Harley Davidson je už dlhé roky legendou, jeho vznik je však prozaický - slávna motorka vznikla z bicykla. Vyrobili ju Wiliam Harley a traja bratia Davidsonovci v roku 1903. Do najsilnejšieho rámu bicykla pripevnili motor a až postupným vylepšovaním prišiel na svet Harley Davidson, značka, ktorá pretrvala dodnes. Odborníci vedia, že keď si kupujú Harley Davidson, nekupujú si len technickú dokonalosť, ale najmä legendu.
Ťažký a pomalý
Základom úspechu bola kvalita, robustnosť a spoľahlivosť motocyklov Harley Davidson a tá priniesla objednávku nielen od vojska, ale aj od pôšt a rôznych komerčných dopravcov. Už v roku 1920 sa takmer dvadsať percent produkcie spoločnosti predalo do zámoria a hlavne motocykle s postranným vozíkom boli veľmi žiadané. Len v roku 1919 sa ich vyrobilo viac ako šestnásťtisíc.
Firma bola veľmi konzervatívna a jej motorky mali ďaleko od športového stroja, akým bol napríklad Henderson. Harley Davidson bol ťažký a pomalý, krédom spoločnosti bola trvanlivosť, nie rýchlosť a výkon. V roku 1908 sa však sám Walter Davidson ako najlepší jazdec v rodine úspešne zúčastnil na pretekoch v severnej časti New Yorku.
Harley len pre chlapov
Od roku 1918 vyrábal Harley Davidson motocykle pre vojsko a prispôsobil tomu celú výrobu. Firma sa snažila udržať aj na základe reklám, v ktorých sa propagoval postranný vozík ako to najlepšie a rôzne verzie nákladného trojkolesového Harleya. Správnym krokom bola reklama orientovaná na ženy, ktoré práve získali volebné právo. Harley bol vraj motorka ako stvorená pre nežné pohlavie, ktoré sa práve začínalo presadzovať vo svete mužov.
|
Walter Davidson, prvý prezident Harley Davidson Motor Company, |
Pravda však je, že najľahší Harley váži 250 kilogramov. S týmto typom ženy problém nemajú, no ťažšie typy Harleyov, ktoré vážia aj 450 kíl, robia problémy už aj mnohým chlapom. Skúsení však vravia, že je to len vec zvyku, treba vedieť, ako sa k motorke postaviť, ako na ňu nasadnúť a najmä ako ju dostať do pohybu.
Len na motorke viete vypnúť
Čo dodnes mužov na Harleyoch tak fascinuje? „Je to určitý úlet z reality. To, čo vám motorka dáva, je sloboda, pocit voľnosti,“ vraví Branislav Šimek, ktorý má motorky ako svojho koníčka, vlastní však aj firmu, ktorá ich stavia a prestavuje. Nedávno získal aj licenciu na predaj motoriek Harley Davidson. „Keď sedíte na motorke, vypnete. Keď sedíte za volantom v aute, premýšľate a riešite problémy. Aspoň ja to tak robím. Na motorke sa naozaj len veziete. Je to, ako keď niekto chodí behať do parku.“
|
Detaily na motor a rýchlomer Harley Davidsona. |
Keď padol komunizmus, Harley Davidson boli u nás motocyklami vyššej triedy. Nemohol si ich dovoliť každý, v porovnaní s inými motorkami to bolo niečo extra. Pre mnohých ľudí predstavovali métu, ktorú sa snažili dosiahnuť. Branislav Šimek začal s motorkami už v štrnástich. Zaujímalo ho všetko, čo malo dve kolesá a bolo pohyblivejšie. „S motorkami som vyrastal, stále som sa v nich vŕtal.“ To, koľko Harleyov vlastníte, závisí nielen od vašej solventnosti, ale aj od toho, ako ste pre ne zanietený. Nie je preto výnimkou mať dve-tri motorky alebo aj viac. „Keď vás to raz chytí, drží vás to.“
Harley je niečo iné
Koľko stojí Harley Davidson? „To je klasická otázka,“ vraví Branislav Šimek. „Priemerný Harley dnes kúpite za pätnásť- až osemnásťtisíc eur. Ale môžete si kúpiť aj Harley za tridsaťtisíc alebo za päťdesiat- až sedemdesiattisíc eur, to nie je problém. Teraz idú do módy tridsať až päťdesiať rokov staré motorky, ľudia teda zháňajú staré Harleye. Za posledných pätnásť rokov sa situácia zmenila, nový Harley už nie je záležitosťou len horných desaťtisíc. „Ľudia sa chcú odlíšiť od masy, preto si dávajú stavať motorky na zákazku alebo chcú starý Harley, lebo je to niečo iné. Chcú vybočiť z konvencií a odlíšiť sa.“
![]() |
Toto je životný štýl, po ktorom túžia všetci motorkári - |
Aj samotná jazda na Harleyi je iná. Keď sa naň posadíte, je to, ako keď sa veziete na Rolls Royce. „Nemusí to byť technicky najdokonalejšie, ale už máte v sebe ten pocit, že to musí byť iné,“ vraví Branislav Šimek. Čo sa na Harleya oblieka? Klasikou vždy boli kožené bundy a kožené nohavice, ale tá už je dnes prekonaná, oblečenie na motorku sa vyrába z moderných materiálov – ako sú goretex, kordúra, kevlarové vlákna. Vďaka nim pokožka dýcha a keď zmoknete, nie ste mokrí, lebo rýchlejšie uschnete. Koža je teda klasika, ale dnes už prekonaná.
Holé baby a drogy?
Na Harleyoch jazdia aj členovia celosvetovo najrozšírenejšieho motorkárskeho klubu (či gangu) Pekelní anjeli (Hell´s Angels), ktorí bývajú často obviňovaní zo závažných trestných činov, ako je obchodovanie s drogami či s bielym mäsom. Pokusy o úplné rozpustenie pobočiek týchto klubov sú však neúspešné, pretože obžalobe sa na súde nedarí dokázať, žeby ich činnosť predstavovala vážne ohrozenie verejného poriadku.
![]() |
Electra Glide – azda najznámejší model motorky Harley Davidson. |
„Každý si myslí, že k Harleyu patria prsnaté modelky, zbrane a bradatí chlapi. To je taká dogma. Ale väčšina ľudí, ktorí sa na Slovensku vozia na Harleyoch, sú lekári, právnici, podnikatelia. Sú to ľudia z vyššej vrstvy, ktorí majú doma rodiny. Nie je to ten hippies štýl, ako ho poznáme zo šesťdesiatych rokov. Je to už o tom, že sa idete previezť s kamarátmi a vypnete. Nesedíte na rybách, ale veziete sa na motorke.“
Na Slovensku si Harley tiež nezískava len srdcia mužov, ale aj žien. „Máme dosť dievčat, ktoré jazdia na Harleyi. Na tých menších, ľahších strojoch, lebo Harley je naozaj ťažký motocykel. Máme dievčatá, ktoré majú dvadsať rokov a šetrili si na to a máme dievčatá, ktoré majú štyridsať - päťdesiat. U chlapov je to to isté: päťdesiat -šesťdesiatročný chlap je klasický štandard, pokiaľ ide o Harleye.“
Elitný koníček
Koľko je u nás Harleyov? Ťažko povedať, štatistiku nikto nevedie, záznamy by sa dali získať jedine na polícii, ale odhadom ich môže byť okolo tritisíc. Najväčší celosvetový klub Harley Owners Group má desaťtisíce členov po celom svete. U nás je síce motorkárskych klubov dosť, sú takmer v každom meste, ale majitelia Harley Davidson sa v nich veľmi nezdružujú, necítia potrebu. Naopak, chcú si zachovať individualitu.
Dávajú prednosť malým skupinkám priateľov, s ktorými sa na motorkách vyberú trebárs k moru a užívajú si jazdu. To, koľko času a peňazí Harleyom venujete, závisí od toho, do akej miery ste tejto záľube podľahli. Môžete motocykel iba vlastniť a na víkend sa na ňom previezť alebo mu naozaj podriadite svoj životný štýl. Harley má vlastnú módu, tričká, bundy, motorka môže teda ovplyvniť aj váš šatník. Keď si kúpite motocykel, je to len začiatok. Ďalšiu sumu vyhodíte za rôzne doplnky a výbavu. Ak vás Harley stál dvadsaťtisíc eur, nie je problém ešte desaťtisíc minúť na „drobnosti“. Harley Davidson je pekný koníček, ale drahý.
Z histórie |
Wiliam Harley sa narodil v roku 1880. Jeho rodičia boli Angličania a presťahovali sa do neveľkého mesta Milwaukee v americkom štáte Wisconsin. Bill mal rád kreslenie a zvyčajne sa vŕtal v mechanizmoch rôzneho druhu. Podobne aj jeho kamarát Arthur Davidson. V roku 1901 obaja pracovali v tej istej Milwauckej továrni a s pomocou nemeckého mechanika, ktorý poznal motor De Dion, používaný všade v Európe, začal dostávať tvar ich vlastný motor. Prvý motor nebol úspešný. Bill zistil, že potrebujú väčší, so zotrvačníkom a pevný rám. Walter Davidson pracoval ako mechanik pri železnici spolu s bratom Wiliamom, nástrojárom. Nadšenie mladého Arthura ich presvedčilo a padlo rozhodnutie na vytvorenie vlastného podniku, no až po súhlase otca. Otec Davidson, rodený Škót, bol tesár a nielenže im dal súhlas, ale prvú továreň – ak sa to tak dalo nazvať – aj vlastnoručne postavil. Na obrovské vráta s rozmermi trikrát štyri a pol metra namaľoval slová: Harley-Davidson Motor Co. |
Kultové filmy |
Hell's Angels - so Sonnym Bargerom - 1969 The Wild One – s Marlonom Brandom – 1953 Easy Rider - s Petrom Fondom a Denisom Hopperom - 1969 Modrá Electra Glide - 1973 Born to Ride – s Johnom Stamosom - 1991 Harley Davidson and The Marlboro Man - s Mickeym Rourkom a Donom Johnsonom - 1991 |