SME

Jazda na Slovakia Ringu. Spoznajte detailne celú trať

Pred zimou sme absolvovali premiérovú jazdu na prvom slovenskom pretekárskom okruhu. Spoznali sme jednu z najdlhších a náročnejších tratí a podrobne ju predstavíme.

Slovakiaring má najmodernejšie technické zabezpečenie v danej oblasti. Dianie na trati sleduje race control ako v televíznom štúdiu. Počas pretekov v riadiacej veži sedia športoví komisári.Slovakiaring má najmodernejšie technické zabezpečenie v danej oblasti. Dianie na trati sleduje race control ako v televíznom štúdiu. Počas pretekov v riadiacej veži sedia športoví komisári. (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

ORECHOVÁ POTôŇ. Základný cieľ pretekárskeho okruhu – zlepšiť zručnosti za volantom a rýchlo jazdiť iba tam, kde je to povolené a bezpečné - možno naplniť po spoznaní jazdecky náročnej trate. Aby ste sa na okruhu cítili ako doma, prinášame jazdu s podrobným výkladom odborníka. Tibor Uher, vedúci race control popisuje pretekársku trať a sprevádza nás okruhom, na ktorom sme otestovali veľmi rýchle športové auto. Samotný test uvidíte onedlho, teraz sledujte trať so všetkým, čo k nej patrí.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Pretekárska dráha, jedna z najdlhších a najmodernejších v Európe je iba jednou časťou Slovakia Ringu. Okruh potrebuje zázemie v podobe boxov, reštaurácie, servisných komunikácií, parkovísk, zdravotného strediska, čerpacej stanice, priestorov pre školu šmyku, novinárov, jury a riadiace centrum.

Trať sleduje race control Dianie na okruhu sleduje riadiaca veža nazývaná race control. Riadiace centrum je prispôsobené pretekom na najvyššej úrovni, pretože športoví komisári môžu sledovať každý meter okruhu prostredníctvom kamier, z ktorých každá má vlastný monitor. Operátor v race control si v strižni online prepne ktorúkoľvek kameru na veľký monitor alebo zmení pohľad pohyblivej kamery tam, kde potrebuje. “Vidím kompletne celú trať a môžem si priblížením vytiahnuť aj drobné detaily,” ukazuje Tibor Uher zodpovedný za race control. Okrem kamier sú počas prevádzky okruhu na jednotlivých stanovištiach traťoví maršáli s vysielačkou a prepojením na race control.

SkryťVypnúť reklamu

Všetko sa nahráva Záznam z kamier sa ukladá na dva servery a nie je verejne prístupný na publikovanie. Vedúci race control však môže vytiahnuť ľubovoľný klip zo záznamu pre potreby športových komisárov alebo dokumentácie nehody. Race control v podstate riadi dianie na okruhu, dohliada na bezpečnosť a pomáha v sporných momentoch.

Dajte si prilbu Každý, kto vyrazí skúšať svoje schopnosti na trať, musí byť pripútaný pásom a mať vlastnú alebo zapožičanú prilbu z požičovne na okruhu. Pri vychádzaní z boxov treba brať ohľad na vozidlá prechádzajúce cieľovou rovinou a na celej trati sledovať okrem dráhy aj dianie za sebou. Na čiastočné spoznanie okruhu treba aspoň úvodné tri kolá, ale úplné spoznanie ideálnej stopy a správneho momentu brzdenia si vyžaduje podstatne viac kôl. Kto chce ladiť svoje auto a porovnávať sa sám so sebou alebo ostatnými, môže si objednať do auta čip a nechať si zmerať jednotlivé kolá.

SkryťVypnúť reklamu

Po rokoch máme okruh Slovensko má vlastný pretekársky okruh ako posledná z okolitých krajín. Stánok športového motorizmu je však vďaka tomu jeden z najmodernejších, čo sa týka vybavenia, infraštruktúry a bezpečnosti. Navyše, okrem klasického okruhu časom ponúkne priestor pre školu jazdy a výcvik vodičov.

Na malej ploche dlhá dráha Podľa toho, čo sme doposiaľ videli, je to asi najkompaktnejšie dielo svojho druhu, pritom dĺžka technicky zameranej pretekárskej dráhy presahuje bežný priemer. Diváci majú pri sledovaní z tribúny výhľad na celý okruh. Divácky atraktívne umiestnenie okruhu na rovine je jazdecky náročné, pretože vodič musí zvoliť na troch umelých horizontoch ideálnu stopu a na ostatných rovných miestach správne odhadnúť moment brzdenia. Vďaka rozmanitosti trate si okruh veľmi ľahko zapamätáte. Z jazdeckého hľadiska je zaujímavé striedanie rýchlych a technických pasáží. Navyše, okruh je možné jazdiť obojsmerne a využiť jednu zo šiestich možností usporiadania trate.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Horizont zatají dych Tri umelo vytvorené horizonty dávajú okruhu svojskú podobu a zároveň typickú črtu. Zvlášť populárny bude druhý horizont, za ktorým nasleduje ostrá pravá zákruta alebo rovná výbehová zóna. Kto neubrzdí odľahčené auto, môže pokračovať rovno do bezpečnej zóny. Silné autá dosiahnu na horizonte rýchlosť okolo 200 kilometrov za hodinu a takmer sa odlepia od cesty. S autom, ktoré sme na okruhu testovali (test uvidíte už o pár dní) sme na horizonte dosahovali rýchlosť 209 kilometrov za hodinu.

Parametre okruhu Slovakia Ring

Dĺžka trate 5 922 m

Šírka trate 12 m

Dĺžka cieľovej rovinky 900 m

Šírka cieľovej rovinky 20 m

Dĺžka akceleračnej testovacej dráhy 1 144 m

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Šírka akceleračnej testovacej dráhy 20 m

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ľuboš Fellner otvorene
  2. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Zvýhodnený vstup len do 15.9.
  3. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  4. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu
  5. Ako prežije váš biznis? Rozhodnú tieto 3 kroky
  6. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska
  7. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom
  8. Rozvrh hodín s kalendárom prázdnin v denníkoch SME a Korzár
  1. Ľuboš Fellner otvorene
  2. HEINEKEN Slovensko: 30 rokov vášne pre pivo
  3. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu
  4. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  5. Ich slnkom je mesiac, kvitnú v noci
  6. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Zvýhodnený vstup len do 15.9.
  7. Slováci dodali tablety do Volkswagenu i do policajných áut
  8. Nie je to len ihrisko: V K Parku deti opäť nájdu radosť z pohybu
  1. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu 19 083
  2. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 7 236
  3. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať 6 372
  4. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom 4 853
  5. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 4 048
  6. Ľuboš Fellner otvorene 3 885
  7. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny 3 878
  8. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus 3 193
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Anton Kaiser: Pod povrchom umenia
  2. Marek Mačuha: Smer nás ide opäť okradnúť
  3. Tomáš Hrubý: Minúta ticha a hodina smiechu
  4. Roman Kebísek: Teoretik moci Machiavelli: Je rozdiel medzi tým, aký by mal život byť a aký naozaj je
  5. Marek Horňanský: Work Life Balance. Rovnováha, ktorá mení život | Marek Horňanský
  6. Štefan Šturdzík: Súdruhovia tento týždeň ste to všetko totálne pokašľali.
  7. Ján Valchár: Ešte jeden vnútropolitický blog (rozprávka o troch rybníkoch)
  8. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka.
  1. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou 66 648
  2. Rado Surovka: Matovičove bomby sú späť 12 827
  3. Monika Albertiová: SLOVENSKOOO! A je to tu! Nenávisť a tuposť 9 090
  4. Monika Albertiová: Facka Ficovi. Slovensko sa prebúdza! 8 932
  5. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa, ktorú takmer nikto nepozná, a pritom z nej Malá Fatra ukazuje svoju pravú krásu! 7 866
  6. Tomáš Csicsó: Ako školy vyberajú výpalné od študentov 6 671
  7. Otilia Horrocks: Akcia "Hromžia celé Košice" v plnom prúde 6 333
  8. Monika Albertiová: Ďakujeme, Smer. Vianoce zrušené, odvody zvýšené, a vy voliči žerte seno. Tak vám treba! 6 248
  1. Roman Kebísek: Teoretik moci Machiavelli: Je rozdiel medzi tým, aký by mal život byť a aký naozaj je
  2. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka.
  3. Marian Nanias: Havárie a nehody jadrových zariadení v kozme.
  4. Marcel Rebro: Zvyšujeme odvody, aby ste mali viac. Orwell by žasol
  5. Radko Mačuha: Na bielych životoch záleží.
  6. Marcel Rebro: Drony ako oči a zbraň pechoty: Reportáž z bojových pozícií AZOV
  7. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
  8. Věra Tepličková: Má to ťažké Kamenický...
SkryťZatvoriť reklamu