SME

Jazdili sme s prvým naftovým hybridom na svete

Peugeot predviedol ucelenú koncepciu svojej ekologickej politiky s čisto reálnym pohľadom na súčasnosť. V blízkej budúcnosti prídu na trh iba hybridy a úsporné motory. Testovaný prototyp plného hybridu s naftovým motorom sa z miesta pohýna pomocou elektro

Druhá generácia Hybrid HDi inštalovaná do modelu 308 má v porovnaní s kabrioletom o tretinu menej špeciálnych dielov hybridnej sústavy.Druhá generácia Hybrid HDi inštalovaná do modelu 308 má v porovnaní s kabrioletom o tretinu menej špeciálnych dielov hybridnej sústavy. (Zdroj: autor)

BUDAPEŠŤ. Východiskom k znižovaniu spotreby fosílnych palív sú v súčasnosti hybridné autá, elektromobily a motory spaľujúce zemný plyn. „Ekológia sa musí dať zaplatiť," povedal Marc Bonqué, zodpovedný za ekologické vozidlá v automobilke Peugeot. Pravdivá veta o súčasnom stave nasadzovania ekologických áut nás vyprevadila k prvému hybridnému autu s naftovým motorom na svete.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pred časom predstavený koncept naftového hybridu nadobudol reálne kontúry a Peugeot v súčasnosti testuje systém v modeloch 308. V roku 2011 príde na trh sériová verzia rodinného crossoveru 3008 s naftovým hybridom. „Nový Peugeot 3008 bude dôležité auto z pohľadu objemu predaja a vieme, že vyše osemdesiat percent zákazníkov bude žiadať diesel. Je logické prispôsobiť technológiu najžiadanejšiemu typu motora," odpovedal Marc Bonqué na otázku Sme, prečo je tento hybrid naftový, keď konkurencia používa benzínové motory.

SkryťVypnúť reklamu

83_malep_big.jpg
Prvým modelom, do ktorého Peugeot osadil elektromotor aj diesel bol kabriolet 307 CC.

Najskôr prídu čiastočné úpravy

Onedlho chce Peugeot rozšíriť na všetky modelové rady systém stop a štart, prípadne hybridný pohon. Ten budú kombinovať s naftovými aj benzínovými motormi. Blízka budúcnosť patrí hybridom, znižovaniu produkcie CO2 vo výrobe a vylepšeniu klasických spaľovacích motorov. Biopalivá predstavujú iba čiastočné riešenie, pretože často sa dostávajú do konfliktu s otázkou hladu v krajinách tretieho sveta.

Výroba biopalív predstavuje necelé percento z celkového objemu potrebného na zabezpečenie automobilovej dopravy. „Reálne bude pestovať rastliny, ktoré nesúperia s výrobou potravín," povedal Marc Bonqué. Vozidlá s nulovými emisiami poháňané vodíkom prostredníctvom palivových článkov prídu na trh najskôr v roku 2020. Na palivové články do jedného auta treba 100 gramov platiny, čo stojí približne 4500 eur a to je minimálne polovica z ceny dnes dostupného malého auta.

SkryťVypnúť reklamu

Prvé metre s hybridom

Namiesto očakávaného prototypu Prologue 3008 priviezla automobilka do hlavného mesta Maďarska model 308 so zabudovaným hybridným pohonom. Verziu predstavenú v roku 2007 na autosalóne vo Frankfurte poháňa naftový štvorvalec 1,6 HDI (80kW) spojený s elektromotorom výkonu 16 kW. S ohľadom na tvrdší chod naftových motorov naštartovanie diesela počas jazdy nesprevádzali tvrdé rázy.

Niekedy pri nízkej rýchlosti došlo k malému šklbnutiu v súhre robotizovanej manuálnej prevodovky a oboch motorov. Peugeot 308 Hybrid HDi má tiež špeciálne tlačidlo ZEV (zero emision vehicle) na zvolenie čisto elektrického pohonu v obývaných peších zónach alebo podzemných garážach. Prototyp má podľa výrobcu spotrebovať 3,4 litra nafty na 100 kilometrov a pri dodržaní tejto spotreby vyprodukovať iba 90g CO2 na kilometer. Pomerne hlasné chladenie batérií počuli najmä cestujúci na zadných sedadlách.

SkryťVypnúť reklamu

Cieľ krátkej jazdy s prototypom v uliciach Budapešti sa však naplnil. Peugeot upozornil na svoje zámery a ukázal smer, ktorým sa uberá. Sériový model 3008 HybridHDi príde na trh v roku 2011 s úplne inými parametrami. Potom postihne hybridná mánia každý modelový rad značky.

Konečné riešenie príde

Testovací prototyp v modeli 308 iba naznačuje ako bude vyzerať hybrid, pretože prvé auto určené pre zákazníkov bude mať techniku Hybrid4 a pohon všetkých kolies. Automobilka je pripravená ponúknuť Hybrid2 a Hybrid4 pre všetky verzie pohonu prednej, zadnej alebo oboch náprav.

Zatiaľ vieme, že naftový Peugeot 3008 Hybrid4 vyvinie celkový výkon 147 kW (200k) a v priemere má spotrebovať iba 4,1 litra nafty. Produkcia CO2 sa má pohybovať okolo 109 gramov na kilometer. Riešenie Hybrid4 využíva na pohon prednej nápravy spaľovací motor s krútiacim momentom 300 Nm. Maximálny krútiaci moment 200 Nm prenesie na zadnú nápravu elektromotor.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

81_malep_big.jpg
Podľa konceptu Prologue Hybrid4 bude mať sériový model spaľovací motor vpredu a elektromotor vzadu.

Ohrozené pľúca zeme

Na rozdiel od iných automobiliek, Peugeot sa neopiera iba o svoje štúdie a nevidí znižovanie obsahu CO2 vo výfukových plynoch ako jediné riešenie. Samotný pohyb dopravných prostriedkov produkuje necelú desatinu svetovej produkcie CO2, takže treba prihliadať aj na vstupy do výroby. Technika ekologického auta, ktorá je drahá a náročná na výrobu, nemá miesto na trhu. V rámci programu Modrého leva (Blue Lion) prichádza do úvahy znižovanie emisií súčasných modelov, nástup hybridov a znižovanie energetických nákladov na výrobu.

82_malep_big.jpg
Nakoľko vyše 18 percent nárastu celosvetovej produkcie CO2 má na svedomí výrub lesov v Amazónii, Peugeot zabezpečil výsadbu dvoch miliónov stromov v postihnutých oblastiach.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 228
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 257
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 078
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 122
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 789
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 234
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 544
  8. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 4 521
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťZatvoriť reklamu