SME

Na prvý pohľad si jazdu na CNG ani nevšimnete. Peňaženka áno

Testoval som jazdu na CNG pohon. Najprv som jazdil ulicami Bratislavy, no na druhý deň som sa vydal do Terchovej. Viete, koľko sa dá ušetriť jazdou na zemný plyn?

(Zdroj: Rastislav Oravec)

Mal som k dispozícii vozidlo na CNG pohon. CNG znamená stlačený zemný plyn (CNG=compressed natural gas). Prišiel som do SPP, kde mi ho požičali na pár dní.

Išlo o automobil značky Mercedes Benz triedy B - NGT. Mal benzínový motor s výkonom 116 koní a originál úpravu od výrobcu na pohon zemným plynom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

  • Cena - Mercedes Benz, B s výkonom 116 koní iba na benzín: 24 663 eur (743 000 Sk)
  • Cena - Mercedes Benz, B s výkonom 116 koní na benzín + CNG: 28 215 eur (850 000 Sk)

V tomto prípade sú teda zriaďovacie náklady pri kombinovanom pohone benzín/CNG o 3 553 eur (107 000 Sk) vyššie.

SkryťVypnúť reklamu

Vozidlo som dostal s plnými nádržami palív - benzínu aj CNG. Palivová nádrž na benzín je plnohodnotná a vďaka nej má auto dojazd približne 700 km. Výrobca udáva dojazd na plnú nádrž plynu približne 300 km. Prvým plusom pre tento automobil je za zvýšený celkový dojazd vozidla.

Cesta autom

Najprv som jazdil ulicami Bratislavy a prešiel som na CNG prvých približne 50 km. Na druhý deň som sa vydal do Terchovej. Celkovo som na plnú nádrž CNG prešiel 280 km. Len čo sa toto palivo minulo, automobil bez kompikácií alebo nutnosti zasahovať do obsluhy, automaticky prepol na benzínový pohon.

Cestu som si samozrejme plánoval. Podľa zoznamu čerpacích staníc, ktorých je žiaľ na Slovensku veľmi málo, som vedel, že cesta naspäť bude asi iba na benzínový pohon. V Žiline síce čerpacia stanica pre CNG je, ale to musíte mať oprávnenie na obsluhu takejto stanice, pretože sa jedná o samoobslužnú ČS.

SkryťVypnúť reklamu

Napriek tomu, že takéto oprávnenie nemám, skúsil som to. Ochota dopravného oddelenia SPP bola, natakovať chceli, ale zistili sme že nemám čip. Ide o bezhotovostný systém, niečo ako tankovacie karty na iných ČS.

03.jpg

Cesta späť teda podľa predpokladov pokračovala už len na benzín. A tak som aspoň mohol porovnať správanie sa automobilu na benzínový pohon a na CNG pohon. Okrem toho, že z výfuku šlo o trochu viac dymu, som nespozoroval žiadne iné zmeny. Výkon automobilu bol, myslím si, nezmenený.

Neskôr, po návrate do Bratislavy som dotankoval CNG palivo v Jurajovom dvore, kde je ČS s obsluhou a moje testovanie mohlo pokračovať opäť jazdou na CNG.

Pozrite si aktuálnu cenu CNG, ktorá sa udáva v eurách za kilogram

Porovanie nákladov na cestu Bratislava - Terchová na CNG a na benzín

  • celkový počet najazdených km: 620 km
  • celkový počet najazdených km na CNG: 330 km
  • celkový počet najazdených km na benzín: 290 km
  • priemerná spotreba CNG: 5 kg na 100km
  • priemerná spotreba benzínu: 7,9 litra na 100km
  • vzdialnenosť 219 km na benzín pri danej spotrebe benzínu: 20,35 Eur
  • vzdialnenosť 219 km na benzín pri danej spotrebe CNG: 9,2 Eur

Použitie CNG pohonu pri vozidle, ktoré som mal požičané, predstavuje až 54,79% úsporu nákladov na palivo.

SkryťVypnúť reklamu

Ak napríklad ročne najazdíte 20 tisíc km, ušetríte približne 870 eur. To znamená, že počiatočné zvýšené náklady na kúpu automobilu sa vám vrátia približne za 4 roky za predpokladu, že budete stále jazdiť na CNG pohon. To je však na Slovensku, vzhľadom k aktuálnej hustote sieti týchto púmp, takmer nemožné.

Záverečné zhodnotenie

+ zvýšený dojazd automobilu
+ nízke náklady na palivo
+ integrovaná nádrž výrobcom, pod jedným vekom sú otvory pre obe nádrže
+ prehľadné ukazovatele stavu nápní v nádrži
+ automatické riadenie a prepínanie používania paliva

- veľmi malá sieť čerpacích staníc na CNG na Slovensku
- vyššie náklady pri kúpe automobilu aj na CNG pohon

Autor: Rastislav Oravec

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  2. Plátené tašky a opakované použitie
  3. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  5. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  6. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  7. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  1. Podpora projektov, ktoré učia ľudí postaviť sa za seba
  2. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  3. Nela Pocisková: Dovolím si už robiť chyby a nevyčítať si to
  4. Plátené tašky a opakované použitie
  5. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  6. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  7. Nespoliehajú sa na štát, ale na vlastné sily
  8. Digitálna bezpečnosť opäť v centre pozornosti
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 8 058
  2. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 5 511
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 267
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 3 981
  5. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 715
  6. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 2 947
  7. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 2 203
  8. Nová predajňa PLANEO v Spišskej Novej Vsi 2 095
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Matúš Grznár: Prosperujúci domov kdekoľvek na Slovensku – píše sa rok 2053
  2. Marek Strapko: Pellegrini zmaril referendum!!!
  3. Martin Turčan: Prečo rušia práve 17. November?!
  4. Milan Polician: Cena za nesprávne rozhodnutie môže byť krutá
  5. Andrii Bashlak: Ako si z AI spraviť užitočného osobného poradcu – krok za krokom
  6. Ondřej Havelka: Unikum arabského křesťanství. Fascinující teologické směry i stanoví biskupové
  7. Martin Pollák: Machalatello
  8. Dagmar Szabó: Prípad krivého obvinenia zo sexuálneho zneužívania: Keď pravda vyjde najavo neskoro
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 43 293
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 20 449
  3. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 636
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 386
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 524
  6. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 9 611
  7. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 6 188
  8. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 780
  1. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  2. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  3. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  4. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  5. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  6. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  7. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
  8. Věra Tepličková: Šok v Levoči
reklama
SkryťZatvoriť reklamu