SME

Test: Štvrté Discovery nevyzerá, ale slúži

Štvrtá generácia Discovery navonok zapiera svoj pôvod a podobá sa na Range Rover. Vlastnosťami však ostáva starým dobrým Discovery s úspornejším šesťvalcom, krajším interiérom a dobrým správaním na ceste.

Discovery je zlúčeninou toho najlepšieho v rámci značky. Range je podľa nás prehnane luxusný a Defender zasa surový.Discovery je zlúčeninou toho najlepšieho v rámci značky. Range je podľa nás prehnane luxusný a Defender zasa surový. (Zdroj: autor)

BREZNO. Katalógy Land Rover môžu ísť príkladom iným značkám, lebo záujemca sa z nich dozvie úplne všetko. Namiesto prepisu katalógových informácií sme sa vžili do role majiteľa Discovery štvrtej generácie a teraz prinášame dojmy. S prihliadnutím na široký rozsah schopností auta, sedem sedadiel a nový úspornejší nafťák, sme necítili výčitky šoférovať ho.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pre model Discovery typické črty karosérie pomaly zanikajú v novej línii značky. „Disco“ sa už viac podobá na Range ako na seba samé. Jedinou typickou črtou je vyššie strecha vzadu, vyššie položené zadné bočné okná a schodíkový spodný okraj dvojdielnych zadných dverí.

SkryťVypnúť reklamu

LED svetlá sa rozsvecujú rýchlo a sú úsporné.

Na ligotavom striebornom podklade vyzerajú dosť lacno.

Zavedenie úsporných a rýchlych LED do predných a zadných svetiel poteší, ale zapnuté LED vyzerajú trochu lacno. Aj zadné svetlá nám pripomínajú lacný tunnig. Všetky vonkajšie detaily sú veľmi dobre prepracované a auto pôsobí ako harmonický celok s neobyčajnou príťažlivosťou, akurát je nám trochu ľúto, že to už nie je typické Disco.

Nastupujte do čistého Tesnenia dverí a ich tvar chránia prahy pred blatom celkom účinne. Rovnako hrubé gumové rohože sú výsledkom dlhoročného vývoja terénnych áut. Do auta, ktoré ešte pred hodinou jazdilo v ťažkom teréne, možno teoreticky bez problémov nastúpiť v obleku.

SkryťVypnúť reklamu

Land Rover má systém, ako chrániť vnútorné prahy pred blatom.

Svoj podiel na tom majú úzke prahy a jednoduché nastupovanie. Zadné dvojdielne dvere sú rozdelené vodorovne a obsluha kufra už taká čistá nie je. Najmä ak máte krátke ruky a pri vyklopenom spodku chcete vybrať niečo z prednej časti kufra. Pozýva do tretieho radu Dnešný sedemsedadlový trend nie je pre Discovery nič nové. Jeho zvýšená strecha vzadu robí miesto nad tretím radom sedadiel. Dve prídavné sedadlá vzadu dokážu zmiznúť v podlahe a pri kúsku skromnosti odvezú na kratšej trase aj dospelých. Pre deti je tu miesta dosť a operadlá sú dosť vysoké s masívnymi opierkami hlavy. Daňou za robustné sedadlá v treťom rade je ich vyklápanie tromi a nie jedným pohybom.

SkryťVypnúť reklamu

Deti sa v treťom rade odvezú pohodlne ako v kompaktnom vane.

Kreslá v druhom rade vynikajú pohodlím a robustnou konštrukciou, čomu opäť zodpovedá hmotnosť a veľkosť. Celkovo variabilita interiéru a vnútorný priestor predčí ktorýkoľvek kompaktný van. Pri sedemmiestnom obsadení sa kufor obmedzí na 280 litrov a postupným sklápaním dvoch radov sedadiel a nakladaním po strechu narastie na 2558 litrov. Volant pre dlhé prsty Interiér predchádzajúcich generácií dával jasne najavo prienik medzi surovým Defenderom a luxusným modelom Range. Dnes sa interiér kvalitou a spracovaním podobá viac na Range. Ak odhliadneme od trochu podivne navrhnutého ciferníka tachometra, kokpit schová do vrecka Land Cruiser, GL aj X5.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Stredová konzola vyzerá výborne a pritom je praktická.

Ovládanie palubného počítača sa javí intuitívne až potom, ako pracne zistíte systém ovládania. Pokiaľ ide o interiér a kvalitu jazdy, je to jedno z mála áut, kde nová generácia znamená slušný skok vpred. Jedine volant ostal mierne neforemný s ovládačmi na dlhé prsty. Nekýva sa zo strany na stranu V teréne sme prišli skôr na limit priľnavosti pneumatík, než schopností systému Terrain Response, ktorý citeľne mení program zásahových systémov a pohonu všetkých kolies. Pri skúške brodivosti sa nám na dlhší čas zarosili predné svetlá, inak bol pohyb v teréne a na vzduchových vankúšoch podvozka relaxom. Zaujímavé je, že pri stúpaní do strmého kopca prevodovka ani v manuálnom režime nepodržala dvojku, ale pred vrcholom podradila.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pohon všetkých kolies sa snaží pomôcť zatočiť. Iba prevodovka občas jeho snahu neguje preradením v nevhodnej chvíli.

To, čo by vodič nemal nikdy urobiť, elektronika zvládla a kolesá po podradení zabrali kontinuálne. Pri krížení náprav sa Discovery spoľahne viac na trakčný systém než vysúvanie kolies spod blatníka, čo je asi dané vzduchovým pružením. Výhoda vankúšov sa prejavuje pri jazde po hlbokých priečnych rigoloch lesných ciest, kedy sa auto nekýva zo strany na stranu. Zlepšenie charakteristiky podvozka ešte viac cítiť na bežných cestách. Zmenil správanie na ceste Discovery sa jazdnými vlastnosťami na ceste priblížilo vyslovene cestnejším SUV a v zákrutách sa cítime podstatne lepšie ako v Audi Q7. Ku kvalite jazdy pripieva podarený diesel 3,0 LR-TDIV6 s dvomi turbodúchadlami. Má rovnomerný ťah, príjemný zvuk a dobrú spotrebu mimo mesta. Návrat zo stredného Slovenska do Bratislavy sme zvládli pri spotrebe 7,9 litra na sto kilometrov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V podstate sme podliezli údaj výrobcu. Na druhej strane, v meste motor naftou nepohrdne a ide bez problémov aj na 13 litrov. S trochou opatrnosti sa dá jazdiť pod desať bez ohľadu na štýl jazdy do 12 litrov. Na pohotovostnú hmotnosť 2583 kilogramov, výkon 245 koní a krútiaci moment 600 Nm to nie je zlé.

Potrebuje využitie Napriek tomu, že dnes existuje veľa ľudí, ktorí sú kúpia Discovery a pritom ho vôbec nepotrebujú, zmenili sme názor na autá tohto typu. Land Rover Discovery využije ten, kto má viac ako tri deti, ideálne štyri alebo päť, raz do týždňa jazdí s rodinou z veľkomesta na víkend za športom, týždenne strávi na cestách mimo mesta aspoň 15 hodín, jazdí do ťažkého terénu kontrolovať prácu zamestnancov, má jachtu alebo karavan… .

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Discovery je mimoriadne všestranné. Spodná časť dverí slúži ako lavica, avšak pri načahovaní do kufra trochu prekáža.

Záleží na prioritách a tie by mala mať rodina.

Discovery je multifunkčné auto schopné zastúpiť dve alebo tri špecializované autá v jednom. Hoci nahradí komfortný sedan, offroad, kompaktný van a ťahač, nezvládne zastúpiť mestské auto. Pritom väčšina ľudí s podobnými autami brázdi ulice miest. Povedané jednou vetou, ak v praxi využijete Discovery naplno, potom môžete cenu a spotrebu podeliť tromi. Ak je to inak, patríte medzi snobov, ktorí si kupujú zbytočnosti.

SME spokojní SME nespokojní

dizajn ťažké sedadlá v druhom rade

jazda po nerovnostiach pomalší nábeh kúrenia

SkryťVypnúť reklamu
reklama

schopnosti v teréne dizajn zadných LED svetiel

ochrana pred znečistením prahov vyklápanie zadných sedadiel

činnosť pohonu všetkých kolies vysoká hmotnosť

prehľadná stredová konzola neprehľadný tachometer

dizajn interiéru a kvalita materiálov -

Kupujem – nekupujem

K Discovery som mal vždy blízko, ale štvrtá generácia s podstatne civilizovanejším správaním na ceste si ma získala úplne. „Disco“ sú tri autá v jednom a preto mu dávam nálepku - kupujem. (Rastislav Chvála)

Technické parametre v porovnaní s konkurenciou Vozidlo Discovery4 Landcruiser

Motor - TDV6 3.0 3.0 D-4D

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prevodovka 6-st. automat 5-st. automat

Zdvihový objem (cm3) 2993 2982

Výkon (kw/k) 180/245 127/173

Pri otáčkach (ot./min.) 4000 3400

Krútiaci moment (Nm) 600 410

Pri otáčkach (ot./min) 2000 1600-2800

Emisie CO2 (g/km) 244 214

Emisná norma Euro5 Euro4

Rozmery - -

Rázvor náprav (mm) 2885 2790

Dĺžka (mm) 4838 4760

Šírka (mm) 2022 1885

Výška (mm) 1887 1845

Rozchod kolies vpredu (mm) 1605 1585

Rozchod kolies vzadu (mm) 1613 1585

Pohotovostná hmot (kg) 2583 -

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Celková hmotnosť (kg) 3240 2990

Hmot. nebrzd. prívesu (kg) 750 -

Hmot. brzd. prívesu (kg) 3500 3000

Svetlosť podvozka (mm) 185*/310** 220

Brodivosť (mm) 700 700

Nájazdový uhol 36,2º 32º

Prejazdový uhol 27,3º 22º

Výjazdový uhol 29,6º 25º

Objem palivovej nádrže (l) 82 87

Prevádzkové hodnoty - -

Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 9,6 11,7

Maximálna rýchlosť (km/h) 180 175

Spotreba mesto(l/100 km) 11,2 10,4

Spotreba mimo mesto (l/100 km) 8,3 6,7

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kombinovaná spotreba 9,3 8,1

Spotreba v teste (l/100 km) 11,5 10,4

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok
  2. Spoločnosť EY Slovensko vyhlásila jubilejný 20.ročník súťaže EY
  3. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  4. Čakala voľnosť, prišla prázdnota. Ako ženy zvládajú odchod detí?
  5. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  6. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  7. Keď sa z brigády stane kariéra
  8. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  1. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  2. TIPOS pokračuje v spolupráci s Bratislavou
  3. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  4. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  5. Čakala voľnosť, prišla prázdnota. Ako ženy zvládajú odchod detí?
  6. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok
  7. Rezidencia Rúrky: Prvý bytový dom skolaudovali, ďalší už stavajú
  8. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  1. Čakala voľnosť, prišla prázdnota. Ako ženy zvládajú odchod detí? 6 671
  2. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 3 633
  3. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s 3 181
  4. Keď sa z brigády stane kariéra 1 925
  5. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov 1 891
  6. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 1 812
  7. Bez nich by elektrina netiekla. 1 727
  8. J&T GRANT Jeden Team umožní trénovať až 15 000 deťom ročne 1 433
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Monika Albertiová: Cenzúra v priamom prenose? Prípad Trochu inak s Adelou
  2. Jozef Mačo: A kde je tá alternatíva?
  3. Marek Mačuha: Zmena ústavy - nič prekvapivé
  4. Jozef Kurty: Keď väčšina rozhoduje, menšina trpí. To je demokracia
  5. Človek v ohrození: Libanon: každodennosť v krajine polykrízy
  6. Jozef Varga: Protestami máme šancu oslabiť FicoSMER natoľko...
  7. Ján Valchár: Niečo k situácii v Slavjansku a ruským ponorkám
  8. Adam Austera: Ako môže bežný investor profitovať z miliardových výnosov Ligy majstrov?
  1. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 15 881
  2. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 14 702
  3. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 13 695
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 12 344
  5. Martin Ondráš: Zákon čo legalizuje podvod? Alebo ako Slovensko stratí kontrolu nad pôdou 11 227
  6. Daniel Guľaš: Všetko dobré, Ľuboš. 9 981
  7. Otilia Horrocks: Keď Monika Beňová moralizuje z miesta pre ZŤP 9 318
  8. Ivan Čáni: Kolaborant a vlastizradca Blaha sa už aj strihá kvôli Rusom. 7 696
  1. Věra Tepličková: Viac šťastia ako rozumu
  2. Marian Nanias: Problémy na maďarskej jadrovej elektrárni Paks II.
  3. Marian Nanias: Nezvyčajná jadrová investícia – Maďarská JE Paks II.
  4. Anna Brawne: Džemy, hady, nebojte sa, dobre bude!
  5. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval.
  6. Marian Nanias: Problémy na tureckej JE Akkuyu.
  7. Radko Mačuha: Začnú nás stíhať za porušovanie národnej identity?
  8. Radko Mačuha: Už aj Verejné záchody chráni Ústava Slovenskej Republiky.
SkryťZatvoriť reklamu