SME

Aké svetlá smiete mať na aute, kedy smú svietiť a akou farbou

V poslednom období sa čoraz častejšie na cestách stretávame s autami, ktorým svietia len predné svetlá a zadné majú vypnuté. Vodiči si nie sú istí, či je to v súlade s predpismi.

V poslednom období sa čoraz častejšie na cestách stretávame s autami, ktorým svietia len predné svetlá a zadné majú vypnuté. Niektorí vodiči týchto áut si nie sú celkom istí v tom, či je to v súlade s predpismi.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Helena: "Máme nové vozidlo, ktoré je vybavené dennými svetlami (svietia iba vpredu). Pri kúpe vozidla nám tvrdili, že je to v súlade s vyhláškou, vraj výrobca (VW) monitoruje podmienky v tej-ktorej krajine a výrobu prispôsobuje platným predpisom. Niekde som však počula, že policajti to neuznávajú a vozidlo vraj má byť osvetlené cez deň aj vzadu. Prosím Vás, môžete uviesť informáciu, ako je to v skutočnosti? Stačí, aby počas slnečného dňa boli použité iba tieto denné svetlá?"

SkryťVypnúť reklamu

Túto otázku upravuje zákon o cestnej premávke. Podľa neho musí mať motorové vozidlo rozsvietené stretávacie svetlomety alebo im na roveň postavené osvetlenie. Za nezníženej viditeľnosti môžu byť namiesto stretávacích svetlometov rozsvietené denné prevádzkové svietidlá.

Ďalej sa však nedozviete, čo sú to stretávacie svietidlá. Tu nám môžu pomôcť medzinárodné predpisy, ktoré sú nadradené slovenským, keďže sme sa zaviazali ich dodržiavať. Podľa nich sa o stretávacích svetlách dá hovoriť len v súvislosti so svietením dopredu.

Definície predpisu EHK OSN č. 48:

2.7.9. „Diaľkovým (hlavným) svetlometom“ sa rozumie svietidlo používané na osvetľovanie vozovky na veľkú vzdialenosť pred vozidlom.

2.7.10. „Stretávacím (tlmeným) svetlometom“ sa rozumie svietidlo používané na osvetlenie vozovky pred vozidlom bez toho, aby nepatrične oslňovalo alebo iným nevhodným spôsobom obťažovalo vodiča prichádzajúceho z opačného smeru alebo iných účastníkov cestnej premávky.

2.7.25. „Denným svietidlom“ sa rozumie svietidlo smerujúce dopredu slúžiace na zlepšenie viditeľnosti vozidla za jazdy cez deň.

2.7.14. „Predným obrysovým svietidlom“ sa rozumie svietidlo používané na označenie prítomnosti vozidla a jeho šírky pri pohľade spredu.

2.7.15. „Zadným obrysovým svietidlom“ sa rozumie svietidlo používané na označenie prítomnosti vozidla a jeho šírky pri pohľade zozadu.

SkryťVypnúť reklamu

To, čo na autách svieti vzadu, keď zapnete na aute svetlá, sú obrysové alebo parkovacie svetlá. Tie svietia vpredu aj vzadu. Obrysové svetlá sa pritom musia zapínať jedným zapínačom.

§ 32, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vozidlo musí mať okrem prípadu uvedeného v § 34 ods. 4 počas jazdy rozsvietené stretávacie svetlomety alebo im na roveň postavené osvetlenie; to neplatí pre nemotorové vozidlo, ktoré musí mať rozsvietené svietidlá počas zníženej viditeľnosti. Za nezníženej viditeľnosti môžu byť na vozidle namiesto stretávacích svetlometov rozsvietené denné prevádzkové svietidlá, ak je nimi vozidlo vybavené.

Podľa medzinárodného predpisu Európskej hospodárskej komisie OSN však zapínanie diaľkových svetiel musí byť spravené tak, že sa zapnú až potom, čo svietia obrysové svetlá. Neplatí to len pre diaľkové ale aj pre stretávacie.

SkryťVypnúť reklamu

A preto, ak má vozidlo zapnuté stretávacie svetlá, podľa predpisov by mu mali svietiť aj zadné obrysové. Pre denné prevádzkové svietidlo to však neplatí. Môžete teda bez obáv jazdiť cez deň, za nezníženej viditeľnosti, s vypnutými stretávacími a obrysovými svetlami a zapnutými dennými svietidlami.

Mimochodom, predpismi nie je vylúčené, aby stretávacie a denné svietidlá mali na aute ten istý zdroj svetla.

Helena teda dostala dobrú informáciu od predajcu áut.

V prípade, že by vás za svietenie dennými svietidlami za nezníženej viditeľnosti chceli policajti sankcionovať, urobili by chybu, pretože im to žiadny zákon neumožňuje. Iná vec je ale, ak máte zapnuté len denné svietidlá za zníženej viditeľnosti - teda za šera, tmy, hustého dažďa alebo sneženia. To už by vám pokuta hrozila.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Za zníženej viditeľnosti si teda zapnite stretávacie svetlá, s ktorými musia svietiť obrysové. Platí to aj pre jazdu v tuneli, keďže tunel je miestom so zníženou viditeľnosťou.

Tibor: "Ak mám denné svietenie, keď idem cez deň cez tunel, musím si prepnúť svetlá na tlmené? Podľa logiky asi by som mal, lebo pri použití denných svetiel, mi nesvietia zadné obrysové, ani osvetlenie EČ, čo si myslím, v tuneli by malo svietiť. Viackrát som sa stretol, hlavne v krátkych tuneloch (lučivna...), že vodiči jazdia iba s "prednými" svetlami, čo podľa mňa nie je správne."

Tibor si odpovedal na otázku správne. Niektoré vozidlá sú však vybavené senzormi, ktoré zmenu svietenia z denných svietidiel na stretávacie zabezpečia za vás.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Marek: "Moje auto je vybavené funkciou, že na vypínači svetiel mám polohu "auto". Ak prepnem do tejto polohy, tak po naštartovaní sa mi zapnú len halogénové žiarovky vpredu, čiže mi nesvietia zadné svetlá ani ŠPZ ani prístrojová doska, proste čisto len predné hlavné svetlá. Ak sa však zotmie alebo idem popod most alebo tunel, automaticky sa mi dosvietia zadné svetlá, ŠPZ a polubovka.

Smú hmlovky svietiť aj za dažďa?

Okrem použitia denných svietidiel sa v našej e-mailovej schránke občas objavia podobné otázky, ako nám poslal Roman:

Roman: "Je možné používať hmlové svetlá za tmy v prípade ak nie je hmla, ale je hustý dážď, ktorý znižuje viditeľnosť?"

Podľa zákona o cestnej premávke sa predné svetlomety do hmly a zadné svietidlá do hmly smú použiť len za hmly, sneženia alebo za dažďa. Nie je podstatné, či v noci alebo cez deň. To znamená, že odpoveďou na Romanovu otázku je: áno.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Lenže ...

Všimnite si, ako je naformulovaný odsek 3) paragrafu 32 zákona o cestnej premávke: "Predné svetlomety do hmly a zadné svietidlá do hmly vodič smie použiť len za hmly, sneženia alebo za dažďa". Je to ďalší príklad nevhodnej formulácie v zákone o cestnej premávke.

Nebolo by lepšie, keby ustanovenie zjednodušili a rovno by napísali "Svietidlá do hmly smie vodič použiť len za hmly, sneženia alebo za dažďa"? A hneď by bolo o výklad menej. Napríklad o taký, podľa ktorého sa ustanovenie netýka zapnutia len predných hmloviek, keďže zákon hovorí o zapnutí aj predných a aj zadných hmlovkách.

Nezabúdajte však, že nech je výklad zákona akýkoľvek, nie je správne a ani bezpečné oslepovať hmlovkami iných účastníkov cestnej premávky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Akej farby majú byť žiarovky?

Dušan: "Chcel by som sa spýtať, či môžem na osobnom aute použiť do predných svetlometov žiarovky inej ako bielej farby. Napríklad také, ktoré sa skladajú z 3 farieb: bieleho, žltého a modrého."

Podľa vyhlášky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o prevádzke vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách smie mať vozidlo len také svetlá, ktoré má predpísané. A aj farba vyžarovaného svetla musí byť taká, ako je definovaná.

Pre predné svetlomety je určené biele svetlo. Predné hmlové svetlo môže svietiť aj žlto. Takže, v svetlometoch by mali byť také zdroje svetla, ktoré splnia tieto požiadavky. Modré žiarovky však túto povinnosť nespĺňajú. To je čiastočne odpoveď aj na otázku Ľuboša.

Ľuboš: "Vo svojom automobile Škoda Octavia by som si chcel vymeniť klasické žiarovky za modré. Zo skúseností kamarátov viem, že sa viditeľnosť v noci výrazne zlepšuje. Problémom však je, či je takýto zásah do vozidla povolený. Kamaráti takéto veci neriešia, ale mňa to zaujíma. Aby som sa vyhol zbytočným problémom s policajtami. Moja otázka teda znie - do akej miery a či vôbec je povolené zasahovať do osvetlenia automobilu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Do osvetlenia automobilu by ste mali zasahovať len do tej miery, do akej to povoľuje výrobca vozidla. A samozrejme právne predpisy platné na Slovensku.

Dosvecovanie zákrut

Na záver si prečítajte ešte jeden citát z predpisu EHK OSN č. 48. Súvisí so zapínaním niektorých svetiel v zákrutách na nových autách. Podľa neho sa funkcia svetiel nazývaná často aj "corner lights" smie umiestňovať len do stretávacích svetlometov.

Podľa predpisu však medzi stretávacie svetlomety patria aj hmlové svietidlá, ak neoslňujú oprotiidúce vozidlá a používajú sa napríklad do hmly.

To znamená, že hmlové svietidlo by sa podľa medzinárodného predpisu malo použiť na funkciu "corner lights" len v prípadoch zníženej viditeľnosti, nezávisle od množstva svetelných zdrojov vo vnútri tohto svietidla.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Predpis EHK OSN č. 48:

6.2.7. Na osvetlenie zákrut sa môže aktivovať jeden dodatočný zdroj svetla umiestnený vnútri stretávacích svetlometov alebo v svietidle (okrem diaľkového svetlometu), zoskupený alebo zlúčený s príslušnými stretávacími svetlometmi za predpokladu, že horizontálny polomer zakrivenia dráhy ťažiska vozidla bude 500 m alebo menší. To môže výrobca preukázať výpočtom alebo iným spôsobom prijateľným pre orgánom vykonávajúci homologizáciu typu.

6.2.9. Na osvetlenie zákrut sa môžu použiť len stretávacie svetlomety podľa predpisov č. 98 alebo 112.

2.7. „Svietidlom“ sa rozumie zariadenie určené na osvetlenie vozovky alebo na vyžarovanie svetelného signálu ostatným užívateľom vozovky. Zariadenia na osvetlenie zadnej registračnej tabuľky a odrazové sklá sa tiež považujú za svietidlá. Na účely tohto predpisu sa zadné registračné tabuľky vyžarujúce svetlo a systém osvetlenia prevádzkových dverí podľa ustanovení predpisu č. 107 na vozidlách kategórie M2 a M3 nepovažujú za svietidlá.

2.7.10. „Stretávacím (tlmeným) svetlometom“ sa rozumie svietidlo používané na osvetlenie vozovky pred vozidlom bez toho, aby nepatrične oslňovalo alebo iným nevhodným spôsobom obťažovalo vodiča prichádzajúceho z opačného smeru alebo iných účastníkov cestnej premávky.

2.7.19. „Predným hmlovým svietidlom“ sa rozumie svietidlo používané na zlepšenie osvetlenia vozovky pri hmle, snežení, hustom daždi alebo v mračnách prachu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

  • Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 59 056
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 100
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 674
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 443
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 869
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 154
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 920
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 148
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 93 360
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 042
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 496
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 818
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 230
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 866
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 206
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťZatvoriť reklamu