SME

Ďalšia evolúcia BMW Efficient Dynamics

Technológiu BMW Efficient Dynamics netreba zvlášť predstavovať. Ide o súbor mechanických komponentov, ktoré využívajú prebytočnú energiu vznikajúcu prevádzkou auta. BMW má však pripravené aj ďalšie alternatívy využitia odpadového tepla vznikajúceho pri po

Úlohou termoškatule je motor a prevodovku zachovať čo najdlhšie teplé, prípadne maximálne spomaliť ich ochladzovanie, kým je auto odstavené, aby ho majiteľ ráno nemusel štartovať ako úplne studený.Úlohou termoškatule je motor a prevodovku zachovať čo najdlhšie teplé, prípadne maximálne spomaliť ich ochladzovanie, kým je auto odstavené, aby ho majiteľ ráno nemusel štartovať ako úplne studený. (Zdroj: BMW)

Technológiu BMW Efficient Dynamics nemusíme hádam nikomu zvlášť predstavovať. Ide o súbor mechanických komponentov, ktoré využívajú prebytočnú energiu vznikajúcu prevádzkou auta. Napríklad rekuperovaním tepla vznikajúceho pri brzdení. Získaná elektrina sa potom využíva na prevádzku klimatizácie a rádia a iných súčastí auta, keď sa motor na križovatke krátkodobo vypne kvôli šetreniu paliva.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Koniec studených štartov

BMW má však pripravené aj ďalšie alternatívy využitia odpadového tepla vznikajúceho pri pohybe auta. Rekuperácia brzdnej energie predstavuje len tretinu celkového koláča, ktorý je auto schopné vyprodukovať. Ďalšie dve tretiny je ťažké použiť, pretože sa strácajú vo výfukovom potrubí a v chladiči. Preto sa nimi automobilky zatiaľ nezaoberajú.

Inžinieri BMW však našli spôsob ako časť týchto dvoch tretín využiť. Napríklad obmedzovaním studených štartov, ktoré zaťažujú motor a stoja palivo. Čím je motor teplejší, tým vzniká menšie trenie a klesá spotreba aj emisie CO2. Inžinieri BMW vypočítali, že zohriaty motor po spustení v zime spotrebuje asi o 10% menej paliva než studený.

SkryťVypnúť reklamu

Termoškatuľa znižuje spotrebu

Negatívny vplyv studeného štartu sa dá odstrániť rýchlym zohriatím motora na prevádzkovú teplotu alebo jej zachovaním tepla motora čo najdlhšie po vypnutí. Za týmto účelom vyvinuli technici špeciálnu termoškatuľu, ktorá motor dôkladne tepelne izoluje.

42_inov_male_big.jpg

Uchránením každého stupňa tepla v porovnaní s vonkajšou teplotou, zníži termoškatuľa spotrebu motoru až do 0,2%.

Vyrobená je z plastu a uchytená na nosníkoch motora, čiže pevne o karosériu. Jej úlohou je motor a prevodovku zachovať čo najdlhšie teplé, prípadne maximálne spomaliť ich ochladzovanie, kým je auto odstavené, aby ho majiteľ ráno nemusel štartovať ako úplne studený. Termoškatuľa sa dá použiť pre benzínové aj naftové motory.

Paradoxom je, že zatiaľ čo doteraz sa technici snažili hľadať čo najefektívnejšie spôsoby, ako jednotlivé časti motora chrániť pred prehriatím, teraz sa snažia o opak. Aj z tohto dôvodu je motorový priestor rozdelený na dve zóny – teplú (motor) a studenú (okraje motorového priestoru, kde ležia komponenty, ktoré musia byť chladené). Každý, obrazne povedané uchránený, stupeň tepla v porovnaní s vonkajšou teplotou, znižuje spotrebu asi o 0,2%.

SkryťVypnúť reklamu

Rekuperácia výfukových plynov

Ďalší spôsob využitia prebytočného tepla vznikajúceho pri prevádzke auta je rekuperácia výfukových plynov. Tie sa môžu využiť na dva rôzne účely – na kúrenie a výrobu elektrickej energie.

41_inov_male_big.jpg

Prídavné elektrické ohrievače budú už čoskoro minulosťou.

Vykurovanie výfukovými plynmi

Výmenník tepla ohrievajúci prevádzkové kvapaliny a skracujúci zahrievaciu fázu motora sa už dnes bežne používa v benzínových motoroch. Čím rýchlejšie sa zohreje olej v prevodovke a motore na prevádzkovú teplotu, tým menšie sú energetické straty trením aj spotreba paliva.

Pri naftových motoroch vidí BMW šetriaci potenciál vo vykurovaní interiéru. Moderné agregáty sú už také úsporné, že prebytočné teplo z nich nedokáže kabínu vyhriať. Preto sa začali do vozidiel s naftovými motormi montovať prídavné elektrické ohrievače výkonu 1000 W, ktoré v zime zvyšujú palivovú spotrebu priemerne o 1 l na 100 km. V tomto smere dokáže pomôcť vyhrievanie interiéru výmenníkom tepla. Prídavné elektrické ohrievače sa tak stanú prebytočné. Výmenník tepla sa podobne ako v benzínových motoroch môže aj v naftových podieľať na ich rýchlejšom zohriatí na prevádzkovú teplotu.

SkryťVypnúť reklamu

43_inov_male_big.jpg

Termoelektrický generátor premieňa výfukové plyny na elektrickú energiu. Týmto spôsobom dokáže znížiť spotrebu motora až o 2%.

Premena výfukových plynov na elektrinu

Použitím výfukových plynov na výrobu elektrickej energie možno vraj znížiť spotrebu až o 2%. So zvyšujúcim sa podielom elektronickej výbavy rastie energetická náročnosť vozidiel a s ňou aj spotreba paliva. Preto rekuperácia čohokoľvek na elektrickú energiu bude v budúcnosti veľmi vítaná. BMW premieňa výfukové plyny na elektrickú energiu pomocou termoelektrického generátora (TEG). Zatiaľ čo spočiatku ležal samostatne pod podlahou vedľa katalyzátora, teraz má miesto v chladiči výfukových plynov pri motore, ktorý je štandardným komponentom moderných naftových motorov, slúžiacim na znižovanie emisií.

Termoelektrický generátor dokáže za bežných okolností vyprodukovať do 250 W energie, čo je asi polovica spotreby palubných prístrojov päťkového BMW. Zariadenie sa spolieha na termoelektrický polovodič, ktorý generuje elektrické napätie. Čím väčší je rozdiel v teplote, tým vyššie napätie sa vytvára. Problémom pri rekuperácii výfukových plynov je teplota. BMW však už dnes používa materiály, ktoré znesú oveľa vyššie tepelné zaťaženie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Hodnotenie profesionála: Aké sú rezorty na exotickom Mauríciu?
  2. Cestovateľský hit desaťročí leží v Ázii – s 55% zľavou
  3. Toto bude cestovateľský hit roka 2026
  4. Ľuboš Fellner otvorene
  5. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  6. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu
  7. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Zvýhodnený vstup len do 15.9.
  8. Ako prežije váš biznis? Rozhodnú tieto 3 kroky
  1. Cestovateľský hit desaťročí leží v Ázii – s 55% zľavou
  2. Hodnotenie profesionála: Aké sú rezorty na exotickom Mauríciu?
  3. Ich drony lietali na koncerte Rammsteinu
  4. Toto bude cestovateľský hit roka 2026
  5. Ľuboš Fellner otvorene
  6. HEINEKEN Slovensko: 30 rokov vášne pre pivo
  7. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  8. Ich slnkom je mesiac, kvitnú v noci
  1. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu 24 429
  2. Toto bude cestovateľský hit roka 2026 23 478
  3. Ľuboš Fellner otvorene 7 388
  4. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny 6 135
  5. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 5 715
  6. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom 4 897
  7. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať 3 538
  8. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska 3 269
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Vladimír Bilohuščin: Prepúšťanie úradníkov je mýtus, ministerstvá šetriť nevedia
  2. Martin Šuraba: Pražská električka (1/2)
  3. Martin Pollák: Nějaký Vica Noha
  4. Stop alibizmu: Prečo naše školy neučia žiakov rozoznávať zločineckú ruskú propagandu a ruských trólov?
  5. Martin Zielosko: Thunderbolts*
  6. Jaroslav Liptak: "Udržateľnosť je len trend a mňa nezaujíma"
  7. Ladislav Kucharik: Andalúzia a jej mestá na nedeľnú prechádzku, alebo na celý život
  8. Štefan Šturdzík: Mlčať je zlato súdruhovia !
  1. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka. 85 467
  2. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou 66 953
  3. Monika Albertiová: Facka Ficovi. Slovensko sa prebúdza! 16 529
  4. Monika Albertiová: SLOVENSKOOO! A je to tu! Nenávisť a tuposť 9 262
  5. Rado Surovka: Matovičove bomby sú späť 6 672
  6. Monika Albertiová: Ďakujeme, Smer. Vianoce zrušené, odvody zvýšené, a vy voliči žerte seno. Tak vám treba! 6 537
  7. Otilia Horrocks: Akcia "Hromžia celé Košice" v plnom prúde 6 418
  8. Tomáš Csicsó: Ako školy vyberajú výpalné od študentov 6 331
  1. Věra Tepličková: A je to tu: Mars útočí
  2. Radko Mačuha: Dobrá správa pre Fica a Uhríka.
  3. Marian Nanias: Čerenkovovo žiarenie v ľudskom tele.
  4. Věra Tepličková: Keby sme my vedeli...
  5. Roman Kebísek: Teoretik moci Machiavelli: Je rozdiel medzi tým, aký by mal život byť a aký naozaj je
  6. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka.
  7. Marian Nanias: Havárie a nehody jadrových zariadení v kozme.
  8. Marcel Rebro: Zvyšujeme odvody, aby ste mali viac. Orwell by žasol
SkryťZatvoriť reklamu