• NOVINKY
  • TESTY
  • PRAVIDLÁ
  • GARÁŽ
  • DOPRAVA A NEHODY
  • POHONNÉ LÁTKY
  • Päť áut s rôznym druhom pohonu jazdilo v meste a na preplnených cestách

    Test spotreby: Diesel je najúspornejší, hybrid patrí do mesta

    Vydané 21. 7. 2009 o 5:00

    Diesel bol na dlhej trase mimo mesta najúspornejší. Nie každý systém stop a štart vydrží bez naštartovaného motora stáť na celú červenú.

    Testovacie autá jazdili v uliciach hlavného mesta v poriadnej horúčave a piatkovej premávke. Vodiči sa striedali a využívali zapnutú klimatizáciu.
    Foto: Tomáš Benedikovič

    BRATISLAVA, BANSKÁ BYSTRICA. Dostupné spôsoby, akými sa chcú automobilky prepracovať k úspornejšej ekologickej prevádzke, sú rôzne. Porovnali sme, ktorý z nich je v reálnej premávke najefektívnejší. Môžeme sa spoliehať na údaje automobiliek o spotrebe?

    Pätica vybraných modelov podstúpila letný test spotreby so zapnutou klimatizáciou a dvojčlennou posádkou. Najskôr sme jazdili štyri hodiny v uliciach piatkovej Bratislavy pri teplote 30 stupňov. Po dotankovaní a odmeraní spotreby pokračoval test jazdou do Banskej Bystrice. Výsledok nás prekvapil.

    Hybridy útočia na diesel

    Na porovnanie spotreby sa nám podarilo získať najpredávanejší hybrid na svete Toyotu Prius druhej generácie, ktorú onedlho nahradí tretia generácia, ale v čase testu nebola dostupná na Slovensku. Druhú hybridnú cestu zastupovala nová Honda Insight. Spomedzi prístupných vozidiel vybavených systémom štart-stop, ktoré pri zastavení vozidla vypínajú motor a následne automaticky štartujú sme si vybrali Kiu Cee'd ISG.

    autor: Rastislav Chvála, Alena Šperková

    VIDEO

    Test spotreby: Diesel je najúspornejší, hybrid patrí do mesta
    video
    Ďalšie videá nájdete na tv.sme.sk.

    Volvo C30 Drive využíva na zníženie spotreby upravenú aerodynamiku, dlhšie prevody a pneumatiky s nízkym valivým odporom. Toyota Auris nemá ani jeden z ekologických systémov a úspornú prevádzku má zaručiť iba moderný benzínový motor s nízkym objemom. Zastupuje teda normálne benzínové auto s moderným motorom.

    Povinné dotankovanie

    Testovacie autá prišli na test zdanlivo s plnou nádržou. Na objektívne hodnotenie spotreby sme ich dotankovali až po okraj hrdla nádrže. Kým za volantom sa vodiči striedali, každý tankoval jedno a to isté auto. Testovanie začalo dvojhodinovým jazdením v centre Bratislavy. Rovnaký čas jazdili autá v okrajových častiach hlavného mesta a na obchvatoch. Výsledná spotreba zodpovedá viacerým jazdným štýlom a návykom.

    Pomalý a úsporný Auris

    Toyotu Auris poháňal nový benzínový štvorvalec 1.3 Dual VVT-i (101 k). Nižší objem, ani krútiaci moment v dynamike mestskej premávky veľmi necítiť. Viac trpezlivosti si vyžaduje predbiehanie mimo mesta. Keďže tlačenie očami dopredu nepomáha, odporúčame nechávať si na predbiehanie väčšiu rezervu a poriadne podradiť.

    Napriek tomu, že malý motor vo veľkej karosérii treba na dosiahnutie potrebnej dynamiky držať vo vyšších otáčkach, spotreba príjemne prekvapila. Auris mimo mesta zaostal za Priusom iba o 0,1 litra paliva na sto kilometrov (5,7 l/100 km). V meste dosiahla Toyota spotrebu 7,2 l/100 km.

    Kia občas nevypínala

    Kia cee´d nepotvrdila efektívnosť systému automatického vypínania ISG. Auto veľmi kultivovane vypína a zapína motor počas státia na križovatke. Problémom je nedostatočná kapacita akumulátora. V polovici státia na červenú batéria neutiahla energetickú spotrebu auta a motor väčšinou naskočil skôr, ako stihla zasvietiť zelená. Čím viac križovatiek sme absolvovali, tým menej akumulátor vydržal.

    Nízka kapacita batérie negovala efektívnosť celého systému a preto ani spotreba nedosiahla výrobcom udávané hodnoty. Cee´d dosiahol v meste spotrebu 8,4 l/100 km, čo bolo najviac zo všetkých a o 1,4 l/100 km viac, než udáva výrobca. Mimo mesta bola spotreba prijateľnejšia, ale stále najvyššia (6,9 l/100 km/výrobca 5,8 l/100 km). Auris bol aj bez systému stop-štart v oboch prípadoch úspornejší, hoci o niečo lenivejší.

    Diesel nesklamal

    O víťazovi sa teda malo rozhodnúť medzi naftovým Volvom C30 1,6 D Drive a hybridmi. Motor Volva má v ekologickej verzii klepotavý chod, ale po dynamickej stránke neutrpel. Z 0 na 100 km/h zrýchľuje za 11,3 sekundy, čo je o 0,4 sekundy kratší čas, než predtým. Vďačí za to hlavne prvým dvom kratšie za sebou naukladaným prevodovým stupňom. Ďalšie tri sú dosť dlhé, šestka z hľadiska spotreby ani dynamiky nechýbala. V meste dosiahlo Volvo C30 druhý najlepší priemer 5,3 l/100 km a mimo mesta s hodnotou 5,0 l/100 km Volvo zvíťazilo.

    Hybrid do mesta

    V meste jasne dominoval Prius, ktorý ťažil hlavne z veľkej kapacity akumulátorov a z toho, že ako jediný sa vie z križovatiek pohýnať výhradne na elektrinu, čo je pri presunoch v meste najefektívnejšie na palivovú spotrebu.

    Ako jediný z troch áut so systémom stop-štart utiahol na batérie akýkoľvek dlhý interval čakania na semaforoch a neskôr aj diaľničné zápchy na výjazde z Bratislavy. Jeho výsledné hodnoty sú 5,1 l/100 km v meste a 5,6 l/100 km mimo mesta.

    Ťažké začiatky

    Spotrebou 5,4 l/100 km skončila až na tretej priečke v meste Honda Insight, ktorá mala tiež problém odstáť celú červenú na semaforoch výhradne na elektrinu. Raz jej to vyšlo, inokedy nie. Nepomohol ani aktivovaný režim ECO, ktorý klimatizáciu častejšie prepína do režimu recirkulácie a pri státí na voľnobeh ju úplne vypína. Kvôli menšej spotrebe energie obmedzí tiež výkon ventilátora. Nepomohla dokonca ani nižšia pohotovostná hmotnosť v porovnaní s Priusom. Tá sa prejavila až pri jazde mimo mesta, kde bol Insight o 0,3 l/100 km (5,3 l/100 km) úspornejší než Prius.

    Resumé

    Porovnávací test ukázal, že zatiaľ čo hybrid schopný pohýnať sa výhradne na elektrinu má v meste navrch, na dlhých trasách je kvalitný naftový motor stále úspornejší. Prius pri diaľničných rýchlostiach stráca tým, že na dosiahnutie potrebnej dynamiky sa musí pohybovať vo vysokých otáčkach. Otázne je, ako by dopadol C30 Drive v meste, ak by bol vybavený systémom stop-štart, ktorý sa dá objednať od začiatku júla a do testu sa nedostal.

    V septembri prichádza na trh nový Prius s väčším a na diaľnici úspornejším benzínovým motorom. V každom prípade, automobilky zaoberajúce sa naftovými hybridmi nešliapu až tak vedľa ako sa to niektorí ich konkurenti snažia prezentovať. S prihliadnutím čisto na spotrebu jasne vyhráva naftové Volvo s celkovo najlepším priemerom oboch spotrieb.

    Naj porovnávacieho testu spotreby

    Najnižšia spotreba v meste Toyota Prius
    Najvyššia spotreba v meste Kia cee'd
    Najnižšia spotreba mimo mesta Volvo C30
    Najvyššia spotreba mimo mesta Kia cee'd
    Najnižšia hmotnosť Honda Insight
    Najlepšia cena Kia cee'd
    Najvyššia cena Toyota Prius
    Najvyšší výkon Kia cee'd
    Najväčší kufor a priestor Toyota Prius
    Najnižší objem motora Toyota Auris

    Výsledky

    Spotreba/vozidlo Toyota Prius Toyota Auris 1.33
    Dual VVT-i
    Honda Insight Kia cee´d ISG Volvo C30 Drive
    mesto 5,1 l 7,2 l 5,4 l 8,4 l 5,3 l
    mimo mesto 5,6 l 5,7 l 5,3 l 6,9 l 5,0 l

    Toyota Auris 1.33 Dual VVT-i 

    Ponuka modelu Toyota Auris začína s novým spaľovacím motorom 1.33 Dual VVT-i. Je to malý a úsporný agregát, ktorý je kvôli lepšej dynamike a spotrebe na diaľnici spriahnutý so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Konštruktéri pri jeho návrhu venovali pozornosť hlavne zníženiu strát spôsobených trením. Piesty preto majú v porovnaní s predchodcom nižšiu hmotnosť a menšiu treciu plochu. Štvorvalec využíva novú generáciu variabilného časovania sacích a výfukových ventilov Dual VVT-i. Okrem toho sa pýši pomerne vysokým kompresným pomerom 11,5:1 a o 13 kilogramov nižšou hmotnosťou v porovnaní s predchodcom podobného objemu. Toyota udáva priemernú spotrebu modelu Auris na úrovni 5,8 litra na sto kilometrov. Majitelia sa musia uspokojiť s maximálnou rýchlosťou 175 kilometrov za hodinu a najmä zrýchlením z pokoja na stovku za 13,9 sekundy.  

    Kia cee´d 1,6 CVVT ISG 

    Kiu poháňa 1,6 l benzínový motor so systémom vypínania motora ISG (Idle Stop&Go). Jeho úlohou je znižovať spotrebu a emisie v meste, kde sa často zastavuje a pohýna. Systém využíva výkonnejší alternátor zabezpečujúci čo najnižšiu spotrebu elektrickej energie počas akcelerácie a posilnený štartér (má vydržať najmenej 300.000 štartov). Celé to riadi elektronický mozog neustále monitorujúci stav vozidla a nabitie batérie. Motor sa najprv musí zohriať a až keď riadiaca jednotka zbierajúca informácie zo snímačov na kľukovom hriadeli, batérie, prevodovke, spojke a brzde vyhodnotí, že všetky súčasti systému majú potrebnú kondíciu, motor vypne. Aby sa tak stalo, šofér musí pred križovatkou vyradiť do neutrálu a zošliapnuť brzdu. Motor opätovne naštartuje po stlačení spojky. Výrobca sľubuje, že systém ISG dokáže v meste ušetriť až 15% paliva a v kombinovanej prevádzke 6% paliva. Tento ekologický špás Kia dodáva za príplatok 265 €.  

    Volvo C30 1,6 Drive 

    Švédska automobilka znižuje spotrebu a emisie najrozšírenejším spôsobom – úpravami existujúcich modelov. V prvom rade ide o aerodynamické úpravy karosérie. Vozidlo dostalo zadný strešný spojler, zadný difúzor, zakrytú masku chladiča, za ktorou je panel zabezpečujúci lepšie prúdenie vzduchu v motorovom priestore, aerodynamické deflektory pred prednými kolesami, iné prahy a aerodynamicky optimalizované disky kolies. C30 so svetlou výškou zmenšenou o 10 mm jazdí na pneumatikách s nízkym valivým odporom. Vďaka týmto úpravám klesol aerodynamický odpor karosérie z 0,31 na 0,28. K nižšej spotrebe by mala pomôcť aj päťstupňová manuálna prevodovka s menším mechanickým odporom, dlhším 3., 4. a 5. prevodovým stupňom a indikátorom optimálneho radenia na prístrojovom paneli. Výrobca oficiálne hovorí o kombinovanej spotrebe 4,5 l/100 km a emisiách CO2 119 g/km.  

    Honda Insight 

    Honda Insight s prakticky riešenou karosériou typu liftback a batériami pod podlahou batožinového priestoru ponúka kufor s objemom 408 l. Na rozdiel od svojho najväčšieho rivala Toyoty však Honda vsádza na jednoduchšiu verziu hybridného systému. V podstate ide o prezlečený hybridný pohon IMA z modelu Civic Hybrid s 1,3 l benzínovým motorom, elektromotorom a bezstupňovou prevodovkou CVT. V porovnaní so Civicom však nastal evolučný pokrok. Napríklad batérie menšieho objemu a hmotnosti (48 l oproti 59 l Civic Hybrid, 38 kg oproti 53 kg Civic) pracujú teraz s napätím 100,8 V (Civic 158,4 V) a elektromotor z nich vygeneruje až dvojnásobný výkon oproti Civicu (10 kW oproti 5 kW Civic). Celý systém dáva výkon 98 k pri otáčkach 5800 1/min a krútiaci moment 167 Nm pri otáčkach 1000 1/min. Na samotný motor z toho pripadá 88 k/121 Nm.  

    Toyota Prius 

    Prvá sériovo vyrábaná Toyota s hybridnou poháňacou sústavou si našla už vyše 1,2 miliónov zákazníkov. Má 1,5 l zážihový motor, bezstupňovú automatickú prevodovku a spolu s elektromotorom dáva celkový výkon 110 k, čo je o 12 k viac než ponúka Honda. Podstatnejší rozdiel je v použitej technike. Zatiaľ čo Prius vsádza na zložitejší, drahší a efektívnejší systém full hybrid, ktorý umožňuje nezávisle poháňať predné kolesá benzínovým alebo elektrickým motorom (vie teda jazdiť aj výlučne na elektrinu), Honda využíva jednoduchší a lacnejší systém takzvaný mild hybrid. V septembri príde na trh Prius tretej generácie, ktorý je oveľa modernejšie a reprezentatívnejšie auto s lepšou dynamikou a efektívnejšou prevádzkou aj mimo mesta.  
    Technické údaje

    - Honda Insight Kia Cee’d ISG Toyota Auris 1.33 Toyota Prius Volvo C30 Drive
    Zdvihový objem (cm3) 1339 1591 1329 1497 1560
    Celkový výkon
    *elektromotor (kW/k)
    75/102
    *(10/14)
    93/126 74/101 81/110
    *(50/68)
    80/109
    pri otáčkach (1/min) 5800 6300 6000 5000 4000
    Krútiaci moment
    *elektromotor(Nm)
    121
    *(92)
    154 132 115
    *(400)
    240
    pri otáčkach (1/min) 4500 4200 3800 4000 1750
    Maximálna rýchlosť (km/h) 182 192 175 170 190
    Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 12,5 10,8 13,1 10,9 11,3
    Prevodovka automatická manuálna(5) manuálna(6) automatická manauálna(5)
    Dĺžka (mm) 4395 4235 4220 4450 4252
    Šírka (mm) 1695 1790 1760 1725 1782
    Výška (mm) 1425 1480 1505 1490 1447
    Rázvor náprav (mm) 2545 2650 2600 2700 2640
    Pohotovostná hmotnosť (kg) 1201 1263 1282 1300 1373
    Objem palivovej nádrže (l) 40 53 55 45 52
    Objem batož. priestoru (l) 408 340 354 408 233
    Udávaná spotreba -
    mesto (l/100km)
    4,6 7,4 7,1 5,0 5,7
    Nameraná spotreba -
    mesto (l/100 km)
    5,4 8,4 7,2 5,1 5,3
    Udávaná spotreba –
    mimo mesto (l/100km)
    4,2 5,3 5,0 4,2 3,8
    Nameraná spotreba –
    mimo mesto (l/100 km)
    5,3 6,9 5,7 5,6 5,0
    Emisie CO2 (g/km) 101 144 139 104 119
    Cena (EUR) 19.600 12.265 13.600 26.450 19.950

    Rastislav Chvála, Michal Karpat | FOTO - Tomáš Benedikovič

    Ďalšie novinky

    Dávajte si pozor na mokré lístie a sviatočných vodičov

    Minulý rok bol preddušičkový deň o polovicu nehodovejší, ako počas sviatkov.

    Porsche vyrobí 100 kusov exkluzívnej Panamery

    Špeciálnu sériu predstavia Nemci na autosalóne v Los Angeles. Luxus podčiarkuje dvojfarebná karoséria a superluxusná koža v interiéri.

    Hlavné správy

    AKTUALIZOVANÉ 20:50

    Vesmírna loď pre turistov pri teste havarovala, jeden pilot zahynul

    Jeden z pilotov neprežil. Ide o druhú nehodu súkromného vesmírneho stroja za týždeň.

    ZAHRANIČIE

    Pražskou primátorkou bude Slovenka Adriana Krnáčová

    Slovenka bude na magistráte bojovať proti korupcii, češtinu sa ešte musí doučiť.

    KOMENTARE.SME.SK

    Spoplatnený obsahO Československu len s láskou

    Medzivojnové Československo nebolo dokonalé a treba pamätať aj na jeho nedostatky.

    SPORT.SME.SK

    Nikdy nehral basketbal, štyrikrát trafil kôš a vyhral 10-tisíc dolárov

    Študent Gustavo Angel Tamayo trafil aj z polovice ihriska. A začali sa oslavy.