 na autosalóne vo Frankfurte poháňa naftový štvorvalec 1,6 HDI (80kW) spojený s elektromotorom výkonu 16 kW. S ohľadom na tvrdší chod naftových motorov naštartovanie diesela počas jazdy nesprevádzali tvrdé rázy.
Niekedy pri nízkej rýchlosti došlo k malému šklbnutiu v súhre robotizovanej manuálnej prevodovky a oboch motorov. Peugeot 308 Hybrid HDi má tiež špeciálne tlačidlo ZEV (zero emision vehicle) na zvolenie čisto elektrického pohonu v obývaných peších zónach alebo podzemných garážach. Prototyp má podľa výrobcu spotrebovať 3,4 litra nafty na 100 kilometrov a pri dodržaní tejto spotreby vyprodukovať iba 90g CO2 na kilometer. Pomerne hlasné chladenie batérií počuli najmä cestujúci na zadných sedadlách.
Cieľ krátkej jazdy s prototypom v uliciach Budapešti sa však naplnil. Peugeot upozornil na svoje zámery a ukázal smer, ktorým sa uberá. Sériový model 3008 HybridHDi príde na trh v roku 2011 s úplne inými parametrami. Potom postihne hybridná mánia každý modelový rad značky.
Konečné riešenie príde
Testovací prototyp v modeli 308 iba naznačuje ako bude vyzerať hybrid, pretože prvé auto určené pre zákazníkov bude mať techniku Hybrid4 a pohon všetkých kolies. Automobilka je pripravená ponúknuť Hybrid2 a Hybrid4 pre všetky verzie pohonu prednej, zadnej alebo oboch náprav.
Zatiaľ vieme, že naftový Peugeot 3008 Hybrid4 vyvinie celkový výkon 147 kW (200k) a v priemere má spotrebovať iba 4,1 litra nafty. Produkcia CO2 sa má pohybovať okolo 109 gramov na kilometer. Riešenie Hybrid4 využíva na pohon prednej nápravy spaľovací motor s krútiacim momentom 300 Nm. Maximálny krútiaci moment 200 Nm prenesie na zadnú nápravu elektromotor.
![]() |
Podľa konceptu Prologue Hybrid4 bude mať sériový model spaľovací motor vpredu a elektromotor vzadu. |
Ohrozené pľúca zeme
Na rozdiel od iných automobiliek, Peugeot sa neopiera iba o svoje štúdie a nevidí znižovanie obsahu CO2 vo výfukových plynoch ako jediné riešenie. Samotný pohyb dopravných prostriedkov produkuje necelú desatinu svetovej produkcie CO2, takže treba prihliadať aj na vstupy do výroby. Technika ekologického auta, ktorá je drahá a náročná na výrobu, nemá miesto na trhu. V rámci programu Modrého leva (Blue Lion) prichádza do úvahy znižovanie emisií súčasných modelov, nástup hybridov a znižovanie energetických nákladov na výrobu.
![]() |
Nakoľko vyše 18 percent nárastu celosvetovej produkcie CO2 má na svedomí výrub lesov v Amazónii, Peugeot zabezpečil výsadbu dvoch miliónov stromov v postihnutých oblastiach. |