ZÁHREB, ŠESTANOVAC. Nové kilometre diaľnic smerom do Dubrovníka v tejto letnej sezóne nepribudnú. Starostlivosť o existujúce diaľnice však nepoľavila ani po pár rokoch od ich postavenia. Ak motoristi platia nemalé sumy, svoj servis dostanú. Pre východnú Európu typické zanedbanie údržby teda na diaľniciach a čerpacích staniciach Chorvátska nenájdete.
Slovinsko zvolilo opačnú taktiku, pretože prejazd malou krajinou stojí často viac ako dlhé diaľnice v Chorvátsku.
Cestou z Rakúska buď zaplatíte, alebo budete hľadať bočné nespoplatnené cesty, na ktorých môže v sezóne pribudnúť tabuľa spoplatnenia.
Týždňová známka na osobné auto stojí v Slovinsku 15 eur a ak pôjdete do Chorvátska na desať a viac dní, zaplatíte 30 eur. Nákladné autá a autobusy nad 3,5 tony platia podľa nameranej momentálnej hmotnosti.
Za peniaze aj cez Redics
Slovinci znevýhodnili už aj kedysi populárnu a najlacnejšiu cestu z Bratislavy cez maďarské mestá Csorna a Szombathely. Cesta prvej triedy číslo 86 na hraničnom priechode Redics končí.
Na druhej strane je kruhový objazd napojený priamo na novopostavenú štvorprúdovú a, samozrejme, spoplatnenú cestu číslo tri. Tá sa po troch kilometroch napája na novú diaľnicu A5. Jediný spôsob, ako sa vyhnúť poplatku, je hľadať starú cestu na Lendavu a odtiaľ na Mursko Središče.
Sotva desaťkilometrová cesta cez Slovinsko tak bude drahá alebo komplikovaná. Počas reportáže sme prešli kruhový objazd rovno a cesta späť už pred diaľnicou nebola. Chorvátski colníci nám potvrdili, že dovozné kritériá sa pre turistov nesprísňujú a platí to, čo v predchádzajúcom roku.
|
Ceny za použitie diaľnic sa nemenia, ani ich dĺžka. |
Najkomfortnejšie je ísť cez Maďarsko
Cesta cez Rajku, Csornu a Szombathely je najkratšou cestou do Chorvátska avšak po zlých cestách a tiež cez Slovinsko. Povrch vozovky je zničený od ťažkých kamiónov a v daždi mimoriadne nebezpečný, pretože v koľajach sa drží voda.
Momentálne najpohodlnejšia a cenovo najvýhodnejšia je cesta zo stredného a južného Slovenska cez Budapešť. Maďarské hlavné mesto má obchvat, diaľnica je potiahnutá až po Chorvátsko a obchádza Slovinsko.
Pozor, posledný päťdesiatkilometrový úsek maďarskej diaľnice je bez čerpacej stanice a naj〜bližšia čerpačka v Chorvátsku je vzdialená až 44 kilometrov od prekročenia hranice. Spojením diaľnic sa obchádza klasický hraničný priechod Letenye so zmenárňou, nonstop barom a čerpacou stanicou. Teraz sa tam dá dostať už len odbočením z diaľnice podľa tabúľ smerujúcich nákladnú dopravu na colnicu.
Rakúsko alebo Maďarsko?
Pri rozhodovaní, ktorú cestu z Bratislavy zvoliť, treba brať do úvahy niekoľko faktov. Rakúsko ponúka síce spoplatnené (desaťdňová známka), ale kvalitné diaľnice až do Slovinska. Cesta cez Rakúsko je približne o 80 kilometrov dlhšia ako cez maďarský ťah Rajka - Csorna - Szombathely. Za 202 kilometrov dlhý prejazd Maďarskom neplatíte. Odbočkou z Lenti do Leteneye sa môžete Slovinsku vyhnúť úplne. Nebudete však rýchlejší ako cez Rakúsko. Môžete však ušetriť od 23 do 38 eur na poplatkoch, niečo aj za palivo.
Do Dubrovníka rovnako
Spojenie diaľnice A1 medzi Ravčou a Ploče ostáva nedokončené. Stavebne mimoriadne náročný úsek od minulého roka o niečo postúpil, k pilierom pribudli premostenia. Tento rok ho však nesprevádzkujú. Napriek tomu sa oplatí cestou do Dubrovníka pokračovať po diaľnici a neschádzať k Brele. Je to tak minimálne o hodinu kratšie.
Od konca diaľnice pri Ravči treba prejsť do Vrgoracu, kde sledujte obchádzkovú šípku na Dubrovník a nedajte sa pomýliť smerovkou do Ploče. Cestu by ste si trochu predĺžili, hoci obe idú cez Ploče. Obchádzková vedie v podstate mimo dedín a využíva niekoľkokilometrový a hotový diaľničný privádzač do Ploče. Práce na moste na polostrov Pelješac sú zastavené.
Info na cestu sme čerpali z www.maestraltravel.sk
Už ste videli tretí diel relácie auto.sme.LIVE?
Autor: Rastisalv Chvála