SME

Jazda na Slovakia Ringu. Spoznajte detailne celú trať

Pred zimou sme absolvovali premiérovú jazdu na prvom slovenskom pretekárskom okruhu. Spoznali sme jednu z najdlhších a náročnejších tratí a podrobne ju predstavíme.

Slovakiaring má najmodernejšie technické zabezpečenie v danej oblasti. Dianie na trati sleduje race control ako v televíznom štúdiu. Počas pretekov v riadiacej veži sedia športoví komisári.Slovakiaring má najmodernejšie technické zabezpečenie v danej oblasti. Dianie na trati sleduje race control ako v televíznom štúdiu. Počas pretekov v riadiacej veži sedia športoví komisári. (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

ORECHOVÁ POTôŇ. Základný cieľ pretekárskeho okruhu – zlepšiť zručnosti za volantom a rýchlo jazdiť iba tam, kde je to povolené a bezpečné - možno naplniť po spoznaní jazdecky náročnej trate. Aby ste sa na okruhu cítili ako doma, prinášame jazdu s podrobným výkladom odborníka. Tibor Uher, vedúci race control popisuje pretekársku trať a sprevádza nás okruhom, na ktorom sme otestovali veľmi rýchle športové auto. Samotný test uvidíte onedlho, teraz sledujte trať so všetkým, čo k nej patrí.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Pretekárska dráha, jedna z najdlhších a najmodernejších v Európe je iba jednou časťou Slovakia Ringu. Okruh potrebuje zázemie v podobe boxov, reštaurácie, servisných komunikácií, parkovísk, zdravotného strediska, čerpacej stanice, priestorov pre školu šmyku, novinárov, jury a riadiace centrum.

Trať sleduje race control Dianie na okruhu sleduje riadiaca veža nazývaná race control. Riadiace centrum je prispôsobené pretekom na najvyššej úrovni, pretože športoví komisári môžu sledovať každý meter okruhu prostredníctvom kamier, z ktorých každá má vlastný monitor. Operátor v race control si v strižni online prepne ktorúkoľvek kameru na veľký monitor alebo zmení pohľad pohyblivej kamery tam, kde potrebuje. “Vidím kompletne celú trať a môžem si priblížením vytiahnuť aj drobné detaily,” ukazuje Tibor Uher zodpovedný za race control. Okrem kamier sú počas prevádzky okruhu na jednotlivých stanovištiach traťoví maršáli s vysielačkou a prepojením na race control.

SkryťVypnúť reklamu

Všetko sa nahráva Záznam z kamier sa ukladá na dva servery a nie je verejne prístupný na publikovanie. Vedúci race control však môže vytiahnuť ľubovoľný klip zo záznamu pre potreby športových komisárov alebo dokumentácie nehody. Race control v podstate riadi dianie na okruhu, dohliada na bezpečnosť a pomáha v sporných momentoch.

Dajte si prilbu Každý, kto vyrazí skúšať svoje schopnosti na trať, musí byť pripútaný pásom a mať vlastnú alebo zapožičanú prilbu z požičovne na okruhu. Pri vychádzaní z boxov treba brať ohľad na vozidlá prechádzajúce cieľovou rovinou a na celej trati sledovať okrem dráhy aj dianie za sebou. Na čiastočné spoznanie okruhu treba aspoň úvodné tri kolá, ale úplné spoznanie ideálnej stopy a správneho momentu brzdenia si vyžaduje podstatne viac kôl. Kto chce ladiť svoje auto a porovnávať sa sám so sebou alebo ostatnými, môže si objednať do auta čip a nechať si zmerať jednotlivé kolá.

SkryťVypnúť reklamu

Po rokoch máme okruh Slovensko má vlastný pretekársky okruh ako posledná z okolitých krajín. Stánok športového motorizmu je však vďaka tomu jeden z najmodernejších, čo sa týka vybavenia, infraštruktúry a bezpečnosti. Navyše, okrem klasického okruhu časom ponúkne priestor pre školu jazdy a výcvik vodičov.

Na malej ploche dlhá dráha Podľa toho, čo sme doposiaľ videli, je to asi najkompaktnejšie dielo svojho druhu, pritom dĺžka technicky zameranej pretekárskej dráhy presahuje bežný priemer. Diváci majú pri sledovaní z tribúny výhľad na celý okruh. Divácky atraktívne umiestnenie okruhu na rovine je jazdecky náročné, pretože vodič musí zvoliť na troch umelých horizontoch ideálnu stopu a na ostatných rovných miestach správne odhadnúť moment brzdenia. Vďaka rozmanitosti trate si okruh veľmi ľahko zapamätáte. Z jazdeckého hľadiska je zaujímavé striedanie rýchlych a technických pasáží. Navyše, okruh je možné jazdiť obojsmerne a využiť jednu zo šiestich možností usporiadania trate.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Horizont zatají dych Tri umelo vytvorené horizonty dávajú okruhu svojskú podobu a zároveň typickú črtu. Zvlášť populárny bude druhý horizont, za ktorým nasleduje ostrá pravá zákruta alebo rovná výbehová zóna. Kto neubrzdí odľahčené auto, môže pokračovať rovno do bezpečnej zóny. Silné autá dosiahnu na horizonte rýchlosť okolo 200 kilometrov za hodinu a takmer sa odlepia od cesty. S autom, ktoré sme na okruhu testovali (test uvidíte už o pár dní) sme na horizonte dosahovali rýchlosť 209 kilometrov za hodinu.

Parametre okruhu Slovakia Ring

Dĺžka trate 5 922 m

Šírka trate 12 m

Dĺžka cieľovej rovinky 900 m

Šírka cieľovej rovinky 20 m

Dĺžka akceleračnej testovacej dráhy 1 144 m

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Šírka akceleračnej testovacej dráhy 20 m

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  2. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  3. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  4. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  5. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  6. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  7. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  8. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  1. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  2. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  3. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  4. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  5. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  6. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii
  7. Zlatý sen vo vzduchu
  8. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 8 167
  2. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 5 697
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 660
  4. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 5 506
  5. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 773
  6. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 3 349
  7. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 910
  8. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať? 2 227
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Škoda Enyaq Coupé RS

Športová verzia dostala upravené tlmiče.


8
Peugeot 309 bol prvým modelom značky, ktorý sa dal kúpiť v Tuzexe, biele GTI je však dovezené zo západu.

Bol prvým modelom značky, ktorý sa predával v Tuzexe.


Oliver Varchol 3
Ilustračné foto

Ktoré krajiny majú 10 dňovú diaľničnú známku?


22
Citroën nepoužije na Slovensku reklamu s medveďmi.

C3 Aircross značka nebude spájať so šelmami.


11
reklama
  1. Radoslav Záhumenský: 🌄 Objavte hojdačku oddychu a zdravia v Klokočove – miesto, ktoré očarí telom aj dušou!
  2. Jozef Drahovský: Ktoré vozidlo produkuje najmenej oxidu uhličitého, vrátane výroby paliva ?
  3. Martin Šuraba: Chlapec, ktorý stratil zápalky XXVI
  4. Jozef Pivarník: Dánsko a Slovensko: Dve Európy, dva svety spokojnosti
  5. Miloš Majšík: 500. výročie prvej písomnej zmienky o obci Papradno
  6. Miroslav Daniš: Historický úspech súdruha precedu
  7. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia
  8. Naďa Serafínová: Kto je Sulíkov syn a prečo obťažuje ľudí.
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 627
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 24 035
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 616
  4. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 126
  5. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 9 066
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 8 518
  7. Ján Chomík: Liek na nespavosť 8 061
  8. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 211
  1. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  2. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  3. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  4. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  5. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  6. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  7. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.
SkryťZatvoriť reklamu