SME

Mini so zvukom osemvalca

Zvuk auta prispôsobený štýlu jazdy a nálade vodiča sa stáva realitou. Je jedno, či pod kapotou budete mať slabú a zvukovo nevýraznú jednaštvorku, v interiéri vám môže znieť ako veľkoobjemový osemvalec.

Zvuk motora sa prepína tlačidlami na klávesnici pripevnenej o palubnú dosku. „Tónina a charakter melódie“ sa dá meniť aj počas jazdy.Zvuk motora sa prepína tlačidlami na klávesnici pripevnenej o palubnú dosku. „Tónina a charakter melódie“ sa dá meniť aj počas jazdy. (Zdroj: BMW)

Dizajn zvuku je len jednou z technológii, ktorá poodhaľuje dvere do budúcnosti automobilky BMW. V rámci dvojdňového workshopu pod názvom„dní inovácii“ sme videli a počuli toho podstatne viac. Pohľad do zákulisia jednotlivých vývojových oddelení nemeckej automobilky vám budeme servírovať postupne. Začíname prototypom modelu Mini Cooper S, v ktorom sme si počas jazdy tlačidlami prepínali zvuk motora. Na výber bola ostrá pretekárska „atmosféra“, nádherný bavorský radový šesťvalec aj V8 motor.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Reakcie na pohyby akcelerátora sú dokonalé

Active Sound Design, ako BMW nazýva tento systém, prináša nový akustický zážitok. Podľa Nemcov má veľmi silný potenciál v emocionalizovaní jazdy a individualizovaní auta podľa predstáv majiteľa. Za všetkým je zvukový generátor, ktorý nemá žiadnu spojitosť s mechanickými časťami (motor alebo výfuk). Všetko sa ovláda elektronicky, interaktívne.

SkryťVypnúť reklamu

Reakcie generátora na stláčanie akcelerátora sú veľmi reálne. Zvuk reaguje na vodiča, tlak vyvíjaný na akcelerátor a rýchlosť. Keby som dopredu nevedel, že v aute je elektronicky systém vyrábajúci zvuk športovo ladeného motora a výfukového potrubia na niekoľko spôsobov, uveril by som, že nesedím v normálnom S-kovom MINI, ale v drobcovi nadopovanom ostrými stereoidmi. Neuveriteľne reálne znie dokonca aj štartovanie a zhasnutie motora.

Vyberte si podľa štýlu jazdy a nálady

Na to, aby ste si zážitok pri rôznych štýloch jazdy patrične akusticky podfarbili, vám stačí prídavný panel na palubnej doske so štyrmi tlačidlami. Podľa nálady si potom môžete prepínať medzi zvukom klasického radového šesťvalca, upraveného motora s ostrou vačkou alebo osemvalcom - v závislosti od toho či sa pôjdete vyblázniť do serpentín alebo sa budete presúvať po meste.

SkryťVypnúť reklamu

Bublanie osemvalca sa hodí skôr do mesta, kde sa jazdí pomaly a na nízkych otáčkach. K športovej jazde zase viac pasuje agresívnejší zvuk, spôsobujúci zimomriavky na tele už po prvom pridaní plynu. V tomto prípade sa dá ešte zvoliť, či má znieť agresívnejšie v stredných alebo vysokých otáčkach.

Nič pre exhibicionistov

Auto, ktoré som skúšal, ponúkalo štyri rôzne odtiene športovo ladeného zvuku. O tom, či do sériovej výroby sa dostanú všetky štyri alebo len dva zvuky a hlavne do ktorých modelov, nie je ešte rozhodnuté. Inžinieri aj na nás novinároch len mapovali ako sa nám jednotlivé zvuky pozdávajú, prípadne ktoré by sme skombinovali. Všetko sa musí nastaviť s ohľadom na cenu a cieľovú skupinu.

BMW považuje tento systém za oveľa výhodnejší, než klasický tuning výfukového potrubia a to z viacerých dôvodov. V prvom rade preto, že vznikajúci zvuk prúdi do kabíny cez reproduktory a počujú ho iba cestujúci v aute. Zvonka znie ako klasické S-kové MINI a zbytočne neohlučuje ulicu. Za ďalšie, keď vodič bude mať toho plné zuby a bude chcieť jazdiť potichu ako v sériovom aute, môže tento systém vypnúť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  2. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  3. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  4. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  5. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  6. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  7. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  8. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  1. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  2. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Šetrite náklady s elektromobilom
  3. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  4. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce
  5. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  6. Hudba, smiech a festival plný vody: Liptov čaká rozlúčka s letom
  7. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  8. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  1. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 12 193
  2. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce 5 068
  3. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 4 903
  4. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 4 577
  5. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 2 978
  6. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 2 462
  7. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky? 1 925
  8. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 1 622
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Jozef Varga: 13.dôchodok konsolidáciou zaplatíme všetci
  2. Viktor Pamula: Židovský kódex a paralely dneška
  3. Zuzana Kučminová: Čo vy na to, pán Jung?
  4. Radko Mačuha: Chránime Slovanov, sme Brat za Brata.
  5. Ján Valchár: Zaujímavé fakty okolo ruskej ropy.
  6. Peter Vernarec: Kúpa nehnuteľnosti a vecné bremená: Ako ich odhaliť a vyriešiť
  7. Ľuboš Vodička: Sex, sny a Freud vo Viedni
  8. Jan Pražák: Ty bys mi vážně udělal takovej podraz?
  1. Radoslav Záhumenský: Skrytý hrad na Slovensku, ktorý väčšina ľudí nikdy nenavštívi 58 858
  2. Michal Porubän: Otvorený list vedeniu Slovenskej akadémie vied 23 158
  3. Monika Albertiová: Balím kufre! Tu sa nedá žiť a minimálna mzda? Na smiech! 22 689
  4. Ivan Mlynár: Rozhovor medzi Robertom Ficom a Ursulou von der Leyen, ktorý sa nikdy neuskutočnil. 8 135
  5. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok. 7 778
  6. Martin Fronk: Druhá Gaderská dolina? Objavte skrytý tiesňavový klenot v Kremnických vrchoch! 7 601
  7. Martin Kresák: Minimálna mzda 915 €: v Bratislave pohoda, v Gelnici pohroma 7 290
  8. Ján Bilohuščin: "Svetu vládnu starí kreténi" 5 337
  1. Radko Mačuha: Chránime Slovanov, sme Brat za Brata.
  2. Marcel Rebro: Druhý život obrancov zo 106. bataliónu
  3. Věra Tepličková: Vláda prstom: ty-ty-ty a Šaško robí audity
  4. Marcel Rebro: Rusko: veľmoc latrín a tankodrómov
  5. Radko Mačuha: Sťahovanie kostola pod dúhovou vlajkou.
  6. Marcel Rebro: Slovenská veda: halušky s bryndzou, ortéza a analýza DNA
  7. Marcel Rebro: Máša, melón a plyšová opica
  8. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa. V srdci Slovenska.
SkryťZatvoriť reklamu