SME

Aký hlboký má byť dezén na pneumatikách?

Nedávno začala platiť vyhláška, ktorá určuje, aký hlboký dezén má byť na pneumatikách. Ako je to so zimnými pneumatikami v čase, keď nebude na cestách sneh alebo ľad?

Nedávno začala platiť nová vyhláška, ktorá určuje, aký hlboký dezén má byť na pneumatikách. Jeden z vás je však zvedaví, ako je to so zimnými pneumatikami napríklad v lete alebo v čase, keď nebude na cestách sneh alebo ľad.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Herman: "Zimné pneumatiky sa musia použiť pri súvislej vrstve snehu alebo ľadu. Musia mať minimálnu hĺbku vzorku 3 mm. Čo v prípade tzv. dojazdenia pneumatík cez leto a v zime na suchých alebo vlhkých vozovkých bez snehu a ľadu? Aká hĺbka vzorku má byť? 3 mm alebo postačuje 1,6 mm?"

SkryťVypnúť reklamu

Podľa zákona o cestnej premávke sa zimné pneumatiky na osobných autách a nákladných autách do 3 a pol tony musia používať len vtedy, keď je na cestách súvislá vrstva snehu alebo ľadu. Inokedy môžu.

Vyhláška, ktorá nedávno začala platiť k tomu pridala povinnosť mať na zimných pneumatikách minimálnu hĺbku drážok 3 mm v prípadoch, keď osobné autá a nákladné autá do 3 a pol tony musia mať obuté zimné pneumatiky.

Podľa tejto vyhlášky teda stačí, ak budete mať na zimných pneumatikách v lete alebo v čase, keď na cestách nebude sneh alebo ľad, dezén hlboký minimálne 1,6 mm.

§ 5, vyhláška č. 464/2009 Z.z.:

(5) Pneumatiky nesmú mať na svojom vonkajšom obvode, napríklad v oblasti koruny, boku a pätky, trhliny ani poškodenia, ktoré obnažujú kordovú kostru alebo ju narúšajú. Hĺbka hlavných drážok v stredovej časti povrchu dezénu pneumatiky, ktorý pokrýva približne tri štvrtiny šírky povrchu dezénu jazdnej plochy pneumatiky, nesmie byť menej ako
a) 1 mm na vozidlách kategórie L1e,
b) 1, 6 mm na vozidlách ostatných kategórií a 3 mm v prípadoch, keď osobitný predpis16) pre vozidlá kategórie M a N ustanovuje povinnosť použiť v cestnej premávke vozidlo vybavené zimnými pneumatikami "M+S", "M.S." alebo "M & S".

SkryťVypnúť reklamu

Valéra z Prešova sa zaujíma, či má svedok priestupku šancu dosiahnuť potrestanie dopravného priestupku, ktorý popísal takto:

Valér: "Bol som svedkom pirátskej jazdy jedného vodiča v Prešove, keď prechádzal križovatky tak, že sa zaradil do voľného odbočovacieho pruhu pred križovatkou. A keď naskočila zelená, prudko vyštartoval a vopchal sa pred všetkých stojacich v pruhu, ktorý išiel iným smerom. To sa zopakovalo na dvoch križovatkách po sebe.

Keď som mu zablikal a zatrúbil, ukázal mi známe gesto – vztýčený prostredný palec.

Mám poznačené jeho evidenčné číslo, a dokonca som ho aj spoznal – je to známy prešovský podnikateľ. Má svedok nejakú šancu dosiahnuť potrestanie takéhoto konania, keď nemá na to dôkaz (napríklad video)?"

Bez dôkazu nie je možné potrestať žiadny priestupok alebo trestný čin. To znamená, že bez fotografie, bez videozáznamu, alebo bez dôkazu toho, kto priestupok spáchal, je zbytočné sa prípadom zaoberať. Nevedie to totiž k cieľu.

SkryťVypnúť reklamu

V každom prípade, hanlivé gestá sú podľa zákona o priestupkoch za 100 €. No a jazda, akú popisuje Valér, môže vyjsť vodiča až na 300 € a dvojročnú absenciu šoférovania.

Ďalšiu otázku nám poslal Radim:

Radim: "Môžu na prednom sedladle spolujazdca sedieť v bezpečnostnej sedačke staršie deti, ak ešte nedosahujú požadované parametre na sedenie vpredu?"

Jediným parametrom pre sedenie dieťaťa na sedadle spolujazdca je jeho výška. Ak má menej ako 150 cm, môže sedieť na prednom sedadle, ale musí byť v autosedačke. Ak je vyššie, autosedačku netreba, musí však byť pripútané.

Len dospelý, s výškou menšou ako 150 cm nemusí byť na sedadle spolujazdca pripútaný. A aj to len vtedy, keď pred ním nie je zapnutý airbag.

§ 4, nariadenie vlády č. 554/2006 Z.z.:

(1) Ak sa na sedadle vozidla vybavenom bezpečnostným pásom prepravuje dieťa s výškou menšou než 150 cm, musí byť toto sedadlo vybavené detským zadržiavacím zariadením podľa § 3 ods. 2 vhodným pre deti podľa hmotnostných skupín uvedených v § 3 ods. 1.

(2) Detské zadržiavacie zariadenie nesmie byť obrátené dozadu na sedadle, ktoré je chránené čelným airbagom, ak nebol airbag vyradený z činnosti alebo nebol automaticky deaktivovaný. Obrátenie dozadu je otočenie v opačnom smere, ako je smer jazdy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

  • Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh
  2. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne?
  3. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
  4. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  5. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  6. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  7. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  8. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  1. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne?
  2. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh
  3. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
  4. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Šetrite náklady s elektromobilom
  5. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  6. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  7. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce
  8. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  1. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov 16 090
  2. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 7 311
  3. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce 5 990
  4. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 4 154
  5. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky? 3 949
  6. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 2 247
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 1 516
  8. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár 1 165
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ernest Klotton: Slovensko podľa predstáv Roberta Fica
  2. Vladimír Bojničan: Prečo cirkev počas SNP kolaborovala s Tisom a podporovala fašizmus – a prečo je dodnes vážnym rizikom pre našu slobodu a demokraciu
  3. Stop alibizmu: Aj minister školstva Tomáš Drucker požehnal šikane ukrajinských žiakov
  4. Braňo Ondruš: Svedectvá izraelských vojakov ako cielene vyvražďujú Palestíncov
  5. Zora Horská: Plné vrecká slovenských dôchodcov
  6. Štefan Šturdzík: Adamovské jazerá. Rybársky raj a skvelá zastávka pri cyklotrase.
  7. Danica Chames: O plnotučných obrazoch a ich štíhlej autorke
  8. Zuzana Kučminová: Modriny na duši - Keď sa minie ružová
  1. Michal Porubän: Otvorený list vedeniu Slovenskej akadémie vied 25 101
  2. Radoslav Záhumenský: Skrytý hrad na Slovensku, ktorý väčšina ľudí nikdy nenavštívi 18 737
  3. Ivan Mlynár: Zábava Roberta Fica s riskovaním našich životov neberie konca. 12 479
  4. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok. 8 654
  5. Ján Valchár: Zaujímavé fakty okolo ruskej ropy. 8 033
  6. Ján Bilohuščin: "Svetu vládnu starí kreténi" 6 616
  7. Ján Valchár: Zaujímavé info o ruskom rafinačnom sektore 5 246
  8. Marcel Rebro: Rusko: veľmoc latrín a tankodrómov 5 189
  1. Marian Nanias: Jachtavý brat Lacko.
  2. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS
  3. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee II. - jedno z možných objasnení
  4. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee
  5. Jiří Ščobák: Ako prísť o peniaze ľahko a rýchlo
  6. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa vedie do SNP.
  7. Věra Tepličková: O sviniach, potkanoch a sokoloch
  8. Post Bellum SK: Známi aj menej známi hrdinovia SNP
SkryťZatvoriť reklamu