SME

Punto Evo preferuje bezpečnosť a ekológiu

Fiat verí dobrému dizajnu. Preto nesie nové Punto Evo iba jemne upravené črty a interiér predchodcu. Automobilka sa sústredila na techniku, bezpečnostnú výbavu a ekológiu.

Taliani predstavili nový model na palube lietadlovej lode Cavour. Vlajková loď talianskeho námorníctva má vyše päťstočlennú posádku, dĺžku 244 metrov a hmotnosť 27 tisíc ton.Taliani predstavili nový model na palube lietadlovej lode Cavour. Vlajková loď talianskeho námorníctva má vyše päťstočlennú posádku, dĺžku 244 metrov a hmotnosť 27 tisíc ton. (Zdroj: Fiat)

LA SPEZIA, CAVOUR. Prezentácia nového Fiatu Punto Evo skončila veľkolepo. Časť podlahy v trupe lietadlovej lode sa začala dvíhať a namiesto stíhačky vyniesla na pristávaciu dráhu paluby približne stovku novinárov. Na stovkami reflektorov osvetlenú runway padla opona a spoza vojenského vrtuľníka vyšli nové Fiaty.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Talianska automobilka predstavila iba výraznejší facelift svojho modelu s novým menom, ale napriek tomu urobila prezentáciu veľkolepo. Koncernu, ktorý v čase krízy vykázal jednopercentný nárast odbytu vozidiel, fandí armáda a na prezentáciu poskytla svoju najväčšiu lietadlovú loď. Fiat sa symbolicky vydal do boja s konkurenciou v triede malých áut.

SkryťVypnúť reklamu

Evo dostalo ekologický balík Talianske autá, vrátane Punta majú natoľko dobrý dizajn, že s konkurenciou dokážu držať krok dlhé roky bez zmien. Preto Fiatu stačili drobné kozmetické úpravy, ale nie súčasná technika. Punto Evo dostalo do výbavy najmä tie technické prvky, ktoré sa na špičke triedy stávajú samozrejmosťou. Súčasťou dnes populárneho balíka je Start&Stop systém s vypínaním motora a tiež indikátor správneho preraďovania Gear Shift Indicator.

Aby boli benzínové motory výkonnejšie a spotrebovali menej paliva, Fiat použil systém Multi Air. Elektro-hydraulický systém otvára sacie ventily nezávisle na momentálnej polohe výfukových a tiež riadi výšku zdvihu ventilov. Efektivita motora závisí od narábania so vzduchom a spalinami. Novinku využívajú motory s objemom 1,4 litra. Slabšia verzia dosahuje výkon 105 koní a silnejšia, vybavená turbodúchadlom, až 135 koní. Oba motory majú štandardne Start&Stop systém.

SkryťVypnúť reklamu

Jazdili SME...

Prvé kilometre potvrdili zníženú hlučnosť a rázy v prednej náprave. Otázne je, či by sme si to všimli bez upozornenia automobilkou na zlepšenie v oblasti odhlučnenia. V skutočnosti však cítiť, že predná náprava menej búcha na nerovnostiach a riadenie je ešte precíznejšie.

Druhá evolúcia nafty K doterajšiemu naftovému motoru 1,3 Multijet pribudla druhá generácia s výkonom vyšším o päť koní v základnej, aj výkonnejšej verzii. Druhá generácia vstrekovania Multijet II dokáže v jednom cykle rozložiť vstrek až na osem častí. Fiat Punto Evo 1,3 MultiJet II dosahuje výkon 95 koní a v priemere spotrebuje 4,2 litra nafty na sto kilometrov.

Jazda s novými benzínovými motormi bola v serpentínach pôžitkom. Zadné svetlá dostali LED technológiu a Punto Evo tichší interiér.

SkryťVypnúť reklamu

Namiesto hybridu výchova Posledná generácia palubného systému Blue&Me číta SMS správy, MP3 súbory a cez USB kľúč komunikuje s počítačom a verejnosťou na internete. Internetový program založený na komunikácii majiteľov Fiatov dokáže z USB kľúča prečítať údaje o jazde a vyhodnotiť jednotlivé cesty z pohľadu ekológie. Automobilka pomocou programu „eco:Drive Info“ spája ľudí a znižuje v reálnom čase dopad šoférovania jednotlivca na ekológiu.

Niektoré prvky pripomínajú väčšie Bravo. Punto má štandardne kolenný airbag a palubný systém BlueMe. Navigácia je za príplatok.

Materiály sú kvalitnejšie, prístrojovka krajšia.

Boxy vo dverách sú aj po úpravách neveľké.

Fiat v spolupráci s výrobcom mobilných navigácií Tom Tom pripravil odnímateľný navigačný prístroj. Na rozdiel od iných mobilných navigácií, táto nemá trčiace káble, neprekáža výhľadu na čelnom skle a ľahko sa odníma.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Jazdili SME...

V serpentínach mramorového kráľovstva nad mestom Carrara stráca Gear Shift Indicator opodstatnenie, pretože na jeho rady, kedy zaradiť nižší prevodový pomer nereagujeme. Chceli sme si užiť serpentín a radosti z najsilnejšieho motora MultiAir.

Vďaka variabilnému zdvihu ventilov a zmene časovania voči výfukovým ventilom motor dobre ťahá v nižších otáčkach a vo vysokých dokáže ešte zrýchliť. Dokonca má bez športového výfuku slušný športový zvuk. V úvodnej časti testovacej trasy ukazoval počítač až neuveriteľne nízku spotrebu 6,7 litra.

Bezpečnosť Fiat sľubuje nezmenenú cenu nového modelu a vyššiu úroveň bezpečnosti. Súčasné Grande Punto, ktoré ostáva vo výrobe, strácalo na konkurentov základným balíkom bezpečnosti. Novinka bude mať v štandarde stabilizačný systém ESP zabraňujúci šmyku a Hill Holder, s ktorým sa dá pohnúť v kopci bez použitia ručnej brzdy. Každé Punto Evo ochráni posádku čelnými, bočnými, hlavovými airbagmi a kolenným airbagom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Jazdili SME...

Serpentíny boli jediným miestom, kde sme mohli nahnať časť a potom stihnúť lietadlo v Pise. Druhý dôvod, prečo nepreraďujeme vyšší stupeň podľa rád ekologického programu, ale radšej roztočíme dvojku, je nižšia kvalita radenia päťstupňovej prevodovky. Ak celé auto stúplo kvalitou podstatne vyššie, radenie päťstupňovej prevodovky pri motore 1,4 MultiAir je veľmi nepresné.

Punto Evo po všetkých vylepšeniach dokáže konkurovať špičke a svojím interiérom osloví každú vekovú triedu. Tvorcovia zlepšili boxy vo dverách, ale zabudli na stropné madlo spolujazdca.

Fiat Punto Evo – hlavné inovácie - benzínové motory MultiAir

- naftové motory MultiJet II

- Start&Stop systém

SkryťVypnúť reklamu
reklama

- indikátor správneho radenia

- navigácia Tom Tom

- kolenný airbag

- softvér „eco:Drive Info“

Verzie - benzín Zdvihový objem

(cm3) Výkon

(kw/k) Emisná

norma Emisie CO2

(g/km) Kombinovaná

spotreba

1,2 8v 1242 48/65 Euro 4 135 5,7

1,4 8v 1368 57/77 Euro 4 139 5,9

1,4 8v S&S 1368 57/77 Euro 5 132 5,7

1,4 MultiAir 16v S&S* 1368 77/105 Euro 5 134 5,7

1,4 MultiAir Turbo 16v S&S* 1368 99/135 Euro 5 129 5,6

Verzie - diesel Zdvihový objem

SkryťVypnúť reklamu
reklama

(cm3) Výkon

(kw/k) Emisná

norma Emisie CO2

(g/km) Kombinovaná

spotreba

1,3 MultiJet 16v 1248 55/75 Euro 4 119 4,5

1,3 MultiJetII 16v S&S* a DPF 1248 55/75 Euro 5 108 4,1

1,3 MultiJet 16v 1248 66/90 Euro 4 119 4,5

1,3 MultiJetII 16v S&S* a DPF 1248 70/95 Euro 5 110 4,2

1,6 MultiJet 16v DPF 1598 88/120 Euro 5 119 4,5

* funkcia Start&Stop

- nové verzie motorov sú zvýraznené inou farbou

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  2. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  3. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  4. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  5. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  6. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  7. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  8. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  1. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  2. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Šetrite náklady s elektromobilom
  3. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  4. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce
  5. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  6. Hudba, smiech a festival plný vody: Liptov čaká rozlúčka s letom
  7. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  8. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  1. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 11 822
  2. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 4 351
  3. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce 4 206
  4. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 3 556
  5. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 3 460
  6. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 3 134
  7. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 1 933
  8. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba 1 578
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ľubica Adamková: Exekúcia očami ježka: prečo systém zlyháva a ako môže fungovať lepšie?
  2. Matej Galo: Keď odmietanie vedy dobehne svojich hrdinov
  3. Peter Juščák: Slovensko-ukrajinské porozumenie zdola
  4. Ondřej Havelka: Súfismus v Alžírsku. Světlem jediného pojená rozeržatá čerň niterného zřídla. II. epizoda
  5. Marek Tocimák: Ex Nihilo
  6. Nicholas Wintzler: Intermediálny literát
  7. Monika Albertiová: Nechcem deti! Tu na Slovensku?
  8. Matúš Radusovsky: Je med naozaj zdravší ako cukor? Pravda, ktorú prehliadame
  1. Radoslav Záhumenský: Skrytý hrad na Slovensku, ktorý väčšina ľudí nikdy nenavštívi 58 074
  2. Monika Albertiová: Balím kufre! Tu sa nedá žiť a minimálna mzda? Na smiech! 25 497
  3. Michal Porubän: Otvorený list vedeniu Slovenskej akadémie vied 17 816
  4. Martin Kresák: Minimálna mzda 915 €: v Bratislave pohoda, v Gelnici pohroma 13 207
  5. Ivan Mlynár: Rozhovor medzi Robertom Ficom a Ursulou von der Leyen, ktorý sa nikdy neuskutočnil. 8 044
  6. Martin Fronk: Druhá Gaderská dolina? Objavte skrytý tiesňavový klenot v Kremnických vrchoch! 7 460
  7. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok. 7 113
  8. Rudolfa Vallová: Minister Huliak urobil krok do neznáma a pristál na zemi 6 255
  1. Marcel Rebro: Druhý život obrancov zo 106. bataliónu
  2. Věra Tepličková: Vláda prstom: ty-ty-ty a Šaško robí audity
  3. Marcel Rebro: Rusko: veľmoc latrín a tankodrómov
  4. Radko Mačuha: Sťahovanie kostola pod dúhovou vlajkou.
  5. Marcel Rebro: Slovenská veda: halušky s bryndzou, ortéza a analýza DNA
  6. Marcel Rebro: Máša, melón a plyšová opica
  7. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa. V srdci Slovenska.
  8. Igor Pogány: Ako prinútiť AI, aby vám našla nový koníček
SkryťZatvoriť reklamu