SME

TEST: Mitsubishi Lancer Ralliart radí výborne

Lancer Ralliart približuje vášeň drahších modelov Evo v lacnejšej podobe. Podvozok s pohonom všetkých kolies a prevodovkou predvádzajú bravúrny koncert. Motor sa krotí vo výkone, ale nie v spotrebe. Chýbajú lepšie sedadlá a brzdy.

Podvozok sa vysporiada s každou situáciou a veľmi dobre volí pomer medzi nedotáčavým a pretáčavým správaním. Na asfalte ide mierne nosom von.Podvozok sa vysporiada s každou situáciou a veľmi dobre volí pomer medzi nedotáčavým a pretáčavým správaním. Na asfalte ide mierne nosom von. (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA, BREZNO. V správnom čase a na správnom mieste prišiel na trh Lancer Ralliart. Auto postavené po vzore Subaru Impreza WRX prichádza, keď konkurent nie je v cenníku slovenských predajní a v ponuke Mitsubishi sú až dve verzie karosérie. Redakčným testom prešiel päťdverový hatchback v tehlovej metalíze a s dvojspojkovou prevodovkou TC SST.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Horúci hatch ? Kým Evo X je odsúdené iba na štvordverový sedan, Ralliart s aerodynamickými doplnkami a vylepšeným vzhľadom ponúka výhody päťdverového auta. Plytký kufor má slušnú dĺžku a veľmi praktické sklápanie zadných operadiel. S vnútorným priestorom je na tom minimálne tak dobre, ako ktorýkoľvek iný päťdverák kompaktnej triedy. Miestom vzadu patrí medzi nadštandard. K označeniu Ralliart by pristali podstatne lepšie tvarované sedadlá.

SkryťVypnúť reklamu

Volant neprekypuje zbytočným tvarovaním,

ozdobným šitím alebo dierkami v koži.

Napriek tomu je dokonalý.

Mitsubishi prenieslo do interiéru športového ducha v podobe vkusných pedálov a dobrého volantu. Čert to ber, že nemá pozdĺžne nastavovanie. Niekedy je jednoduchý volant s vencom konštantného priemeru a pravidelného kruhu lepší, ako príliš tvarované volanty. V dennom svetle zle čitateľný displej autorádia je tradičnou chorobou viacerých Mitsubishi.

Predné sedadlá by pasovali do rodinného auta na každý deň.

Toto by malo byť niečo viac.

Okatá prevodovka Spolužitie s autom tejto kategórie začína na dvore importéra. V prvom rade ho treba naštartovať, vyvetrať, obdivne poobzerať, upokojiť hormóny a krokom odcestovať. Už o pár sto metrov si prevodovka TC SST (Twin Clutch Sport Shift Transmission) doslova pýta preradiť v manuálnom režime. Kedy konečne príde to kopnutie a bleskové preradenie? Ale SST stále nič. Iba jemne preradí o stupeň vyššie, akoby to bola robotizovaná francúzska prevodovka.

SkryťVypnúť reklamu

Prevodovka funguje v normálnom alebo športovom režime. Automatický Šport je vyladený tak dokonale, že nie je dôvod posunúť páku do manuálneho radenia.

Na ďalšom semafore v režime Sport je to lepšie, ale stále nie adekvátne dokonalému pádlu pod volantom. S pribúdajúcimi otáčkami sa správanie mení k lepšiemu. Paradoxne, vrchol nadšenia prichádza v automatickom režime. SST výborne narába s prevodmi v kolóne pri predbiehaní, akoby mala oči. O športovomom režime v kopcoch nehovoriac. Poslúcha vodiča Dielo sa podarilo aj napriek tomu, že netrepe pri preradení ako SMG v BMW M6. A teraz to najpodstatnejšie – na rozdiel od dvojspojkovej DSG táto prevodovka nechá vodiča v manuálnom režime konať slobodne. Preraďuje iba vtedy, keď dostane povel a stíha, ak šofér nečakane stupí na brzdu a podradí.

SkryťVypnúť reklamu

Brzdové kotúče minimalistických rozmerov pôsobia vo veľkých kolesách smiešne. Bežne stačia, ale keď fúkne turbo ....

Prevodovka SST akurát nedokáže efektívnejšie brzdiť motorom pri spomaľovaní alebo prácou s autom v šmyku. Na druhej strane, ostatné súčasti auta pri podraďovaní netrpia ako s manuálnou prevodovkou. Napriek dokonalostiam TC SST by nebolo od veci ponúknuť klasickú manuálnu prevodovku. Pevne na štyroch S výnimkou Subaru ani jedna automobilka neponúka kompaktný hatchback s podobne premysleným typom pohonu všetkých kolies, ktorý by pracoval v prospech udržania stopy. Lancer Ralliart nemá najvyššiu verziu pohonu oboch náprav ako Evo, ale už tento základ so stredným aktívnym diferenciálom stačí na to, aby pridanie plynu dokázalo auto stabilizovať. Pri Lanceri Ralliart môžu fanúšikovia polemizovať nad tým, ako ich štvorkolka vytiahla z problémov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Predná kapota a ostatné vonkajšie detaily naznačujú,

že toto nie je obyčajný Lancer.

Toto auto nemá pripojiteľnú medzinápravovú spojku, ale skutočný pohon všetkých kolies. V tridsaťkilometrovej rýchlosti a v ostrom zatočení bude aj Lancer Ralliart nedotáčavý, ale so stúpajúcou rýchlosťou je ochota udržať stopu obdivuhodná. Skúsili sme vyhýbací manéver v 130 kilometrovej rýchlosti. V momente, keď vodič ubral a stočil volantom na obídenie prekážky, auto naznačilo pretáčavý šmyk. Pri vracaní späť do pôvodného pruhu efekt ešte vzrástol, ale pridaním plynu sa auto stabilizovalo. Svoj podiel na tom má tiež silný motor. Smädí ho Ralliart vznikol ako auto schopné väčších kompromisov než Evo a cenovo i prakticky použiteľnejšie v bežnom živote. Z tohto pohľadu občasného kravatového režimu mu dvojspojková prevodovka vyhovuje. Horšie je to so spotrebou. Plechovo hlučný a silný motor 2,0 MIVEC Turbo nehrá divadlo zadarmo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Motor 2.0 MIVEC Turbo si zachováva dobré móresy

silnejšej verzie Evo.

Vo výkone sa krotí, v spotrebe nie.

Výrobcom udávaný desaťlitrový priemer pasuje na veľmi hospodárnu jazdu mimo mesta. Živšia jazda s roztočeným turbom letí k šestnástim litrom priskoro. Pomer výkonu a spotreby vychádza podstatne žravejšie ako u konkurenčných preplňovaných dvojlitrov podobného výkonu. Za ponúknutý výkon 177 kW a zrýchlenie z 0 na 100 za 7,1 sekundy je to dosť. Uhol pohľadu Myšlienke modelu Ralliart chýbajú k dokonalosti dve podstatné veci, ktoré autu tejto katogórie patria. Malé brzdové kotúčiky pripomínajú kávové podšálky a sedadlá obývačkové kreslo vhodné do Citroenu C5. Na druhej strane, takúto dvojspojkovú prevodovku a podvozok s ozajstným pohonom všetkých kolies neponúkne žiadny Golf GTI ani R32. Pocit s plynom ovládateľného podvozka vie v tejto triede ponúknuť iba Mitsubishi.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kupujem - nekupujem

Je to výborné auto s úžasným podvozkom, ale kto raz skúsil Evo,

nechce kompromis. (Rastislav Chvála)

Technické parametre – Mitsubishi Lancer Ralliart

Cena modelu od 32 000 eur

Motor 2,0 MIVEC Turbo

Typ zážihový

Zdvihový objem (cm3) 1998

Výkon (kw/k) 177/240

Pri otáčkach (ot./min.) 6000

Krútiaci moment (Nm) 343

Pri otáčkach (ot./min) 2500-4725

Emisie CO2 (g/km) 243

Rozmery -

Rázvor náprav (mm) 2635

Dĺžka (mm) 4585

Širka (mm) 1760

Výška (mm) 1515

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pohotovostná hmot (kg) 1670

Objem palivovej nádrže (l) 55

Objem batož. priestoru (l) 288

Prevádzkové hodnoty -

Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 7,1

Maximálna rýchlosť (km/h) 220

Spotreba mesto(l/100 km) 13,9

Spotreba mimo mesto (l/100 km) 8,1

Kombinovaná spotreba (l/100km) 10,2

Spotreba v teste (l/100km) 14.9

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok
  2. Spoločnosť EY Slovensko vyhlásila jubilejný 20.ročník súťaže EY
  3. Pulzari ukazuje, prečo algoritmy milujú dobrú kreatívu
  4. Deti odišli, byt stíchol. Prečo mnohé ženy necítia slobodu?
  5. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  6. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  7. Keď sa z brigády stane kariéra
  8. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  1. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  2. Deti odišli, byt stíchol. Prečo mnohé ženy necítia slobodu?
  3. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok
  4. Rezidencia Rúrky: Prvý bytový dom skolaudovali, ďalší už stavajú
  5. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  6. Pulzari ukazuje, prečo algoritmy milujú dobrú kreatívu
  7. Keď sa z brigády stane kariéra
  8. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  1. J&T GRANT Jeden Team umožní trénovať až 15 000 deťom ročne 6 528
  2. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s 3 922
  3. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 3 618
  4. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov 2 666
  5. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 1 826
  6. Bez nich by elektrina netiekla. 1 709
  7. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 1 573
  8. Taký obrovský úver ich mohol úplne položiť 1 348
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tomáš Kuvik: Po predĺženom víkende: návrat do slovenskej reality
  2. Rado Surovka: Slovakistan
  3. Dušan Piršel: Funkčná spoločnosť sa nedá postaviť na návykoch z jaslí
  4. Marian Nanias: Problémy na maďarskej jadrovej elektrárni Paks II.
  5. Iveta Bakitová: Skiathos a Skopelos - miesta, ktoré očarili aj filmové legendy
  6. Štefan Šturdzík: Bijeme sa do pŕs , aký sme národ , pritom je u nás najviac čiernych skládok z celej EÚ !!
  7. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja
  8. Martin Turčan: Ohlodaná kosť v tlame KDH a HS
  1. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 15 625
  2. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 13 420
  3. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 12 773
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 11 176
  5. Martin Ondráš: Zákon čo legalizuje podvod? Alebo ako Slovensko stratí kontrolu nad pôdou 10 538
  6. Daniel Guľaš: Všetko dobré, Ľuboš. 9 932
  7. Ivan Čáni: Kolaborant a vlastizradca Blaha sa už aj strihá kvôli Rusom. 9 925
  8. Otilia Horrocks: Keď Monika Beňová moralizuje z miesta pre ZŤP 9 176
  1. Marian Nanias: Problémy na maďarskej jadrovej elektrárni Paks II.
  2. Marian Nanias: Nezvyčajná jadrová investícia – Maďarská JE Paks II.
  3. Anna Brawne: Džemy, hady, nebojte sa, dobre bude!
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval.
  5. Marian Nanias: Problémy na tureckej JE Akkuyu.
  6. Radko Mačuha: Začnú nás stíhať za porušovanie národnej identity?
  7. Radko Mačuha: Už aj Verejné záchody chráni Ústava Slovenskej Republiky.
  8. Tupou Ceruzou: Neotravujte
SkryťZatvoriť reklamu