SME

Testovali sme Toyotu, ktorá prešla Dakar

Sprievodné auto na púštnej rely musí byť odolné ako pretekárske a vybavené bezpečnostnými prvkami. Toyota Hilux v úprave Dakar nepozná prekážky a približuje svet najnáročnejšej automobilovej súťaže sveta. Trocha púštnej atmosféry sme prežili na vlastnej k

Toyota Hilux Dakar pôsobí spredu ako Monster Truck. Vďaka nárazníku ARB a vysokému podvozku.Toyota Hilux Dakar pôsobí spredu ako Monster Truck. Vďaka nárazníku ARB a vysokému podvozku. (Zdroj: Autor)

BRATISLAVA, ŠTRBSKÉ PLESO. Niet krajšieho spojenia knižného a reálneho sveta, než čítať knihu „Dakar - dobrodružství s cejchem smrti" a v tom istom období sadnúť za volant auta, ktoré Dakar prešlo a chystá sa na ďalší.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Večer hltáte v posteli príbehy spísané Janom Říhom a Jaroslavom Jindrom a ráno nastupujete do auta s rámom, pretekárskymi sedačkami, zvyškami piesku a pachom, ktorý má iba rely auto. Navyše na dverách je meno jedného z autorov knihy. Udalosti, ktoré sa stretli úplne nenásilne a náhodne, spájajú auto s knihou a knihu s autom. Dobrodružstvom a túžbou zachraňovať uviaznutých šoférov zaváňala tiež naša jazda v októbrovej snehovej kalamite.

SkryťVypnúť reklamu

Spoznávanie namiesto testu

V princípe nemôžeme jazdu s Hilux Dakar považovať za test, pretože žltá Toyota prešla niečo podstatne ťažšie a dlhšie, než by sme dokázali s ohľadom na šetrenie auta pred januárovým Dakarom vymyslieť. Skôr sme spoznávali auto, ktoré už niečo dokázalo a na priek ťažkým prežitým kilometrom jazdilo bez jediného negatívneho zvuku alebo vibrácie.

91_male_big.jpg

Súčasťou prestavby bolo vloženie bezpečnostného rámu podľa požiadaviek organizátora Dakaru. Ťahané bezšvové oceľové rúry sa zvárajú v ochrannej atmosfére CO2 a v závislosti od miesta majú priemer 45 alebo 40 milimetrov a hrúbku steny 2,5 alebo 2 milimetre.

Na Slovensku Hilux bojoval s množstvom snehu aké na Dakare nestretne. V podstate je jedno, či sneh alebo piesok, na oboch povrchoch si upravené auto doslova bahní. Akurát sme nadobudli pocit, že pri značnom aerodynamickom odpore a širokých kolesách zaborených v snehu by si Hilux Dakar zaslúžil viac, než sériové kone pod kapotou. Napriek tomu, že zmyslom jazdy v teréne nie je rýchlosť, valivý a aerodynamický odpor v snehu sa nám zdali dosť veľké. V tiahlom stúpaní a dvadsať centimetrovom snehu určite.

SkryťVypnúť reklamu

Poctivá štvorkolka

Dnes sú čoraz zriedkavejšie autá s klasickým permanentným pohonom všetkých kolies. Na rozdiel od rôznych elektromechanických spojok, táto štvorkolka je predvídateľná a v istých momentoch zábavnejšia ako tristokoňové športové auto s medzinápravovou spojkou. Hlavne v teréne je dôležitý kontinuálny a nie pulzujúci záber.

92_male_big.jpg

Zmena farby auta na žltú pomocou lepiacej fólie (nalepené sú veľmi pedantne) trvala štyri dni.

Poslúžia každému povrchu okrem ľadu

Asi tretia skúsenosť s pneumatikami BF Goodrich AT v živote presvedčila o ich nízkej hlučnosti na asfalte a naozaj všeobecnom nadaní na sneh, blato a zrejme aj piesok. Jediným slabým miestom je ujazdený mydlový sneh až do fázy ľadu. Pneumatiky vtedy neuplatnia svoj dezén, nemajú lamely a predsa len tvrdšiu zmes. V hlbokom snehu idú fantasticky.

95_male_big.jpg

Na obale veľkého vzduchového filtra sú zvyšky púštneho piesku.

Bezodná nádrž

Niektoré doplnky a časti prestavby si všimnete hneď pri príchode k autu. Masívny nárazník ABR, prídavné hmlové svetlá alebo vysunuté sanie motora Safari Snorkel. Iné doplnky ako diametrálne iný podvozok a sedadlá človek precíti počas jazdy. Niektoré však odhalí až tankovanie.

SkryťVypnúť reklamu

97_male_big.jpg

Keď zasvieti rezerva paliva, treba do plnej nádrže aspoň 130 litrov nafty.

Nečakane dlhý dojazd na jednu nádrž nemá svoj pôvod v nízkej spotrebe ale objeme nádrže. Natankovali sme 100 litrov a stále nebola plná. Bodaj by, keď pred tankovaním svietila rezerva a nádrž Long Ranger má objem 140 litrov. S daným obutím a aerodynamickým odporom sa pod desať litrov Toyota Hilux Dakar nedostane. Na zasnežených cestách a pri radosti z jazdy určite nie.

Interiér dýcha dobrodružstvom

Škrupinové pretekárske sedadlá a bezpečnostné pásy znamenajú úžasné sedenie, výborné spojenie pilota s autom a pevné upnutie v šesťbodových pásoch. Ako v každom súťažnom aute nastupovanie pripomína gymnastické cvičenie. O čo horšie sa cez rám nastupuje o to lepšie sa v aute sedí. Vpredu a tiež na zadných pretekárskych sedadlách umiestneným medzi rámom pozváraným z bezšvových oceľových rúr.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

96_male_big.jpg

Posádka si vzadu veľa komfortu neužije. Okrem iného treba sedieť obkročmo okolo predných pásov.

Hoci ide o sprievodné vozidlo, rám zodpovedá predpisom medzinárodnej automobilovej federácie. Diera po autorádiu je pripravená na montáž satelitnej navigácie a ako v správnom súťažnom aute má spolujazdec vlastný a nezávislý trip master TCounter.

Rozdiel v podvozku

V porovnaní s civilným autom najviac fascinuje vyladený podvozok zvýšený o päť centimetrov a zosilnený prvkami Old Man Emu z Austrálie. Na veľmi vyrovnanej jazde bez zbytočných kmitov karosérie majú veľký podiel tlmiace jednotky a vpredu aj pružiny HP sporting. Ako by to ani nebol Pick Up. Autá tejto kategórie totiž poskakujú na priečnych nerovnostiach ciest ako koza. Hilux Dakar prekonáva jamy a hrbole ako by tam neboli. Škoda, že do rozsiahlej prestavby sériového auta na sprievodné, ktorá trvala päť týždňov a stála približne 27 000 eur, sa nevmestil športový volant.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

93_male_big.jpg

Pneumatiky BF Goodrich All Terrain T/A sú obuté na diskoch Dotz Hammanda.

Vyvoláva úsmev

Ešte jednu zvláštnosť má obrnený Hilux Dakar. Napriek oprávnenému sebavedomiu auta, ktoré dokáže prejsť veľa, Hilux nevyvoláva v šoférovi pocit nadradenosti, iba úsmev a patričnú hrdosť. Keď sa posadíte za volant auta, ktoré niečo dokázalo a má zvyšky piesku na vzduchovom filtri v motore, máte chuť každého previesť a každému o ňom porozprávať. Na ceste si nasadíte vlastné pokojné tempo a v sprievode trojlitrového diesela sa doširoka usmievate. V púšti, tisíce kilometrov od domova to také zábavné nebude, ale tie príbehy ostávajú v aute a my sme ich sprostredkovane nasávali a žili svoj dávny sen o Dakare. Testovaný Hilux Dakar ich prežije v januári na vlastnej koži.

94_male_big.jpg

Ložná plocha bola kvôli hroziacej krádeži v našich podmienkach odstrojená. Inokedy sú tu náhradne pneumatiky a všetko potrebné na cestu. Hilux Dakar so sebou vozí lopaty, špeciálny Hi-Lift zdvihák, vzduchový zdvihák Bushranger a kompresor Viair.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 768
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 461
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 414
  4. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 3 794
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 554
  6. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 361
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 251
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 1 982
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. František Kukura: Vízia upadnutia Slovenska do bezvýznamnosti
  2. Ján Chomík: Blázni
  3. Jozef Foltýn: Netanjahu je vojnový zločinec, terorista a fašista v jednej osobe
  4. Anna Miľanová: Myslím, mladí ľudia myslia kriticky, ale sú nepochopení, neakceptovaní
  5. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  6. Jaroslav Furman: Ospravedlnenie
  7. Patrik Benčík: Denník advokáta: 6x rozvod manželstva sui generis (svojho druhu)
  8. Ján Karas: Keď sa kloníme nízko: Mlčanie, ktoré súhlasí so zradou vlastného vedomia
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 27 850
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 145
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 431
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 247
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 787
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 111
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 967
  8. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 6 224
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu