• NOVINKY
  • TESTY
  • PRAVIDLÁ
  • GARÁŽ
  • DOPRAVA A NEHODY
  • POHONNÉ LÁTKY
  • TEST: Fiat Doblo očarí priestorom, ohluší podvozkom

    Vydané 16. 6. 2010 o 14:10

    Druhá generácia úžitkového Fiatu ponúka v osobnej verzii vysokú úroveň bezpečnosti, úžitku a techniky. V tejto triede netradične výkonný motor dostal systém štart-stop a pekný interiér. Sklamal hluk od podvozka.

    Doblo zaujme netradičným dizajnom a bokmi karosérie, ktoré sa smerom k streche nezvažujú, ale sú úplne zvislé. Kolesá na 16 palcových diskoch sú v karosérii utopené.
    Foto: AUTOR

    BRATISLAVA, BREZNO. Fiat prostredníctvom úžitkového modelu v päťmiestnej osobnej verzii ukazuje svetu, že aj úžitkové auto môže vyzerať veľmi zaujímavo. Vytvoriť zaujímavý dizajn na športovom aute je pomerne jednoduché, ale zabaliť auto výsostne škatuľových proporcií do pekných kriviek vie iba Fiat.

    Doblo minulej generácie malo svojské črty, no aktuálna novinka je ešte výraznejšia. Dizajnéri mali fantáziu a navyše zväčšený vnútorný priestor zabalili lepšie než v slávnej Multiple. Jeden detail však v kombinácii úžitku a dizajnu nevyšiel. Spätné zrkadlá sú na tento druh auta príliš malé a s minimálnym zaoblením na kontrolu mŕtveho uhla.

    Podvozok poriadne búcha

    Možno sú malé spätné zrkadlá daňou za slušnú aerodynamiku. Vysoké a široké Doblo má totiž prekvapujúco nízky aerodynamický hluk pri diaľničnom tempe. Rovnako motor je na šiestom stupni a pri 130 kilometrovej rýchlosti veľmi tichý.

     FIAT_INTERIER.JPG

    Interiér osobnej verzie úžitkového auta vyzerá sviežo a moderne. Fiat si dal záležať na farbách a tvaroch. Prístrojový panel pochádza z modelu Grande Punto.  

    Doposiaľ nevídaný komfort v tejto triede rozbíja hlučný podvozok. Stačí malá nerovnosť a v kabíne to poriadne buchne. Na novom hladkom asfalte sa nič nedeje, avšak na rozbitých cestách to naozaj veľmi prekáža.

     FIAT_PRIESTOR.JPG Po odklopení celých sedadiel vznikne v zadnej časti obrovský úžitkový priestor. Zadné sedadlá však nemožno z osobnej verzie jednoduchými úkonmi úplne vybrať, ale len pracne vymontovať.  

    Neobmedzuje v priestore

    Prostredníctvom bočných posuvných dverí je Doblo veľmi ľahko prístupné aj v užšom priestore a tiež pri zdvíhaní detí do autosedačiek. Takmer rovná podlaha vzadu spríjemňuje sedenie trom dospelým na zadnej lavici. Kotvy bezpečnostných pásov majú na rozdiel od mnohých drahších áut svoje miesto, aby netlačili, ak sa nepoužívajú.

     FIAR_SKRINKA.JPG

    Skrinka pred spolujazdcom má západky na oboch stranách, ale jednu bolo treba vždy ešte zvlášť pribuchnúť. 

    Rovnako ľahko sa nastupuje dopredu. Doblo je vo vnútri také veľké, až sa vodič cíti ako stratený. Doblo uspokojí vysokých ľudí a športovcov, ktorí okrem miesta pre náradie potrebujú miesto pre seba. Zdá sa nám, že toto auto nebude pripadať malé ani dvojmetrovým chlapom.

     FIAT_DVERE.JPG Posuvné dvere patria medzi praktické výhody tejto kategórie vozidiel. Akurát odisťovanie pri zatváraní by malo ísť ľahšie.  

    Veľké dvere prekážajú

    Kým vstup na predné a zadné sedadlá je príjemný a jednoduchý, na zakrytie obrovského kufra boli potrebné veľké vyklápacie dvere. Dizajnovo sú zaujímavé, ale lepšie budú krídlové. Tieto sú obrovské a pri vyklápaní musíte urobiť dva kroky dozadu, aby vám nedali po brade.

     FIAT_SEDADLA.JPG

    So zadnými sedadlami sa manipuluje ľahko a jednoducho. Sklopené operadlá sú v rovine s druhým dnom kufra.  

    Zato prístup do kufra je úžasný a praktické je tvrdené plató s nosnosťou 70 kilogramov. V prípade potreby vodorovne rozdelí kufor na dve časti. Manipulácia so zadnými sedadlami je jednoduchá a polohy zmysluplné. Z hľadiska úžitku Doblo očarilo.

     FIAT_KUFOR.JPG

    Tvrdý kryt batožinového priestoru s nosnosťou 70 kilogramov môžete použiť na vodorovné rozdelenie nákladnej časti auta. S krytom sa ľahko manipuluje a dobre plní svoj účel. 

    Využíva moderné technológie

    Vrcholná motorizácia 2,0 Multijet s výkonom 99 kW/135 k bude vhodná na diaľkové trasy pri plnom obsadení auta. Aby silný diesel v meste šetril, je štandardne vybavený systém Štart-Stop. Motor sa niekedy vypne, ak na neutráli ešte úplne nestojíte a v porovnaní s benzínmi o trochu pomalšie štartuje. Iné automobilky však môžu závidieť vytrvalosť v opakovaných štartoch.

     FIAT_SLALOM.JPG Veľký Fiat sa pri prudkom manévri veľmi nenakláňa a Fiatu ku cti súži stabilizačný systém vo všetkých verziách štandardne. Daňou za jazdné vlastnosti je až nepríjemne tvrdý podvozok. 
    Na pomery slušnej dynamiky je aj litrové prekročenie udávanej spotreby v poriadku. Zmysel pre bezpečnosť a detail dokumentuje stabilizačný systém dodávaný štandardne. V tomto konkurenti zaspali dobu, pretože ESP je práve vo vysokom aute a premenlivom zaťažení mimoriadne dôležité. Fiat opäť raz ukázal, kto je lídrom v oblasti úžitkových áut. Jeho nové Doblo je vskutku nové a priestranné.

    SME spokojní SME nespokojní
    obrovský vnútorný priestor hlučný a tvrdý podvozok
    ťah motora niektoré lacné detaily 
    ESP v štandarde nevyberateľné zadné sedadlá
    bez výrazných náklonov v zákrutách   -
    jednoduché sklápanie sedadiel   -
    posuvné bočné dvere  -
    rovná podlaha vzadu   -


     Kupujem - nekupujem

    Veľký priestor ma fascinuje rovnako ako koncepcia jednoduchého batožinového priestoru. S veľkým dieselom je Doblo rýchle a vhodné na dlhé, ale iba kvalitné cesty. Napriek strašnému komfortu podvozka v danej triede kupujem.

    Naše tipy

    - pred kúpou vyskúšajte, či vám vyhovuje vysoké sedenie
    - palubný počítač má rovnaké ovládanie ako Grande Punto
    - zvážte výber autorádia, za slnečného počasia
    nebolo na displeji montovaného rádia v testovanom aute nič vidieť

    Fiat Doblo Panorama 2,0 Multijet

    Cena modelu od 12 000 eur
    Cene testovanej verzie od 17 000 eur
    Motor 2,0 MTJ
    Objem 1956 cm3
    Výkon 99 kW/135 k
    Pri otáčkach 3500 ot./min.
    Krútiaci moment 320 Nm
    Pri otáčkach 1500 ot./min.
    Prevodovka šesťstupňová
    Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 11,3 s
    Spotreba podľa výrobcu 5,7 l/100 km
    Spotreba v teste 6,7 l/100 km

    Fiat Doblo Panorama – konkurenti
     KONKURENT_PEUGEOT.jpg  KONKURENT_CITROEN.jpg  KONKURENT_KANGOO.jpg
    Peugeot Partner Tepee s motorom 1,6 HDi a s výkonom 110 koní začína od ceny 17 890 eur. Peugeot neponúka systém Štart-Stop, ale má verziu Outdoor s ochrannými plastovými doplnkami. Za stabilizačný systém ESP si musíte priplatiť.  Citroen Berlingo Multispace začína na cene 13 090 eur. Verzia XTR so silnejším naftovým motorom 1,6 HDi stojí od 17 990 eur. Citroen ani Peugeot nemajú v ponuke osobných verzií dvojlitrový diesel. Za ESP sa pripláca vo všetkých verziách a do základnej sa objednať nedá.  

    Konkurenčný Renault Kangoo momentálne začína na cene 10 990 eur. Najsilnejšia osobná verzia má malý diesel 1,5 dCi s výkonom 105 koní. Ceny tejto verzie sa pohybujú od 14 590 eur. Systém ESP sa do dvoch základných verzií objednať nedá, v dvoch vyšších je za príplatok.

     

    Rastislav Chvála | FOTO - AUTOR

    Ďalšie novinky

    V Európe je Corvette podstatne drahší, no v základe viac vybavený

    Európania za vyššiu cenu získajú športové doplnky, tvrdší podvozok, manuálnu prevodovku, väčšie kolesá a elektronicky riadený diferenciál.

    BMW naznačilo, ako vidí budúcnosť Plug-in hybridov

    Nemci dávajú dôraz na elektromotory v hybridoch. Poskytnú až dve tretiny z celkového výkonu a dojazd 100 km.

    Hlavné správy

    SPORT.SME.SK

    Slovan konečne skóroval, s Bernom prehráva 1:2

    Slovenský majster v Európskej lige strelil gól až v piatom zápase.

    AKTUALIZOVANÉ 16:58

    Prezident vyhlásil referendum o ochrane rodiny, bude 7. februára

    Kiska má stále o referende pochybnosti, podľa súdu ho ale musel vyhlásiť.

    ZAHRANIČIE

    U separatistov zastavili banky. Obrátia sa ľudia na Kyjev alebo Moskvu?

    Ľudia si otvorili účty v iných mestách, ale nie je to udržateľné.

    KOMENTARE.SME.SK

    Cynická obluda: Váhostav nestíha

    Juraj Široký plní želania ulice. Lacné vtipy na úrovni ich autora.