SME

Kde dať v aute navigáciu, aby z toho nebola pokuta

Cesta do pekla býva dláždená dobrými úmyslami. Toto príslovie by si mal uvedomiť aj zákonodarca, ktorý síce zakázal umiestniť navigáciu do zorného poľa vodiča, no nepovedal, kde to je.

Kde si majú vodiči umiestniť navigačný prístroj, aby im za to nehrozila pokuta alebo dopravná nehoda?Kde si majú vodiči umiestniť navigačný prístroj, aby im za to nehrozila pokuta alebo dopravná nehoda? (Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Peter Žákovič)

Cesta do pekla býva dláždená dobrými úmyslami. Toto príslovie by si mal uvedomiť aj zákonodarca, ktorý vytvoril vyhlášku Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky (MDPT) číslo 464/2009 Z.z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o prevádzke vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zákonodarca chcel zrejme zvýšiť bezpečnosť dopravy tým že ustanovil v paragrafe 4 zákaz umiestňovať do zorného pola vodiča rôzne predmety, ktoré bránia vo výhľade vodiča. Potiaľ je to správne, lenže termín zorné pole vodiča nedefinoval, čím umožnil viacero výkladov.

SkryťVypnúť reklamu

Už sa v médiách objavilo vyhlásenie z Ministerstva vnútra SR, že budú pokutovať vodičov, ktorí budú mať na čelnom skle upevnený navigačný prístroj.

§ 4, vyhláška č. 464/2009 Z.z. (Výhľad z miesta vodiča a spätné zrkadlá):

(6) V zornom poli vodiča nesmú byť umiestnené žiadne predmety, ktoré obmedzujú výhľad vodiča všetkými smermi okrem schválených spätných zrkadiel, označení určených na umiestnenie na sklá vozidla, ako je napríklad diaľničná známka na používanie vybraných pozemných komunikácií, perforovaná kontrolná nálepka technickej kontroly, emisnej kontroly alebo kontroly originality, parkovací preukaz a iné nálepky požadované ostatnými štátmi. Neplatné nálepky sa musia zo skla odstrániť. Navigačné systémy a im podobné zariadenia pripevnené prísavkou alebo iným podobným zariadením na čelnom skle sa nesmú umiestňovať do zorného poľa vodiča. Výhľad cez predné sklo motorového vozidla kategórie M3 môže byť čiastočne znížený popri schválených označeniach len smerovou tabuľkou.

SkryťVypnúť reklamu

Prečítajte si celé paragrafové znenie vyhlášky č. 464/2009 Z.z.

Z analýzy textu vyhlášky vyplýva, že sú v nej použité nasledovné termíny:

  1. Čelné sklo
  2. Zorné pole vodiča

Taxatívne je uvedené, že navigačné systémy a im podobné zariadenia pripevnené prísavkou alebo iným podobným zariadením na čelnom skle, sa nesmú umiestňovať do zorného poľa vodiča.

Čiže, nie je zakázané umiestniť navigačný prístroj napríklad prísavkou na čelné sklo, zakázané je len jeho umiestnenie do zorného pola vodiča.

Z uvedeného vyplýva, že zorné pole vodiča predstavuje priestor, ktorý musí mať priehľadný, aby vodič dokázal bezpečne viesť vozidlo. Určite to bude menšia plocha, než akú obsluhuje stierač okna na strane vodiča.

01.jpg
Ilustračné foto: TASR

Kde umiestniť GPS?

Navigačné prístroje slúžia na poskytovanie informácii určených pre správnu a bezpečnú jazdu. Sú tam najmä informácie o smere jazdy, o rýchlosti jazdy a podľa dokonalosti navigačného pristroja aj informácie o maximálnej povolenej rýchlosti a iných statických a dynamických obmedzeniach a rizikách. Z tohto dôvodu je navigačný pristroj nástroj na zvýšenie plynulosti a bezpečnosti cestnej premávky a je žiaduce aby ho vodiči mali k dispozícii.

SkryťVypnúť reklamu

Osobne mám odskúšané rôzne navigačné prístroje a ich rôzne umiestnenie. Aj v úlohe vodiča a aj v úlohe spolujazdca. Moje poznatky sú také, že ak je displej navigačného prístroja dole v strede, pod autorádiom, tak je to najnebezpečnejšie miesto.

Uvedomil som si to až ako spolujazdec, keď vodič pozeral dole na displej a zisťoval, kadiaľ má ísť. Za ten čas šiel vpred naslepo. Len držal volant v priamom smere. Ak by práve vtedy pribrzdilo auto pred nami, tak dôjde k dopravnej nehode.

Neskôr som si odskúšal všetky možnosti umiestnenia navigácie na čelnom skle. Umiestnenie navigácie pred spolujazdca je nevhodné, lebo vodičovi nestačí letmý pohľad. Na to, aby z navigácie odčítal potrebné informácie sa chvíľu sústrediť. A ak sa počas toho zmení dopravná situácia pred vozidlom, riziko nehody je veľmi veľké.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na dvoch miestach navigácia nezavadzia a pomáha

Najviac sa mi osvedčili dve miesta. V horizontálnom aj vertikálnom strede čelného skla. Vtedy navigačný prístroj nebráni vodičovi vo výhľade a na druhej strane stačí letmý pohľad, aby sa vodič zorientoval. No a na pozadí stále vidí dopravnú situáciu pre sebou.

Druhé dobré miesto som našiel pred vodičom na prístrojovej doske. Tam to vodičovi takisto nezhoršuje výhľad, keďže okolo navigačného prístroja vidí prednú čas karosérie a prístroj je vertikálne medzi výhľadom vodiča a tachometrom, na ktorý sa vodič musí dosť často pozerať. Čiže pohľad na navigačný pristroj je rovnocenný s pohľadom na tachometer a ostatné kontrolky vozidla.

Ideálne umiestnenie navigačného prístroja by bolo priamo do stredu zorného pola vodiča, ale to by musel byť navigačný prístroj priehľadný, čo zatiaľ nie je.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Mimochodom, túto technológiu na báze priehľadného LCD displeja alebo premietania obrazu odrazom cez čelné sklo používajú piloti bojových stíhačiek, kde je potrebné maximálne sústredenie a trvalý pohľad pred seba s kombináciou zameriavania a informácii o aktuálnej výzbroji a výstroji lietadla. Pilot bez takejto výbavy musí pozerať po rôznych prístrojoch a ľahšie sa stáva korisťou nepriateľa.

Táto vojenská technológia pomaly prichádza aj do automobilového priemyslu. Stretol som sa s ňou už u viacerých popredných výrobcov pod názvom "HEAD-UP" čo znamená hlavu hore. Verím, že do 10 rokov sa stane štandardom.

bmwheadup.jpg
Ilustračné foto: BMW

Zákonodarca na MDPT nám určite chcel dobre. Keďže však vynechal definíciu zorného poľa, dal možnosť živelnému, nezdôvodniteľnému vyberaniu pokút, čo prinúti časť vodičov dať navigačné prístroje dole z čelného skla.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Umiestnenie navigačných prístrojov mimo čelného skla a bezprostredného okolia spôsobí to, že doba nepozerania sa vodiča pred seba narastie, čo už len zo štatistického hľadiska prinesie zvýšený počet dopravných nehôd a celý, pôvodne dobrý úmysel, skončí obrazne povedané ako vybudovanie priamej cesty do pekla. Ako to dať do poriadku? Stačí v ďalšej legislatívnej norme zadefinovať, čo je to zorné pole vodiča,

Napríklad: zorné pole vodiča predstavuje priestor, ktorý musí byť priehľadný, aby vodič dokázal bezpečne viesť vozidlo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 670
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 384
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 4 402
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 210
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 616
  6. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 224
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 223
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 1 900
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Patrik Benčík: Denník advokáta: 6x rozvod manželstva sui generis (svojho druhu)
  2. Ján Karas: Keď sa kloníme nízko: Mlčanie, ktoré súhlasí so zradou vlastného vedomia
  3. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  4. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode.
  5. Martin Turčan: Krajina padajúceho mosta, kde skapal pes
  6. Štefan Šturdzík: Hranol,semafor a F1.
  7. Marek Tocimák: Chytrá Láska
  8. Viktor Pamula: Postavme radšej sochy generálom Viestovi a Golianovi
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 788
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 121
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 950
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 230
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 759
  6. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 937
  7. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 6 696
  8. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 6 680
  1. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  2. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  3. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  4. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  5. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  6. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  7. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  8. Tupou Ceruzou: Pandemická
reklama
SkryťZatvoriť reklamu