SME

Ford Focus ECOnetic. Najúspornejší Focus

Obohatený o systém Stop/Start a inštruktážny software Eco Mode štartuje Focus druhú vlnu evolúcie ekologických modelov značky Ford s označením ECOnetic.

(Zdroj: Ford)

Vďaka týmto prvkom a ďalším technickým vylepšeniam spotrebuje 3,8 l nafty na 100 km a do ovzdušia vypustí iba 99 g CO₂ na 1 km.

Bez štátnej podpory neprežije Pokiaľ vás spomínané hodnoty zaujali a nadchli, hneď na úvod vás musím schladiť tým, že slovenská legislatíva nedáva takýmto ekologickým autám zatiaľ žiadnu šancu na prežitie. Preto ani slovenský importér Focus ECOnetic neplánuje tlačiť v predajoch, hoci v cenníku, samozrejme, figurovať bude.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vďaka upravenej aerodynamike klesol

SkryťVypnúť reklamu

súčiniteľ odporu vzduchu na Cx=0,31.

V Nemecku totiž vychádza o 2.375 € drahšie, než bežný Focus s rovnakým motorom 1.6 TDCi, čo žiaden racionálne zmýšľajúci zákazník nebude ochotný zaplatiť, pokiaľ u nás nebude fungovať štátna podpora ekologických vozidiel. Buďme ale optimisti. Po odpočte DPH na všetky vozidlá kategórie M1 a zrušení nezmyselných mreží sa možno stane ďalší zázrak a ekologické zmýšľanie sa prebudí aj v našej krajine. Známe triky Dovtedy sa z vozidiel ako Ford Focus ECOnetic môžeme aspoň tešiť a povedať si o ňom niečo viac. Verzia ECOnetic vychádza z klasického sériového modelu Focus, v porovnaní s ktorým má však niekoľko prvkov navyše. Preto ten príplatok 2.375 €. Na dosiahnutie nižšej spotreby a emisií CO₂ použili známe triky: skrátené športové pruženie (vpredu o 10 mm, vzadu o 8 mm) zmenšujúce súčiniteľ odporu vzduchu, pneumatiky s nízkym valivým odporom Michelin Energy Saver 195/65 R15, menej priepustnú masku chladiča, zadný spojler, špeciálny prevodový olej s nízkou viskozitou, dlhší tretí, štvrtý a piaty prevodový stupeň, či Hondou Insight inšpirovaný nový inštruktážny software Eco Mode.

SkryťVypnúť reklamu

Počas prvých testovacích jázd som priemernou spotrebou 4,8 l/100 km zaostal za výrobcom udávanou hodnotou o 1 l. Jazdil som však v pomerne chladnom počasí.

Za voliteľný systém Stop/Start s rekuperáciou brzdnej energie si treba zvlášť doplatiť 500 €. Ide o prvú aplikáciu systému Stop/Start vo vozidlách Ford v Európe. V praxi funguje presne tak ako v každom inom aute s podobným systémom. Motor sa automaticky vypne pri každom zastavení na semafore alebo križovatke. Opätovne sa spustí po stlačení spojky, pričom na ňu reaguje aj vtedy, keď z akéhokoľvek dôvodu pri pohýnaní zhasne. Dve batérie V súvislosti s pravidelným a častým zhasínaním a štartovaním motora sa natíska otázka ohľadne životnosti štartéra a turbodúchadla. Ford tvrdí, že všetky komponenty, ktoré podliehajú väčšiemu zaťaženiu, sú ošetrené. Štartér dostal zosilnený mechanizmus a zabezpečené je aj dostatočné chladenie turbodúchadla. Neodmysliteľnou súčasťou Stop/Start systému je rekuperácia brzdnej energie, čiže využívanie kinetickej energie vozidla na dobíjanie batérie. Nahromadenou energiou systém pokrýva elektrické nároky auta, keď sa motor na križovatke vypne. Tým sa šetrí palivo.

SkryťVypnúť reklamu

Systém Stop/Start sa dodáva len do päťdverovej karosérie hatchback. Pripláca sa zaň 500 €.

Nový Focus ECOnetic má väčšiu batériu schopnú zvládnuť časté striedanie nabíjania a vybíjania. Na premostenie zvýšenej spotreby elektrickej energie počas státia so zhasnutým motorom a stabilizáciu napätia pri štartovaní a vypínaní motora má však aj pomocnú menšiu batériu. Tak ako pri všetkých týchto systémoch, motor sa nevypne, ak je ešte studený, vonku je zima alebo ak boční príjemcovia elektrickej energie (napr. klimatizácia) majú vysokú spotrebu. Mimo mesta dokáže systém Stop/Start znížiť spotrebu do 5%. V meste je dvoj až trojnásobne efektívnejší (úspora 10 až 15% v porovnaní s modelom Focus bez systému Stop/Start). Po Honde pestuje kvetinky aj Ford Úpravám sa nevyhol ani motor, štandardne dodávaný s bezúdržbovým filtrom pevných častíc a ponúkaný vo výkonových prevedeniach 66 kW/90 k a 80 kW/109 k. Technici upravili jeho vstrekovače, nasávanie a znížili tiež vnútorné odpory. Inštruktážny software Eco Mode je podobná ekologická zábavka s virtuálnym pestovaním kvetiniek, akú predviedla Honda Insight.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

S virtuálnym pestovaním kvetiniek sme sa už stretli. Na rozdiel od Hondy systém Eco Mode nehodnotí len jazdu ako takú, ale osobitne sleduje radenie, dynamiku a plynulosť jazdy.

Na rozdiel od Japonca však tento systém sleduje viacero parametrov. Vyhodnocuje efektívnosť radenia, či vodič preraďuje v správnej chvíli a jazdí na správnom prevodovom stupni. Učí vodiča predvídať, netrápiť vozidlo v zákrutách a jazdiť čo najplynulejšie rýchlosťami prispôsobenými kategórii jednotlivých ciest. Software jazdu priebežne vyhodnocuje a vodiča oceňuje pridávaním alebo uberaním lupienkov kvetiniek na displeji palubného počítača. Jazdí ako Focus Motor nie je v skutočnosti taký tichý, ako by si Ford želal. Aspoň na voľnobehu nie. Jazda s najúspornejším Focusom sa však kvalitou a zážitkom z ovládania v ničom nelíši od toho, ako ju spoza volantu tohto auta poznám. Aj napriek zníženému pruženiu stále veľmi komfortne vyhladzuje nedostatky ciest. Riadenie aj radenie je rovnako precízne a auto štandardne s nadšením zatáča.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Inak povedané, ekologické úpravy mu neubrali zo žiadnej z jeho vlastností, pre ktoré ho považujem za jedno z najlepších jazdiacich áut v segmente. Veľmi som si musel vtĺkať do hlavy, že tentoraz mám jazdiť úsporne, aby som mu nezačal nakladať od prvej chvíle.

Technické parametre vozidla Ford Focus ECOnetic zdvihový objem [cm3] 1560 1560

výkon [kW/k] 66/90 80/109

pri otáčkach [1/min] 4000 4000

krútiaci moment [Nm] 215 240

pri otáčkach [1/min] 1750 1750

prevodovka 5M 5M

palivová spotreba [l/100 km] 4,0 3,8

SkryťVypnúť reklamu
reklama

emisie CO2 [g/km] 104 99

zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 12,7 11,0

najvyššia rýchlosť [km/h] 182 191

Rozmery

dĺžka 4342 mm

šírka 1991 mm

výška 1497 mm

rázvor náprav 2640 mm

objem batož. priestoru 385-1247 l

Ford

Firma ako dôvod oznámila slabý dopyt po elektrických vozidlách.


TASR 3
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Fanúšikov dostanú na zápas 5 minút pred výkopom
  2. Trojuholník, ktorý šetrí čas aj kroky
  3. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  4. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood
  5. Jesenný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  6. Blíži sa dvanásty ročník filmovej prehliadky Be2Can
  7. Jesenné MUST-TRY dobroty, ktoré potešia vaše chuťové poháriky
  8. Spoločnosť EY Slovensko vyhlásila jubilejný 20.ročník súťaže EY
  1. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  2. Fanúšikov dostanú na zápas 5 minút pred výkopom
  3. Trojuholník, ktorý šetrí čas aj kroky
  4. Tienenie? Áno! Profirol dotácie™ pre veľký úspech pokračujú
  5. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood
  6. Jesenný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  7. Blíži sa dvanásty ročník filmovej prehliadky Be2Can
  8. Jesenné MUST-TRY dobroty, ktoré potešia vaše chuťové poháriky
  1. J&T GRANT Jeden Team umožní trénovať až 15 000 deťom ročne 7 544
  2. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s 3 948
  3. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 3 376
  4. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov 2 788
  5. Slováci vytvorili mlieko, ktoré nemá obdobu v celej Európe 2 224
  6. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 2 103
  7. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 1 781
  8. Bez nich by elektrina netiekla. 1 696
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Eva Záhorská: Nenásytná mihuľa
  2. Jaroslav Karahuta: Ministerstvo pôdohospodárstva SR nás ženie do pasce potravinovej závislosti na dovoze potravín zo zahraničia.
  3. Jozef Černek: Ústava pozná pohlavia.
  4. Milan Buno: O odvahe ženy, ktorá sa odmietla podriadiť mocným |  7 knižných tipov
  5. Marian Nanias: Nezvyčajná jadrová investícia – Maďarská JE Paks II.
  6. Anna Brawne: Džemy, hady, nebojte sa, dobre bude!
  7. Michael Achberger: Proteínový shake deťom: záchrana na desiatu alebo tichá hrozba?
  8. Marek Namešpetra: Privat Slovakia
  1. Radko Mačuha: Takto sa to robí, do Šimečkovej matere. 19 885
  2. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 15 349
  3. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 11 653
  4. Daniel Guľaš: Všetko dobré, Ľuboš. 9 883
  5. Ivan Čáni: Kolaborant a vlastizradca Blaha sa už aj strihá kvôli Rusom. 9 788
  6. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová? 9 474
  7. Otilia Horrocks: Keď Monika Beňová moralizuje z miesta pre ZŤP 8 940
  8. Martin Ondráš: Zákon čo legalizuje podvod? Alebo ako Slovensko stratí kontrolu nad pôdou 8 182
  1. Marian Nanias: Nezvyčajná jadrová investícia – Maďarská JE Paks II.
  2. Anna Brawne: Džemy, hady, nebojte sa, dobre bude!
  3. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval.
  4. Marian Nanias: Problémy na tureckej JE Akkuyu.
  5. Radko Mačuha: Začnú nás stíhať za porušovanie národnej identity?
  6. Radko Mačuha: Už aj Verejné záchody chráni Ústava Slovenskej Republiky.
  7. Tupou Ceruzou: Neotravujte
  8. INESS: Socializmus skončil, ale láska k štátnemu stále žije
SkryťZatvoriť reklamu