SME

Sorento prešlo veľkými zmenami

Kia Sorento radikálne mení koncepciu. Vďaka samonosnej karosérii a novému podvozku s nezávislým zavesením kolies vpredu aj vzadu sa zlepšilo na asfaltovej ceste.

Podobne ako konkurencia aj Sorento disponuje možnosťou uzavrieť rozdelenie sily medzi nápravy v pomere 50:50, ale len do rýchlosti 30 km/h.Podobne ako konkurencia aj Sorento disponuje možnosťou uzavrieť rozdelenie sily medzi nápravy v pomere 50:50, ale len do rýchlosti 30 km/h. (Zdroj: Kia)

Zo starého Sorenta neostalo nič, okrem mena. Jeho pôvodnú konštrukciu s rebrinovým rámom a redukčnou prevodovkou, vďaka ktorej si zaslúžil skôr označenie off-road než SUV, hodila Kia do koša a postavila od podlahy nové auto. Komfortnejšie, väčšie, ľahšie, rýchlejšie, bezpečnejšie a samozrejme v prvom rade krajšie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Európsky dizajn Vzhľad predáva, preto skôr než sa konštruktéri pustili do práce, slovo dostal dizajnér Peter Schreyer, ktorý vytvoril moderné a príťažlivé SUV. Dominantný výraz autu dáva tvár s ostrým ázijským pohľadom, charakteristickým tigrím grilom a ľadvinkami s integrovanými svetlami do hmly v rohoch predného nárazníka.

SkryťVypnúť reklamu

Široký a prikrčený postoj karosérie robí optické svaly, ktorými chce už dopredu upozorniť ako veľmi sa Sorento zlepšilo na klasickej asfaltovej ceste. S novým dizajnom sa zlepšil aj aerodynamický odpor karosérie z pôvodných 0,425 na 0,38.

Väčšie, priestrannejšie aj ľahšie Celkovo je nové Sorento o 95 milimetrov dlhšie, 20 milimetrov širšie a 15 milimetrov nižšie než prvá generácia po facelifte. Rázvor osí kolies konštruktéri skrátili o desať milimetrov na hodnotu 2700 mm. V porovnaní s predchodcom sa s oplastovaním karosérie tentokrát nepreháňalo.

Rozdelenie krútiaceho momentu v pomere 50:50 sa aktivuje tlačidlom vľavo vedľa volantu. Využiť sa dá len pri "kráčaní" terénom do rýchlosti 30 km/h. Výbava do nepohody obsahuje ešte pomocníka pre rozjazd do kopca (HAC) a asistenta pri zjazde z kopca po extrémne šmykľavom povrchu, ktorý udržuje rýchlosť klesania na 8 km/h.

SkryťVypnúť reklamu

Pred poškodením pri jazde po nespevnených cestách sú chránené len nevyhnutné miesta, čo je tiež jasný dôkaz , že nové Sorento je viac orientované na cestu. Namiesto rebrinového rámu dostalo samonosnú karosériu s nezávislým zavesením kolies, čím konštruktéri znížili hmotnosť auta v priemere o 215 kilogramov. Vpredu boli použité osvedčené vzpery McPherson, vzadu je viacprvková náprava.

Jazdili SME

Vďaka novej koncepcii, ale tiež širšiemu rozchodu kolies a nižšiemu a lepšie rozloženému ťažisku sa zo Sorenta stalo auto, v ktorom sa už nemusíte báť morskej nemoci z prejazdov zákrut a prudkého brzdenia. Mäkké a hojdavé pruženie nahradil veľmi slušne vyladený a v zákrutách dostatočne agilný podvozok, v disciplíne jazdných vlastností posúvajúci Sorento minimálne pred jeho krajanov Chevrolet Captiva a Hyundai Santa Fe. Pri zatáčaní síce musíte počítať s nedotáčavosťou, klopením karosérie a prešmykovaním odľahčeného vnútorného kolesa (pri verzii s predným náhonom), stopu si ale ustráži presvedčivo aj v rýchlych zákrutách.

SkryťVypnúť reklamu

Riadeniu chýba precíznosť a auto sa neovláda tak vyberane ako najlepší zástupcovia segmentu, tieto nedostatky však primerane kompenzuje pohodlím jazdy. Tlmiče rozmaznávajú posádku vysokou úrovňou komfortu na asfaltových aj nespevnených cestách, zjemniť by bolo treba len občasné rany do náprav od hrubších nerovností. Do riadenia a karosérie preniká iba primerané množstvo otrasov a kabína je dobre odhlučnená. V disciplíne jazdných vlastností sa zo Sorenta stalo schopné a vyvážené SUV.

Prevrat pokračuje v interiéri Kvalita materiálov a vypracovania poskočila v porovnaní s predchodcom poriadne dopredu. Už cítiť, že to nie je začiatočník, ale zrelý model ambicióznej značky. Posun k lepšiemu nastal tiež v priestorovej ponuke kabíny. Napriek tomu, že rázvor náprav sa scvrkol o desať milimetrov, posunutím palubnej dosky dopredu a natiahnutím zadného previsu, v kombinácii s tenšími sedadlami dosiahli konštruktéri viac miesta pre pasažierov v prvom aj druhom rade.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Sedem sedadiel Vzhľadom na súčasný trend zvyšujúceho sa dopytu po príležitostných 7-miestnych vozidlách, Kia pridala Sorentu aj tretí rad sedadiel vyklápateľný z podlahy. Na dlhé trasy je použiteľný len pre deti. Pri presunoch po meste tam obsedia aj dospelí.

Interiér je väčší, kvalitnejší a lepšie odhlučnený v porovnaní s predchodcom. K pozícii za volantom nemáme výhrady. Radiaca páka manuálnej prevodovky mohla byť bližšie pri vodičovi.

Napriek tomu, že výrobca myslel na miesto pre nohy pasažierov v treťom rade, sedelo by sa im pohodlnejšie, keby bol druhý rad posúvateľný s miesto pre nohy pasažierov v treťom rade by sa dalo ešte zväčšiť.

Väčšiu hodnotu interiéru dodáva atraktívna kombinácia farieb poťahových a obkladových materiálov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Posúvací patent by bol tiež praktický z pohľadu nastupovania do tretieho radu. Momentálne sa dá vojsť dnu len cez sklápateľné pravé sedadlo druhého radu. Predĺžením zadného previsu si batožinový priestor polepšil z 531 na 765 l. Celková prepravná kapacita po zložení zadných sedačiek narástla na 1546 l.

Jazdili SME

Voči polohe za volantom niet čo namietať. Sedadlo má správnu výšku aj tvar, volant tiež. Všetky ovládacie prvky sú ergonomicky rozmiestnené a ľahko dosiahnuteľné. Až na radiacu páku 6-stupňovej manuálnej prevodovky, ktorá je viac bokom ako by sa žiadalo. Škoda, že konštruktéri ju neumiestnili bližšie k volantu, zvlášť keď páku automatickej prevodovky sa im podarilo posunúť doľava. Je trochu nepochopiteľné, prečo majú páky oboch prevodoviek inú polohu. Prečo Kia použila v hierarchicky vyššie postavenom aute klasickú plastovú radiacu páku z predošlého cee´da, keď v novom ukázala, že vie robiť aj oveľa krajšiu a hodnotnejšiu? Viac poriadku by si značka mohla urobiť tiež v ovládaní palubného počítača. Pokiaľ technici vedeli dať tlačidlo na jeho ovládanie do volantu v novom cee´de, prečo nie aj v Sorente, ktoré má identicky tvarovaný veniec? Ale namiesto toho musí vodič „šťuchať" do tyčinky v prístrojovom paneli. Voči celkovej funkčnosti interiéru nemáme výhrady.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dva motory, pohony aj dve prevodovky Pohon Sorenta zabezpečujú dva motory. Benzínový štvorvalec 2.4 CVVT s výkonom 129 kW/174 k a krútiacim momentom 225 Nm pri otáčkach 3750 1/min a nový energický turbodiesel 2.2 CRDi (145 kW/197 k, 421 Nm), od ktorého sa právom očakáva najväčší podiel na predaji tohto modelového radu. Oba motory sa dajú kombinovať s pohonom jednej nápravy (2WD) aj pohonom 4WD a dvomi prevodovkami.

Turbodiesel 2.2 CRDi patrí bez preháňania k ozdobám svojho segmentu.

Šesťstupňový manuál je základ, rovnaký počet stupňov má aj príplatkový automat. Pohon všetkých štyroch kolies je nastavený tak, že za normálnych okolností pri rutinných presunoch po meste alebo po diaľnici prenáša 100 percent sily na predné kolesá. V momente keď predné kolesá stratia trochu trakcie, elektronika ihneď presunie časť krútiaceho momentu dozadu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Podobne ako konkurencia aj Sorento disponuje možnosťou uzavrieť rozdelenie sily medzi nápravy v pomere 50:50, ale len do rýchlosti 30 km/h. Z výbavy do terénu spomenieme ešte pomocníka pre rozjazd do kopca (HAC) a asistenta pri zjazde z kopca po extrémne šmykľavom povrchu, ktorý udržuje rýchlosť klesania na hodnote 8 km/h.

Jazdili SME

Benzínový štvorvalec neodporúčam kvôli slabej dynamike v kopcoch aj pri plnom obsadení a enormne vysokej spotrebe. Prečo by ste mali jazdiť za 13 až 14 litrov, keď naftový motor 2.2 CRDi to s tým istým autom pri oveľa lepšej dynamike vie naplno rozbaliť za 8 l/100 km? Výkonom 197 koní patrí nepochybne na vrchol svojej objemovej triedy. Medzi ďalšie jeho prednosti patrí kultúra chodu a na naftový motor obdivuhodne točivý charakter. S týmto motorom je radosť predbiehať, ale aj pohodlne sa presúvať krajinou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Technické paramentre vozidiel Kia Sorento Motor 2.4 CVVT 2WD 2.2 CRDi 2WD 2.4 CVVT 4WD 2.2 CRDi 4WD

zdvihový objem (cm3) 2349 2199 2349 2199

výkon (kW/k) 129/174 145/197 129/174 145/197

pri otáčkach (1/min) 6000 3800 6000 3800

krútiaci moment (Nm) 225 421(436) 225 421(436)

pri otáčkach (1/min) 3750 1800-2500 3750 1800-2500

pohotovostná hmotnosť (kg) 1590(1615) 1720(1750) 1650(1675) 1760(1810)

palivová spotreba (l/100 km) 8,5(8,6) 6,5(7,2) 8,7(8,8) 6,6(7,4)

emisie CO2 (g/km) 203(205) 171(189) 208(209) 174(194)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 10,5(11,1) 9,4(9,7) 11,1(11,6) 9,6(10,0)

najvyššia rýchlosť (km/h) 190(187) 190(190) 190(186) 190(190)

(údaje pre automatickú prevodovku) Rozmery

dĺžka 4685 mm

šírka 1885 mm

výška 1710 mm

rázvor náprav 2700 mm

rozchod kolies vpredu/vzadu 1618/1621

objem batožinového priestoru 111/531/1546 litrov

objem palivovej nádrže 70 litrov

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Hodnotenie profesionála: Aké sú rezorty na exotickom Mauríciu?
  2. Cestovateľský hit desaťročí leží v Ázii – s 55% zľavou
  3. Toto bude cestovateľský hit roka 2026
  4. Ľuboš Fellner otvorene
  5. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  6. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu
  7. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Zvýhodnený vstup len do 15.9.
  8. Ako prežije váš biznis? Rozhodnú tieto 3 kroky
  1. Cestovateľský hit desaťročí leží v Ázii – s 55% zľavou
  2. Hodnotenie profesionála: Aké sú rezorty na exotickom Mauríciu?
  3. Ich drony lietali na koncerte Rammsteinu
  4. Toto bude cestovateľský hit roka 2026
  5. Ľuboš Fellner otvorene
  6. HEINEKEN Slovensko: 30 rokov vášne pre pivo
  7. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  8. Ich slnkom je mesiac, kvitnú v noci
  1. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu 23 455
  2. Toto bude cestovateľský hit roka 2026 18 406
  3. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 7 291
  4. Ľuboš Fellner otvorene 6 794
  5. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať 6 300
  6. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny 5 946
  7. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom 4 894
  8. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska 3 252
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Klein: Nemci budú mať 19. novembra sviatok POSTEĽ A CECKY (Bet- und Busen / Buß- und Bettag). Slováci si to zajtra rozdajú so Sedembolestnou pannou Máriou!
  2. Jakub Cipko: Zachraňuje Bittó Cigániková liberálnu pravicu na Slovensku?
  3. Radoslav Medzihradský: KST a výber chatárov
  4. Miroslav Daniš: Beránka vlku se zachtělo
  5. Věra Tepličková: Keby sme my vedeli...
  6. Dávid Polák: Izrael, Západný breh a medzinárodné právo. Časť 3.
  7. Štefan Šturdzík: Pán prezident čo takto trocha sebareflexie, nielen kritizovať iných.
  8. Adriana Boysová: Čiary medzi nami
  1. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou 66 876
  2. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka. 62 832
  3. Monika Albertiová: Facka Ficovi. Slovensko sa prebúdza! 14 878
  4. Rado Surovka: Matovičove bomby sú späť 9 381
  5. Monika Albertiová: SLOVENSKOOO! A je to tu! Nenávisť a tuposť 9 200
  6. Tomáš Csicsó: Ako školy vyberajú výpalné od študentov 6 575
  7. Monika Albertiová: Ďakujeme, Smer. Vianoce zrušené, odvody zvýšené, a vy voliči žerte seno. Tak vám treba! 6 460
  8. Otilia Horrocks: Akcia "Hromžia celé Košice" v plnom prúde 6 398
  1. Věra Tepličková: Keby sme my vedeli...
  2. Roman Kebísek: Teoretik moci Machiavelli: Je rozdiel medzi tým, aký by mal život byť a aký naozaj je
  3. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka.
  4. Marian Nanias: Havárie a nehody jadrových zariadení v kozme.
  5. Marcel Rebro: Zvyšujeme odvody, aby ste mali viac. Orwell by žasol
  6. Radko Mačuha: Na bielych životoch záleží.
  7. Marcel Rebro: Drony ako oči a zbraň pechoty: Reportáž z bojových pozícií AZOV
  8. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
SkryťZatvoriť reklamu