SME

Chorvátsko: Diaľnice nepribudli, ale servis nepoľavil

Slovinsko predražuje už aj cestu z Bratislavy cez Maďarsko.

Cesta do strednej Dalmácie je ako vždy rýchla a pohodlná aj vďaka dobrej starostlivosti. Dvojročný úsek diaľnice D1 pred Ravčou sa nepredĺži.Cesta do strednej Dalmácie je ako vždy rýchla a pohodlná aj vďaka dobrej starostlivosti. Dvojročný úsek diaľnice D1 pred Ravčou sa nepredĺži. (Zdroj: Autor)

ZÁHREB, ŠESTANOVAC. Nové kilometre diaľnic smerom do Dubrovníka v tejto letnej sezóne nepribudnú. Starostlivosť o existujúce diaľnice však nepoľavila ani po pár rokoch od ich postavenia. Ak motoristi platia nemalé sumy, svoj servis dostanú. Pre východnú Európu typické zanedbanie údržby teda na diaľniciach a čerpacích staniciach Chorvátska nenájdete.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Slovinsko zvolilo opačnú taktiku, pretože prejazd malou krajinou stojí často viac ako dlhé diaľnice v Chorvátsku.
Cestou z Rakúska buď zaplatíte, alebo budete hľadať bočné nespoplatnené cesty, na ktorých môže v sezóne pribudnúť tabuľa spoplatnenia.

SkryťVypnúť reklamu

Týždňová známka na osobné auto stojí v Slovinsku 15 eur a ak pôjdete do Chorvátska na desať a viac dní, zaplatíte 30 eur. Nákladné autá a autobusy nad 3,5 tony platia podľa nameranej momentálnej hmotnosti.

Za peniaze aj cez Redics

Slovinci znevýhodnili už aj kedysi populárnu a najlacnejšiu cestu z Bratislavy cez maďarské mestá Csorna a Szombathely. Cesta prvej triedy číslo 86 na hraničnom priechode Redics končí.

Na druhej strane je kruhový objazd napojený priamo na novopostavenú štvorprúdovú a, samozrejme, spoplatnenú cestu číslo tri. Tá sa po troch kilometroch napája na novú diaľnicu A5. Jediný spôsob, ako sa vyhnúť poplatku, je hľadať starú cestu na Lendavu a odtiaľ na Mursko Središče.

Sotva desaťkilometrová cesta cez Slovinsko tak bude drahá alebo komplikovaná. Počas reportáže sme prešli kruhový objazd rovno a cesta späť už pred diaľnicou nebola. Chorvátski colníci nám potvrdili, že dovozné kritériá sa pre turistov nesprísňujú a platí to, čo v predchádzajúcom roku.

SkryťVypnúť reklamu

stavba_mala.jpg

Ceny za použitie diaľnic sa nemenia, ani ich dĺžka.
Na stavbách nám potvrdili, že diaľnica A1
sa končí v Ravči pred Vrgoracom.

Najkomfortnejšie je ísť cez Maďarsko

Cesta cez Rajku, Csornu a Szombathely je najkratšou cestou do Chorvátska avšak po zlých cestách a tiež cez Slovinsko. Povrch vozovky je zničený od ťažkých kamiónov a v daždi mimoriadne nebezpečný, pretože v koľajach sa drží voda.

Momentálne najpohodlnejšia a cenovo najvýhodnejšia je cesta zo stredného a južného Slovenska cez Budapešť. Maďarské hlavné mesto má obchvat, diaľnica je potiahnutá až po Chorvátsko a obchádza Slovinsko.

Pozor, posledný päťdesiatkilometrový úsek maďarskej diaľnice je bez čerpacej stanice a naj〜bližšia čerpačka v Chorvátsku je vzdialená až 44 kilometrov od prekročenia hranice. Spojením diaľnic sa obchádza klasický hraničný priechod Letenye so zmenárňou, nonstop barom a čerpacou stanicou. Teraz sa tam dá dostať už len odbočením z diaľnice podľa tabúľ smerujúcich nákladnú dopravu na colnicu.

SkryťVypnúť reklamu

Rakúsko alebo Maďarsko?

Pri rozhodovaní, ktorú cestu z Bratislavy zvoliť, treba brať do úvahy niekoľko faktov. Rakúsko ponúka síce spoplatnené (desaťdňová známka), ale kvalitné diaľnice až do Slovinska. Cesta cez Rakúsko je približne o 80 kilometrov dlhšia ako cez maďarský ťah Rajka - Csorna - Szombathely. Za 202 kilometrov dlhý prejazd Maďarskom neplatíte. Odbočkou z Lenti do Leteneye sa môžete Slovinsku vyhnúť úplne. Nebudete však rýchlejší ako cez Rakúsko. Môžete však ušetriť od 23 do 38 eur na poplatkoch, niečo aj za palivo.

Do Dubrovníka rovnako

Spojenie diaľnice A1 medzi Ravčou a Ploče ostáva nedokončené. Stavebne mimoriadne náročný úsek od minulého roka o niečo postúpil, k pilierom pribudli premostenia. Tento rok ho však nesprevádzkujú. Napriek tomu sa oplatí cestou do Dubrovníka pokračovať po diaľnici a neschádzať k Brele. Je to tak minimálne o hodinu kratšie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Od konca diaľnice pri Ravči treba prejsť do Vrgoracu, kde sledujte obchádzkovú šípku na Dubrovník a nedajte sa pomýliť smerovkou do Ploče. Cestu by ste si trochu predĺžili, hoci obe idú cez Ploče. Obchádzková vedie v podstate mimo dedín a využíva niekoľkokilometrový a hotový diaľničný privádzač do Ploče. Práce na moste na polostrov Pelješac sú zastavené.

Info na cestu sme čerpali z www.maestraltravel.sk

Už ste videli tretí diel relácie auto.sme.LIVE?

Autor: Rastisalv Chvála

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  2. Fico škodí ekonomike, na reformy roky kašľal
  3. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  4. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  5. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  6. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  7. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  8. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 14 998
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 7 946
  3. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 7 012
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 879
  5. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 135
  6. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 832
  7. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 3 263
  8. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky? 2 586
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Škerko: Obchodné deficity? Žiadny problém! Trump má vzorec na clá ako z Harryho Pottera
  2. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  3. Jaroslav Furman: Nekonečný príbeh - Prvá časť
  4. Vladimír Krátky: Škoda, že aj Škoda ... .
  5. Norbert Kaník: Najlepší vyjednávač vo vesmíre, ruský agent alebo len šašo a klamár?
  6. Rastislav Strhan: Trumpova skúška viery
  7. Ján Valchár: Au moje uši (blog písaný tak trochu pod obstrelom)
  8. Marek Mačuha: Prečo je AI úspešná v dnešnom svete?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 97 850
  2. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 51 425
  3. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 401
  4. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 307
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 524
  6. Matej Galo: Pán Fico, ste tak neschopný, alebo len žijete mimo reality? 17 828
  7. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 17 367
  8. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 10 340
  1. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  3. Tupou Ceruzou: Medvede
  4. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  5. Radko Mačuha: Po MDŽ SMER pozýva na zabíjačku.
  6. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  8. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
SkryťZatvoriť reklamu