Roman je zvedavý, ako je to s maximálnou povolenou rýchlosťou počas predbiehania.
"Napríklad, ak vozidlo ide mimo mesta 85 km/h a výrazne spomaľuje premávku. Druhé vozidlo ho predbiehe a počas tohto manévru to "vytočí" až na 110 km/h. Následne hneď spomalí na 90-tku a ide ďalej podľa predpisov.
Ako sa to rieši, ak presne v tejto "chúlostivej situácii" ho namerajú policajti? A namerajú ho dokonca v protismere počas predbiehania, ako sa to stalo dokonca aj mne ...
Vodič, ktorí predbieha má v podstate dôvod prekročiť rýchlosť, aby sa skôr dostal pred vozidlo a zaradil sa späť do svojho pruhu. Tu logicky platí, čím skôr vo svojom pruhu, tým lepšie. V takejto situácii určite nikto nepozerá na rýchlomer, aby náhodou neprekročil 90-tku, prípadne tolerovanú stovku."
A ešte otázočka: Ak vozidlo ide mimo mesta 80 - 85 km/h a tvoria sa za ním kolóny, dá sa to považovať za obmedzovanie ostatných účastníkov cestnej premávky?"
Najvyššia dovolená rýchlosť je najvyššia dovolená
Na úvod si treba definovať to, čo mnohí zabúdajú, niekedy aj úmyselne. Najvyššia dovolená rýchlosť a vyplýva to už aj z názvu, určuje, ako najrýchlejšie smie vozidlo ísť. Nevylučuje to však pomalšiu jazdu.
Samozrejme, sú prípady, kedy je určená aj minimálna dovolená rýchlosť, tá by však za normálnych okolností nemala byť vyššia ako tá maximálna.
Zákon o cestnej premávke sa nikde nezaoberá tým, aká je príčina predbiehania. A ani tým, či možno na chvíľu, počas manévru predbiehanie, prekročiť maximálnu povolenú rýchlosť. Z toho vyplýva, že maximálna povolená rýchlosť platí aj počas predbiehania.
Predbiehanie mierne pomalšieho auta
Pozrime sa na situáciu, ktorú spomínal Roman. Počas predbiehacieho manévru prekročil najvyššiu dovolenú rýchlosť, namerala ho polícia a dostal pokutu. Polícia sa v tomto prípade rozhodla správne, pretože Roman prekročil maximálnu povolenú rýchlosť.
Aké by mal Roman možnosti, keby sa rozhodol pre predbiehanie maximálnou povolenou rýchlosťou? Šiel by 90-kou a pomaly by sa zozadu priblížil k inému autu, ktoré by šlo 80-kou. Predbehnúť ho alebo spomaliť na jeho rýchlosť? A ak predbehnúť, tak ako, aby to bolo bezpečné?
Už vieme, že pri prekročení najvyššej dovolenej rýchlosti riskujeme pokutu aj počas predbiehania. V takom prípade by bol predbiehací manéver riskantný, pretože by mohol trvať veľmi dlho. Vodič predbiehajúceho auta by musel mať dostatočný výhľad dopredu, aby si bol istý v tom, že sa mu v protismere neobjaví iné auto.
Čím je rozdiel rýchlostí predbiehajúceho a predbiehaného nižší, o to nebezpečnejší je manéver predbiehania. Nebezpečenstvo sa pritom znižuje v závislosti od toho, do akej vzdialenosti má vodič predbiehajúceho auta vidieť, či je cesta v protismere voľná.
Aké má teda predbiehajúce auto možnosti?
ísť rýchlejšie ako maximálnou povolenou rýchlosťou a riskovať pokutu
ísť maximálnou povolenou rýchlosťou a riskovať nehodu
spomaliť na rýchlosť auta pred ním a dúfať, že časom zrýchli
Tretia možnosť je najbezpečnejšia, aj keď pomalšia ako predchádzajúce dve.
Čo s pomalším autom, za ktorým sa tvoria kolóny
So zvyšujúcim sa rizikom nehody počas predbiehania rastie vo vodičoch, ktorí chcú predbiehať, nervozita z pomalších áut pred nimi. Vtedy sa začína "hromženie" na pomalých a zdôvodňuje sa to zvyčajne tým, že zavadzajú.
§ 4, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(2) Vodič nesmie
j) prekážať v jazde rýchlejšie idúcim vozidlám a obmedzovať plynulosť cestnej premávky,
Pomalšie auto skutočne nesmie prekážať rýchlejším a obmedzovať plynulosť cestnej premávky. Zároveň však platí, že vodič má prispôsobiť rýchlosť jazdy svojim schopnostiam a ďalším veciam a javom.
§ 16, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) Vodič je povinný rýchlosť jazdy prispôsobiť najmä svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla a nákladu, poveternostným podmienkam, stavu a povahe vozovky a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať. Vodič smie jazdiť len primeranou rýchlosťou, aby bol schopný zastaviť vozidlo na vzdialenosť, na ktorú má rozhľad.
V tomto kontexte musí pomalšie idúce auto pustiť pred seba rýchlejšie, jeho vodič však nesmie ohroziť bezpečnosť cestnej premávky. Neznamená to však, že pomalšie auto musí zvýšiť rýchlosť.
Nezabúdajte na to, že agresivita za volantom je najlepšou cestou k dopravnej nehode. Tolerancia, či už zo strany rýchlych alebo pomalých pomôže oveľa viac, ako hnev a nebezpečné manévre na cestách. Ideálne by bolo, ak by sa to dialo v rámci dopravných predpisov, ktoré sú tu na to, aby čo najlepšie zorganizovali premávke s minimálnym rizikom nehody.
Predchádzanie v tuneli
Na záver ešte jedna otázka od Františka z Bratislavy:
"Chcel by som sa opýtať, či je zakázané predchádzanie v tuneli. Myslím konkrétne predchádzanie v bratislavskom tuneli Sitina (teda v tuneli s jednosmernou premávkou). Zároveň si myslím, že je to dosť častá otázka a problém viacerých vodičov.
Ja osobne som nenašiel žiadny zákaz pri čítaní vyhlášky, avšak viacero vodičov ma upozornilo na opak. Na moju otázku, odkiaľ majú informacie o zákaze, títo nevedeli odpovedať."
Zákon o cestnej premávke nezakazuje predchádzanie v tuneli, keďže z tohto pohľadu je cesta v tuneli ako každá iná. Zakazuje sa tam však otáčanie, cúvanie, zastavenie a státie.
Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, dopravné priestupky, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?
Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.