SME

Mini so zvukom osemvalca

Zvuk auta prispôsobený štýlu jazdy a nálade vodiča sa stáva realitou. Je jedno, či pod kapotou budete mať slabú a zvukovo nevýraznú jednaštvorku, v interiéri vám môže znieť ako veľkoobjemový osemvalec.

Zvuk motora sa prepína tlačidlami na klávesnici pripevnenej o palubnú dosku. „Tónina a charakter melódie“ sa dá meniť aj počas jazdy.Zvuk motora sa prepína tlačidlami na klávesnici pripevnenej o palubnú dosku. „Tónina a charakter melódie“ sa dá meniť aj počas jazdy. (Zdroj: BMW)

Dizajn zvuku je len jednou z technológii, ktorá poodhaľuje dvere do budúcnosti automobilky BMW. V rámci dvojdňového workshopu pod názvom„dní inovácii“ sme videli a počuli toho podstatne viac. Pohľad do zákulisia jednotlivých vývojových oddelení nemeckej automobilky vám budeme servírovať postupne. Začíname prototypom modelu Mini Cooper S, v ktorom sme si počas jazdy tlačidlami prepínali zvuk motora. Na výber bola ostrá pretekárska „atmosféra“, nádherný bavorský radový šesťvalec aj V8 motor.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Reakcie na pohyby akcelerátora sú dokonalé

Active Sound Design, ako BMW nazýva tento systém, prináša nový akustický zážitok. Podľa Nemcov má veľmi silný potenciál v emocionalizovaní jazdy a individualizovaní auta podľa predstáv majiteľa. Za všetkým je zvukový generátor, ktorý nemá žiadnu spojitosť s mechanickými časťami (motor alebo výfuk). Všetko sa ovláda elektronicky, interaktívne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Reakcie generátora na stláčanie akcelerátora sú veľmi reálne. Zvuk reaguje na vodiča, tlak vyvíjaný na akcelerátor a rýchlosť. Keby som dopredu nevedel, že v aute je elektronicky systém vyrábajúci zvuk športovo ladeného motora a výfukového potrubia na niekoľko spôsobov, uveril by som, že nesedím v normálnom S-kovom MINI, ale v drobcovi nadopovanom ostrými stereoidmi. Neuveriteľne reálne znie dokonca aj štartovanie a zhasnutie motora.

Vyberte si podľa štýlu jazdy a nálady

Na to, aby ste si zážitok pri rôznych štýloch jazdy patrične akusticky podfarbili, vám stačí prídavný panel na palubnej doske so štyrmi tlačidlami. Podľa nálady si potom môžete prepínať medzi zvukom klasického radového šesťvalca, upraveného motora s ostrou vačkou alebo osemvalcom - v závislosti od toho či sa pôjdete vyblázniť do serpentín alebo sa budete presúvať po meste.

SkryťVypnúť reklamu

Bublanie osemvalca sa hodí skôr do mesta, kde sa jazdí pomaly a na nízkych otáčkach. K športovej jazde zase viac pasuje agresívnejší zvuk, spôsobujúci zimomriavky na tele už po prvom pridaní plynu. V tomto prípade sa dá ešte zvoliť, či má znieť agresívnejšie v stredných alebo vysokých otáčkach.

Nič pre exhibicionistov

Auto, ktoré som skúšal, ponúkalo štyri rôzne odtiene športovo ladeného zvuku. O tom, či do sériovej výroby sa dostanú všetky štyri alebo len dva zvuky a hlavne do ktorých modelov, nie je ešte rozhodnuté. Inžinieri aj na nás novinároch len mapovali ako sa nám jednotlivé zvuky pozdávajú, prípadne ktoré by sme skombinovali. Všetko sa musí nastaviť s ohľadom na cenu a cieľovú skupinu.

BMW považuje tento systém za oveľa výhodnejší, než klasický tuning výfukového potrubia a to z viacerých dôvodov. V prvom rade preto, že vznikajúci zvuk prúdi do kabíny cez reproduktory a počujú ho iba cestujúci v aute. Zvonka znie ako klasické S-kové MINI a zbytočne neohlučuje ulicu. Za ďalšie, keď vodič bude mať toho plné zuby a bude chcieť jazdiť potichu ako v sériovom aute, môže tento systém vypnúť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja
  2. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  3. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  4. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  5. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  6. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  7. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  8. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  1. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja
  2. Rady pre začínajúcich podnikateľov: na čo nezabudnúť pri štarte
  3. Filantropia slovenských milionárov s tichým vplyvom
  4. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  5. LESY SR otvorili novú predajňu Lesníckych pochúťok
  6. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  7. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  8. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  1. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 12 658
  2. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život 6 508
  3. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr 6 363
  4. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť 5 736
  5. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok. 5 453
  6. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku 4 556
  7. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť 2 890
  8. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri 2 093
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (24. - 30.10.1925)
  2. Branislav Hláčik: EU nedokáže ani len zrušiť striedanie času
  3. Roman Kebísek: Timravinu novelu Hrdinovia uhorské úrady scenzurovali. Rukopis je nezvestný
  4. Ján Valchár: Čo to, čo to? Žeby ďalšia rafinéria?
  5. Věra Tepličková: Aj ja som za bundy alebo Ako Glück riešil, riešil, až vyriešil kriminalitu
  6. Ivan Čáni: Keď sa Blaha naparuje v Europarlamente pred „vypredaným“ hľadiskom.
  7. Juraj Sališ: Klasický dôchodcovský systém nie je nič iné ako šikovný podvod.
  8. Radko Mačuha: Skúsme pochopiť Slovensko.
  1. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika! 13 115
  2. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou? 12 843
  3. Rado Surovka: Prečo Fico vyhrá voľby v r.2027. 10 538
  4. Ivan Čáni: Súdruh Blaha nie je rozhodne žiadne neviniatko, ale toto si ani on nezaslúži. 9 432
  5. Veronika Michalčíková: S KST na neprístupných miestach Belianskych Tatier. Sú to celkom fajn ľudia 5 125
  6. Ján Valchár: Palivová kríza v Rusku bujnie 5 043
  7. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský? 4 947
  8. Angelika Herčková: V sociálnych službách nás majú za handry nielen vládni predstavitelia, ale aj rodinní príbuzní? 4 420
  1. Roman Kebísek: Timravinu novelu Hrdinovia uhorské úrady scenzurovali. Rukopis je nezvestný
  2. Věra Tepličková: Aj ja som za bundy alebo Ako Glück riešil, riešil, až vyriešil kriminalitu
  3. Radko Mačuha: Skúsme pochopiť Slovensko.
  4. Dušan Koniar: Ak je Únia v prdeli, kto je tá šťastná mrľa z nej trčiaca?
  5. Marcel Rebro: Pošli Vianoce deťom do ostreľovaného mesta
  6. Roman Kebísek: Ako sa správa stoický filozof? Marcus Aurelius o tom písal pri Hrone
  7. Dušan Koniar: Trnafský Kazisvet, náš agilný sused zo spoločného dvora
  8. Radko Mačuha: Leninovec Blaha sa rozčuluje nad stratou sochy Čulena.
SkryťZatvoriť reklamu