SME

Smie sa počas predbiehania prekračovať povolená rýchlosť?

Počas predbiehacieho manévru prekročil najvyššiu dovolenú rýchlosť, namerala ho polícia a dostal pokutu. Dostal ju oprávnene?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Roman je zvedavý, ako je to s maximálnou povolenou rýchlosťou počas predbiehania.

"Napríklad, ak vozidlo ide mimo mesta 85 km/h a výrazne spomaľuje premávku. Druhé vozidlo ho predbiehe a počas tohto manévru to "vytočí" až na 110 km/h. Následne hneď spomalí na 90-tku a ide ďalej podľa predpisov.

Ako sa to rieši, ak presne v tejto "chúlostivej situácii" ho namerajú policajti? A namerajú ho dokonca v protismere počas predbiehania, ako sa to stalo dokonca aj mne ...

Vodič, ktorí predbieha má v podstate dôvod prekročiť rýchlosť, aby sa skôr dostal pred vozidlo a zaradil sa späť do svojho pruhu. Tu logicky platí, čím skôr vo svojom pruhu, tým lepšie. V takejto situácii určite nikto nepozerá na rýchlomer, aby náhodou neprekročil 90-tku, prípadne tolerovanú stovku."

A ešte otázočka: Ak vozidlo ide mimo mesta 80 - 85 km/h a tvoria sa za ním kolóny, dá sa to považovať za obmedzovanie ostatných účastníkov cestnej premávky?"

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Najvyššia dovolená rýchlosť je najvyššia dovolená

Na úvod si treba definovať to, čo mnohí zabúdajú, niekedy aj úmyselne. Najvyššia dovolená rýchlosť a vyplýva to už aj z názvu, určuje, ako najrýchlejšie smie vozidlo ísť. Nevylučuje to však pomalšiu jazdu.

Samozrejme, sú prípady, kedy je určená aj minimálna dovolená rýchlosť, tá by však za normálnych okolností nemala byť vyššia ako tá maximálna.

Zákon o cestnej premávke sa nikde nezaoberá tým, aká je príčina predbiehania. A ani tým, či možno na chvíľu, počas manévru predbiehanie, prekročiť maximálnu povolenú rýchlosť. Z toho vyplýva, že maximálna povolená rýchlosť platí aj počas predbiehania.

Predbiehanie mierne pomalšieho auta

Pozrime sa na situáciu, ktorú spomínal Roman. Počas predbiehacieho manévru prekročil najvyššiu dovolenú rýchlosť, namerala ho polícia a dostal pokutu. Polícia sa v tomto prípade rozhodla správne, pretože Roman prekročil maximálnu povolenú rýchlosť.

SkryťVypnúť reklamu

Aké by mal Roman možnosti, keby sa rozhodol pre predbiehanie maximálnou povolenou rýchlosťou? Šiel by 90-kou a pomaly by sa zozadu priblížil k inému autu, ktoré by šlo 80-kou. Predbehnúť ho alebo spomaliť na jeho rýchlosť? A ak predbehnúť, tak ako, aby to bolo bezpečné?

Už vieme, že pri prekročení najvyššej dovolenej rýchlosti riskujeme pokutu aj počas predbiehania. V takom prípade by bol predbiehací manéver riskantný, pretože by mohol trvať veľmi dlho. Vodič predbiehajúceho auta by musel mať dostatočný výhľad dopredu, aby si bol istý v tom, že sa mu v protismere neobjaví iné auto.

Čím je rozdiel rýchlostí predbiehajúceho a predbiehaného nižší, o to nebezpečnejší je manéver predbiehania. Nebezpečenstvo sa pritom znižuje v závislosti od toho, do akej vzdialenosti má vodič predbiehajúceho auta vidieť, či je cesta v protismere voľná.

SkryťVypnúť reklamu

Aké má teda predbiehajúce auto možnosti?

  • ísť rýchlejšie ako maximálnou povolenou rýchlosťou a riskovať pokutu

  • ísť maximálnou povolenou rýchlosťou a riskovať nehodu

  • spomaliť na rýchlosť auta pred ním a dúfať, že časom zrýchli

Tretia možnosť je najbezpečnejšia, aj keď pomalšia ako predchádzajúce dve.

Čo s pomalším autom, za ktorým sa tvoria kolóny

So zvyšujúcim sa rizikom nehody počas predbiehania rastie vo vodičoch, ktorí chcú predbiehať, nervozita z pomalších áut pred nimi. Vtedy sa začína "hromženie" na pomalých a zdôvodňuje sa to zvyčajne tým, že zavadzajú.

§ 4, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Vodič nesmie
j) prekážať v jazde rýchlejšie idúcim vozidlám a obmedzovať plynulosť cestnej premávky,

Pomalšie auto skutočne nesmie prekážať rýchlejším a obmedzovať plynulosť cestnej premávky. Zároveň však platí, že vodič má prispôsobiť rýchlosť jazdy svojim schopnostiam a ďalším veciam a javom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

§ 16, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič je povinný rýchlosť jazdy prispôsobiť najmä svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla a nákladu, poveternostným podmienkam, stavu a povahe vozovky a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať. Vodič smie jazdiť len primeranou rýchlosťou, aby bol schopný zastaviť vozidlo na vzdialenosť, na ktorú má rozhľad.

V tomto kontexte musí pomalšie idúce auto pustiť pred seba rýchlejšie, jeho vodič však nesmie ohroziť bezpečnosť cestnej premávky. Neznamená to však, že pomalšie auto musí zvýšiť rýchlosť.

Nezabúdajte na to, že agresivita za volantom je najlepšou cestou k dopravnej nehode. Tolerancia, či už zo strany rýchlych alebo pomalých pomôže oveľa viac, ako hnev a nebezpečné manévre na cestách. Ideálne by bolo, ak by sa to dialo v rámci dopravných predpisov, ktoré sú tu na to, aby čo najlepšie zorganizovali premávke s minimálnym rizikom nehody.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Predchádzanie v tuneli

Na záver ešte jedna otázka od Františka z Bratislavy:

"Chcel by som sa opýtať, či je zakázané predchádzanie v tuneli. Myslím konkrétne predchádzanie v bratislavskom tuneli Sitina (teda v tuneli s jednosmernou premávkou). Zároveň si myslím, že je to dosť častá otázka a problém viacerých vodičov.

Ja osobne som nenašiel žiadny zákaz pri čítaní vyhlášky, avšak viacero vodičov ma upozornilo na opak. Na moju otázku, odkiaľ majú informacie o zákaze, títo nevedeli odpovedať."

Zákon o cestnej premávke nezakazuje predchádzanie v tuneli, keďže z tohto pohľadu je cesta v tuneli ako každá iná. Zakazuje sa tam však otáčanie, cúvanie, zastavenie a státie.

Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, dopravné priestupky, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu
reklama
  • Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  2. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  3. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  4. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  3. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  4. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  5. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  6. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  7. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  8. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 65 233
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 9 758
  3. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 7 501
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 6 583
  5. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 871
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 5 085
  7. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 4 562
  8. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 861
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister financií Ladislav Kamenický.

Má ešte stav verejných financií a ekonomiky riešenie? Má, ale nebude to ľahké.


97
Fotografia zo šiesteho zápasu.

Sledujte online prenos.


1
Peter Tkačenko.

Problémom nie sú ani tak trináste dôchodky ako tie jedenáste a dvanáste.


7
Ministerka kultúry SR Martina Šimkovičová (nominantka SNS), predseda Fondu na podporu umenia (FPU) Matúš Oľha (vľavo) a člen Rady FPU Peter Grutka.

Zamestnanci fondu zvažujú výpovede.


TASR a 1 ďalší 23
reklama
SkryťZatvoriť reklamu