SME

Land Rover tiež zažil novembrovú revolúciu 1989

Ani jeden model značky Land Rover nemal toľko univerzálnych podôb ako Discovery. Zaujímavosti z dvadsaťročnej histórie sú rovnako pestré ako život modelu Discovery.

Discovery sa často spája s legendárnymi súťažami Camel Trophy, ktoré boli pre značku obrovskou reklamou. Niekde sa predávali špeciálne edície Camel Trophy.Discovery sa často spája s legendárnymi súťažami Camel Trophy, ktoré boli pre značku obrovskou reklamou. Niekde sa predávali špeciálne edície Camel Trophy. (Zdroj: Land Rover)

BRATISLAVA. Pred dvadsiatimi rokmi, konkrétne 16. novembra 1989 vyrástol po boku úžitkového Land Roveru Defender a luxusného modelu Range Rover nový Discovery.

Vozidlo, ktoré tvorilo prienik oboch automobilov v oblasti úžitku, priechodnosti terénom, ale tiež v komforte prepravy. Celosvetový predaj modelu Discovery nedávno prekročil hranicu 900.000 kusov. Krátko po uvedení štvrtej generácie modelu Discovery značka oslavuje dvadsiate výročie výnimočného terénneho auta.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Discovery chceli do mesta Terénny Discovery už na začiatku výroby vybavili prvkami, ktoré preferovali mestskí zákazníci. V podstate už pred dvadsiatimi rokmi sa formovala skupina ľudí, ktorá nepoužívala terénne auto na každodennú prácu v teréne, ale bežné jazdenie. Terén sa dostal k slovu iba pri poľovačkách alebo športe. Od roku 1994 boli najdrahšie verzie Discovery vybavené koženým čalúnením sedadiel a drevenými obkladmi interiéru.

SkryťVypnúť reklamu

Skúšky s tromi dverami Prvý Discovery v roku 1989 mal trojdverovú karosériu, v roku 1990 nasledovala na podvozku s rovnakým rázvorom päťdverová karoséria, vhodnejšia pre rodiny s deťmi. Z druhej generácie Discovery vznikol tiež prototyp s trojdverovou karosériou, no trh si jednoznačne žiadal päťdverovú karosériu a tak sa trojdverový Discovery druhej generácie nikdy nedostal do sériovej výroby. V roku 1993 oddelenie Land Rover Special Vehicles použilo trojdverovú karosériu na vytvorenie dodávkovej verzie Discovery Commercial.

Dominovala klíma a bočné nálepky Bočné nálepky na karosérii originálnych trojdverových modelov Discovery boli koncom 80. rokoch dvadsiateho storočia veľmi módne. V roku 1992 sa grafika nálepky zmenila, ale po roku 1994 bola úplne zrušená v súvislosti so zmenami v automobilovej móde. Druhá generácia modelu Discovery, predstavená v roku 1998 priniesla novú a inteligentnú klimatizačnú sústavu.

SkryťVypnúť reklamu

Stupňovitá strecha ostala Discovery si zachoval svoju charakteristickú líniu dizajnu počas všetkých štyroch generácií. Jemný stupienok v línii strechy aktuálneho Discovery 4 bol typickým vizuálnym prvkom modelu Discovery prvej generácie, kde zvýšená časť strechy bola nevyhnutná na dosiahnutie potrebnej vnútornej výšky kabíny nad posledným radom sedadiel.

Dostal svetlá z dodávky Discovery prvej generácie mal predné reflektory zo skriňovej dodávky Rover a zadné svetlá z kombi Austin Maestro. Prvé exempláre mali na zadných svetlách ešte logo Austin-Rover. S nábehom riadnej výroby niesli už oválne logo Land Rover.

Zberatelia hľadajú plecniak Jedným z prvkov príslušenstva pre Discovery prvej generácie bol plecniak z látky poťahov sedadiel, ktorý sa dal pripevniť na stredovú konzolu. Tento doplnok je dnes vyhľadávanou zberateľskou raritou.

SkryťVypnúť reklamu

Dnes jazdí na vankúšoch Prvé dve generácie Discovery mali pevné nápravy s vinutými pružinami - no špičkové verzie druhej generácie už boli vybavené pneumatickým pružením zadnej nápravy so samočinným vyrovnávaním výšky. Tretia a štvrtá generácia majú pneumatické pruženie ako samozrejmosť.

Najdlhší Discovery prvej generácie, vyrábaný v závode Land Rover, mal rázvor 116 palcov (295 cm) a bol konštruovaný ako sanitka pre službu rýchlej lekárskej pomoci.

Existoval pod značkou Honda V rokoch 1994 a 1996 sa Discovery predával v Japonsku pod označením Honda Crossroad. V tom čase bola značka Honda kooperačným partnerom Rover Group. Honda Crossroad sa s výnimkou loga nijako nelíšila od štandardného Discovery.

Vyšiel z počítača Discovery bol prvým modelom značky Land Rover, pri ktorom sa naplno využila technológia konštruovania na počítači CAD. Pred vyrobením prvých prototypov a lisovacích nástrojov bola karoséria Discovery kompletne vymodelovaná v CAD. Aj celý interiér bol navrhnutý využitím metód CAD.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Produkcia Land Rover Discovery v číslach

generácia

roky vo výrobe

počet kusov

prvá

deväť

392 443

druhá

šesť

278 570

tretia

päť

220 057

Autor: rch, Land Rover

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta
  2. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť
  3. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina
  4. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu
  5. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne
  6. Ikonické hororové postavy, ktoré ťa budú strašiť tento Halloween
  7. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie
  8. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie
  1. Neuhádol ani jedno číslo a predsa vyhral 100 000 eur
  2. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina
  3. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu
  4. Pranie a sušenie, ktoré ladí s vaším domovom
  5. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť
  6. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne
  7. Ikonické hororové postavy, ktoré ťa budú strašiť tento Halloween
  8. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie
  1. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie 9 983
  2. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 9 668
  3. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina 3 655
  4. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov 3 487
  5. Kto nás naozaj zadlžil a prečo Slovákom siahajú na výplaty? 3 433
  6. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne 3 218
  7. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta 3 211
  8. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt 2 583
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martina Paulenová: Tá, čo nosí v bežeckom batohu fonendoskop
  2. ASEKOL SK: Medzinárodný deň elektroodpadu ako riešenie na otázku: kam s tou nefunkčnou elektronikou?
  3. Milan Removčík: Slanské vrchy a opálové bane
  4. Jolana Čuláková: Hancko ukázal, ako má vyzerať správny chlap. Takého futbalistu ešte Slovensko nemalo.
  5. Branislav Hláčik: Komando Tiger - Kapitola 12
  6. Irena Šimuneková: Hrad Dobrá Voda, tichý strážca Malých Karpát
  7. Ján Košč: Odbory a „kauza pohára vína“: Ako vznikla legenda o tajných rokovaniach
  8. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: Prečo nepodliehať panike a chamtivosti (aj v druhom pilieri)
  1. Rastislav Puchala: Konečne dobrá správa o slovenskej ekonomike a spoločnosti vôbec 33 668
  2. Ivan Čáni: „Matovič, Lipšic a Naď už dávno mali sedieť v base.“ 16 054
  3. Jozef Černek: André Rieu – muž, umelec, megaloman, otec. Kráľ gýču. Alebo človek, ktorý spravil vážnu hudbu zábavnou. 12 267
  4. Elena Antalová: Do Šaštína kolenačky, ale pohár vody Mikloškovi..? 9 243
  5. Ján Valchár: Ukrajinská vojna sa presunula na Sibír 6 489
  6. Ján Valchár: Niet dňa bez rafinérie (alebo Pray for Hatatitla!) 5 626
  7. Jozef Maťaše: Toto si Martin Benka nezaslúži! 5 612
  8. Miroslav Daniš: Dymová clona Oskar Rósza 4 653
  1. Radko Mačuha: "Najväčšia hrozba pre EU nieje Rusko".
  2. Post Bellum SK: Samizdat – symbol vzdoru v čase neslobody
  3. Marcel Rebro: Keď vojna vezme manžela a otca, hory pomáhajú nájsť nádej
  4. Anna Brawne: Pán Pellegrini, že vám tá nenávisť voči LGBTI+ Ľuďom nevadila, keď ste podpisovali tú Ústavu..
  5. Věra Tepličková: Šťastný Deň starých rodičov
  6. Radko Mačuha: Ako som prestal byť rusofilom.
  7. Dušan Koniar: V piatok sa Fico opýtal, v nedeľu uplynú tri roky, čo odpoveď pozná
  8. Věra Tepličková: Náhoda je blbec alebo Z čista jasna, nikde nič, a tu zrazu... Hajnovič
SkryťZatvoriť reklamu