BRATISLAVA, TELGÁRT. Dacia Duster vchádza na veľkej asfaltovej ploche medzi kužele, ktoré znázorňujú prekážku na ceste. V takmer šesťdesiatkilometrovej rýchlosti vodič strhne volant doprava a vzápätí naspäť, aby sa vrátil do pomyselného jazdného pruhu. Zadok Dacie na mokrom povrchu už v prvej fáze manévru vybočil do šmyku. Vodič síce šmyk skorigoval, ale musel na to vynaložiť veľké úsilie, lebo posilňovač riadenia nezvládol rýchly kmit volantu a riadenie vytvorilo odpor. Napriek tomu sa Dacia v teste vyznamenala predvídateľným správaním.
Šofér Škody Yeti bol pri nájazde do testu odvážnejší, lebo výborný podvozok na lepších pneumatikách šesťdesiatku ešte zvládal. To inšpirovalo k razantnejšiemu prejazdu, ale auto sa bez výstrahy pustilo do šmyku.
Obe autá ukázali výborné odfiltrovanie kmitov vysokej karosérie a ovládateľnosť za hranicou šmyku. Pokiaľ si majiteľ Dacie priplatí 300 eur za stabilizačný systém ESP, podobné situácie na ceste zvládne hravo. Škoda Yeti ponúka ESP v štandardnej výbave. Je to jeden z dôkazov ako môže drahé auto konkurovať lacnejšiemu a Škodovka Dacii.
Vznikli zo skladačky Okrem podobného úžitku a zamerania majú obe testované autá spoločný spôsob zrodu. Vznikli na uspokojenie požiadaviek súčasného automobilového trhu a zaplnenie medzery v modelovej palete značiek Dacia a Škoda.
Vďaka globalizácii a spájaniu síl dokázali konštruktéri skombinovať existujúce technické prvky iných áut do jedného celku. Ak si odmyslíme bočné dvere Dacie rovnaké s Loganom, dizajn oboch áut je výnimočný. Navonok je šetrenie a používanie rovnakých dielov viac viditeľné na Dacii, ktorá je však krajším autom z dvojice. Vyzerá jedinečnejšie a do ťažších podmienok a medzi obrubníky má lepšie navrhnuté krátke previsy.
Duster boduje dlhým rázvorom náprav a nadpriemernou svetlou výškou podvozka 210 milimetrov. Škoda Yeti je o 30 milimetrov bližšie k zemi (180 mm). V porovnaní s Dusterom je o 29 mm užší a má o 95 mm kratší rázvor náprav. Za pozornosť stojí tiež technická výbava podvozka.
Osvedčené prvky Predná náprava Dustera typu McPherson je identická s modelmi Logan a Sandero. Pre použitie v Dusteri bola len zosilnená. Zadná náprava verzie s pohonom 4x4 využíva viacprvkové zavesenie, ktoré spolu s pohonom všetkých štyroch kolies pochádza od aliančného partnera Nissan. Špeciálne pre Duster s pohonom 4x4 bola vyvinutá tiež nová šesťstupňová manuálna prevodovka s extrémne krátkou jednotkou pre jazdu v teréne.
Yeti má tiež skombinovaný, veľmi vydarený a na pohľad robustný podvozok. Platforma, vrátane pohonu 4x4 so spojkou Haldex štvrtej generácie, pochádza z Octavie Scout. Koncepcia zadných sedadiel a batožinového priestoru je kompletne prevzatá z modelu Roomster a zvyšok bol vyskladaný čiastočne zo Superba a z Octavie.
Na Dacii aj Škode sa spájaním techniky výrazne šetrilo, čo vidieť na cene modelu Duster. Škoda navonok cenové výhody skladačky neukázala. Použité materiály, výplne, odhlučnenia a detaily sú však z iného sveta, než ponúka Dacia. Rozdiel markantne pocítite na prístrojovej doske a výbave interiéru. Akurát otázne zostáva, či nie je podstatnejší účel ako umelecký dojem.
Vzadu vedú vyrovnaný súboj Škoda má príplatkový jumbo box medzi prednými sedadlami, ktorý však bráni úplnému vyklopeniu stredného sedadla v druhom rade. Lepšie je ho potom vybrať von. Samozrejme, posúvateľné a vyberateľné sedadlá v škodovke, ktoré majiteľ môže vzadu použiť aj v dvojmiestnej konfigurácii sú jednoznačnou výhodou oproti Dacii.
Rezerva je síce veľká, s klasickou pneumatikou, ale výrobca odporúča rýchlosť obmedziť na 80km/h, lebo nedosahuje rozmer ostatných kolies na aute.
Škoda zaujala praktickými „garnížami“ po bokoch kufra, na ktoré sú zavesené háky na ukotvenie tašiek s nákupmi. Hoci Kufor Yetiho je medzi podbehmi – teda v najužšom mieste - širší o 10 mm, miesto s maximálnou šírkou je malé.
Kufor Dusteru je v porovnaní s Yetim o 170 milimetrov dlhší ak sú sedadlá druhého radu v úplne zadnej polohe. Aj pri posunutí sedadiel škodovky úplne dopredu, je kufor Dustera o 75 milimetrov dlhší.
Dacia ponúka delené operadlá, ale sedák nie je rozdelený ani v najdrahšej verzii. Takže buď stačí sklopiť iba operadlo (nedá sa sklopiť celkom do roviny s dnom kufra) alebo treba vyklopiť molitanovú lavicu celú a sklopiť operadlá do roviny s dnom kufra. Vtedy však delenie stráca význam.
Traja zadní pohodlnejšie v Dacii Yeti má masívnejší nárazník viac pretŕčajúci dozadu, ale nižšiu nakladaciu hranu až o 55 milimetrov. Nakladací otvor oboch áut ponúka v podstate rovnaké možnosti. Yeti má dvere v strede širšie a Dacia konštantný rozmer otvoru po celej výške. Vo výške nakladacieho otvoru je výrazne lepší Yeti a to o 55 milimetrov.
Výška vyklopených dverí nad zemou je v princípe rovnaká a človek vysoký 190 centimetrov si neudrie hlavu. Vyslovene katastrofálna je roleta nad batožinovým priestorom Dacie. Nedá sa naťahovať, je to iba plachta na paličkách.
Pohodlie sedenia vzadu je v Dacii celkom slušné, rovná lavica síce nie je tvarovaná, ale neobmedzuje tak, ako úzke stredné sedadlo v Škode. Sedenie pre troch pasažierov vzadu považujeme preto za pohodlnejšie v Dacii.
Drahší Yeti má lepšiu výbavu Vybavenie oboch áut je veľmi rozdielne. Dacia má základný balík a málo príplatkových položiek. Podstatne drahší Yeti môže mať veľa komfortných prvkov, za ktoré sa platí. Kým na ceste si konkurujú, vo výbave sú akoby z iného sveta.
Porovnaním konkurenčných verzií s pohonom všetkých kolies a motormi s rovnakým výkonom vychádza Škoda Yeti drahšia o takmer 6000 eur. Netreba však zabudnúť, že Škoda Yeti ponúka prvky vybavenia za 1600 eur, ktoré Dacia vôbec nemá. Napríklad vnútorné spätné zrkadlo s automatickým stmievaním, dažďový senzor, asistent pre rozjazd do kopca, strešný nosič, tónované sklá, sieť v kufri, Jumbo Box, vyberateľné sedadlá a ďalšie.
V teoretickom porovnaní oboch modelov je Dacia lacnejšia približne o 4000 eur.
Na ceste vedie Yeti Cena a konštrukčné prednosti začínajú výraznejšie vychádzať na povrch pri jazde po asfaltovej ceste. Napríklad v Dusteri je od rýchlosti okolo 100 km/h počuteľne väčší aerodynamický hluk. Podvozok má Yeti akusticky lepšie odizolovaný a tiež lepšie filtruje rázy od záplat na ceste.
Predná náprava Dustera pôsobí robustným a odolným dojmom, ale otrasy spôsobené prejazdom nerovností sa prenášajú do riadenia a cítiť ich vo volante. Pri prejazde hrubších jám uprostred zákruty treba pevnejšie držať volant v rukách.
Yeti lepšie kontroluje pohyby karosérie, menej sa nakláňa a zákruty vykrajuje s nadšením a precízne ako najlepšie hatchbacky nižšej strednej triedy. Pred testom by sme neboli povedali, že Yeti obutý do 17-palcových cestných pneumatík lepšie odfiltruje nerovnosti a jeho jazdný komfort bude presvedčivejší aj na lesných cestách.
Na štrku má každý niečo Skúška na nespevnenom povrchu odhalila tiež rozdiel v nastavení systému ESP. V Dacii plní skôr funkciu kontroly nedotáčavosti, ktorá sa v cenníku spomína ako doplnok ESP. Pribrzďovaním vnútorného zadného kolesa natáča auto do zákruty a predchádza tak nedotáčavému správaniu, čo je z hľadiska bezpečnosti jazdy na šmykľavom povrchu výborná funkcia, ktorou Dacia prekonáva Škodu.
Na štrkovej ceste výborne funguje stabilizačný systém Dacie. Určite si treba zaň priplatiť 300 eur. Jazda bude bezpečnejšia na všetkých povrchoch
Yeti je na nespevnenom povrchu nedotáčavejší, lebo v každej zákrute sa najskôr hrnie po nose von a až potom ho usmerní ESP. Duster je jednoznačne najlepšie jazdiaca Dacia z modelového portfólia rumunskej automobilky. Yeti je však najlepšie jazdiace kompaktné SUV, samozrejme, ak nepočítame nemeckú prémiovú trojku, ktorá sa cenovo pohybuje niekde inde.
Duster nevŕzga, Yeti lepšie chráni Duster v teréne jasne vyhráva, ale Yeti sa v teréne nestratí a v podstate bez problémov prešiel všetko, čo Duster. Iba kvôli nižšej svetlej výške častejšie chytal spodok auta. Toho sa netreba báť, lebo Yeti s terénnym balíkom je zospodu dokonca lepšie chránený než Duster.
Spodná ochrana motora je v oboch prípadoch oceľová a veľmi účinná. Lepšiu „architektúru" podvozka do terénu má Škoda. Výfuková rúra Dacie vystupuje z profilu podvozka a v teréne sa nám odkvačilo lanko ručnej brzdy.
Obe autá majú oceľovú platňu pod motorom. Technici Škody si dali dôkladnejšie záležať na prikrytí ostatných častí podvozka. Napríklad lanká ručnej brzdy má Duster uchytené v plastových objímkach, z ktorých sa pri jazde v lese ľahko vyháknu a potom visia z podvozka auta.
V lese karoséria Dacie obdivuhodne odolávala krúteniu, dokonca lepšie ako Škoda. Skelet Dustera je dokonca tvrdší než skelet Yetiho, ktorý pri prekrížení náprav a jazde v teréne pracuje počuteľne viac. Uvidíme, ako dopadnú nárazové testy Dustera.
V lese a meste Zatiaľ čo Dacia ponúka jedinú kombináciu naftového motora s pohonom 4x4 (1.5 dCi 80 kW/110), do Yetiho sa so štvorkolkou montujú všetky tri výkonové verzie motora 2.0 TDI. My sme mali k dispozícii strednú (103 kW/140 k).
Duster využíva pohon 4x4 s elektromagnetickou spojkou od Nissanu, ktorý pracuje v troch režimoch. Yeti je vybavený medzinápravovou spojkou Haldex štvrtej generácie. Duster ťaží v teréne z výhody krátkych prevodov, predovšetkým jednotky, ktorá nahrádza asistenta pre zjazd z kopca. S Daciou sa jazdí v teréne naozaj výborne. Yeti si vzhľadom na dlhú „cestnú" jednotku vyžaduje od vodiča viac umenia pri narábaní s plynom a spojkou. Iná situácia nastáva v meste, kde majitelia týchto vozidiel strávia v prevažnej väčšine asi najviac času.
Škoda vyladila podvozok nadmieru dobre. Na asfaltovej ceste sa správa ako nízke osobné auto a na štrku výborne filtruje nerovnosti.
Prevodovka Dacie začne vodiča v meste veľmi rýchlo otravovať, pretože krátke prevody si vyžadujú neustále radenie a to unavuje. Ak chce človek jazdiť úsporne na nízkych otáčkach, len pri rozbiehaní z križovatky zaradí šesť krát (šestka bez problémov znesie rýchlosť medzi 50 až 60 km/h).
Po prvých kilometroch v meste sme si preto začali uľahčovať radenie vynechávaním niektorých rýchlostných stupňov. Yeti je celkovo pohodlnejší a komfortnejší do mesta aj mimo neho, s lepšie navrhnutými prevodmi na bežnú cestu.
Mimo mesta krátke sprevodovanie Dacie nie je taký veľký problém, ako sme sa obávali. Hoci na šiestom rýchlostnom stupni pri rýchlosti 130 km/h točí 3000 ot. 1/min, hluk od motora v interiéri je stále akceptovateľný. Len pre porovnanie Yeti má pri rovnakej rýchlosti o 900 otáčok 1/min menej.
Krátke prevody nemajú negatívny vplyv ani na spotrebu. Tu rozhoduje skôr objem motora. Prvý deň bola úspornejšia Dacia (7,8 l/100 km versus 8,2 l/100 km). Druhé meranie dopadlo remízou (7,5 l/100 km).
Dacia prináša cenovo najprístupnejšiu alternatívu SUV s pohonom oboch náprav a v teste nesklamala. V porovnaní so Škodou je však vidieť jednoduchšiu a lacnejšiu konštrukciu, v detailoch, hlučnosti a pri jazde po bežných cestách. Čo sa týka úžitku, sú na tom podobne a v teréne je dokonca lepšia Dacia. Ak rozhodujú peniaze, Dacia vyhráva, ale lepším autom je rozhodne Škoda. Ak je to možné, oplatí sa doložiť 4000 eur a kúpiť Škodu Yeti.
Duster 4x4 odporúčame Yeti 4x4 odporúčame
na vidiek dlhé cesty a občasný ľahký terén
časté jazdy v ľahkom teréne rodinno-firemné auto
prácu v horách rodinám s tromi deťmi
štátnej správe majiteľom chát v hornatom regióne
pošte a lekárom v horách do mesta aj mimo neho
poľovníkom, rybárom -
mladej generácii -
bikerom -
Kupujem-nekupujem
Rozhodli by peniaze na účte. Duster ma láka dizajnom, úžitkovými vlastnosťami, jazdou v teréne a nízkou vstupnou cenou za 4x4. Hoci mi preň bije srdce, Yeti je lepšie auto a mať naň, tak ho kupujem.
Technické údaje
Model Dacia Duster Škoda Yeti
Motor 1.5 dCi 2.0 TDI
Pohon 4x4 – elm. spojka 4x4 - haldex
Objem valcov (cm³) 1461 1968
Výkon (kW/k) 80/110 103/140
pri otáčkach (1/min) 4000 4200
Krútiaci moment (Nm) 240 320
pri otáčkach (1/min) 1750 1750-2500
Maximálna rýchlosť (km/h) 168 190
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 12,5 9,9
Spotreba v teste (l/100 km) 7,7 7,9
Spotreba - výrobca (l/100 km) 5,6 6,0
Rázvor náprav (mm) 2673 2578
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1294 1530
Užitočná hmotnosť (kg) 550 620
Brzdený príves (kg) 1500 2000
Objem palivovej nádrže (l) 60 60
Objem kufra (l) 408/1570 405/1760