BRATISLAVA. „Také dobré brzdy som dávno nevidel ,“ povedal mechanik Miroslav Glos po kontrole bŕzd na testovacom zariadení. Rodinné kombi Peugeot 308 SW sme podrobili kontrole po dvoch mesiacoch prevádzky a najazdení päť tisíc kilometrov. Automobilka si od nového modelu veľa sľubuje, najmä napravenie povesti, pretože predchádzajúci model 307 mal často technické problémy s elektronikou a naftovými motormi.
Na dlhodobý test sme vybrali verziu s benzínovým motorom, panoramatickou strechou a siedmimi sedadlami. Peugeot 308 SW ako jediné kombi svojej triedy ponúka možnosť rozšíriť počet sedadiel na sedem a tak uľahčiť situáciu s prepravou viacdetným rodinám. Cieľom testu je preveriť výrobcom sľubovanú spoľahlivosť, praktickú stránku a nový benzínový motor s objemom 1,6 litra vyvinutý v spolupráci s BMW.
Priemerná spotreba klesá Prvé stovky kilometrov priniesli podľa očakávania vyššiu spotrebu. V zmiešanej prevádzke často stúpala k deviatim litrom. Najmä v meste bol problém jazdiť pri nižšej spotrebe. Výraznejší pokles nastal až po prekročení troch tisíc kilometrov na hodnoty okolo 7,5 litra na sto kilometrov. Teraz, keď tachometer prekročil šesťtisíc kilometrov motor dokáže jazdiť aj za 6,5 litra.
Mimo mesta v slabšej premávke dokážeme dosiahnuť 5,7 litra. Na celkovej hodnote sa odráža zlý úvod testu. Motor potrebuje na dosiahnutie dynamiky aspoň tritisíc otáčok, kde má aj mierne rezonančné pásmo. V tejto kategórii sa zatiaľ ako dobrá voľba ukazuje päťstupňová prevodovka a navrhnuté prevody. Päťdesiatkou v obci sa dá bez problémov jazdiť aj na štvorke.
Odvezie siedmych Dve prídavné sedadlá v batožinovom priestore dokážu vyriešiť problém rodiny so štyrmi deťmi. Na dovolenku sme v takomto usporiadaní nešli, ale na bežné cesty do práce a okolia deťom zadné sedadlá stačia. Nastupovať musia po preklopení sedadla v druhom rade. Výrobca mohol koberec pod krajnými sedadlami pogumovať, pretože deti po ňom nastupujú dozadu. Zámerne hovoríme o deťoch, lebo sedadlá v kufri sú v hodné iba pre deti.
Minimalizovanie batožinového priestoru rozložením zadných sedadiel zmierňuje otvárateľné okno piatych dverí. Takto sa dajú naložiť a vybrať drobné nákupy, aby sa nevysypali pri otvorení piatych dverí.
Zmení sa na dodávku Ani jedno kombi tejto triedy neponúka vyberateľné zadné sedadlá v druhom rade ako tri samostatné kreslá. Ich jednoduchým odstránením vznikne veľmi užitočný a veľký priestor. Manipulácia s pásmi a upínaním sedadiel je vyriešená veľmi dobre a na odstránenie sedadiel nie je potrebná veľká fyzická sila. Dominantou interiéru sú tiež odkladacie priestory, boxy vo dverách a vnútorný priestor. Peugeot si dal záležať aj na tvare sedadiel, ktoré výborne držia telo a zároveň sa do nich ľahko nasadá. Niekedy sa stáva, že pri otočení kľúčom v spínacej skrinke si nechtiac prepneme autorádio na ovládači pod volantom.
Nie je mäkký Podvozok nemá typicky francúzsku charakteristiku, je však stavaný na dobré cesty. Na rozbitom asfalte trochu odskakuje. Na druhej strane auto je aj pri brzdení z vysokej rýchlosti a súčasnom vyhýbaní veľmi stabilné. Samostatnou kapitolou sú brzdy. Ich presvedčivý, súmerný a rázny účinok ukázali grafy z testovacieho zariadenia.
Auto do konca roka absolvuje desaťtisíce kilometrov na rôznych typoch ciest vrátane maximálneho zaťaženia. Prvých šesť tisíc kilometrov zvládol Peugeot nad očakávanie dobre. Ďalej očakávame zníženie spotreby v meste. Celkový priemer pokazilo prvých tritisíc kilometrov.
Pozitíva
Negatíva
Vnútorný priestor Spotreba na začiatku testu
Výborné brzdy Dizajn zadnej časti auta
Manipulácia so sedadlami -
Tvar sedadiel -
Zvuk motora -
Peugeot 308 SW 1,6 e VTi Executive
Cena modelu od 16 290 eur
Cena verzie 1,6e VTi od 17 390 eur
Cena testovacieho vozidla 19 290 eur
Motor benzínový štvorvalec
Výkon 88 kW/120 k
Krútiaci moment 160 Nm
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 12 s
Maximálna rýchlosť 188 km/h
Spotreba v meste 9,6 l/100km
Spotreba mimo mesta 5,3 l/100 km
Priemerná spotreba 6,7 l/100 km
Objem nádrže 60 l
Základný objem kufra 573 l
Kufor po strechu 720 l
Po vybratí zadných sedadiel 1736 l
Prevádzkové náklady
Stav tachometra 6313 km
Spotrebované litre 509,61 litra
Cena pohonných hmôt 542,01 eur
Priemerná cena za liter 1,06 eur/liter
Priemerná spotreba v teste 8,07 l/100 km
Iné náklady – ostrekovač 7 eur
Celkové náklady na prevádzku 549,01 eur
Prevádzka cena na kilometer 8 centov/km
Kontrola bŕzd a tlmičov po 5100 kilometroch Parameter vpredu vzadu
Hmotnosť 886 kg 709 kg
Brzdná sila - -
Vľavo 3,04 kN 2,38 kN
Vpravo 3,07 kN 2,46 kN
Rozdiel 1% 3 %
Ovalita - -
Vľavo 3% 4%
Vpravo 4 % 2 %
Účinnosť tlmičov - -
Vľavo 69% 53%
Vpravo 67% 53%
Rozdiel 3% 12%