SME

V prehľade pravidiel vám pomôžeme ustrážiť si rýchlosť

Ako ste na tom s dopravnými značkami? Dokážete z nich vždy vylúštiť, čo vám chcú prikázať, zakázať, o čom vás chcú informovať? Viete si na základe nich ustrážiť rýchlosť?

Ako ste na tom s dopravnými značkami? Dokážete z nich vždy vylúštiť, čo vám chcú prikázať, zakázať, o čom vás chcú informovať? Pozrime sa na jednu situáciu, ktorú nám popísal Martin v súvislosti so značkami obmedzujúcimi rýchlosť na jednej z ciest v Bratislave.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Martin: "Keď ide človek z Riviery do Devína, sú tam dosť zvláštne označené tabule obmedzujúce rýchlosti.

Najprv je tam taká tá veľká tabuľa "POZOR RADAR" a na nej 70tka. Čo je toto za tabuľu? Znamená to, že môžem ísť 70-kou? Totiž značku "maximálna rýchlosť obmedzená na 70", takú tú klasickú červenú okrúhlu, som tam nikde nevidel.

SkryťVypnúť reklamu

Potom príde odbočka doprava na Dlhé diely, za ktorou už je klasická 70tka. Ďalšie miesto je úsek okolo Vodárenského diela, kde je rýchlosť obmedzená na 50km/h. Tento úsek však konči značkou "koniec všetkých obmedzení. Znamená to, že sa zrušili všetky obmedzenia, ale nie že je obnovená 70tka?

Najbližšie, ďalej pri kameňolome (slušných pár kilometrov ďalej) je zrazu koniec 70tky, ktorá je znovu za kameňolomom obnovená.

Tak teda, čo znamená značka "POZOR RADAR 70" a ako to funguje pri značke "koniec všetkých obmedzení", ale žiadnom opätovnom obnovení 70tky?"

Zväčšiť mapu

Prvá dopravná značka, na ktorú sa Martin pýta, je Zmena miestnej úpravy (IP 30). Táto značkou upozorňuje vhodným nápisom a symbolom na zmenu miestnej úpravy cestnej premávky, zmenu v organizácii dopravy, nezvyčajné stavebné usporiadanie cesty a podobne.

SkryťVypnúť reklamu

Táto značka, ak v sebe obsahuje symbol najvyššej povolenej rýchlosti, len upozorňuje, že sa rýchlosť bude meniť. V konkrétnom prípade to znamená, že na ceste do Devína za značkou platí naďalej 50-ka a v blížiacom sa úseku sa bude smieť jazdiť až 70-kou.

Na ďalších úsekoch je to potom jednoduché. Za križovatkou platí 70-ka, pri vodárenskom diele treba spomaliť na 50-ku. Po značke Koniec viacerých zákazov (B 39) zostáva najvyššou povolenou rýchlosťou tá, ktorá je určená pre jazdu obcou.

Martin tiež píše, že potom sa už na ceste nachádza v súvislosti s obmedzeniami rýchlostí už len značka Koniec najvyššej dovolenej rýchlosti (B 31b). Tá však nič neruší, keďže predtým nie je umiestnená dopravná značka upravujúca najvyššiu povolenú rýchlosť na 70 km/h. Preto až po najbližšiu úpravu najvyššej povolenej rýchlosti tadiaľ treba jazdiť 50-kou. A to aj napriek tomu, že 70-ka tam predtým pravdepodobne bola, len ju asi niekto ukradol.

SkryťVypnúť reklamu

Najvyššie povolené rýchlosti však nie sú upravované len dopravnými značkami, ale aj tým, či ste v obci alebo mimo nej, alebo na diaľnici alebo na železničnom priecestí. Ďalší Martin sa pýta práve na železničné priecestie:

Martin: "Na jednom z hlavných ťahov cez Prievidzu, Bojnickej ceste, zvyknú merať policajti rýchlosti pri prechode cez železničné priecestie pri železničnej a autobusovej stanici. Pokutu dávajú, keď auto, ktoré prechádza cez priecestie, prekročí rýchlosť 30km/h. Nie som si celkom istý, ale hovorí sa niečo o maximálnej povolenej rýchlosti pri prechádzaní priecestia?"

V zákone o cestnej premávke sa píše, že 50 metrov od železničného priecestia, čo by malo byť kúsok za poslednou návestnou tabuľou (A 29) sa smie jazdiť najviac rýchlosťou 30 km/h. Ak na "priecestnom zabezpečovacom zariadení" svieti biele prerušované svetlo, smie sa tam jazdiť najviac 50-kou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Preto, ak policajti niekomu namerajú pri jazde cez železničné priecestie viac ako 30 km/h a na priecestí nesvieti biele prerušované svetlo, môže dostať na mieste pokutu až 650 €.

miesto najvyššia povolená rýchlosť v obci najvyššia povolená rýchlosť mimo obce

obytná zóna, pešia zóna, školská zóna 20 km/h -

železničné priecestie bez bieleho prerušovaného svetla 30 km/h 30 km/h

železničné priecestie s bielym prerušovaný svetlom 50 km/h 50 km/h

cesta (okrem diaľnic a rýchlostných ciest) 50 km/h 90 km/h

diaľnica, rýchlostná cesta 90 km/h 130 km/h (platí len pre A, M1, N1)

- autobus na diaľnici smie ísť najviac 100 km/h;

- vodič autobusu s prípojným vozidlom, ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť prevyšuje 750 kg a vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg s prípojným vozidlom, ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť prevyšuje 750 kg smú jazdiť rýchlosťou najviac 90 km/h;

SkryťVypnúť reklamu
reklama

- pri vlečení motorového vozidla sa smie jazdiť rýchlosťou najviac 60 km/h;

- minimálna rýchlosť na diaľnici alebo na rýchlostnej ceste je 80 km/h mimo obce a 65 km/h v obci;

- rýchlosť jazdy traktora nesmie presiahnuť 20 km/h, ak vlečie nákladný príves, v ktorom sú ľudia;

Na záver si rozoberieme ešte jeden problém týkajúci sa najvyšších povolených rýchlostí.

Roman: "Mám prosbu s objasnením rýchlosti na obchvate v Košiciach. Pri ceste od Rožňavy na Prešov, pred OC Optima, odbočím na obchvat a mám tam 80-ku. Pri odbočke na Trebišov je zreteľná dopravná značka D32b - koniec cesty pre motorové vozidlá. To znamená, že za ňou platí 50-ka - rýchlosť v obci. Pri pokračovaní smerom na Prešov pri odbočke na Michalovce je zasa dopravná značka B27a znižujúca rýchlosť na 60km/h. V smere na Prešov môžem stále po obchvate pokračovať 80-kou, alebo výjazdy z obchvatu sa počítajú za križovatky, kde sa rušia predchádzajúce ustanovenia vyhlášky?"

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zväčšiť mapu

Dopravnou značkou ukončujúcou rýchlostnú cestu sa vodič dostane na cestu v obci, kde sa smie jazdiť najviac 50-kou. Samozrejme, ak nie je dopravnou značkou určené inak.

To znamená, že ak je niekde značkou určené, že sa tadiaľ smie jazdiť 60-kou, rýchlejšou jazdou si "koledujete" pokutu. Vzdialená hranica križovatky potom rýchlosť určenú značkou ruší a smie sa tam potom ísť najviac 50-kou. Križovatkou v tomto prípade sú vjazdy na obchvat a aj výjazdy z neho.

Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  2. Plátené tašky a opakované použitie
  3. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  5. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  6. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  7. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  1. Podpora projektov, ktoré učia ľudí postaviť sa za seba
  2. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  3. Nela Pocisková: Dovolím si už robiť chyby a nevyčítať si to
  4. Plátené tašky a opakované použitie
  5. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  6. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  7. Nespoliehajú sa na štát, ale na vlastné sily
  8. Digitálna bezpečnosť opäť v centre pozornosti
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 8 089
  2. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 5 395
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 310
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 027
  5. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 717
  6. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 2 751
  7. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 2 184
  8. Plátené tašky a opakované použitie 2 149
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Patrik Benčík: Denník advokáta: 22 rokov v advokácii & 1 z 5800 advokátov
  2. Irena Šimuneková: Vyšehrad
  3. Branko Štefanatný: Dôverujte, ale preverujte
  4. Matúš Grznár: Prosperujúci domov kdekoľvek na Slovensku – píše sa rok 2053
  5. Marek Strapko: Pellegrini zmaril referendum!!!
  6. Martin Turčan: Prečo rušia práve 17. November?!
  7. Milan Polician: Cena za nesprávne rozhodnutie môže byť krutá
  8. Andrii Bashlak: Ako si z AI spraviť užitočného osobného poradcu – krok za krokom
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 41 772
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 21 151
  3. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 640
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 441
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 548
  6. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 10 025
  7. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 5 947
  8. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 783
  1. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  2. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  3. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  4. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  5. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  6. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  7. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
  8. Věra Tepličková: Šok v Levoči
SkryťZatvoriť reklamu