BRATISLAVA. Ideálny liek, ktorý by účinkoval iba proti alergii alebo bolesti, a nemal vedľajšie účinky, neexistuje. Lieky pre alergikov môžu šoférovi predĺžiť reakčný čas. „Niektoré lieky proti alergii môžu utlmovať tým, že prechádzajú cez tzv. hemato-encefalickú bariéru. To je bariéra, ktorá zabraňuje prestupu liečiva do mozgu,“ hovorí Slávka Belvončíková z Alergoimunologického centra v Prešove.
Schopnosť pohotových reakcií znižujú najmä lieky prvej generácie. Ich objav bol v liečbe alergií revolučným, ale prinášali so sebou viac vedľajších účinkov. K typickým zástupcom patrí dithiaden, ktorý lekári pred jazdou neodporúčajú užívať. Druhá, ale najmä tretia, najmodernejšia generácia antihistaminík, sa už pokladá za pomerne bezpečnú.
Lieky radšej vyskúšajte
Aj moderné a bezpečné lieky treba najskôr vyskúšať bez záťaže zo šoférovania, pretože zníženie schopnosti reagovať je pri každom organizme individuálne. Aj najmodernejší prípravok môže mať negatívne účinky a preto po prvých dávkach radšej za volant nesadajte. Po troch až piatich dávkach si odolnejší organizmus vytvorí na liek toleranciu, takže dlhodobé užívanie moderného lieku nemusí byť pre šoféra rizikom.
Belvončíková odporúča šoférom alebo ľuďom, ktorí potrebujú pri práci so strojmi zvýšenú pozornosť, užívať lieky večer pred spaním. „Obyčajne sa antialergikum užíva raz denne, ráno, ale ak sa to presunie na večer, vedľajší účinok môže pod vplyvom metabolizmu do rána poklesnúť.“
Napriek varovaniu, že nie je vhodný za volant, šoféri zvyknú užívať napríklad kinedryl. Niekto by z neho spal dva dni, Belvončíková však pripúšťa, že iný metabolizmus sa môže s liekom vyrovnať a vedľajšie účinky sa nedostavia. Preto si treba účinok lieku najskôr overiť.
Nech poradí lekár
Veľa liekov na alergie je len na predpis. Na voľný predaj sú určené iba malé balenia moderných liekov s najnižšou silou, takže by nemali výrazne ovplyvňovať pozornosť a rýchlosť reakcií za volantom. Ublížiť môžu iba vo veľkom množstve a v kombinácii s alkoholom.
Lekárnik odporúča čítať príbalový leták alebo popis na obale. Špeciálne symboly pre šoférov sa nepoužívajú. „Keď sú to lieky na spanie, tak normálny človek nepôjde šoférovať, a napokon, také lieky sú na predpis lekára, ktorý by na to mal upozorniť,“ hovorí Peter Ďalák.
Po malej operácii deň nešoférujte
Šoférom neškodia lieky na žalúdok a tráviacu sústavu a tiež lieky na zvýšenie chuti do jedla. Jediným vedľajším účinkom môže byť bolenie hlavy alebo užitie malej dávky alkoholu v lieku. Lieky proti astme a antibiotiká tiež nepredstavujú pre šoférov nebezpečenstvo.
Stredný utlmujúci účinok majú prípravky proti prechladnutiu, zvlášť difenhydramin alebo doxylamin. Predlžujú reakčný čas a šoférovi môžu spôsobiť nervozitu, prípadne zvýšený tep srdca. Konzultovať s lekárom treba aj užívanie antiepileptík a očných liekov.
Za volant nepatria vyslovené sedatíva ako diazepam, oxazepam alebo lorazepam, a rôzne narkotiká. Po ambulantnej operácii a lokálnej narkóze platí zákaz šoférovania na 24 hodín.
Antialergiká ako difehydramin, prometazin, ketotifen zaradil nemecký výskum do skupiny so slabším účinkom na reakčný čas. Horšie sú na tom dimetinden a clemastin.
Stimulačné lieky obsahujúce efedrin a norpseudoefedrin vedú k zvýšeniu pozornosti a subjektívnemu pocitu lepšej psychickej a fyzickej kondície. Znásobujú však riziko zlého rozhodnutia v krízovej situácii a zastierajú skutočnú únavu. Adac upozorňuje, že najhoršia možná kombinácia – lieky a alkohol – nepatrí vôbec do života, nieto ešte za volant.