SME

Každý má možnosť jazdiť pomaly

Tomáš z Považskej Bystrice zažil zaujímavú skúsenosť. Policajné auto šlo pomaly po ceste, kde boli jazdné pruhy oddelené plnou čiarou. Čo myslíte? Bolo to v poriadku? A čo tým sledovali?

Tomáš: Za posledné 2 týždne som mal "šťastie" v Považskej Bystrici natrafiť na dve policajné autá, podotýkam dopravnej polície. Prvé bola neoznačená Fabia a druhé policajný Golf. Obe autá nešli po meste viac ako 40 km/h. A to že jazdili bez smeroviek, ani nebudem spomínať.

Proste, mal som to šťastie, že vždy išli predomnou. Samozrejme som sa nelepil na nich, neprovokoval som. Najprv som si myslel, že ma zastavia a len čakajú, kým ich dobehnem. Išiel som za nimi vždy dosť dlho a vyzeralo to, že len "zabíjali čas".

Nie je takéto správanie sa bezdôvodne pomalá jazda? Hlavne na miestach, kde je zákaz predchádzania? Alebo to môže súvisieť z nejakými špeciálnymi úlohami? Alebo niečo iné?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Každý vodič má ísť na ceste takou rýchlosťou, ktorá zodpovedá schopnostiam vodiča, vlastnostiam vozidla a nákladu, poveternostným podmienkam, stavu a povahe vozovky a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať. Zároveň je nevyhnutné, aby vozidlo šlo takou rýchlosťou, aby ho bolo možné bezpečne zastaviť.

Súčasne s tým je potrebné dodržiavať najvyššiu dovolenú rýchlosť.

Takisto platí, že vodič nesmie prekážať v jazde rýchlejšie idúcim vozidlám a obmedzovať plynulosť cestnej premávky. Pritom musia všetci dbať predovšetkým na bezpečnosť cestnej premávky.

Keď si to všetko dáme dokopy, potom jazda policajných áut (s výnimkou nezapínania smeroviek) bola v poriadku. Neprekážali rýchlejšie idúcim vozidlám, keďže ich jazdu neobmedzili. A o povinnosti neobmedzenia rýchlosti sa v súvislosti s prekážaním alebo prekážkou cestnej premávky v žiadnom predpise nič nepíše.

SkryťVypnúť reklamu

Viete si predstaviť, koľko obmedzovačov jazdy by zrazu jazdilo po cestách, ak by prekážkou cestnej premávky boli aj pomalšie idúce vozidlá? Stal by sa ním každý, kto voči inému vozidlu ide pomalšie. Napríklad aj všetky vozidlá stojace v kilometrovej kolóne pred vami.

§ 2, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie
r) prekážkou cestnej premávky všetko, čo môže ohroziť alebo obmedziť jazdu vozidiel a pohyb chodcov; za prekážku cestnej premávky sa nepovažuje vozidlo stojace alebo pomaly sa pohybujúce z dôvodov vyvolaných cestnou premávkou, spojených najmä s údržbou alebo opravou cesty, dopravnou nehodou alebo inou udalosťou,

Zákon neukladá žiadnemu z vodičov povinnosť ísť najvyššou dovolenou rýchlosťou. Je to len jedna z možností, ktorú sa väčšina snaží zvyčajne využívať. Neznamená to však, že by aj tí, ktorí chcú alebo musia z akéhokoľvek dôvodu ísť pomalšie, mali ísť rýchlejšie, lebo to chcú iní.

SkryťVypnúť reklamu

Keď sa rýchlejší priblíži odzadu k pomalšiemu, pre oboch platí, že majú možnosť ísť takou rýchlosťou, akou im dovoľuje zákon, dopravné značky a situácia v cestnej premávke.

Zákon o cestnej premávke nám ukladá povinnosť jazdiť bezpečne a plynule. V rámci toho máme možnosť ísť povolenou rýchlosťou, či je to pomalšie alebo rýchlejšie. Áno, zakazuje pomalším prekážať rýchlejším a obmedzovať plynulosť cestnej premávky. Neznamená to však, že by zakazoval ísť pomalšie, ak pomalší napríklad nemení prudko rýchlosti, nezastavuje premávku, neznemožňuje svojou jazdou predchádzanie a podobne.

Preto policajti mohli pokojne ísť 40-kou. Áno, zdržiava to. Ak to však neohrozuje zdravie alebo nepoškodzuje majetok, všetko je v poriadku.

Toto vysvetlenie sa vzťahuje aj na úseky ciest, kde je určená najnižšia dovolená rýchlosť. Jediný rozdiel je len v tom, že pomalšie vozidlo nesmie ísť pomalšie, ako mu určuje dopravná značka.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nám sa takisto podarilo zažiť podobné jazdy policajtov s tým, že niektoré vozidlá za nimi to nevydržali a vyštartovali cez plnú čiaru spoza civilných áut. Nevšimli si totiž, že kolónu viedlo policajné auto. Policajti sa následne za takým vodičom rozbehli so zapnutým majákom.

Jozef sa nás v súvislosti s rýchlosťami opýtal na to, ako je to s dodržiavaním rýchlostí v areáloch firiem.

Jozef: "Mám takú dilemu. Pri vjazde do areálu súkromnej výrobnej firmy je značka obmedzujúca najvyššiu rýchlosť na 20 km/h v celom areáli firmy. Chcem sa spýtať, či je možné, aby som dostal pokutu od polície (keď prekročím rýchlosť), ktorá meria túto rýchlosť v areáli firmy (pravdepodobne na žiadosť samotnej firmy), teda na mieste ležiacom mimo verejných komunikácií. Vôbec, má polícia oprávnenie merať rýchlosť vo firme a dokonca za to pokutovať?"

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dodržiavať najvyššiu dovolenú rýchlosť treba najmä tam, kde je komunikácia zaradená do cestnej siete. Môže sa však stať, že aj na verejných miestach, kde komunikácie nie sú zaradené do cestnej siete, bude vlastník nehnuteľnosti vyžadovať dodržiavanie najvyššej dovolenej rýchlosti. V oboch prípadoch je vodič povinný poslúchnuť, rozdiel je však v sankcii.

Ak je areál súkromnej firmy zaradený do cestnej siete, policajti v ňom majú právo merať rýchlosť a pokutovať vodičov za nedodržiavanie maximálky. A je jedno, či je cesta súkromná alebo nie, či je v ohradenom areáli alebo nie.

Vieme si predstaviť, že v rámci výchovy by policajti mohli kontrolovať dodržiavanie maximálnych rýchlostí aj na cestách nezaradených do cestnej siete - na základe dohody s vlastníkom alebo správcom nehnuteľnosti, ktorý si tam určil rovnaké dopravné pravidlá, aké platia na cestách zaradených do cestnej siete. O vyberaní pokút policajtmi na miestach mimo cestnej siete pre nedodržanie rýchlosti vyplývajúcej zo zákona sa však vôbec nedá hovoriť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na cestách nezaradených do cestnej siete by sa dalo uvažovať len o sankciách. A aj to len v prípade, že vlastník alebo správca má v rámci podmienok užívania komunikácie určené povinnosti a za ich nedodržanie aj adekvátny "trest" (napríklad vykázanie z nehnuteľnosti, náhrada škody a podobne).

Iná vec je, ako na ceste zistíte, či je cesta zaradená do cestnej siete, ak je označená regulárnymi dopravnými značkami. Bez tejto informácie vám odporúčame dodržiavať dopravné značky aj na miestach, kde máte pochybnosti, či je cesta súčasťou cestnej siete alebo nie. Platí to aj pre dodržiavanie najvyšších dovolených rýchlostí.

Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu
reklama
  • Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 754
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 440
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 380
  4. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 3 900
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 560
  6. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 329
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 249
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 1 974
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Chomík: Blázni
  2. Jozef Foltýn: Netanjahu je vojnový zločinec, terorista a fašista v jednej osobe
  3. Anna Miľanová: Myslím, mladí ľudia myslia kriticky, ale sú nepochopení, neakceptovaní
  4. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  5. Jaroslav Furman: Ospravedlnenie
  6. Patrik Benčík: Denník advokáta: 6x rozvod manželstva sui generis (svojho druhu)
  7. Ján Karas: Keď sa kloníme nízko: Mlčanie, ktoré súhlasí so zradou vlastného vedomia
  8. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 021
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 142
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 508
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 244
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 785
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 052
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 967
  8. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 6 350
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu