BRATISLAVA. Pred motorestom stojí v horúčave zaparkované auto so zatvorenými oknami a psom na zadných sedadlách. Majiteľ si zrejme neuvedomil, že kým on sedí v chládku markízy, jeho pes bojuje v aute o život.
Šoféri pri preprave štvornohých miláčikov obyčajne nemyslia na komfort zvierat a bezpečnosť posádky. Ubližujú im prehnaným teplom, nedostatkom tekutín a pohybu.
Posádku zasa ohrozujú nepripútaným zvieraťom, ktoré sa v prípade havárie stane neriadenou strelou.
Dajte psovi pásy
Milan Adámek chová tibetských teriérov, s ktorým dva krát do mesiaca cestuje na blízke a vzdialené výstavy. V závislosti od rozmiestnenia výstav absolvujú v aute 1000 až 1500 kilometrov mesačne.

Na zahraničné podujatia musia so sebou voziť veterinárny pas, ktorý zároveň slúži ako očkovací preukaz s požadovaným typom očkovania. „Mnohé krajiny Únie, vrátane Českej republiky vyžadujú, aby bol pes v interiéri auta pripútaný špeciálnym bezpečnostným pásom“ povedal chovateľ Milan Adámek.
Podľa neho na použitie pásov pre psa platia obdobné predpisy ako v prípade detských sedačiek a airbagov.
Nepripútaný pes alebo mačka sa pri náraze auta v päťdesiatkilometrovej rýchlosti zmení na letiace nebezpečenstvo, pretože zraní seba aj posádku. Podľa nárazových testov nemeckého autoklubu ADAC, stredne veľký pes nadobudne energiu porovnateľnú s hmotnosťou 500-kilogramového bremena.
Zviera pripútané adekvátnym bezpečnostným popruhom v aute je chránené podstatne lepšie. ADAC navrhuje chovateľom psov prevoz v batožinovom priestore kombi, v klietke otočenej naprieč a opretej o zadnú stranu operadiel. „Psa treba na dlhú cestu zafixovať do primeranej klietky,“ odporúča veterinár Tibor Želtvay, poradca chovu farbiarov.
Posádku ochránia pásy alebo bezpečné steny

Fixačné autopásy pre psa na zadnom sedadle stoja od desať eur vyššie. Existujú tiež pásy pre mačky, ktoré stoja o niečo menej. Nemecký automotoklub vo svojej štúdii odporúča umiestniť mačku v klietke na podlahu za predné sedadlá. Model štvorkilovej mačky dokázal pri simulovanom náraze slabú plastovú klietku umiestnenú na zadnom sedadle rozlámať.
Na prepravu veľkých psov dobre poslúžia mreže oddeľujúce batožinový priestor so psom od priestoru pre cestujúcich. Okrem návodu na montáž by mali mať certifikát o nárazových testoch, pretože veľké psy môžu slabú mrežu preraziť a zraniť posádku. Univerzálne mreže majú nastaviteľnú výšku aj šírku tak, aby pasovali do všetkých typov bežných kombi alebo terénnych áut.
Pes nie je batožina
Zamietavé stanovisko k preprave psov v zatvorenom batožinovom priestore sedanov vyjadril chovateľ Milan Adámek: „Pes nie je batožina a počas cesty potrebuje dýchať a vidieť von“.

Želtvay odporúča urobiť psovi prestávku minimálne po dvoch hodinách jazdy, v lete aj častejšie. Psa nechať pobehať, vyvenčiť a dať vodu.
Kŕmenie počas cesty je nevhodné, hoci schopnosť psov prežiť cestu bez zvracania je individuálna. „Mal som psa, ktorý iba sadol do auta a už mu bolo na zvracanie. Teraz mám psíkov, s ktorými cestujem bez problémov aj do Francúzska,“ uvádza skúsenosť Tibor Želtvay.
Zároveň Želtvay neodporúča kŕmiť psov pred cestou, ani počas cesty, iba po jej skončení. Voda je však nevyhnutná.
Nezabudnite na miláčika
Psov a mačky netreba nechávať v odstavenom aute. Jedine krátko a so zabezpečeným vetraním pomocou vzpery v piatych dverách alebo vetracej mriežky na okne. Vzpera umožňuje zamknúť piate dvere v pootvorenej polohe.
Okenné vetracie mriežky vymedzujú priestor medzi oknom a rámom. Sú rozťahovateľné a na rôzne typy okien.
Podľa mnohých chovateľov pes vôbec nemá ostať zamknutý v rozhorúčenom aute bez svojho pána. Nemal by však skončiť priviazaný na ťažnom zariadení. „Stali sa prípady, že šofér zabudol, odišiel s autom a obesil psa,“ upozorňuje Želtvay.
Mačkám sa zase stáva, že z tepla môžu rýchlo skolabovať. Dokonca rýchlejšie ako psy. Prekáža im tiež nápor chladného vzduchu klimatizácie a prievan.
Preto je lepšie, ak v lete necestujú. Ak začnú dychčať, potrebujú rýchlo piť a schladiť telo vlhkou utierkou.