SME

Motor roka 2010 vyrába Volkswagen. Najlepšiu novinku má Fiat

V medzinárodnej ankete Motor roka 2010 dominovali nemeckí výrobcovia. Z jedenástich kategórií vyťažili osem prvenstiev i absolútne víťazstvo.

Motor 1,4 TSI Twincharger obhájil vlaňajšie prvenstvo v absolútnom hodnotení.Motor 1,4 TSI Twincharger obhájil vlaňajšie prvenstvo v absolútnom hodnotení. (Zdroj: Volkswagen)

BRATISLAVA. Anketa Motor roka 2010 pozná víťazov. Niektorí - zrejme vplyvom malej konkurencie - dokázali obhájiť minuloročné prvenstvo, iní triumfovali po prvýkrát. Najviac dôvodov na radosť majú nemecké automobilky. Okrem absolútneho prvenstva totiž získali aj osem víťazstiev v jednotlivých kategóriách.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Celkové prvenstvo si už po druhýkrát pripísal kompresorom i turbodúchadlom prepĺňaný agregát 1,4 TSI Twincharger z dielne značky Volkswagen. Porota aj tentoraz ocenila jeho výkonové parametre podobné atmosférickému dvojlitru, pri nižšej spotrebe paliva a produkcii emisií CO2. Rovnaký motor triumfoval aj v objemovej kategórii 1,0 - 1,4 litra.

SkryťVypnúť reklamu

Taliani zabodovali systémom MultiAir Talianskym výrobcom chuť experimentovať rozhodne nechýba. Preto víťazstvo spoločnosti Fiat Powertrain Technologies v hodnotení Najlepší nový motor roka 2010 neprekvapí. Ocenenie získal prepĺňaný zážihový štvorvalec 1,4 MultiAir Turbo vybavený nezávislým ovládaním sacích ventilov prostredníctvom elektrohydraulického systému. Vo verzii s výkonom 125 kW (170 k) si údajne v priemere vystačí so šiestimi litrami benzínu na sto kilometrov.

Porotu tiež zaujal fakt, že Fiat plánuje systém MultiAir zaviesť do všetkých svojich motorov. Povestnou čerešničkou v ponuke bude prepĺňaný dvojvalec (77 kW/105 k). Motor Fiat 1,4 MultiAir Turbo zároveň obsadil druhú pozíciu v rámci celkového hodnotenia ankety Motor roka 2010.

SkryťVypnúť reklamu

Bronz putuje opäť do Wolfsburgu. Ocenenia sa dočkala aj jednoduchšia verzia víťazného agregátu 1,4 TSI, prepĺňaná iba turbodúchadlom.

Najekologickejšia je Toyota V kategórii „Zelený" motor roka 2010 určenej pre agregáty ohľaduplné k životnému prostrediu dominovala Toyota a jej hybridný poháňací systém zložený zo zážihového štvorvalca s objemom 1,8 litra a elektromotora. Montujú ho do modelov Prius a Auris HSD.

Štyri prvenstvá pre BMW Veľké objemy v ankete Motor roka sú už tradične doménou značky BMW. Tohto roku triumfovala v kategóriách 1,8 - 2,0 litra, 2,5 - 3,0 l i 3,0 - 4,0 l. Víťazstvo v kráľovskej objemovej triede nad štyri litre zdvihového objemu ale Mníchovčanom "vyfúkol" konkurent zo Stuttgartu. Zvíťazil zážihový osemvalec AMG s objemom 6,2 litra.

SkryťVypnúť reklamu

Náplasťou pre BMW je opätovné prvenstvo turbomotora 1,6 THP v objemovej triede od 1,4 do 1,8 litra. Agregát vznikol vďaka spolupráci nemeckej automobilky s francúzskym koncernom PSA Peugeot-Citroën.

Zaujímavosťou je, že medzi ocenenými motormi sa objavil iba jediný turbodiesel. Rovnaká situácia nastala aj vlani.

 

Výsledky ankety Motor roka 2010 Motor roka VW 1,4 TSI Twincharger

Najlepší nový motor roka Fiat 1,4 Turbo MultiAir

"Zelený" motor roka Toyota HSD 1,8 l

Najlepší výkonný motor Mercedes-Benz AMG 6,2 l

Najlepší motor do 1000 cm3 Toyota 1,0 VVT-i

od 1000 do 1400 cm3 VW 1,4 TSI Twincharger

SkryťVypnúť reklamu
reklama

od 1400 do 1800 cm3 BMW-PSA 1,6 THP

od 1800 do 2000 cm3 BMW 2,0 Twin-Turbo Diesel

od 2000 do 2500 cm3 Audi 2,5 V5 Turbo

od 2500 do 3000 cm3 BMW 3,0 DI Twin-Turbo

od 3000 do 4000 cm3 BMW 4,0 V8

nad 4000 cm3 Mercedes-Benz AMG 6,2 l

Čo je Motor roka?

Anketu Motor roka (International Engine of the Year Awards) každoročne organizuje magazín Engine Technology International patriaci pod agentúru UKIP Media & Events. Jednotlivé motory hodnotia motoristickí novinári. Motor roka 2010 volilo 65 žurnalistov z 32 krajín sveta na základe osobných skúseností s konkrétnymi agregátmi. Najdôležitejšími parametrami pri hodnotení sú tradične výkon, hospodárnosť a ekológia poháňacej jednotky. Anketa sa prvýkrát uskutočnila v roku 1999.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Už ste videli test Renault Mégane R.S. na Nürburgringu?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
  2. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  3. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  4. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  5. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  6. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  7. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  8. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  1. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
  2. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Šetrite náklady s elektromobilom
  3. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  4. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  5. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce
  6. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  7. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  8. Hudba, smiech a festival plný vody: Liptov čaká rozlúčka s letom
  1. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 12 450
  2. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 6 137
  3. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce 5 324
  4. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 4 721
  5. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 2 446
  6. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky? 2 311
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 1 862
  8. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins 1 671
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Fronk: Ako cyklisti ohrozujú vodičov
  2. Peter Hroško: Prečo sa mi nedarí vo vzťahu?
  3. Juraj Droppa: Na papieri a v realite
  4. Soňa Fröhlichová: Grand Tour of Switzerland, etapa číslo 2, kantón Ticino (Bellinzona, Ascona, Lugano, Locarno i hora Monte Generoso)
  5. Monika Albertiová: Kabaret moci: Vedci sú ako blázni na pranieri, kto vie, kto bude ďalší?
  6. Jozef Foltýn: Vyznamenanie eštebáka Banáša je urážkou všetkých obetí komunizmu
  7. Jozef Huljak: Na vojenskej prehliadke po boku Putina a Kim Čong-una.
  8. Andrea Podešvová: Slovenská vedecká tragédia: viac obhajoby, menej práce
  1. Radoslav Záhumenský: Skrytý hrad na Slovensku, ktorý väčšina ľudí nikdy nenavštívi 59 368
  2. Michal Porubän: Otvorený list vedeniu Slovenskej akadémie vied 24 540
  3. Monika Albertiová: Balím kufre! Tu sa nedá žiť a minimálna mzda? Na smiech! 18 008
  4. Ivan Mlynár: Rozhovor medzi Robertom Ficom a Ursulou von der Leyen, ktorý sa nikdy neuskutočnil. 8 170
  5. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok. 7 969
  6. Martin Fronk: Druhá Gaderská dolina? Objavte skrytý tiesňavový klenot v Kremnických vrchoch! 7 627
  7. Ján Bilohuščin: "Svetu vládnu starí kreténi" 5 855
  8. Ján Valchár: Zaujímavé info o ruskom rafinačnom sektore 4 839
  1. Radko Mačuha: Chránime Slovanov, sme Brat za Brata.
  2. Marcel Rebro: Druhý život obrancov zo 106. bataliónu
  3. Věra Tepličková: Vláda prstom: ty-ty-ty a Šaško robí audity
  4. Marcel Rebro: Rusko: veľmoc latrín a tankodrómov
  5. Radko Mačuha: Sťahovanie kostola pod dúhovou vlajkou.
  6. Marcel Rebro: Slovenská veda: halušky s bryndzou, ortéza a analýza DNA
  7. Marcel Rebro: Máša, melón a plyšová opica
  8. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa. V srdci Slovenska.
SkryťZatvoriť reklamu