BRATISLAVA. „Také dobré brzdy som dávno nevidel ,“ povedal mechanik Miroslav Glos po kontrole bŕzd na testovacom zariadení. Rodinné kombi Peugeot 308 SW sme podrobili kontrole po dvoch mesiacoch prevádzky a najazdení päť tisíc kilometrov. Automobilka si od nového modelu veľa sľubuje, najmä napravenie povesti, pretože predchádzajúci model 307 mal často technické problémy s elektronikou a naftovými motormi.
Na dlhodobý test sme vybrali verziu s benzínovým motorom, panoramatickou strechou a siedmimi sedadlami. Peugeot 308 SW ako jediné kombi svojej triedy ponúka možnosť rozšíriť počet sedadiel na sedem a tak uľahčiť situáciu s prepravou viacdetným rodinám. Cieľom testu je preveriť výrobcom sľubovanú spoľahlivosť, praktickú stránku a nový benzínový motor s objemom 1,6 litra vyvinutý v spolupráci s BMW.
Priemerná spotreba klesá
Prvé stovky kilometrov priniesli podľa očakávania vyššiu spotrebu. V zmiešanej prevádzke často stúpala k deviatim litrom. Najmä v meste bol problém jazdiť pri nižšej spotrebe. Výraznejší pokles nastal až po prekročení troch tisíc kilometrov na hodnoty okolo 7,5 litra na sto kilometrov. Teraz, keď tachometer prekročil šesťtisíc kilometrov motor dokáže jazdiť aj za 6,5 litra.
Mimo mesta v slabšej premávke dokážeme dosiahnuť 5,7 litra. Na celkovej hodnote sa odráža zlý úvod testu. Motor potrebuje na dosiahnutie dynamiky aspoň tritisíc otáčok, kde má aj mierne rezonančné pásmo. V tejto kategórii sa zatiaľ ako dobrá voľba ukazuje päťstupňová prevodovka a navrhnuté prevody. Päťdesiatkou v obci sa dá bez problémov jazdiť aj na štvorke.
Odvezie siedmych
Dve prídavné sedadlá v batožinovom priestore dokážu vyriešiť problém rodiny so štyrmi deťmi. Na dovolenku sme v takomto usporiadaní nešli, ale na bežné cesty do práce a okolia deťom zadné sedadlá stačia. Nastupovať musia po preklopení sedadla v druhom rade. Výrobca mohol koberec pod krajnými sedadlami pogumovať, pretože deti po ňom nastupujú dozadu. Zámerne hovoríme o deťoch, lebo sedadlá v kufri sú v hodné iba pre deti.
Minimalizovanie batožinového priestoru rozložením zadných sedadiel zmierňuje otvárateľné okno piatych dverí. Takto sa dajú naložiť a vybrať drobné nákupy, aby sa nevysypali pri otvorení piatych dverí.
Zmení sa na dodávku
Ani jedno kombi tejto triedy neponúka vyberateľné zadné sedadlá v druhom rade ako tri samostatné kreslá. Ich jednoduchým odstránením vznikne veľmi užitočný a veľký priestor. Manipulácia s pásmi a upínaním sedadiel je vyriešená veľmi dobre a na odstránenie sedadiel nie je potrebná veľká fyzická sila. Dominantou interiéru sú tiež odkladacie priestory, boxy vo dverách a vnútorný priestor. Peugeot si dal záležať aj na tvare sedadiel, ktoré výborne držia telo a zároveň sa do nich ľahko nasadá. Niekedy sa stáva, že pri otočení kľúčom v spínacej skrinke si nechtiac prepneme autorádio na ovládači pod volantom.
Nie je mäkký
Podvozok nemá typicky francúzsku charakteristiku, je však stavaný na dobré cesty. Na rozbitom asfalte trochu odskakuje. Na druhej strane auto je aj pri brzdení z vysokej rýchlosti a súčasnom vyhýbaní veľmi stabilné. Samostatnou kapitolou sú brzdy. Ich presvedčivý, súmerný a rázny účinok ukázali grafy z testovacieho zariadenia.
Auto do konca roka absolvuje desaťtisíce kilometrov na rôznych typoch ciest vrátane maximálneho zaťaženia. Prvých šesť tisíc kilometrov zvládol Peugeot nad očakávanie dobre. Ďalej očakávame zníženie spotreby v meste. Celkový priemer pokazilo prvých tritisíc kilometrov.
Pozitíva | Negatíva |
Vnútorný priestor | Spotreba na začiatku testu |
Výborné brzdy | Dizajn zadnej časti auta |
Manipulácia so sedadlami | - |
Tvar sedadiel | - |
Zvuk motora | - |
Peugeot 308 SW 1,6 e VTi Executive
Cena modelu od | 16 290 eur |
Cena verzie 1,6e VTi od | 17 390 eur |
Cena testovacieho vozidla | 19 290 eur |
Motor | benzínový štvorvalec |
Výkon | 88 kW/120 k |
Krútiaci moment | 160 Nm |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 12 s |
Maximálna rýchlosť | 188 km/h |
Spotreba v meste | 9,6 l/100km |
Spotreba mimo mesta | 5,3 l/100 km |
Priemerná spotreba | 6,7 l/100 km |
Objem nádrže | 60 l |
Základný objem kufra | 573 l |
Kufor po strechu | 720 l |
Po vybratí zadných sedadiel | 1736 l |
Prevádzkové náklady
Stav tachometra | 6313 km |
Spotrebované litre | 509,61 litra |
Cena pohonných hmôt | 542,01 eur |
Priemerná cena za liter | 1,06 eur/liter |
Priemerná spotreba v teste | 8,07 l/100 km |
Iné náklady – ostrekovač | 7 eur |
Celkové náklady na prevádzku | 549,01 eur |
Prevádzka cena na kilometer | 8 centov/km |
Kontrola bŕzd a tlmičov po 5100 kilometroch
Parameter | vpredu | vzadu |
Hmotnosť | 886 kg | 709 kg |
Brzdná sila | - | - |
Vľavo | 3,04 kN | 2,38 kN |
Vpravo | 3,07 kN | 2,46 kN |
Rozdiel | 1% | 3 % |
Ovalita | - | - |
Vľavo | 3% | 4% |
Vpravo | 4 % | 2 % |
Účinnosť tlmičov | - | - |
Vľavo | 69% | 53% |
Vpravo | 67% | 53% |
Rozdiel | 3% | 12% |