BRATISLAVA. Automobilka Chevrolet so starými modelmi Lacetti a Nubira čakala na nové auto ako na spasenie. Zlatému plus chýbalo moderné auto schopné zaujať v Európe. Spojením síl pred posledným výdychom koncernu GM vznikol na prvý pohľad moderný sedan Cruze. Dizajn prednej masky zapadá do rodiny a zároveň prináša tvarovú pestrosť.
Udrie po väzoch
Z užívateľského hľadiska je podstatne ľahšie nastupovanie, dobre prístupné otváranie kapoty a praktický predný nárazník. Veko kufra sa ľahko otvára, ale aj zatvára. Teda stačí, ak poriadne fúkne vietor a človek zohnutý nad batožinovým priestorom dostane po väzoch. Cruze nepredstavuje dizajnovú revolúciu, ale ranu istoty do čierneho. Vieme to podľa toho, že tradiční majitelia Octavie 1,9 TDI ostrili na Cruze už z diaľky.
Voči vypracovaniu interiéru a detailom nemožno mať výhrady, najmä ak mnohé z nich nájdete v Insignii. |
Veľa batožiny aj miesta
Batožinový priestor nedáva nič viac, ani menej, ako môže sedan poskytnúť. Objem 450 l je veľký a vstupný otvor primeraný. Väčší nadštandard v porovnaní s konkurenciou poskytuje miesto na zadných sedadlách. Tým, že nie sú výrazne tvarované, vzadu obsedia aj traja. Akurát nastupovanie môže mierne obmedziť zvažujúca sa strecha a tomu zodpovedajúci otvor zadných dverí.
Batožinový priestor má výhody aj nevýhody sedanu. |
Posed šoféra aj nastupovanie do auta zodpovedá používaniu v meste, aj na dlhších trasách. Desiate nastupovanie a vystupovanie v tom istom dni jednoducho neotravuje. Svoj podiel na dobrom pocite z vnútorného priestoru má vykrojená prístrojová doska, plynule dizajnovo prepojená s dverami.
Prevláda jednoduchosť
Niektoré veci prístrojového panela lemované chrómovými doplnkami sa môžu zdať prezdobené, ale v princípe vládne medzi ovládacími prvkami poriadok. Volant má na rozdiel od iných konkurentov príjemné valčekové ovládače a rovnako jednoducho a príjemne sa ovláda rádio s detekciou rádiotextu. So zelenou na displejoch korešponduje zelené podsvietenie prístrojového panela.
Ovládanie na volante pomocou rolovacích valčekov je v tomto prípade zvládnuté dobre, na rozdiel od podobného systému v autách skupiny Volkswagen. |
Z pozície šoféra by mohol byť presnejší chod radiacej páky. Ostatné prvky sa núkajú do ruky a pohľad na stredovú konzolu poteší. Chevrolet odviedol v interiéri a tvorbe odkladacích priestorov vo dverách dobrú prácu. Vďaka príchodu novej Astry nezanedbal ani podvozok.
Astra musí dať viac
Jazdné vlastnosti sú vzhľadom na očakávania a kategóriu cenovo prístupného sedanu milým prekvapením. Najmä dlhší zadný previs nerozkmitáva auto a ak aj vypínateľné ESP zasiahne strmo, ale včas. Páčilo sa nám pokojné správanie auta , ktoré sa nerozkolíše, ale ani neletí predkom von, ak šofér spanikári a brzdí uprostred zákruty. Od Astry budeme čakať ešte precíznejší podvozok, ale vzhľadom na Chevrolet je to paráda. V zápisníku sa nám objavila poznámka o príliš citlivom ABS na blatom zašpinenej ceste.
Prístroje v troch rúrkach sú dnes moderné a aj v tomto prípade zaujímavo zvládnuté . Na náš vkus trochu pestré. |
Konkuruje Octavii
Počas celého testu muselo Cruze čeliť podvedomému porovnávaniu s Octaviou. Ak by v niektorých detailoch vyšla Octavia ako auto s kvalitnejšími materiálmi, tak podvozok Cruze s rázvorom dlhším o desať centimetrov ponúkne viac. Viac komfortu, viac istoty v tiahlej zákrute a lepšiu elimináciu hmotnosti dlhého zadku. Mechanika podvozka je s elektronikou a ovládacími prvkami zladená lepšie ako v prípade motora.
Prehľadný displej s potrebnými údajmi v “staro-kalkulačkovej” zelenej. |
Tekvica vo vode
K najvyššiemu stupňu vybavenia testovaného auta patril naftový dvojliter VCDi naladený na výkon 110 kW (150 koní). Netreba sa nechať negatívne ovplyvniť prvým dojmom z naštartovania studeného motora a reakcií a radšej hľadať pozitíva. Napríklad prehliadnuť neskoršiu reakciu na plynový pedál a posunutú charakteristiku oproti konkurenčným dieselom.
Motor dokázal jazdiť úsporne a prevažujúce kilometre mimo mesta znížili celkovú spotrebu na 5,9 litra na sto kilometrov. |
S dieselom Chevrolet možno do dvoch tisíc otáčok iba udržiavať rýchlosť na rovine, ale nie zrýchľovať. Šofér má pocit, ako keby plynovým pedálom tlačil tekvicu do vody. Nad dvetisíc otáčkami motor zatiahne a pracuje s radosťou a pri slušnej spotrebe 5,9 litra na sto kilometrov.
Šestku nečakajte
Efekt neskoršej reakcie umocňujú dlhšie rýchlostné stupne päťstupňovej prevodovky a pomerne ťažký stály prevod 3,261. Päťstupňová prevodovka v Škode Octavia 1,9 TDI má prevod 3,39. V kombinácii s dlhšími prevodmi stačia motoru správne otáčky a na jednom rýchlostnom stupni obslúži veľký rýchlostný rozdiel.
Mnohé detaily sú jednoduché. Kým u niektorej luxusnej značky musíte najskôr stlačiť symbol vyhrievania sedadla a potom otočným ovládačom nastaviť intenzitu, v Cruze stačí zapnúť vykurovanie a jeho intenzitu vnútrom ovládača. Prstenec reguluje teplotu. |
Cruze veľmi komfortne predbieha, pretože pred koncom manévru netreba preraďovať. Neslobodno však zabudnúť na správne otáčky, aby krútiaci moment stúpol na svoje maximum 320 Nm. Na papieri a v roku 2009 to na dvojliter nie je veľa, hoci v praxi sa motor tvári, ako by mal 350 Nm.
Šťastný koniec
Úprimne povedané, Chevrolet Cruze môže liečiť predsudky. V skutočnosti je lepší, ako sme čakali a značka Chevrolet môže byť na tento kúsok právom hrdá. Zladenie elektroniky a mechaniky motora si zaslúži v budúcnosti ešte viac pozornosti, lebo dnes nestačí zobrať koncernový motor a buchnúť ho do auta.
Najlepší prístup k údajom palubného počítača medzi kórejskými autami. Dá sa to aj jednoduchšie, ale nemáme výhrady. |
Na škodu by nebolo pár tlmiacich hmôt navyše. Pri hodnotení ceny treba brať do úvahy kvality auta a nie znak na kapote. Potom je suma za základný, aj vydarený testovací model primeraná. Dobrá práca.
SME spokojní | SME nespokojní |
posed za volantom | reakcie motora na plynový pedál |
jednoduché ovládanie | ťah motora až od 2000 otáčok |
jazdné vlastnosti | hluk po naštartovaní |
vnútorný priestor | |
príjemné nastupovanie | |
veľký pokrok značky | |
veľký kufor |
Kupujem - nekupujem |
Cruze radím medzi autá, ktoré sú lepšie, než som čakal. Od kúpy by ma odradilo jedine nastavenie elektronického plynu. Ak by som si mal vybrať medzi Cruze a Octaviou, chcem Chevrolet. Je priestrannejší, s lepším sedením, moderným dizajnom a o desať centimetrov dlhším rázvorom. (Rastislav Chvála) |
Technické parametre - Chverolet Cruze LT
Motor | 2,0 VCDi |
Zdvihový objem (cm3) | 1991 |
Výkon (kw/k) | 110/150 |
Pri otáčkach (ot./min.) | 4000 |
Krútiaci moment (Nm) | 320 |
Pri otáčkach (ot./min) | 2000 |
Emisie CO2 (g/km) | 149 |
Emisná norma | Euro 4 |
Prevodovka | 5-st., man. |
Rozmery | - |
Rázvor náprav (mm) | 2685 |
Dĺžka (mm) | 4597 |
Širka (mm) | 1788 |
Výška (mm) | 1477 |
Pohotovostná hmot (kg) | 1502 |
Objem palivovej nádrže (l) | 60 |
Objem batož. priestoru (l) | 450 |
Prevádzkové hodnoty | - |
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) | 8,7 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 210 |
Spotreba mesto (l/100 km) | 7,0 |
Spotreba mimo mesto (l/100 km) | 4,8 |
Kombinovaná spotreba | 5,6 |
Cena modelu od | 12 750 eur |
Cena verzie od | 16 150 eur |