SME

Každý má možnosť jazdiť pomaly

Tomáš z Považskej Bystrice zažil zaujímavú skúsenosť. Policajné auto šlo pomaly po ceste, kde boli jazdné pruhy oddelené plnou čiarou. Čo myslíte? Bolo to v poriadku? A čo tým sledovali?

Tomáš: Za posledné 2 týždne som mal "šťastie" v Považskej Bystrici natrafiť na dve policajné autá, podotýkam dopravnej polície. Prvé bola neoznačená Fabia a druhé policajný Golf. Obe autá nešli po meste viac ako 40 km/h. A to že jazdili bez smeroviek, ani nebudem spomínať.

Proste, mal som to šťastie, že vždy išli predomnou. Samozrejme som sa nelepil na nich, neprovokoval som. Najprv som si myslel, že ma zastavia a len čakajú, kým ich dobehnem. Išiel som za nimi vždy dosť dlho a vyzeralo to, že len "zabíjali čas".

Nie je takéto správanie sa bezdôvodne pomalá jazda? Hlavne na miestach, kde je zákaz predchádzania? Alebo to môže súvisieť z nejakými špeciálnymi úlohami? Alebo niečo iné?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Každý vodič má ísť na ceste takou rýchlosťou, ktorá zodpovedá schopnostiam vodiča, vlastnostiam vozidla a nákladu, poveternostným podmienkam, stavu a povahe vozovky a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať. Zároveň je nevyhnutné, aby vozidlo šlo takou rýchlosťou, aby ho bolo možné bezpečne zastaviť.

Súčasne s tým je potrebné dodržiavať najvyššiu dovolenú rýchlosť.

Takisto platí, že vodič nesmie prekážať v jazde rýchlejšie idúcim vozidlám a obmedzovať plynulosť cestnej premávky. Pritom musia všetci dbať predovšetkým na bezpečnosť cestnej premávky.

Keď si to všetko dáme dokopy, potom jazda policajných áut (s výnimkou nezapínania smeroviek) bola v poriadku. Neprekážali rýchlejšie idúcim vozidlám, keďže ich jazdu neobmedzili. A o povinnosti neobmedzenia rýchlosti sa v súvislosti s prekážaním alebo prekážkou cestnej premávky v žiadnom predpise nič nepíše.

SkryťVypnúť reklamu

Viete si predstaviť, koľko obmedzovačov jazdy by zrazu jazdilo po cestách, ak by prekážkou cestnej premávky boli aj pomalšie idúce vozidlá? Stal by sa ním každý, kto voči inému vozidlu ide pomalšie. Napríklad aj všetky vozidlá stojace v kilometrovej kolóne pred vami.

§ 2, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie
r) prekážkou cestnej premávky všetko, čo môže ohroziť alebo obmedziť jazdu vozidiel a pohyb chodcov; za prekážku cestnej premávky sa nepovažuje vozidlo stojace alebo pomaly sa pohybujúce z dôvodov vyvolaných cestnou premávkou, spojených najmä s údržbou alebo opravou cesty, dopravnou nehodou alebo inou udalosťou,

Zákon neukladá žiadnemu z vodičov povinnosť ísť najvyššou dovolenou rýchlosťou. Je to len jedna z možností, ktorú sa väčšina snaží zvyčajne využívať. Neznamená to však, že by aj tí, ktorí chcú alebo musia z akéhokoľvek dôvodu ísť pomalšie, mali ísť rýchlejšie, lebo to chcú iní.

SkryťVypnúť reklamu

Keď sa rýchlejší priblíži odzadu k pomalšiemu, pre oboch platí, že majú možnosť ísť takou rýchlosťou, akou im dovoľuje zákon, dopravné značky a situácia v cestnej premávke.

Zákon o cestnej premávke nám ukladá povinnosť jazdiť bezpečne a plynule. V rámci toho máme možnosť ísť povolenou rýchlosťou, či je to pomalšie alebo rýchlejšie. Áno, zakazuje pomalším prekážať rýchlejším a obmedzovať plynulosť cestnej premávky. Neznamená to však, že by zakazoval ísť pomalšie, ak pomalší napríklad nemení prudko rýchlosti, nezastavuje premávku, neznemožňuje svojou jazdou predchádzanie a podobne.

Preto policajti mohli pokojne ísť 40-kou. Áno, zdržiava to. Ak to však neohrozuje zdravie alebo nepoškodzuje majetok, všetko je v poriadku.

Toto vysvetlenie sa vzťahuje aj na úseky ciest, kde je určená najnižšia dovolená rýchlosť. Jediný rozdiel je len v tom, že pomalšie vozidlo nesmie ísť pomalšie, ako mu určuje dopravná značka.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nám sa takisto podarilo zažiť podobné jazdy policajtov s tým, že niektoré vozidlá za nimi to nevydržali a vyštartovali cez plnú čiaru spoza civilných áut. Nevšimli si totiž, že kolónu viedlo policajné auto. Policajti sa následne za takým vodičom rozbehli so zapnutým majákom.

Jozef sa nás v súvislosti s rýchlosťami opýtal na to, ako je to s dodržiavaním rýchlostí v areáloch firiem.

Jozef: "Mám takú dilemu. Pri vjazde do areálu súkromnej výrobnej firmy je značka obmedzujúca najvyššiu rýchlosť na 20 km/h v celom areáli firmy. Chcem sa spýtať, či je možné, aby som dostal pokutu od polície (keď prekročím rýchlosť), ktorá meria túto rýchlosť v areáli firmy (pravdepodobne na žiadosť samotnej firmy), teda na mieste ležiacom mimo verejných komunikácií. Vôbec, má polícia oprávnenie merať rýchlosť vo firme a dokonca za to pokutovať?"

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dodržiavať najvyššiu dovolenú rýchlosť treba najmä tam, kde je komunikácia zaradená do cestnej siete. Môže sa však stať, že aj na verejných miestach, kde komunikácie nie sú zaradené do cestnej siete, bude vlastník nehnuteľnosti vyžadovať dodržiavanie najvyššej dovolenej rýchlosti. V oboch prípadoch je vodič povinný poslúchnuť, rozdiel je však v sankcii.

Ak je areál súkromnej firmy zaradený do cestnej siete, policajti v ňom majú právo merať rýchlosť a pokutovať vodičov za nedodržiavanie maximálky. A je jedno, či je cesta súkromná alebo nie, či je v ohradenom areáli alebo nie.

Vieme si predstaviť, že v rámci výchovy by policajti mohli kontrolovať dodržiavanie maximálnych rýchlostí aj na cestách nezaradených do cestnej siete - na základe dohody s vlastníkom alebo správcom nehnuteľnosti, ktorý si tam určil rovnaké dopravné pravidlá, aké platia na cestách zaradených do cestnej siete. O vyberaní pokút policajtmi na miestach mimo cestnej siete pre nedodržanie rýchlosti vyplývajúcej zo zákona sa však vôbec nedá hovoriť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na cestách nezaradených do cestnej siete by sa dalo uvažovať len o sankciách. A aj to len v prípade, že vlastník alebo správca má v rámci podmienok užívania komunikácie určené povinnosti a za ich nedodržanie aj adekvátny "trest" (napríklad vykázanie z nehnuteľnosti, náhrada škody a podobne).

Iná vec je, ako na ceste zistíte, či je cesta zaradená do cestnej siete, ak je označená regulárnymi dopravnými značkami. Bez tejto informácie vám odporúčame dodržiavať dopravné značky aj na miestach, kde máte pochybnosti, či je cesta súčasťou cestnej siete alebo nie. Platí to aj pre dodržiavanie najvyšších dovolených rýchlostí.

Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu
reklama
  • Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zariskoval a poslal k vode Wolt. Prešiel testom lojality
  2. FameL GmbH: Náhrada škody bez rizika nákladov
  3. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus
  4. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  5. Objav prírodný ionťák, ktorý stojí za výkonom J. Slafkovského
  6. Union drží prvenstvo v dostupnosti zdravotnej starostlivosti
  7. Steny neklamú. Čo vám praskliny hovoria o stave domu?
  8. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú
  1. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus
  2. FameL GmbH: Náhrada škody bez rizika nákladov
  3. Sú prípravky na imunitu len vyhodené peniaze?
  4. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  5. Zariskoval a poslal k vode Wolt. Prešiel testom lojality
  6. Nové átrium aj učebňa. V Pečovskej Novej Vsi investujú do školy
  7. Objav prírodný ionťák, ktorý stojí za výkonom J. Slafkovského
  8. Union drží prvenstvo v dostupnosti zdravotnej starostlivosti
  1. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov 19 091
  2. Steny neklamú. Čo vám praskliny hovoria o stave domu? 7 112
  3. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame 4 973
  4. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne? 4 666
  5. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú 4 017
  6. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh 3 446
  7. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky? 2 896
  8. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 2 774
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Zuzana Kučminová: Modriny na duši - Cesta k odchodu
  2. Simona Šramová: Prečo sa žena z humanitných vied púšťa do sveta umelej inteligencie
  3. Júlia Piraňa Mikolášiková: Zoroslav Kollár ostal ticho, no iní sa prezradili sami. Reakcie bývalých tajných ukázali ich slabosť
  4. Iveta Grootová: Aj moje Tatry
  5. Róbert Mačej: „Pán prezident, ako sa máte?“
  6. Jiří Ščobák: Proč je boj Palestinců konfliktem mezi bohatými a chudými? A co s tím má F*co?
  7. Radko Mačuha: Ficova fotka s Putinom nakoniec nebude zadarmo.
  8. Branislav Hláčik: Komando Tiger - Kapitola 8
  1. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS 16 434
  2. Ivan Mlynár: Zábava Roberta Fica s riskovaním našich životov neberie konca. 15 730
  3. Dušan Koniar: Puč na Slovensku 15 248
  4. Ján Šeďo: To dopravní inžinieri všetko posr**i ! 11 941
  5. Ivan Mlynár: Je Šutaj Eštok úplný kretén ? Nie, je to génius. Ak to niekto nechápe, je to jeho problém. 10 027
  6. Blanka Ulaherová: Návrat po 46 rokoch 9 306
  7. Elena Antalová: Nehorekujme. Všetko je inak. 7 129
  8. Ján Valchár: Zaujímavé fakty okolo ruskej ropy. 6 946
  1. Jiří Ščobák: Proč je boj Palestinců konfliktem mezi bohatými a chudými? A co s tím má F*co?
  2. Radko Mačuha: Ficova fotka s Putinom nakoniec nebude zadarmo.
  3. Pavel Macko: Jednanie o bezpečnostných zárukách pre Ukrajinu
  4. Marcel Rebro: Fico, spýtaj sa Putina, ako sa majú príbuzní jeho obetí
  5. Radko Mačuha: Hory majú oči.
  6. Marcel Rebro: Fico v Pekingu: Európsky exot na Putinovej prehliadke
  7. Radko Mačuha: Podať si ruku s Putinom, nieje žiadne umenie.
  8. Marian Nanias: Jachtavý brat Lacko.
SkryťZatvoriť reklamu